Galleri: Moderkort för Intel Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Varför fortsätter asus med guld på sina moderkort? Passar ju inte in i någon färgcombo alls kul att se att dom tagit designen från deras X99 serie när det kommer till svart/vitt. Riktigt snygga moderkort.
Gigabyte heroes of the storm kort, hur tänkte man där? Riktigt fult clownkort...
Evgas kort blir bara snyggare å snyggare 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det röd/vita fick mig att tänka på cirkus Vist sitter det i en låda utan fönser spelar det mindre roll. Men den färgkombon var inte så lyckad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Alling: På i stort sett alla moderkort jag varit i kontakt med som är äldre än ca 4 år har antingen det interna ljudkortet eller nätverkskortet pajat. Då är det guld att kunna lägga en beställning på exempelvis ett Intel NIC för 300:- om man vill vänta med ett helt plattformsbyte ett år eller tre till.. Skulle aldrig gå på annat än ATX, (ATX)chassiet rymmer dessutom också ett antal fler redundanta TB. Allt på ett ställe. NAS är ju ett alternativ och bättre ur vissa säkerhetsaspekter men det leder ju till ytterligare kostnader för lagring med risk för att NASen så småningom brinner upp och behöver köpas nytt två dager efter garantins utgång..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vill se fler nedbantade moderkort i mITX-formatet.

Hade tänkt byta ut min stora klumpiga datorlåda... och när man ändå köper nya delar tycker jag bara det är dumt att inte köpa de nyaste.

Hade också tänkt byta. Har visserligen m-ITX, men hade tänkt att byta till en i5 eller i7 på 35 W med väldigt kompakt passivt kyld låda. Samtidigt framtidssäkra med standarder och 4K.

Hade stora förväntningar på Skylake, men ser nästan ut att kunna bli ett fiasko i mina ögon så här långt i alla fall. Dels verkar inte grafikdelen vara så bra som jag hoppats, även om det till viss del kanske beror på drivrutiner som går att fixa.

Sedan mITX-moderkorten verkar vara under all kritik av det man sett hittills. En har snabb m.2, men ingen DDR4. En har DDR4 men ingen m.2 och en annan har ingenting. Inga har USB3.1. Hade hoppats att man kunde få både snabb m.2, DDR4 och KANSKE tom USB3.1.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@Alling: På i stort sett alla moderkort jag varit i kontakt med som är äldre än ca 4 år har antingen det interna ljudkortet eller nätverkskortet pajat. Då är det guld att kunna lägga en beställning på exempelvis ett Intel NIC för 300:- om man vill vänta med ett helt plattformsbyte ett år eller tre till.. Skulle aldrig gå på annat än ATX, (ATX)chassiet rymmer dessutom också ett antal fler redundanta TB. Allt på ett ställe. NAS är ju ett alternativ och bättre ur vissa säkerhetsaspekter men det leder ju till ytterligare kostnader för lagring med risk för att NASen så småningom brinner upp och behöver köpas nytt två dager efter garantins utgång..

Vad gör ni med era datorer?

För mig brukar ingenting paja. Men farligt att skriva så....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hade också tänkt byta. Har visserligen m-ITX, men hade tänkt att byta till en i5 eller i7 på 35 W med väldigt kompakt passivt kyld låda. Samtidigt framtidssäkra med standarder och 4K.

Hade stora förväntningar på Skylake, men ser nästan ut att kunna bli ett fiasko i mina ögon så här långt i alla fall. Dels verkar inte grafikdelen vara så bra som jag hoppats, även om det till viss del kanske beror på drivrutiner som går att fixa.

Sedan mITX-moderkorten verkar vara under all kritik av det man sett hittills. En har snabb m.2, men ingen DDR4. En har DDR4 men ingen m.2 och en annan har ingenting. Inga har USB3.1. Hade hoppats att man kunde få både snabb m.2, DDR4 och KANSKE tom USB3.1.

Varit känt ett tag att skylake inte skulle få bra 4K stöd (om man forskat runt lite). Grafikdelen är så klen av en orsak och det är för grafik inte är prioriterat för i alla fall desktop cpu:er. Utan bara för "kontors grafik", brodwell var/är antagligen tänkt som en nisch.

Jo håller med att moderkorten är rätt fattiga och dyra i alla fall nu i början. Få se vad resten av dessa 50 moderkorten bjuder på men ser inte så bra ut hittills.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varit känt ett tag att skylake inte skulle få bra 4K stöd (om man forskat runt lite). Grafikdelen är så klen av en orsak och det är för grafik inte är prioriterat för i alla fall desktop cpu:er. Utan bara för "kontors grafik", brodwell var/är antagligen tänkt som en nisch.

Jo håller med att moderkorten är rätt fattiga och dyra i alla fall nu i början. Få se vad resten av dessa 50 moderkorten bjuder på men ser inte så bra ut hittills.

Fast 4K lär ju komma mer och mer och till slut bli mainstream, precis som FHD är idag. Dock lär det säkert ta ett tag. Men...

...det jag syftar på med 4K är inte spelande. Jag menar att kunna se video. Kameror och videokameror med 4K lär bli vanligare och vanligare, Youtube har väl mer och mer 4K-material, Netflix ökar antal serier som sänds i 4K osv....

Kollar runt lite och håller mig uppdaterad om datorer och teknik, men är inte superinsatt i detalj om allt. Men för att klara ovanstående så borde det väl räcka med att det finns stöd för full 4K-upplösning och att det finns stöd för videoavkodningen som skall bli den som kommer gälla för 4K. Jag antar att detta är H.265 som gäller för 4K-videos? Om jag inte missförstått så har Skylake support för hårdvaruavkodning av H.265?

