6600k & 6700k Z170 Överklockningstråd

Permalänk
Medlem

Vad är betydelsen av VCCIO/VCCSA för överklockning? Testade lite nu och klarade inte en 15-minuters körning av RealBench vid 4,3 med 1,2V under load. Nyfiken så provade jag att höja VCCIO/VCCSA till 1,05/1,15 och då klarade den det.

Däremot så visar varken AIDA64 eller HWInfo64 "rätt" värde. AIDA64 visar 1,008/0,952 (IO/SA resp.) och HWInfo64 visar samma värden gånger 2 (av någon anledning, d.v.s. det står 2,016/1,904)). Dessutom verkar VCCIO påverkas av en minimal droop, den går ner till 1,000 V under load. Vad är det som pågår här? Är dessa kända felläsningar som jag inte borde bry mig om?

edit: Finns det någon monitor som visar rätt värde? Jag har en ASUS Z170M-PLUS.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

@jetblack:

jag har inte mixxtrat med det.. de enda jag ändrat är

multiplen till 46

LLC på level 5

satt vcore på adaptive 1.30

jag nöjjer mig så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@jetblack:

jag har inte mixxtrat med det.. de enda jag ändrat är

multiplen till 46

LLC på level 5

satt vcore på adaptive 1.30

jag nöjjer mig så..

Temps & VCore under load? Inte för ja tror de vore ngt tokigt, men de är bra att lägga till i databasen i huvet hur andra 6700k beter sig osv..

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

@captur605:

Det är ju inte lite lustigt. Om jag knappar in 1,3 i BIOS med LLC5 så hamnar jag på 1,23 load när jag kör RealBench. Måste säga att jag är grundligt förvirrad över mina försök än så länge. Är det något annat du trycker in eller är det sådan skillnad mellan moderkort? Inte för att jag har ett monsterkort på något vis, men den beter sig väldigt konstigt. Det måste vara något jag missar att ställa?

edit: Jag kan ha hittat det. På mitt mbo (ASUS) när man väljer adaptive finns en inställning som heter "offset voltage" som jag lämnat auto i tron att den då är 0. Nu ställde jag den till 0.001 och fick mycket mer reaktionen jag förväntade mig. Mobon måste själv satt värden som i princip negerade mina höjningar innan. För jag kunde lägga in allt från 1,3 till 1,4 och Vcore under load var fortfarande ca 1,23. Mycket märkligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@jetblack:

73 grader efter en kvart i realbench har noctua d14

Permalänk
Medlem

Dåså mina herrar!

Efter ett antal timmar ikväll, det bästa jag kan ådstakomma med min är 4.6 Ghz @ 1.296v , under full load skjuter den till lite som bekant, blir då 1.409 momentant (oftast runt 1.35v när den benchar, men när de är som jobbigast, 1.409)

EDIT: Läste fel i HWMonitor, den hade en max vcore på 1.312, och är inställd på 1.296.

Tempen som högst var 75-73-70-72 (core: 0,1,2,3)

Detta efter 2 timmar i realbench.

Så, det får va min final på 24/7 klock. Kan vräka vcore & bench i 4.8, men nu är jag på jakt efter ngt användbart

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

När du skriver 1,31 V i adaptive, menar du att det är den mätta Vcore under last i windows, eller är det siffran du anger inne i BIOS? Jag försöker själv klocka med adaptive och tycker att det hela är lite bakvänt, eftersom Vcore numera egentligen inte är Vcore längre. Den borde snarare heter Vmax eller liknande.

Vcore är vcore så länge man stängt av SVID. Annars bestämmer CPUn själv vad den får. Själv kör jag manuellt 1.31V. Försökte mig på adaptivt innan men jag redde inte ut det :-S Antingen är det lite buggigt eller så är jag dum i huvet

Med LLC 5 ligger vcore där jag ställer den annars verkar det droppa spänning mer med lägre nivå eller mata på tokigt mycket med högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@hallon:

Har maximus hero där jag inte behöver disabla svid.. Testade o stänga av de men ingen skillnad.. Maxade enligt Cpuz alltså på 1,309 o 1,30 i Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@hallon:

Har maximus hero där jag inte behöver disabla svid.. Testade o stänga av de men ingen skillnad.. Maxade enligt Cpuz alltså på 1,309 o 1,30 i Bios

Samma bräda här, haha, japp, känns som att vissa grejer man gör i BIOS saknar betydelse helt (?) .. känns lite som det finns utvecklingsmöjligheter på BIOS avdelningen. Stänger jag av svid så visar inte cpu-z vcore alls 8 av 10 gånger (?) .. bara en sån sak.

