Väggmonterad 2000W K33 180x50cm VVS radiator till ett prestanda system.

Permalänk
Medlem

Väggmonterad 2000W K33 180x50cm VVS radiator till ett prestanda system.

Jag har länge velat testa ifall en "vanlig" hus/vvs radiator med dess enorma yta kunde generera underverk för min dators temperaturer. http://www.sweclockers.com/galleri/12298-black-sails

Radiatorn

Till skillnad från små dator radiatorer där tillverkare jagar yta med tätare fenor och ökad tjocklek för ökad prestanda.
Så är denna kapabel att lämna ifrån sig ca 2000W vid en framledningstemp på 45-50c enligt tillverkaren och detta helt passivt.

I VVS världen så benämns radiatorer i siffror beroende på antal paneler och elementplåtar. Sedan i mått på höjd och längd.

Jag ska till exempel använda en Altech Panelradiator Modell K33 50x180cm som ser ut såhär. Det är den tjockaste typen som går att köpa. Finns högre och längre dock. Men till skillnad från en normal dator radiator kommer den nya ha (m²) i yta inte några fjuttiga (cm²)
Endast radiatorpanelerna där vattnet passerar har 2.7m² i yta och då är dem veckade plåtarna säkerligen 4-5m²till.

Tanken är att radiatorn ska sitta monterad under skrivbordet mot väggen precis som en vanligt hus radiator.
Från Radiatorn kommer det sedan dras slangar upp till datorns baksida i närheten av PCI-E öppningarna.

Slang eller Hard tubing
Debatterar med mig själv ifall jag ska använda slang hela vägen för enkelhetens skull, eller om det ska dras Akryl från radiator och slang med snabbanslutningar med slang sista 30cm. Avståndet från radiatorn till datorns plats är drygt 1 meter idag. Har redan köpt adaptrar till radiatorn som kommer på onsdag 5/8. Så det kommer finnas G1/4 gänga att ansluta till (samma standard som EK och andra tillverkare)

Pump?
En annan sak jag funderar över är en ensam D5 pump's förmåga att flytta all den mängden vatten. Radiatorn har inga större restriktioner i sig. Den är anpassad för betydligt högre flöden än vad vi ska ha.

Permalänk

Intressant! Kommer följas

Känns om en D5a är lite på gränsen till klent, men jag kan säkert ha fel

Permalänk
Medlem

Tvivlar lite på projektet då du tänker sätta det under skrivbordet och mot en vägg, där luftcirkulationen kommer vara i princip noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Intressant! Kommer följas

Känns om en D5a är lite på gränsen till klent, men jag kan säkert ha fel

Kan inte se någon anledning till varför det skulle bli problem eller varför en D5a skulle vara för klen, det som påverkar är höjden samt motståndet i loopen. Höjden på radiatorn är bara 50cm vilket inte är mer än ett stort normalt system och motståndet bör inte vara mycket högre än ett par meter slang.
Sen spelar inte flödet så stor roll då det krävs rätt lite vatten som passerar blocket per sekund för att det inte ska värmas ens en grad vid passeringen så hela systemet håller typ samma temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tvivlar lite på projektet då du tänker sätta det under skrivbordet och mot en vägg, där luftcirkulationen kommer vara i princip noll.

Spelar dock liten roll, elementet är så pass sort att det kommer ta bra stund innan ens vattnet är 1 Grad varmare.

Permalänk
Medlem

Största problemet är att element brukar vara gjorda av järn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Största problemet är att element brukar vara gjorda av järn.

Får sprutmåla det invändigt med zink då

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tvivlar lite på projektet då du tänker sätta det under skrivbordet och mot en vägg, där luftcirkulationen kommer vara i princip noll.

Kyler som sagt 2000W passivt. Med luftcirkulation/fläktar ökar bara kylförmågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Största problemet är att element brukar vara gjorda av järn.

Mm tänkte på det. Med rätt kylmedie & antikorrosiva tillsatser borde det inte vara något problem.
I resten av loopen är det endast koppar och akrylrör.