Får hoppas att det kommer fler moderkort efter hand. Kan inte förstå vad som skulle kunna hindra att göra ett moderkort med DDR4 + M.2 och kanske tom USB3.1. Vill man sälja eller inte?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fast 4K lär ju komma mer och mer och till slut bli mainstream, precis som FHD är idag. Dock lär det säkert ta ett tag. Men...

...det jag syftar på med 4K är inte spelande. Jag menar att kunna se video. Kameror och videokameror med 4K lär bli vanligare och vanligare, Youtube har väl mer och mer 4K-material, Netflix ökar antal serier som sänds i 4K osv....

Kollar runt lite och håller mig uppdaterad om datorer och teknik, men är inte superinsatt i detalj om allt. Men för att klara ovanstående så borde det väl räcka med att det finns stöd för full 4K-upplösning och att det finns stöd för videoavkodningen som skall bli den som kommer gälla för 4K. Jag antar att detta är H.265 som gäller för 4K-videos? Om jag inte missförstått så har Skylake support för hårdvaruavkodning av H.265?

Får hoppas att det kommer fler moderkort efter hand. Kan inte förstå vad som skulle kunna hindra att göra ett moderkort med DDR4 + M.2 och kanske tom USB3.1. Vill man sälja eller inte?

Jo, men det lär dröja. snarare 1440P som möjligen kan bli mainstream och 4k som 1440P idag. En sak är riktigt viktigt som glöms bort är hdcp 2.2 , inte så viktigt på tuben eller eget inspelat material med filmer kommer köras i 1080P eller inte visas alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Kristoffer:

@Alling: På i stort sett alla moderkort jag varit i kontakt med som är äldre än ca 4 år har antingen det interna ljudkortet eller nätverkskortet pajat. Då är det guld att kunna lägga en beställning på exempelvis ett Intel NIC för 300:- om man vill vänta med ett helt plattformsbyte ett år eller tre till..

Inget jag varit med om (en kompis fick dock NIC:en förstörd av blixten), men en bra poäng.

Citat:

(ATX)chassiet rymmer dessutom också ett antal fler redundanta TB. Allt på ett ställe. NAS är ju ett alternativ och bättre ur vissa säkerhetsaspekter men det leder ju till ytterligare kostnader för lagring med risk för att NASen så småningom brinner upp och behöver köpas nytt två dager efter garantins utgång..

Det argumentet är dock inte relevant; användare som behöver mer lagring än vad som får plats i ett mATX-chassi (Define Mini sväljer exempelvis sex hårddiskar plus SSD) vet mycket väl om det och kan välja chassi själva. Dessa moderkort riktar sig i första hand till en grupp kunder som kommer ha en eller max två hårddiskar plus SSD och ett eller max två grafikkort. Det är i det segmentet jag tycker att mATX ska vara standard. De som behöver ATX vet redan det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men det lär dröja. snarare 1440P som möjligen kan bli mainstream och 4k som 1440P idag. En sak är riktigt viktigt som glöms bort är hdcp 2.2 , inte så viktigt på tuben eller eget inspelat material med filmer kommer köras i 1080P eller inte visas alls.

Skulle ju vara tacksamt för mig som sitter på en skärm med 1440p. Trodde dock att 1440p var en död upplösning eftersom det inte finns något material som visas i den upplösning utan en del på Youtube.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

@Alling: Var inte ett rätt eller fel jag var ute efter, men fördelen med ATX är ju vad den är så att säga. Tycker att det är snålt med expansionsmöjligheter på skylakekorten som det är.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Vad gör ni med era datorer?

För mig brukar ingenting paja. Men farligt att skriva så....

Ja, nu kommer det pajja när som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Skulle ju vara tacksamt för mig som sitter på en skärm med 1440p. Trodde dock att 1440p var en död upplösning eftersom det inte finns något material som visas i den upplösning utan en del på Youtube.

Tja säljs ju rätt mycket sync skärmar i det formatet nu För film är det 1080P eller 4K som gäller Så 1440P är bara gjort för datorn, som spel eller surf

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker korten rätt dyra till vad man får.

När jag köpte moderkort till SB så fanns det bra moderkort under 1500kr som inte hade så stora kompromisser som idag och inte var lika tydligt avskalade.

@pa1983

Du verkar ha rett vettiga inlägg så jag måste fråga. Så cpu:n tar hand om Pic-e platserna direkt, men på budgetmoderkort så tar en bus hand om det hela?

Hur skulle det bil billigare än att bara ta linorna från busen?

Sen hur undviker man just dessa moderkort där bussen även pice platser är medräknade? Hur listas detta i spex helt enkelt? Är det om dom skryter om dom har 10 extra linor eller står det även under där man ser hur hastigheten för 2/3 kort står alltså 8X/8X och 8X/8x/4x t.ex (normalt sett) och kryddade så här eller 16X/16X , 16x/16/X8 ?

Känns lite som en trend på många moderkort att använda Bussen till PICe portarna, då blir ju alla utom platsen primära oanvändbara om man kör sata expres eller m2n.

Häger inte riktigt med på vad du menar. Alla 115x processorer sedan 1156 har haft en DMI buss och alla 115x processorer har 20x PCI-E lanes men endast 16st är tillgängliga för användaren som dom flesta vet om, resterade 4st är reserverade till DMI bussen där styrkretsen ansluts. Därför folk ofta tror att när intels pecefikationer för en ny 115x paltform kommer och det står 20x PCI-E banor så tror folk att inte lagt till 4st, inte allet. 1156, 155,1150, alla har 20st PCI-E lanes från processorn.

Med 1151 och Z170 vad du får är 16st PCI-E 3.0 på processorn tillgängliga för isntikskort likt tidigare 115x processorer och 20st på Z170 som moderkortstillverkaren kan implementera enligt dom restikoner som eventuellt finns.