Kör efter min egna åsikt, lagomt med mos även under full load och inte för varmt = prima skinka.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@magican:

Kör vi samma bios då,, jag tankade ner det senaste innan jag började med oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@hallon:

Det gör skillnad. Men när du kör SVID kan inte cpuid visa annat än det moderkortet är inställt på. Det CPUn får måste du kolla med hwinfo64 under CPUVID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Vcore är vcore så länge man stängt av SVID.

edit: sorry för vägg, detta är intressant!

Ja man kunde tycka det, men den Vcore som ställs i BIOS är mer något som påverkar vilken spänning som CPUn matas med snarare än den exakta spänning den matas med. Jag tycker att inte ens med "manuell" mode så verkar moderkortet vilja mata med riktigt den exakta siffran, utan det finns en offset.

Det som Vcore i BIOS egentligen anger är vad som på denna bild kallas Peak Voltage som jag förstått det. En säkerhetsgräns snarare än en matningsspänning.

Från texten: "The CPU VID setting establishes the absolute maximum allowable processor supply voltage experienced during transient conditions and is not the target idle voltage. We hope this statement draws attention to this important distinction, as many believe the opposite to be true - a mistake all too commonly made."

Jag tycker att moderkortstillverkarna borde gått med den benämningen då den är betydligt mer rättvisande vad det faktiskt är man ställer in i BIOS. Det man sedan gör med LLC är i princip att minska på Voffset vilket gör att spänningsöverslag riskerar att utsätta CPUn för potentiellt skadliga spänningar om man inte är försiktig. Ju större LLC, desto mer överslag under längre perioder. Om man har en hög Vcore med en hög LLC så tycker jag att man bör vara väldigt försiktig, oavsett kylning. Dessutom verkar det finnas negativa effekter som en sämre reglering överlag om man ökar LLC.

Jag tolkar det som att det man gör när man t.ex. sätter 1.4V LLC5 för att få CPUn stabil i en viss klock är detsamma som att sätta 1.6V LLC1 (principiellt exempel). Jag tror att många tycker det ser ok ut med 1,4V men kanske blir avskräckta över att det står 1.6V i det andra fallet. Problemet är bara att processorn utsätts för snarlika spänningstoppar under transienta förhållanden. Det kanske inte spelar roll, det kanske är förödande för processorn i långa loppet, vem vet?

Jag tror att skylake är lurigare än många tror och att man bör ha så låg LLC som möjligt, helst ingen alls, om så av ingen annan anledning än att det blir jobbigt att trycka in högre Vcore och vara medveten om vilka spänningar ens CPU faktiskt kan komma att uppleva. Man lurar inte sig själv. Det är lite intressant ämne tycker jag:) Kan fått det hela om bakfoten dock, är bara en hobbynörd.

Något som bör bli följden av en hög Vcore+hög LLC är att datorn kraschar inte under load utan när processorn startar en load, eller avslutar en load. D.v.s. när den byter state och transienterna orsakar instabilitet. Detta är något som i alla fall jag upplevt och jag tror inte att jag är ensam.

Bara läs det:)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

efter att varit nöjd så pillade jag på svid o satte till disable vilket resulterade i att moderkortet typ dog efter jag lämnade bios.. inte startade om som vanligt.. efter ett tag starta den igen o jag sätter tillbaks som det va innan men nu verkar nått ha pajjat

cpun går konstant på max multipel.. typ 46 först... sen gjorde jag clear bios o nu går den konstant på 42 inte ändrat något från "orginal"

vad kan ha pajjat cpu eller mobo ?

Permalänk
Medlem

Bra inlägg jetblack. Givetvis är det så, och vi som klockade mycket för 5-10 år sen måste läsa på lite om dagens finesser

Men oavsett vad, vcore och temp måste va i schack, det är ju det primära.

Jag kör LLC 6, för då kan jag ha lägre vcore (som räcker i vanliga fall), men vid mkt load behöver den lite mer såklart. LLC 4-5 ger inte tillräckligt.

Med det sagt, trots LLC 6 så ger den absolut max 1.334v och genererar 72c. Detta efter flera timmar i Realbench.