Har dock hört att akrylrören inte tycker om glykol. Akrylen spricker och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kyler som sagt 2000W passivt. Med luftcirkulation/fläktar ökar bara kylförmågan.

Intressant tanke men den är väl tänkt att avge 2kW värme vid angivna gradtal och minimal förlust på vattnet i radiatorn då det skall vidare till flera för uppvärmning därav materialet som håller värmen i radiatorn istället för att kyla vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kyler som sagt 2000W passivt. Med luftcirkulation/fläktar ökar bara kylförmågan.

Existerar det ingen luftcirkulation kring den så; kommer den ju i princip bli en enda stor vattenreservoar som värms upp. Samt så under ditt skrivbord så kommer det vara riktigt härligt varmt.

Hur som helst så hoppas jag att det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Existerar det ingen luftcirkulation kring den så; kommer den ju i princip bli en enda stor vattenreservoar som värms upp. Samt så under ditt skrivbord så kommer det vara riktigt härligt varmt.

Hur som helst så hoppas jag att det fungerar.

Luft står aldrig riktigt stilla. När luften runt radiatorn värms upp stiger den mot taket och på så sätt sker det ett naturligt luftutbyte. Utan den effekten skulle passiv kylning vara omöjlig.

Luftutbytet sker trots allt i samma rum så rumstemperaturen förblir densamma.

Permalänk
Medlem

Detta ska följas

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Intressant tanke men den är väl tänkt att avge 2kW värme vid angivna gradtal och minimal förlust på vattnet i radiatorn då det skall vidare till flera för uppvärmning därav materialet som håller värmen i radiatorn istället för att kyla vattnet.

Inte riktigt sant. Radiatorer designas alltid till att ge ett så högt delta som möjligt. Ju högre retur temp destå bättre.
Med moderna element eller golvvärme kan man spara pengar genom att ha låg framledningstemp på vattnet. Det sparar man pengar på.

Gamla element med liten yta avger generellt dåligt med värme från vattnet då krävs högre framlednings temperatur. Kanske 50-65c under vintern.

Materialvalet beror på kostnad enbart. Annars hade radiatorerna varit värda sin vikt i koppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Luft står aldrig riktigt stilla. När luften runt radiatorn värms upp stiger den mot taket och på så sätt sker det ett naturligt luftutbyte. Utan den effekten skulle passiv kylning vara omöjlig.

Luftutbytet sker trots allt i samma rum så rumstemperaturen förblir densamma.

Tanken är god men som jag var inne på tidigare så har denna typ av radiator sällan någon kylningseffekt på vattnet då man vill ha så lite förlust som möjligt typ 1 till 2 grader per element i en värmeloop. Mao så kommer du troligtvis värma upp din loop hela tiden istället för kyla den då elementet i sig håller värmen på vätskan istället för kyla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Tanken är god men som jag var inne på tidigare så har denna typ av radiator sällan någon kylningseffekt på vattnet då man vill ha så lite förlust som möjligt typ 1 till 2 grader per element i en värmeloop. Mao så kommer du troligtvis värma upp din loop hela tiden istället för kyla den då elementet i sig håller värmen på vätskan istället för kyla den.

Du bör nog tänka över detta en gång till, det du skriver stämmer absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Tanken är god men som jag var inne på tidigare så har denna typ av radiator sällan någon kylningseffekt på vattnet då man vill ha så lite förlust som möjligt typ 1 till 2 grader per element i en värmeloop. Mao så kommer du troligtvis värma upp din loop hela tiden istället för kyla den då elementet i sig håller värmen på vätskan istället för kyla den.

Vars har du fått det ifrån? Varför skulle man vilja ha en låg värme "förlust" I samtliga radiator system, nya som gamla eller golvvärme är målet alltid att få så mycket av värmen i vattnet ut i luften.

K33 är radiatorernas bjässe och den är designad att släppa ifrån sig så mycket värme som möjligt. Därav dem trippla panelerna och dem veckade plåtarna för att ytterligare öka ytan som "vidrör" luften runt den.