Men all kommunikation från dom 20st PCI-E banorna på Z170 måste passera dom 4st PCi-E banor DMI bussen använder så fort kommunikation med CPU,RAM eller andra instickskort på dom 16st PCI-E bussarna processorn huserar.
Och jo mycket kommer gå via DMI bussen då mycket data passerar primärminnet alltså RAM.

Totalt idiotiskt att bygga en plattform på detta vis men med tanke på att H110 har 6st PCI-E banor och 115x alltid haft en DMI bus med 4st PCI-E banor så är detta av rena budget skäl då det ger en billig PCB, billig CPU förpackning.
115x har alltid varit tänkt att kunna skalas ner till att vara snor billig. 300Kr moderkort och CPU:er helt enkelt.
2011 var raka motsatsen.

Finns ingen bot på bandbreddsproblemet 115x alltid lidit av, finns bara sätt att lindra symtomet men problem försvinner inte förens den dagen DMI bussen breddas eller ersätts av tex en QPI bus eller någon ny teknik. Men det lär inte ske förens det är ekonomiskt försvarbart eller AMD tex kontrar med något så mycket bättre att folk hellre väljer det.

Dom flesta seriösa tillverkare av moderkort skriver antigen ut på Specifikationssidan för moderkortet vilka PCI-E platser som ansluts var, vilka begränsningar som finns, annars får man tanka hem manualen till moderkortet och läsa för det står även där. Alternativet är en recension där recensenten är kompetent nog att ta reda på detta och skriva ner denna information i recensionen.

Men det är sällan svårt att ta reda på, mest att folk inte orkar läsa helt enkelt då det 99.9% av fallen är dokumenterat.

Men ja folk lär bli lurade i alla fall på Z170 moderkort som är billiga och är CrossFire kompatibla då i princip allt som krävs är 2st 16x platser sedan är det skit samma hur snabbt dessa faktiskt jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

X99 då du har 40x PCI-E 3.0 direkt till CPU:n.

Tyvärr måste man ju köpa en CPU för över 6000 kr också, då 5820K är begränsad till 28 lanes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr måste man ju köpa en CPU för över 6000 kr också, då 5820K är begränsad till 28 lanes.

Och du får 28 lanes på 5820 för samma pris som Skylake med sina ynka 16 och två extra kärnor så vad är din poäng?

Redan två extra kärnor, 50% fler för 50% högre pris och sedan 150% fler PCI-E banor, ja jag har svårt att se hur skylake är prisvärt någonstans oavsett vilka av dom två 56 kärniga Haswell-E man väljer om man har behovet av flera grafikkort eller NVMe enheter.

Har man råd med 6700Kr har man råd med 5820kr också och får mer av allt för samma peng. Vist moderkort kostar mer men 1000Kr mer är sällan ett problem om man nu behöver 6700K och ska köra SLI eller CF och NVMe enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och du får 28 lanes på 5820 för samma pris som Skylake med sina ynka 16 och två extra kärnor så vad är din poäng?

Redan två extra kärnor, 50% fler för 50% högre pris och sedan 150% fler PCI-E banor, ja jag har svårt att se hur skylake är prisvärt någonstans.

har man råd med 6700Kr har man råd med 5820kr också och får mer av allt för samma peng. Vist moderkort kostar mer men 1000Kr mer är sällan ett problem om man nu behöver 6700K och ska köra SLI eller CF och NVMe enheter.

Du får nog bena upp ditt resonemang för det här var jäkligt förvirrande.

Har man en specifik budget så har man faktiskt inte råd att lägga mer än vad budgeten medger. 5820K ger tyvärr inget mer för en spelare som inte tänker köra SLI/CF, och Z170 är tillräckligt snabbt för ett par PCIe-SSDs.

Permalänk
Medlem

Har man inte tänkt köra SLI eller CF så köper man väl inte 2011 heller såvidare man nu inte hellre vill betala samma för 5820K och lite extra för ett moderkort vilket faktiskt många gör ny vad jag ser efter Skylake var allt annat än billigt.

Begränsningarna i 1151 är just CF och SLI eller raidade NVMe enheter. Har man råd med en 6700Kr har man råd med en 5820K samma pris för dessa. Har man råd med 2st Titan X eller Fury X eller liknande och en eller två NVMe enheter så har man råd med en 5820K på ett minimum med om man nu övervägt en 6700K.

Att köpa feta grafikkort, nvme enheter och sedan slänga det på en i5 med budget moderkort som inte har I/O för grejorna är ju bara korkat för att bygget ska kostar 22K istället för 25K?

Inte frågan om att ha råd utan att köpa smart för i stort sett samma peng efter dom grejor man vill stoppa i burken.

Har man råd med flera top en grafikkort, NVMe då är 1151 rätt korkat val över 2011-3 med minimum 5820K.

Förstår mig inte på 115x anhängare som säger att det är så billigt sedan köper dom dyraste i7 för 4 papp, moderkort för 3 papp med PLX brygga och skit och sedan tycker dom fick mer för pengarna?

Jag begriper det inte alls. Ser hur folk köper skylake nu för 5% högre IPC, 5%! för samma pris får du två extra kärnor på 5820 med 95% av IPC'n per kärna.

Det brukas rea ut 2011 moderkort både hit och dit dessutom så så svårt kan det inte vara att få ett bra pris. Det såldes regelbundet 2011 moderkort runt 1000Kr innan 2011-3 kom och jag köpte rätt nyligen ett 1150 system och så billiga är baskemig inte 115x system om man vill ha lite PCI-E platser det är säkert. Fick leta rätt länge för att finna nåt under 100Kr som hade mer än ett fåtal PCI-E platser och processorerna är inte på något vis billgare pris/prestanda sett.