Vanligtvis ser jag sällan en peak på över 1.320v och/eller 60-65c.
Idle/normalt bruk = 1.264 - 1.310

Vilket egentligen är samma sak som köra allting default i bios (Skylaken är ju inte så snål med vcore helt original).

Vad säger du om den summeringen jetblack?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

efter att varit nöjd så pillade jag på svid o satte till disable vilket resulterade i att moderkortet typ dog efter jag lämnade bios.. inte startade om som vanligt.. efter ett tag starta den igen o jag sätter tillbaks som det va innan men nu verkar nått ha pajjat

cpun går konstant på max multipel.. typ 46 först... sen gjorde jag clear bios o nu går den konstant på 42 inte ändrat något från "orginal"

vad kan ha pajjat cpu eller mobo ?http://www.bilddump.se/bilder/20160226075012-78.70.44.54.JPG

Går den i 4200Mhz är väl ändå multiplayern 42? Speedstep då?

Kör du "Load optimized dafaults" sen att alla cores ska gå i x46 , ställ vcore som du önskar, då SKA de lira.

jag hade samma problem, att oasett multiplayer så gick den original, har för mig de va "sync all cores" som jag fick fixa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@magican:

Jag säger att summeringen låter bra:) Det som specifikt Anandtechs artikel talar om, och det spåret som jag är inne på, är att det verkar finnas en fördel med att stänga av LLC och istället sätta en högre Vcore-max i BIOS. För precis som du säger, så är det ju uppmätt vcore och temp som ska vara i shack. Men enligt Anandtech så förbättrades spänningsregleringen med lägre LLC, d.v.s. det var som minst överslag i spänningen under transienter och det ökade med högre LLC. Därför är jag inne på spåret att ha låg LLC, men skriva in en högre Vcore i BIOS än tvärtom. Eftersom det i slutändan leder till en liknande Vcore under last, men en något "renare" reglerad spänning om man kan säga så. Det verkar finnas något stöd för detta på nätet då vissa rapporterar att de når stabilitet vid lägre Vcore med LLC av (vid samma GHz). Detta skulle kunna stödja Anandtechs teori om en bättre spänningsreglering. Ska själv prova detta nån dag och se om jag kan återskapa det.

Det kan mycket väl vara så att din Vcore inte går över ca 1,4V, men jag tror inte att de sensorprogram som vi brukar använda är tillräckligt bra för att fånga upp sanningen och man bör inte stirra sig blind på dem. Det är i det närmsta medelvärden sett ur spänningsregleringens tidsskala. För att se de faktiska peakarna behöver man nog ett oscilloskop då de existerar snarare på microsekundskalan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu orkar ja inte tweaka mer på ett tag. 1 timma realbench. Det där duger för mig (är ovanligt varmt hemma nu med, solen ligger på å gräddar fint)

Slänger in en liten notis till herrn ovanför. Så äre, i egenskap av larmtekniker / a.k.a svagströmmare så håller jag med. Även en momentan spik på 1.55v är ju farlig, oavsett hur kort den är. En sådan spik på någon ms hinner våra program aldrig se.

Dock, sannolikheten med en sådan spik om den generellt chillar under 1.4v? Ptja.. detta går driva hur långt som helst Gasa till de rasa, sen köp ny prolle

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

edit: sorry för vägg, detta är intressant!

Ja man kunde tycka det, men den Vcore som ställs i BIOS är mer något som påverkar vilken spänning som CPUn matas med snarare än den exakta spänning den matas med. Jag tycker att inte ens med "manuell" mode så verkar moderkortet vilja mata med riktigt den exakta siffran, utan det finns en offset.

Det som Vcore i BIOS egentligen anger är vad som på denna bild kallas Peak Voltage som jag förstått det. En säkerhetsgräns snarare än en matningsspänning.

Från texten: "The CPU VID setting establishes the absolute maximum allowable processor supply voltage experienced during transient conditions and is not the target idle voltage. We hope this statement draws attention to this important distinction, as many believe the opposite to be true - a mistake all too commonly made."

Jag tycker att moderkortstillverkarna borde gått med den benämningen då den är betydligt mer rättvisande vad det faktiskt är man ställer in i BIOS. Det man sedan gör med LLC är i princip att minska på Voffset vilket gör att spänningsöverslag riskerar att utsätta CPUn för potentiellt skadliga spänningar om man inte är försiktig. Ju större LLC, desto mer överslag under längre perioder. Om man har en hög Vcore med en hög LLC så tycker jag att man bör vara väldigt försiktig, oavsett kylning. Dessutom verkar det finnas negativa effekter som en sämre reglering överlag om man ökar LLC.

