Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

1600Mhz minnen automatiskt satta på 1333Mhz?

Permalänk

1600Mhz minnen automatiskt satta på 1333Mhz?

Tjenare!

Jo det är så att jag satte in ett par nya minnen igår. Idag när jag gick in i BIOS för att kolla inställningarna, så var allting som det ska vara. Det enda "problemet", var att minnena var satta på "DDR3 - 1333" istället för "DDR3 - 1600". Jag satte minnena på 1600 och avslutade sedan BIOS.

Nu är frågan. Eftersom minnena är designade för 1600Mhz och mitt moderkort klarar 1600Mhz, är det bara o ändra till 1600Mhz som jag gjorde? Eller måste jag ändra om någon timing? För bak på minnena står det "1600Mhz 9-9-9-24 1.5V".

Jag har ett ASRock 890GM Pro3 R2.0

Permalänk
Medlem

Om du bara ändrar hastigheten så finns risken att övriga värden nu står fel.
Om du ska ändra manuellt så behöver du kolla så CL värden och volt står rätt också

Har inte ditt moderkort XMP? i så fall aktivera det, XMP kan heta nått annat på AMD moderkort men finns gör det.

Minnet behöver ha XMP profil också, dom flesta 1600Mz minnen och över det har det vanligtvis.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

Ja du. Eftersom jag inte vet vad XMP är, så vet jag inte alls vad det kan vara på mitt moderkort.

Men borde det inte vara rätt inställt? Ifall det står 1600Mhz på minnet och sen 9-9-9-24 samt 1.5V, är det inte det det ska vara då? Eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

@ggustavsson:

Ja du. Eftersom jag inte vet vad XMP är, så vet jag inte alls vad det kan vara på mitt moderkort.

Men borde det inte vara rätt inställt? Ifall det står 1600Mhz på minnet och sen 9-9-9-24 samt 1.5V, är det inte det det ska vara då? Eller har jag helt fel?

XMP = Extreme memory profile, i stort sett alla 5-7 år och nyare moderkort har denna funktion, + minne som är specade över 1333Mhz

Men det kan som sagt heta nått annat i bios på AMD moderkort.

Dock du har ställt in rätt, och krånglar inget så bara köra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

XMP = Extreme memory profile, i stort sett alla 5-7 år och nyare moderkort har denna funktion, + minne som är specade över 1333Mhz

Men det kan som sagt heta nått annat i bios på AMD moderkort.

Dock du har ställt in rätt, och krånglar inget så bara köra.

Är XMP i AMD mobos med, man aktiverar det, sen kanske den frågar om profil 1 lr 2, jag tar alltid 1 och det har varit rätt.

Har TS lagt senaste BIOS med? Ibland addar de funktioner med nyare BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Är XMP i AMD mobos med, man aktiverar det, sen kanske den frågar om profil 1 lr 2, jag tar alltid 1 och det har varit rätt.

Har TS lagt senaste BIOS med? Ibland addar de funktioner med nyare BIOS.

Jo numera är det iallafall XMP på AMD kort, men har funnits en del varianter på halvgamla kort, tex AMP döck upp för en 3 kanske 4 år sen, men tror detta AMP somnade om igen.

Dock har sett nån annan förkortning för XMP på nått AMD moderkort, minns ej vad den hette, men var nått med tror jag 4 bokstäver som just aktivera XMP profilen på AMD kort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det heter D.O.C.P i många av ASUS moderkort för AMD CPU.

I denna video mellan 3:30-3:47 syns det hur man väljer D.O.C.P och Profil för RAM minnet https://www.youtube.com/watch?v=O0lQjIEeXFE

Visa signatur

janee

Permalänk

@ggustavsson:

Well. Har haft datorn på sen 12 och än så länge har inget krånglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det heter D.O.C.P i många av ASUS moderkort för AMD CPU.

I denna video mellan 3:30-3:47 syns det hur man väljer D.O.C.P och Profil för RAM minnet https://www.youtube.com/watch?v=O0lQjIEeXFE

Där satt den
D.O.C.P och har för mig det finns en variant till på denna där nån bokstav är utbytt.

Man bli lätt galen när man inte kommer på sådana här saker och vad saker och ting hette, eller heter i förkortningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300