Jag har byggt många 115x system men dom är begränsade till ett eller inga grafikkort och ofta 1x - 4x instickskort. Passar där man inte behöver för mycket bandbredd över PCI-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har man inte tänkt köra SLI eller CF så köper man väl inte 2011 heller såvidare man nu inte hellre vill betala samma för 5820K och lite extra för ett moderkort vilket faktiskt många gör ny vad jag ser efter Skylake var allt annat än billigt.

Begränsningarna i 1151 är just CF och SLI eller raidade NVMe enheter. Har man råd med en 6700Kr har man råd med en 5820K samma pris för dessa. Har man råd med 2st Titan X eller Fury X eller liknande och en eller två NVMe enheter så har man råd med en 5820K på ett minimum med om man nu övervägt en 6700K.

Nu är det ju dock så att jag tänkt lägga så lite pengar som möjligt på att slippa ha en sketen 3770 på Z77.

Jag ska lägga massa pengar på min andra stora hobby under hösten, och har ingen lust att ödsla för mycket på en dator jag sannolikt kommer byta ut nästa höst. Då är det lagom med en 6700K, med tanke på att man får både moderkort och 16 GB DDR4 för samma pris som ett X99-kort.

Hur många promille kör SLI/CF på Titan/Fury, eller kör PCIe-SSDs i RAID, för övrigt?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag suttit kvar på en sketen i7 3770, päronen kör en sådan på Z77 så ser inte direkt problemet.

Slöseri om något att Köpa 6700K bara för att byta ut den om ett år.

Det var du själv som drog upp att Z170 med skylake har 36 PCI-E banor.

Så vad vill du komma med det? Dom som har nytt av det är dom med många grafikkort, NVMe enheter eller andra instickskort. Dock är det EXTREMT viktigt att inse att 20 av dessa 36 ska gå genom en flaskhals som motsvarar 4st PCI-E banor.

Så du säger i mot dig själv lite om man säger så för du hävdade skylakes fördel över X99 med just tantalet PCI-E banor men sedan när dessa vissade sig strypta så tycker du inte argumentet ska användas för att förespråka X99 till dom som behöver mer PCI-E banor för mycket bandbredd?

Det är igen som rekommenderat 2011 för något annat än SLI/CF eller NVMe Raid eller en kombination av dessa tex NVMe SSD plus 2 grafikkort i SLI/CF.

Majoriteten klarar sig på 115x moderkort då dom har ett grafikkort och en SSD av något slag. Z170 klarar lätt ett grafikkort och en NVMe SSD och med rätt kobination två grafikkort och en NVMe enhet.

Men för alla räcker inte detta och då återstår X99.

Som sagt var du själv som nämnde hur "många" PCI-E banor Z170 med skylake har utan att tala om hur strypta dessa är.

Man är ju klart bättre av med 28st på X99 än 36st där 20 är strypta på 1151.

Nordichardware kommer fram till samma slutsats som jag om du kollar deras video där dom sammanfattar Skylake.

Men som sagt det ända man kan göra är att upplysa folk om begränsningar och fördelar med respektive plattform sedan om folk vill ta irrationella beslut och bygga obalanserade system som ej egentligen passar deras behov så kan man ju tyvärr inte göra nåt mer.

Jag hade aldrig köpt en 6700K för 4 lökar för att ha den i ett år om jag satt på en 3770.

Haft min 3930K i 3 år nu och köpte den för skatteåterbäringen för 5K och lär ha den ett tag till då den gör cirklar runt skylake i 4Ghz fortfarande i allt jag gör på den och jag har dessutom 40x PCI-E 3.0 då jag har en C3 steppad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Häger inte riktigt med på vad du menar. Alla 115x processorer sedan 1156 har haft en DMI buss och alla 115x processorer har 20x PCI-E lanes men endast 16st är tillgängliga för användaren som dom flesta vet om, resterade 4st är reserverade till DMI bussen där styrkretsen ansluts. Därför folk ofta tror att när intels pecefikationer för en ny 115x paltform kommer och det står 20x PCI-E banor så tror folk att inte lagt till 4st, inte allet. 1156, 155,1150, alla har 20st PCI-E lanes från processorn.

Med 1151 och Z170 vad du får är 16st PCI-E 3.0 på processorn tillgängliga för isntikskort likt tidigare 115x processorer och 20st på Z170 som moderkortstillverkaren kan implementera enligt dom restikoner som eventuellt finns.

Men all kommunikation från dom 20st PCI-E banorna på Z170 måste passera dom 4st PCi-E banor DMI bussen använder så fort kommunikation med CPU,RAM eller andra instickskort på dom 16st PCI-E bussarna processorn huserar.
Och jo mycket kommer gå via DMI bussen då mycket data passerar primärminnet alltså RAM.

Totalt idiotiskt att bygga en plattform på detta vis men med tanke på att H110 har 6st PCI-E banor och 115x alltid haft en DMI bus med 4st PCI-E banor så är detta av rena budget skäl då det ger en billig PCB, billig CPU förpackning.
115x har alltid varit tänkt att kunna skalas ner till att vara snor billig. 300Kr moderkort och CPU:er helt enkelt.
2011 var raka motsatsen.

Finns ingen bot på bandbreddsproblemet 115x alltid lidit av, finns bara sätt att lindra symtomet men problem försvinner inte förens den dagen DMI bussen breddas eller ersätts av tex en QPI bus eller någon ny teknik. Men det lär inte ske förens det är ekonomiskt försvarbart eller AMD tex kontrar med något så mycket bättre att folk hellre väljer det.