Jag tolkar det som att det man gör när man t.ex. sätter 1.4V LLC5 för att få CPUn stabil i en viss klock är detsamma som att sätta 1.6V LLC1 (principiellt exempel). Jag tror att många tycker det ser ok ut med 1,4V men kanske blir avskräckta över att det står 1.6V i det andra fallet. Problemet är bara att processorn utsätts för snarlika spänningstoppar under transienta förhållanden. Det kanske inte spelar roll, det kanske är förödande för processorn i långa loppet, vem vet?

Jag tror att skylake är lurigare än många tror och att man bör ha så låg LLC som möjligt, helst ingen alls, om så av ingen annan anledning än att det blir jobbigt att trycka in högre Vcore och vara medveten om vilka spänningar ens CPU faktiskt kan komma att uppleva. Man lurar inte sig själv. Det är lite intressant ämne tycker jag:) Kan fått det hela om bakfoten dock, är bara en hobbynörd.

Något som bör bli följden av en hög Vcore+hög LLC är att datorn kraschar inte under load utan när processorn startar en load, eller avslutar en load. D.v.s. när den byter state och transienterna orsakar instabilitet. Detta är något som i alla fall jag upplevt och jag tror inte att jag är ensam.

Bara läs det:)

Intressant artikel, men tänk på att den skrevs för nästan 10 år sedan. Men spänningsreglering är ju likadan Hur som helst, det som nu kallas CPU SVID i Heros BIOS är ett protokoll vilket CPU:n använder sig av för att prata med strömregulatorerna på moderkortet.

Det som nämns i artikeln handlar alltså inte om det utan det handlar där om processorns maximala tillåtna spänning (så som jag tolkade det) och hur man reglerar matningen till CPU:n så att den faktiska spänningen aldrig når över denna.

Med SVID enabled kommer CPU:n med högre multipel be om en högre spänning, upp till ett max på 1.52V (vill jag minnas. Detta kan vi kalla CPU VID). Intel specificerar dessa spänningsnivåer efter hur stort läckage som finns i processorn.
Så som jag har förstått det så kan man med en manuell Vcore, och SVID avstängt, finjustera (i alla fall på Hero) matningen till CPU:n (med hjälp av LCC och förändrad frekvens på VRM (regulatorerna) switchandet om man så vill).

Här kommer en vägg av text:
Jag testade mycket på mitt Hero innan jag hamnade där jag är nu med min OC. Med en Vcore på 1.31V vid 4.6GHz och LCC på auto fick jag en blåskärm i LinX så fort processorn började med de tunga beräkningarna. Jag hann även se att spänningen droppade ett par mV då detta hände. Med lättare belastning och mindre aggressiv transient i belasningen (alltså inte lika plötsligt pådrag) så klarade sig CPU:n, även om spänningen fortfarande droppade under load. För att bli av med spänningsdroppen ökade jag LLC-nivån till först 7. Då blev spänningen mycket högre än den jag satt i BIOS, och den ökade ännu lite mer under load så jag backade ner till nivå 5.

Det känns som att man måste leta lite med olika LLC för att hitta sin nivå där Vcore ligger stabilt. Det kan vara så att man får välja en annan LLC-nivå vid annan CPU-frekvens och spänning. Mycket tidskrävande och det är precis sånt här som ger gråa hår!

Med denna nivån (LLC 5) håller Vcore sig vid 1.31V konstant, idle som load. Med konstant spänning provade jag åter LinX, men fick fortfarande blåskärm. Jag antog att spänningen nu droppade under ett mycket kort ögonblick, eftersom jag inte hann se droppen. Man kan råda bot på detta antingen genom att öka idle-spänningen, eller öka den hastighet med vilket regulatorerna kan svara då spänningen droppar. Det senare kräver bra och snabba spänningsregulatorer. Lyckligtvis är Hero utrustat med just detta, och du kan ställa deras "aggresivitet" i BIOS. Jag satte mina på "Extreme" och nu lirar datorn på fint även under plötsliga förändringar i load.

Som slutsats kan man kanske säga att den Vcore man sätter i bios, med SVID-avstängt, är det artikeln kallar CPU VID. 1.31V är ju en bra bit under 1.52 (som jag har för mig intel säger är max) så det känns safe! Anledningen till att många rekommenderar 1.42 som max är kanske för att med dåliga regulatorer hamnar regleringen i svängning lättare (precis som man kan se i artikeln) och då kan ju VID-max råka sticka över 1.52V om man ligger nära.