Jag hade elpanna i vintras men bytte nyligen till bergvärme. Då gjorde jag en rätt genomgående koll av mitt hus radiatorkrets för att kontrollera att framlednigstempen skulle kunna vara tillräckligt låg.

Ju mindre radiatorer man har i en krets typ C1 eller C11er krävs höga framlednings temperaturer för att få ett bra delta mellan till och returtemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Intressant tanke men den är väl tänkt att avge 2kW värme vid angivna gradtal och minimal förlust på vattnet i radiatorn då det skall vidare till flera för uppvärmning därav materialet som håller värmen i radiatorn istället för att kyla vattnet.

Radiatorer är parallellkopplade. Hur skulle det annars gå när någon tycker det är varmt och vrider ner termostaten?

Och det är just förlusten av temperatur i utgående vatten som ger uppvärmning från radiatorn, och uppvärmning är i allmänhet syftet med en radiator. En radiator med samma temperatur på ingående och utgående vatten avger ingen värme och ger således inte heller någon uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Radiatorer är parallellkopplade. Hur skulle det annars gå när någon tycker det är varmt och vrider ner termostaten?

Och det är just förlusten av temperatur i utgående vatten som ger uppvärmning från radiatorn, och uppvärmning är i allmänhet syftet med en radiator. En radiator med samma temperatur på ingående och utgående vatten avger ingen värme och ger således inte heller någon uppvärmning.

Jag utgick ifrån hur våra element är och hur dom är kopplade. De ligger i en lopp seriellt och varje elements reglering är om jag minns begreppet rätt shuntade. Inkommande går in i elementet via reglering och vidare till utkommande från elementet. Stryper jag värmen på elementet så håller det värmen i sig nog ett par timmar innan det blir märkbart kallare i själva elementet. Har dock en anläggning från tidigt 80-tal och fjärrvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Radiatorer är parallellkopplade. Hur skulle det annars gå när någon tycker det är varmt och vrider ner termostaten?

Och det är just förlusten av temperatur i utgående vatten som ger uppvärmning från radiatorn, och uppvärmning är i allmänhet syftet med en radiator. En radiator med samma temperatur på ingående och utgående vatten avger ingen värme och ger således inte heller någon uppvärmning.

Finns även seriekopplade.
Det kallas 1 rörs eller 2 rörs system i VVS världen.
Mitt hus är byggt 1983 och jag har jag 3 slingor. Norr 5 radiatorer, Syd 5 radiatorer, Garage 3 radiatorer.
Det är ett "envävgssystem" seriekopplade.

Beroende på om det är 1 eller 2 vägs system används olika koppel. Vissa tillåter vatten att passera även om termostaten är stängd. Detta är ett måste i 1 vägs system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Jag utgick ifrån hur våra element är och hur dom är kopplade. De ligger i en lopp seriellt och varje elements reglering är om jag minns begreppet rätt shuntade. Inkommande går in i elementet via reglering och vidare till utkommande från elementet. Stryper jag värmen på elementet så håller det värmen i sig nog ett par timmar innan det blir märkbart kallare i själva elementet. Har dock en anläggning från tidigt 80-tal och fjärrvärme.

Du har säkert ett likadant system som jag. 1 vägs system med 1 vägs koppel. Naturligtvis tar det en stund för radiatorn att bli kall om den stängs helt. Det varma vattnet i radiatorn stannar kvar där och kyls sakta till rumstemp. Tills du öppnar termostaten igen då nytt vatten kan passera genom radiatorn. För att snabbt kyla en radiatorslinga/golvvärme slinga krävs det att värmekällan stängs av och att cirkulationspumpen får fortsätta gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du har säkert ett likadant system som jag. 1 vägs system med 1 vägs koppel. Naturligtvis tar det en stund för radiatorn att bli kall om den stängs helt. Det varma vattnet i radiatorn stannar kvar där och kyls sakta till rumstemp. Tills du öppnar termostaten igen då nytt vatten kan passera genom radiatorn.