Dom flesta seriösa tillverkare av moderkort skriver antigen ut på Specifikationssidan för moderkortet vilka PCI-E platser som ansluts var, vilka begränsningar som finns, annars får man tanka hem manualen till moderkortet och läsa för det står även där. Alternativet är en recension där recensenten är kompetent nog att ta reda på detta och skriva ner denna information i recensionen.

Men det är sällan svårt att ta reda på, mest att folk inte orkar läsa helt enkelt då det 99.9% av fallen är dokumenterat.

Men ja folk lär bli lurade i alla fall på Z170 moderkort som är billiga och är CrossFire kompatibla då i princip allt som krävs är 2st 16x platser sedan är det skit samma hur snabbt dessa faktiskt jobbar.

Ska försöka förklara bättre hur jag menar, med ett exempel detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266704&gclid=CJ7hj7LQl8... ska ha två stycken 16X , men ena går bara i 4X även här står inget om detta går just över DMI http://www.asus.com/us/Motherboards/Z170-P-D3/specifications/ var inte lätt att hitta heller genom google.

Så enda som kan avslöja bluffen är just 4X på andra PIC-e platsen eller har jag fel? I så fall blir det riktigt illa ihop med en ssd på m.2 (antar den får 2x hastigheten om jag räknar rätt). Frågan är vad dom pic-e 1X går på (är ju ändå en seriös leverantör, så borde ju stå tydligare än att läsa en tjock manual).

Jag har tittat på flertalet moderkort och alla under 1500kr verkar ha samma problem (avskalade rätt kraftigt, värre än tidigare gen), så skylake känns rätt ljummen lansering för mig (tidigare fanns det ju okej moderkort i alla fall runt 1500kr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hade jag varit du hade jag suttit kvar på en sketen i7 3770, päronen kör en sådan på Z77 så ser inte direkt problemet.

Tja, jag är inte dina (förmodligen mycket äldre) föräldrar...

Skrivet av pa1983:

Slöseri om något att Köpa 6700K bara för att byta ut den om ett år.

Ja? Jag gillar att byta dator när jag har råd. Sett till hur mycket jag använder min dator är priset så lågt att jag inte ens skulle kunna gå och spela en runda minigolf för samma timkostnad. Däremot har jag en budget på 10000 kr som ska räcka till CPU, moderkort, 16 GB DDR4, nätdel och en snabb 500 GB SSD (t.ex. Samsung SM951).

Skrivet av pa1983:

Dock är det EXTREMT viktigt att inse att 20 av dessa 36 ska gå genom en flaskhals som motsvarar 4st PCI-E banor.

Z170 har åtminstone 4 GB/s, medan dessa är strypta till 2 GB/s på X99.

Skrivet av pa1983:

Som sagt var du själv som nämnde hur "många" PCI-E banor Z170 med skylake har utan att tala om hur strypta dessa är.

Man är ju klart bättre av med 28st på X99 än 36st där 20 är strypta på 1151.

Du blandar ihop äpplen och päron, Z170 är klart mindre strypt än X99, även om X99 har fler direkt till CPU.

Skrivet av pa1983:

Nordichardware kommer fram till samma slutsats som jag om du kollar deras video där dom sammanfattar Skylake.

https://youtu.be/cREHm9k4FS8?t=1324

Skrivet av pa1983:

Men som sagt det ända man kan göra är att upplysa folk om begränsningar och fördelar med respektive plattform sedan om folk vill ta irrationella beslut och bygga obalanserade system som ej egentligen passar deras behov så kan man ju tyvärr inte göra nåt mer.

Jag hade aldrig köpt en 6700K för 4 lökar för att ha den i ett år om jag satt på en 3770.

Återigen, vad har det för betydelse hur du prioriterar?

Vad är det som är obalanserat när jag ska spela dator, med ett 980 och ha en stor, snabb SSD?

Skrivet av pa1983:

Haft min 3930K i 3 år nu och köpte den för skatteåterbäringen för 5K och lär ha den ett tag till då den gör cirklar runt skylake i 4Ghz fortfarande i allt jag gör på den och jag har dessutom 40x PCI-E 3.0 då jag har en C3 steppad processor.

Hur många FPS extra får du i GTA V?

Permalänk
Medlem

Spontan reaktion, gud vad moderkorten har blivit dyra. Förr var det ju knappt en faktor när man räknade på vad ett nytt system skulle kosta en. Är det inte så att en massa funktioner har flyttats från moderkortet in i processorn på senare år.
Borde inte det göra korten billigare och inte tvärt om?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Är "2011-3" verkligen ett bättre val än "1151" ifall man ska bygga ihop en ny dator idag?

Tycker det blir lite dyrare och aningen sämre prestanda när man kollar testerna och prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tja, jag är inte dina (förmodligen mycket äldre) föräldrar...

Så vad gör en 6700K bättre än en 3770 att det är värt 10K över 1 år och varför skulle det tex inte kunna vara värt 1K extra för 6 kärnor eller kan du inte nyttja 6st kärnor det skulle ju vara en orsak att skippa 2011 då tex.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja? Jag gillar att byta dator när jag har råd.

Okej så där är motiveringen, med andra ord säg att du köper just detta för för du har lust och råd med det? Då bör det framgå också när man rekommenderar till andra så man inte rekommenderar en plattform enbart pga sina egna preferenser.
Har du sett mig kommentera dom som köper 6700K för dom "gillar" att köpa nytt? Tror inte det.
Folk får lägga pengar på vad dom vill, men dom behöver inte sticka under stolen med varför.
Jag köper vad jag vill och behöver inte motivera varför till någon. Däremot rekommenderar jag inte folk att köpa saker baserat på mina egna preferenser om den jag rekommenderar till har andra behov än mig.

Sitter som sagt på både 2011 och 1150 då båda har olika uppgifter och behov.