Med reservation för att jag kan ha fel

@captur605 Jag tror inte något har dött. Bara cleara CMOS och börja om
(igen, med reservation för att jag kan ha fel )

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Intressant artikel, men tänk på att den skrevs för nästan 10 år sedan. Hur som helst, det som nu kallas CPU SVID i Heros BIOS är ett protokoll vilket CPU:n använder sig av för att prata med strömregulatorerna på moderkortet.

Det som nämns i artikeln handlar alltså inte om det utan det handlar där om processorns maximala tillåtna spänning (så som jag tolkade det) och hur man reglerar matningen till CPU:n så att den faktiska spänningen aldrig når över denna.

Med SVID enabled kommer CPU:n med högre multipel be om en högre spänning, upp till ett max på 1.52V (vill jag minnas. Detta kan vi kalla CPU VID). Intel specificerar dessa spänningsnivåer efter hur stort läckage som finns i processorn.
Så som jag har förstått det så kan man med en manuell Vcore, och SVID avstängt, finjustera (i alla fall på Hero) matningen till CPU:n (med hjälp av LCC och förändrad frekvens på VRM (regulatorerna) switchandet om man så vill).

Här kommer en vägg av text:
Jag testade mycket på mitt Hero innan jag hamnade där jag är nu med min OC. Med en Vcore på 1.31V vid 4.6GHz och LCC på auto fick jag en blåskärm i LinX så fort processorn började med de tunga beräkningarna. Jag hann även se att spänningen droppade ett par mV då detta hände. Med lättare belastning och mindre aggressiv transient i belasningen (alltså inte lika plötsligt pådrag) så klarade sig CPU:n, även om spänningen fortfarande droppade under load. För att bli av med spänningsdroppen ökade jag LLC-nivån till först 7. Då blev spänningen mycket högre än den jag satt i BIOS, och den ökade ännu lite mer under load så jag backade ner till nivå 5.

Det känns som att man måste leta lite med olika LLC för att hitta sin nivå där Vcore ligger stabilt. Det kan vara så att man får välja en annan LLC-nivå vid annan CPU-frekvens och spänning. Mycket tidskrävande och det är precis sånt här som ger gråa hår!

Med denna nivån (LLC 5) håller Vcore sig vid 1.31V konstant, idle som load. Med konstant spänning provade jag åter LinX, men fick fortfarande blåskärm. Jag antog att spänningen nu droppade under ett mycket kort ögonblick, eftersom jag inte hann se droppen. Man kan råda bot på detta antingen genom att öka idle-spänningen, eller öka den hastighet med vilket regulatorerna kan svara då spänningen droppar. Det senare kräver bra och snabba spänningsregulatorer. Lyckligtvis är Hero utrustat med just detta, och du kan ställa deras "aggresivitet" i BIOS. Jag satte mina på "Extreme" och nu lirar datorn på fint även under plötsliga förändringar i load.

Som slutsats kan man kanske säga att den Vcore man sätter i bios, med SVID-avstängt, är det artikeln kallar CPU VID. 1.31V är ju en bra bit under 1.52 (som jag har för mig intel säger är max) så det känns safe! Anledningen till att många rekommenderar 1.42 som max är kanske för att med dåliga regulatorer hamnar regleringen i svängning lättare (precis som man kan se i artikeln) och då kan ju VID-max råka sticka över 1.52V om man ligger nära.

Med reservation för att jag kan ha fel

@captur605 Jag tror inte något har dött. Bara cleara CMOS och börja om
(igen, med reservation för att jag kan ha fel )

Jag blir verkligen inte klok på hur man ska lyckas med en safe överklockning med skylake, tacka vet jag gamla i7 930, då var de bara att höja sänka vcoren

Visst är de kul att de börjar bli så pass avancerat men men, ska ju vara lite nöje i det också.

Säg om man siktar på då 4.6Ghz bör man testa med en CPU VID på 1,3V stänger av SVID och sätter LLC på 4-5 och det är ostabilt, höjer man CPU VID:en eller LLC ? :S

Stavar som en kratta.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag blir verkligen inte klok på hur man ska lyckas med en safe överklockning med skylake, tacka vet jag gamla i7 930, då var de bara att höja stänka vcoren

Visst är de kul att de börjar bli så pass avancerat men men, ska ju vara lite nöje i det också.