Vilket har varit ett litet problem i arbetsrummet med datorerna. Även om elementet är avstängt så har rören värmt rummet bra vintertid förutom datorerna . Tilläggas är att vi har väl ca 80-85 på inkommande varmvattnet i fjärrvärme nätet.

Permalänk
Medlem

Beställde precis till projektet!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8254920/2015-08-03

Permalänk
Medlem

Då får vi se lite resultat till helgen

Permalänk
Medlem

Spännande projekt som jag kommer att följa. Påminde mig om nedanstående, även om det förstås är stora skillnader:

http://www.overclockers.com/pc-water-cooling-with-a-passive-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Spännande projekt som jag kommer att följa. Påminde mig om nedanstående, även om det förstås är stora skillnader:

http://www.overclockers.com/pc-water-cooling-with-a-passive-r...

Intressant bygge.

Satt på sweclockers mumble igår och diskuterade friskt angående mitt projekt. Men sedan spårade vi ur helt när vi kom på att det coolaste vore ändå att jag kopplade in mig på min bergvärmepump. Inte nog med att jag skulle få tillgång till väldigt kall vätska med temperaturer nära frysgränsen så skulle jag återanvända mycket av värmen/energin förlorad i datorn. Värmepumpen skulle göra tappvatten eller hus värme av det bara.

Skulle kondens eller alkoholen i brinevätskan/bergvärme slingans kylmedel bli ett problem så kan man med rätt enkla medel montera in en värmeväxlare på slingan bara. Då får man 2 separata loops så att säga vilket är betydligt säkrare då vi ändå pratar om min hus uppvärmning.

http://www.energishop.se/plattvarmevaxlare/33

Permalänk
Discokungen

En värmeväxlare som skickar värmen från din vattenkylning till en stängd loop för elementet hade nog varit det mest praktiska. Du vill inte ha in vätskan som varit i elementet i loopen för datorkomponenterna.

Ska du koppla det till en värmepump och grejer så måste du isolera hela insidan på datorn för du får en jävla massa kondens annars. Temperaturskillnaderna räcker gott och väl till det om vattnet håller temperaturer runt nollan eller lägre. Det finns waterchillers men det är ganska mycket bök för att få ett fungerande system. Skitkul att pyssla med, inte så estetiskt med isolering överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

En värmeväxlare som skickar värmen från din vattenkylning till en stängd loop för elementet hade nog varit det mest praktiska. Du vill inte ha in vätskan som varit i elementet i loopen för datorkomponenterna.

Ska du koppla det till en värmepump och grejer så måste du isolera hela insidan på datorn för du får en jävla massa kondens annars. Temperaturskillnaderna räcker gott och väl till det om vattnet håller temperaturer runt nollan eller lägre. Det finns waterchillers men det är ganska mycket bök för att få ett fungerande system. Skitkul att pyssla med, inte så estetiskt med isolering överallt.

Det är en splitt ny radiator. Ingen risk för skit i loopen.

Värmeväxlar idén var tänkt att ha mellan pumpens brine vätska och datorns loop. Då skulle man dessutom kunna reglera hur kallt vattnet skulle bli. Jo kondens är alltid ett problem när man går under rumstemperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det är en splitt ny radiator. Ingen risk för skit i loopen.

Min erfarenhet är att nya radiatorer inte är kliniskt rena.

Citat:

Värmeväxlar idén var tänkt att ha mellan pumpens brine vätska och datorns loop. Då skulle man dessutom kunna reglera hur kallt vattnet skulle bli. Jo kondens är alltid ett problem när man går under rumstemperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Bergvärmelösningen skulle nog ge bra kylning, men knappast någon värmeåtervinning värd att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Min erfarenhet är att nya radiatorer inte är kliniskt rena.

Bergvärmelösningen skulle nog ge bra kylning, men knappast någon värmeåtervinning värd att nämna.

Naturligtvis inte. Sköljer alltid ur nya komponenter. Men det är inte som om jag köpt en begagnad radiator. Då kan det se ut hur som helst

Jo den har potential, näe det handlar om någon enstaka procent. Men ändå!