Skrivet av Sveklockarn:

Sett till hur mycket jag använder min dator är priset så lågt att jag inte ens skulle kunna gå och spela en runda minigolf för samma timkostnad. Däremot har jag en budget på 10000 kr som ska räcka till CPU, moderkort, 16 GB DDR4, nätdel och en snabb 500 GB SSD (t.ex. Samsung SM951).

Så du spenderar soppas på minigold? Om det nu var så att du behövde fler PCI-E lanes, det hade kostat dig 1300Kr extra kanske, hade det varit så svårt att spela lite mindre minigolf en månad eller så då? Men eftersom du inte behöver 2011 så ser jag inte varför du ens argumenterar imot X99 som plattform då mina påpekanden om Z170 just rör dom med mer behov av bandbred över PCI-E vilket Z170 inte nära erbjuder i jämförelse med X99 som plattform och det är bra att vara medveten om när man gör sitt val och jag lovar många sitter och gör sina val just nu och försöker lista ut vilka I/O behov dom faktiskt har.
X99 plattformen erbjuder 2x PCI-E banbred mot CPU totalt sett jämfört med Z170.

Skrivet av Sveklockarn:

Z170 har åtminstone 4 GB/s, medan dessa är strypta till 2 GB/s på X99.
Du blandar ihop äpplen och päron, Z170 är klart mindre strypt än X99, även om X99 har fler direkt till CPU.
https://youtu.be/cREHm9k4FS8?t=1324
Återigen, vad har det för betydelse hur du prioriterar?

Nu tycker jag du märker ord.
X99 DMI buss har halva banbredden ja, X99 som plattform med CPU inräknat är en helt annan historia. 28-40 obegränsade 3.0 PCI-E lanes på CPU:n där enbart Skylake erbjuder 16st för användaren.
Det faktum gör X99 begränsade DMI buss är av betydligt lägre relevans då hela poängen är att använda processorns PCI-E banor.

Sedan vet jag inte förfar du skickar videpklippet jag bad dig kolla på, jag kan också ta timestampen ur det där dom pratar om SLI och om X99 och Z170 och där dom mer eller mindre säger att Haswell-E fortfarande inte kostar mycket mer än Skylake och presterar väldigt bra i just SLI och därmed lämpar sig för sådana användare.
Menar vad ville du uppnå med detta?

Även med 28st PCI-E Chipet används till USB och SATA enheter, nätverk och ljud. Även 3st raidade 6Gbit SSD enheter kan den fortfarande hantera om så önskas. Men i ett sånt läge lutar det nog mer år PCI-E baser SSD om man har dom pengarna.

Att jämföra DMI busen på X99 mot Z170 är att greppa efter halmstrån då X99 som plattform är avsevärt mindre beroende av DMI bussen då den utgör knappt 5% av banbredden mot processorn madens DMI bussen på Z170 utgör 20% av systemets banbred mot CPU varav majoritet av PCI-E 3.0 bussarna sitter fast bakom denna flaskhals medens enbart 8st PCI-E 2.0 bussar sitter fast bakom DMI bussen på X99.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det som är obalanserat när jag ska spela dator, med ett 980 och ha en stor, snabb SSD?
Hur många FPS extra får du i GTA V?

Absolut ingenting. Har aldrig frågat om din konfiguration, aldrig påstått att din är obalanserad då jag inte vet något om denna.
Har bara sagt att man kan bygga obalanserade system på Z170 omedvetet om man inte läser på och tänker sig för. Z170 är inte dunderkuren många vill tro att den är om man har planer på många grafikkort eller flera PCI-E baserade SSD enheter typ NVMe.

Som jag påpekat tidigare, Z170 med Skylake som plattform duger fint till en NVMe enheter och ett grafikkort, tom 2st Grafikkort i 8x/8x med en NVMe enhet på 4x lär fungera utmärkt med rätt moderkort men funderar man på att ta ut svängarna mer behövs minst en PLX brygga eller så bör man överväga LGA2011 då man helt enkelt får mer flexibilitet vad det gäller bandbredd.
Det finns dom med behov av Raid kort också och dessa föredrar ofta fler PCI-E banor då dessa kort ofta är 4x eller 8x och på det kanske dom vill ha ett grafikkort med. Vet dom som kör både med 4x intel nätverkskort och 4-8x raid kort och grafikkort så då räcker inte LGA115x alla gånger om man vill ha maximal bandbred till alla kort.

Jag själv kör inte GTA V, processorn används till rendering, kompilering och annat som lätt nyttjar 12 trådar, grafikkortet används i bland, GTX780 men har det mest pga 3GB ram då GTX570 började få slut på VRAM i dom spel och program jag i bland kör som är mer beroende av grafikkortet.

Men jag varken har LGA2011-3 eller 1151 så jag rekommenderar endast det jag anser folk behöver efter deras behov, program, instickskort och annat dom önskar utefter det kan man rekommendera plattform.
Men framförallt påpekar jag svagheter folk ofta missar så att dom ska vara medvetna om detta så det inte blir en dyr "uppgradering".

Själv kör jag som sagt 2011 och 1150 så SB-E och Haswell Refresh så för min del är det X79 och H97 just nu och har inga planer på nytt än.

Tycker personligen du häger upp dig alldeles för mycket på vad du har och vill ha istället för att tala om Pros and Cons vad det gäller respektive plattform för andra användare som funderar på att uppgradera.

115x har alltid varit billigare, haft senaste processor arkitekturen, 1366 och senare 2011 har alltid haft mer PCI-E banor och banbredd över dess och fler kärnor i processorn till ett prispåslag så klart.

Men prisskillnaden har emellanåt inte varit så hiskeligt stort mellan top of the line 115x och entry level 2011 vilket inte alltid gör valet uppenbart beroende på ens behov och budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Är "2011-3" verkligen ett bättre val än "1151" ifall man ska bygga ihop en ny dator idag?