Säg om man siktar på då 4.6Ghz bör man testa med en CPU VID på 1,3V stänger av SVID och sätter LLC på 4-5 och det är ostabilt, höjer man CPU VID:en eller LLC ? :S

Jaru.. jag kan ha lägre LLC (eller ingen alls), men kräver då högre VCore istället (är ju dumt när den inte ligger å pressar 24/7)

har jag lägre vcore men för låg llc går det åt skogen ändå. Så jag har lyckas hitta (efter xx timmar) en lagom vcore och en lagom llc, så den är rätt lugn vid idle/låg last, men ändå klarar stress. I mitt fall blev det Vcore i bios: 1.296 och LLC 6.

Provade bara LLC 5, dog direkt vid 100% load. Med vcore 1.35 så behöver jag ingen llc alls, men då blir de rätt höga vcore spikar istället.

Så ja, tar en jäääkla tid. Du har helt rätt, back in 2009 med min i7 920 vare ju bara öka vcore, badabing, klart

För att svara på din fråga, öka LLC 1 snäpp kan räcka. Sen de sedvanliga, hålla koll på temps osv. Postade en bild en bit upp på min sweetspot. För bench är de enklare, bara maxa allt å mosa på.. men den här höga 24/7 klockan är dryg å hitta en bra balans på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Jaru.. jag kan ha lägre LLC (eller ingen alls), men kräver då högre VCore istället (är ju dumt när den inte ligger å pressar 24/7)

har jag lägre vcore men för låg llc går det åt skogen ändå. Så jag har lyckas hitta (efter xx timmar) en lagom vcore och en lagom llc, så den är rätt lugn vid idle/låg last, men ändå klarar stress. I mitt fall blev det Vcore i bios: 1.296 och LLC 6.

Provade bara LLC 5, dog direkt vid 100% load. Med vcore 1.35 så behöver jag ingen llc alls, men då blir de rätt höga vcore spikar istället.

Så ja, tar en jäääkla tid. Du har helt rätt, back in 2009 med min i7 920 vare ju bara öka vcore, badabing, klart

För att svara på din fråga, öka LLC 1 snäpp kan räcka. Sen de sedvanliga, hålla koll på temps osv. Postade en bild en bit upp på min sweetspot. För bench är de enklare, bara maxa allt å mosa på.. men den här höga 24/7 klockan är dryg å hitta en bra balans på.

Hmm okej tack för info, blir hem och labba

Hur blir det om man vill börja få till adaptiv under CPU VID? Jag har en hero bräda som jag tror du också hade. under offset på min volt hur ska man veta vad man ska sätta där? Men nog bäst att hitta en stabil klock först innan man pillar på adaptiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

@93Clocker:

Jag kör bara manuel => 1.296 .. jaru, det finns ju 1miljard inställningar på brädan. Finns säkert mer att hämta. Lite därför ja gjorde en tråd om HERO tips'n'trix.. men va rätt passivt intresse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

@93Clocker:

Jag kör bara manuel => 1.296 .. jaru, det finns ju 1miljard inställningar på brädan. Finns säkert mer att hämta. Lite därför ja gjorde en tråd om HERO tips'n'trix.. men va rätt passivt intresse

Hmm ok men då står den sig där ? Du kör ingen speedstep?

Kan ge din tråd första hjälpen så kanske den håller sig vid liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till alla. Ser ni något konstigt beteende på VCCSA? Jag misstänker att det är något vajsing med stödet för mitt moderkort hos HWInfo64, eftersom oavsett inställning i BIOS så visar den samma värden på både VCCSA och VCCIO.

Sen ett annat intressant beteende är att VCCSA börjar på säg 0,95V stock medan datorn bara står där. Sedan när jag drar på Realbench, så börjar VCCSA trappas av vartefter den går för att stabiliseras nere på ca 0,82V vilket låter lågt. Jag undrar om det är bara något konstigt med vad som programmet rapporterar eller om jag har lyckats ställa in något underligt beteende. Någon annan som kan kolla hur deras VCCIO/VCCSA beter sig under last?

Här är en länk som visar det jag menar. Det blir som en avtrappning på spänningen? Jag satte igång RealBench nära vänstra sidan av grafen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

En snabb fråga till alla. Ser ni något konstigt beteende på VCCSA? Jag misstänker att det är något vajsing med stödet för mitt moderkort hos HWInfo64, eftersom oavsett inställning i BIOS så visar den samma värden på både VCCSA och VCCIO.

Sen ett annat intressant beteende är att VCCSA börjar på säg 0,95V stock medan datorn bara står där. Sedan när jag drar på Realbench, så börjar VCCSA trappas av vartefter den går för att stabiliseras nere på ca 0,82V vilket låter lågt. Jag undrar om det är bara något konstigt med vad som programmet rapporterar eller om jag har lyckats ställa in något underligt beteende. Någon annan som kan kolla hur deras VCCIO/VCCSA beter sig under last?

Här är en länk som visar det jag menar. Det blir som en avtrappning på spänningen? Jag satte igång RealBench nära vänstra sidan av grafen.

Jag vill minnas att standard för VCCSA ligger på 0.95V så där ser jag inga problem. Däremot vette hundan om den ska dippa ner mog 0.82V Bästa är nog att mäta med mätinstrument.. om du har mätpunkter på moderkortet. Annars kan det bli svårt att hitta

EDIT: Här finns en skitfin guide för Skylake-överklockning: http://www.tweaktown.com/guides/7481/tweaktowns-ultimate-inte...

Där ser du vad Skylake är specat till enligt databladen. Där ser jag att jag också hade fel. Det är tydligen 1.05V som är standard för VCCSA

EDIT på EDIT: Här hittade jag en till bra guide: http://overclocking.guide/skylake-overclocking-power-consumpt...

Permalänk
Medlem

@hallon:

Tack för svar och länken. Bra att veta vad stock-värden är.

Har tyvärr inte tillgång till datorn över helgen, men gjorde ett snabb test innan jag stack hemifrån. Tydligen så rapporterade HWInfo64 att VCCSA sjönk även när datorn bara stod på skrivbordet, dock mycket saktare. När jag satte på Unigine Heaven så skedde avtrappningen mycket fort och hamnade nere på hela 0,75 innan det verkade bottna och sedan vända uppåt igen! SÅ VCCSA verkade gå i vågor mellan stock och en spänning hela 20% under stock. Har tyvärr ingen multimeter:(

Ber om hjälp från någon annan härinne att rita upp graf över VCCSA under load och se om de har samma beteende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hmm okej tack för info, blir hem och labba

Hur blir det om man vill börja få till adaptiv under CPU VID? Jag har en hero bräda som jag tror du också hade. under offset på min volt hur ska man veta vad man ska sätta där? Men nog bäst att hitta en stabil klock först innan man pillar på adaptiv.

Adaptiv+Offset volt = "riktiga" volten (som sen ytterligare höjs eller sänks av LLC)

Om jag minns rätt så har jag min på 1.375 + 0.070 som med LLC5 är runt 1.45v. Dock sett den kort höjas till 1.47 under x264 encoding.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem

Orkade inte vänta på Broadwell(-E), nu blir det bara Pascal det ska väntas på. Så, en Skylake-rigg iordningställd:

Använde automatiska inställningen för "media creation" i bios, som gav 4638MHz cpu och som ställde minnet på 2746MHz. Jag kör så ett tag eftersom temperaturerna är under kontroll med min gamla H20 620 från Antec. Push-Pull med två st. Nidec Gentle Typhoons gör den uthärdlig även under load(ett dovt swoosh, tyst i idle). Satte riggen i en snik-låda i form av Corsair Carbide 200R, imho enkel ren design samt förvånansvärt tjock plåt samt god finish för prisklassen. Funkar helt ok.

Gaah, det var jobbigt att flytta över allt från den gamla Fractal R3-lådan, så "bättre" klockande av Skylake blir det en annan dag

edit. Den tog 1k cb:s i Cinebench R15 i alla fall, det är nästan vad en 5930K gör stock, trots två kärnor extra och 4-kanaligt minne. Och den är faktiskt liiite snabbare än min 4790K som går i 4.9GHz, trots 250MHz lägre klock. Ingen stor skillnad, men vore tråkigt om den varit långsammare

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

@the squonk:

Jag får 1020 i 4.6ghz fast har snabbare minnen om de nu kan påverka

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@the squonk:

Jag får 1020 i 4.6ghz fast har snabbare minnen om de nu kan påverka

7cb är nog annars inom felmarginalen, det är bara 7 promille Gött att spräcka 1k med 4 kärnor i alla fall

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400