Tycker det blir lite dyrare och aningen sämre prestanda när man kollar testerna och prisjakt.

Behöver du fler än 4 kärnor?
Behöver du Mer än 64Gb ram?
Behöver du mer än 16st PCI-E banor för grafikkort i SLI och CF tex eller andra kombinationer av instickskort?
Är bandbredden otillräcklig över DMI bussen för dina behov? tex grafikkort anslutit till Z170 chipet istället för CPU'n eller flera NVMe enheter i raid.
Behöver du mer minnesbandbredd än vad två minneskanaler kan erbjuda?

Om svaret är nej på alla dessa så är inte X99 med LGA2011-3 valet för dig.

Som sagt sämre prestanda? I sweclockers test tyckte jag nog 6 och 8 kärnor sprang ifrån skylake rätt lätt men vist krävs flertrådat då. Men då återkommer man ju till min första fråga, behöver du mer än 4 kärnor?

Vid SLI tex verkar det finnas vinster med X99 i flera fall, lite blandat mellan 1151 och 2011-3, alla Z170 moderkort dom använde kör 8x/8x vad jag kan se och 2011-3 bör köra 16x/16x alla kör PCI-E 3.0.
http://www.nordichardware.com/Processorer-Recensioner/intel-c...

Jag personligen köper inte CPU för spel primärt, då hade nog en i3 eller i5 räckt i det mesta jag spelar då de spel trådar skit. Däremot i allt som ej rör spel ligger mina 12 trådar på 100% allt som oftast, hade lätt nyttjat 8 kärnor med HT lätt.

Så ja sämre prestanda, beror väl på vad du gör på datorn men 6-8 kärnig Hawell-E är snabbare i flertrådat som skalar bra det är fakta. Singeltrådat är Skylake king of the hill just nu.

Man kan inte svara på vilken CPU som är rätt för dig när du inte ens talar om vad du har den till.

Hoppas det hjälper dig välja plattform. Har du fler frågor så säg gärna vad datorn ska användas till och vad för övrig hårdvara som ska vara i då det är lättare att avgöra vad för moderkort och CPU som lämpar sig bäst inom din budget.

Permalänk

Okej har själv inväntat Skylake så ja sitter på:

Moderkort: P7P55D-E Pro
CPU: i5-760

Men nu när ja läser om det där med bandbredd grejset (vilket ja har noll koll på) blir jag orolig.
Varför ja var sugen på Skylake är ju såklart att det skulle vara den starkaste CPUn mot förra generationen (rent tekniskt till samma motsvarigheter), och att ja vill gärna ha Quick Sync grejs från senaste generationen (dock har ja inga större tester på det än).

Men ja undrar nu hur det där med bandbredd fungerar, läst massor av va folk skriver men hur är det i praktiken?

När kommer man begränsas, hur märks det?
Och hur var skillnaden mellan Budget vs Icke-Budget kort, förstod inte direkt va skillnaden kan vara i sig?

Ja kör väl 1 GPU, men skulle vilja ha möjlighet till 2, och sen smockar ja väl random PCI/PCI-E kort liksom. Lär aldrig köra över 2, men möjligheten vore ju alltid trevligt att ha.
Så hur fungerar det där, vad begränsas?

Är kass på det där med (20 banor hit, 12 banor dit), så försök typ förklara praktiskt som om du prata med en flundra;P

Tack:)!

Permalänk

Har det kommit någon som helst info om Skylake-E ?
Skulle vara intressant om man släpper begränsningen till 16 PCIe banor direkt mot cpu och nuvarande flaskhalsen i form av DMI 3.0.
Den ligger ett år framåt i tiden men ibland släpps lite teasers. Misstänker dock att Intel inte vill få alltför många att avstå uppgradering till Skylake-S bara för att det kommer kraftigare grejor längre fram.
Men för mig verkar det viktigt att en cpu kan erbjuda minst 16x/16x PCIe 3.0 direkt på processorn (jfr 5930K/5960X) om man har behov av eller tanke på dubbla grafikkort i SLI.
Bör väl vara ett krav om man ändå satsar på kraftfulla grafikkort t ex GeForce GTX 980Ti att inte behöva offra prestanda pg av otillräcklig bandbredd i cpu/mb ?
Som jag ser det bör man väl inte rekommendera Core i7-6700K till någon som vill köra fler än en GPU ?
Uppgradering till 6700K med nytt mb och DDR4-minnen kostar ändå ca 8000 kr så det är viktigt att inte måla in sig i något hörn.

Edit: Efter att ha skrivit inlägget kollade jag på:
https://www.youtube.com/watch?v=rctaLgK5stA
Framgår av denna video att för 1-3 gpu verkar det inte spela någon (större) roll om man har
40 eller 28 PCIe banor direkt på cpu dvs om man har 3xSLI som 16x/16x/8x eller 8x/8x/8x.
Däremot kan det kanske spela roll om man bara har 16 banor på cpu och resten via DMI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Däremot rekommenderar jag inte folk att köpa saker baserat på mina egna preferenser om den jag rekommenderar till har andra behov än mig.

Ok? Du baserar det på detta eller?

Skrivet av pa1983:

Jag själv kör inte GTA V, processorn används till rendering, kompilering och annat som lätt nyttjar 12 trådar, grafikkortet används i bland, GTX780 men har det mest pga 3GB ram då GTX570 började få slut på VRAM i dom spel och program jag i bland kör som är mer beroende av grafikkortet.

Men jag varken har LGA2011-3 eller 1151 så jag rekommenderar endast det jag anser folk behöver efter deras behov, program, instickskort och annat dom önskar utefter det kan man rekommendera plattform.

Du räknar upp mer eller mindre exotiska hård- och mjukvarukonfigurationer som används av en promille (?) av alla användare. Kan du hålla med om att Skylake är mer lämpad för "vanliga" entusiaster?

Skrivet av pa1983:

där enbart Skylake erbjuder 16st för användaren.

Jag påstår att 16x räcker utmärkt för alla som inte ska köra fler än två grafikkort, och att Z170 i övrigt bevisligen är mycket snabbare än X99.

Skrivet av pa1983:

Men framförallt påpekar jag svagheter folk ofta missar så att dom ska vara medvetna om detta så det inte blir en dyr "uppgradering".

Det är bra, men man ska inte fastna i att vara allt för teoretisk.

Skrivet av pa1983:

Tycker personligen du häger upp dig alldeles för mycket på vad du har och vill ha istället för att tala om Pros and Cons vad det gäller respektive plattform för andra användare som funderar på att uppgradera.

Jag har postat i flera trådar parallellt, men här är min sammanfattning av vad som är bättre på X99:
#15589712
Med slutklämmen: Ingenting som spelar roll för majoriteten av alla användare, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej har själv inväntat Skylake så ja sitter på:

Moderkort: P7P55D-E Pro
CPU: i5-760

Grattis! Du kan få en 3-4 gånger snabbare CPU, beroende på vilken du uppgraderar till (6600K/6700K)!

Skrivet av Zero Walker:

Men nu när ja läser om det där med bandbredd grejset (vilket ja har noll koll på) blir jag orolig.

Du kan vara lugn, det är en teoretisk storm i ett vattenglas.

Skrivet av Zero Walker:

Men ja undrar nu hur det där med bandbredd fungerar, läst massor av va folk skriver men hur är det i praktiken?

När kommer man begränsas, hur märks det?

Med Z170 kommer du begränsas när du försöker behandla mer än ca 4 Gigabyte/32 Gigabit per sekund data från t.ex. dina SATA-anslutna hårddiskar, eller USB-portarna.

Skrivet av Zero Walker:

Ja kör väl 1 GPU, men skulle vilja ha möjlighet till 2, och sen smockar ja väl random PCI/PCI-E kort liksom. Lär aldrig köra över 2, men möjligheten vore ju alltid trevligt att ha.

16x PCIe 3.0 räcker i dagsläget utan problem till tvåkorts-SLI/CF på dagens toppkort. Vad för slags expansionskort? Ljudkort/nätverkskort och liknande?

Skrivet av Zero Walker:

Är kass på det där med (20 banor hit, 12 banor dit), så försök typ förklara praktiskt som om du prata med en flundra;P

Kolla på dom här två blockdiagrammen:

X99 har mellan 28-40 st PCIe 3.0-banor direkt till CPUn. Varje sådan kanal ger en tillgängligt bandbredd av ca 2 GB/s. Bra om man t.ex. ska ha tre till fem grafikkort. X99 har även fyra minneskanaler (dubbla bandbredden mot Z170), och stödjer upp till 64 GB RAM, något vanliga entusiaster inte har någon nytta av i t.ex. spel och vanliga hederliga skrivsbordssysslor.

Z170 har 16 st PCIe 3.0-banor direkt till CPUn. Fullt tillräckligt för tvåkorts-SLI/CF med dagens toppkort (ca 16 GB/s till vardera kort). Z170 har 20 st banor via sitt chipset, som t.ex. två SATA-diskar kan använda till dataöverföring, och en länk mellan PCH (Peripheral Controller Hub) och CPU som är dubbelt så snabb (4 GB/s) som på X99 (2 GB/s). Det finns också 20 st banor (1 GB/s) tillgängliga för kommunikation mellan diverse enheter på moderkortet på Z170, medan X99 har 8 st (0,625 GB/s). Ytterligare drygt 50% snabbare per bana, och 2½ gånger fler tillgängliga banor.

Den korta varianten: om du inte ska köra fler än två grafikkort, eller så många SSD-enheter i RAID att du passerar 4 GB/s (t.ex. 8 st 500 MB/s), så kommer du klara dig utmärkt med Z170. Var beredd på att någon med Haswell-E kan komma att slå dig i benchmarks, rendering, kompilering eller andra liknande e-organsförstorande mätmetoder.

Permalänk

@Sveklockarn:

Min i5 760 är på 4hgz, ja lär väl bara få 30-40% snabbare eller nåt, eller är ja helt ute och cyklar?
(Tänker ren prestanda på en tråd, att man får 4 HT trådar är ju en bonus ja inte tackar nej till då ja använder mycket som äter trådar).

Ah, okej då verkar det som att jag inte kommer slå i taket för något av det där.
Det kort ja lär använda är max 2 GPUer, förmodligen bara 1 men man ska alltid ta det säkra för det osäkra.

Alla andra kort ja har är väl Ljudkort, Capture Kort (detta kan tänka äta bandbredd dock, tänker att det lär komma 4K grejer för PCI-E 3, så är lite orolig över den delen, dock kanske ja tänker fel där).

500 MB/s X8 lär ja aldrig så det är inga problem där, just nu kör ja massa lagrings diskar och en SSD (allt på Sata 2 eftersom ja har det underbara Marvell Sata 3).

Vilket ja då måste tillägga, hur är det med sånt nu?
Menar, kör moderkort fullösningar för att få igång saker?
Mitt Moderkort kör (om ja inte har fel) Sata 3 och USB 3 via nån PCI-E lane för att sno åt sig bandbredd då chipset inte pallar (eller nåt sånt?).
Och sånt verkar ju vara lite som det är, låter bra i teorin men inte mer än så, man vill ju att allt ska köras per original design, beprövat så att säga.