Stabil hårddisk sökes, har ni några tips på bra modeller?

Permalänk
Medlem

Du har ju redan fått flera bra tips, men tänkte dela med mig av mina personliga favoriter, Western Digital. Har nuvarande 7 western digitals, i 3 olika datorer. Alla har rullat på utan besvär, där de äldsta diskarna är runt 4+ år.
Har en blandning av WD Black/Green.
Ändast 1 WD disk jag haft beslöt sig för att ge upp, detta var en 7+ år gammal extern hårddisk som blivit runtkastad i en ryggsäck, så kanske inte så konstigt.

Så jag kan skarpt rekommendera WD diskarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

WD Red är inte 7200rpm, men han rekommenderade WD Red Pro, och de ÄR 7200rpm.

Jag skrev: Red är ju inte 7200rpm, törs man fråga varför det är ett måste? (med 7200rpm diskar)

Hur kan det möjligvis missuppfattas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag gjorde dock det väldigt sent. Min Load/unload cycle count ligger på 220 000.

De ska ju tåla iaf 300-400k iaf utan problem, men det är ökat slitage.

Personligen har jag egentligen aldrig gillat ECO HDD... liksom, man gör en strömsnål HDD som drar vad? "något mindre än 10W", för de vanliga diskarna som ligger runt 10W är ju sådana energislukare...

10W är ingenting... Byt till LED lampor i hemmet så gör du mer nytta. Dessutom drar disken en hel del ström när den startar, så en del av "vinsten" försvinner när den ska starta/stoppa, för att då inte nämna slitaget.

Har man väl kört fixet dock, så är de bra diskar. Kanske inte de bästa på marknaden, men jag köper hellre 2 st av dessa och har 2 backuper än köper en dyr som satan premium disk, iaf sett till lagring/backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De ska ju tåla iaf 300-400k iaf utan problem, men det är ökat slitage.

Personligen har jag egentligen aldrig gillat ECO HDD... liksom, man gör en strömsnål HDD som drar vad? "något mindre än 10W", för de vanliga diskarna som ligger runt 10W är ju sådana energislukare...

10W är ingenting... Byt till LED lampor i hemmet så gör du mer nytta. Dessutom drar disken en hel del ström när den startar, så en del av "vinsten" försvinner när den ska starta/stoppa, för att då inte nämna slitaget.

Har man väl kört fixet dock, så är de bra diskar. Kanske inte de bästa på marknaden, men jag köper hellre 2 st av dessa och har 2 backuper än köper en dyr som satan premium disk, iaf sett till lagring/backup.

Min WD Green var en extern från början, men i o med att jag inte använde den så mycket mellan olika datorer, så valde jag att ta ut hårddisken ur kabinettet och poppa in den direkt i datorn :). Fick den av pappa på en av mina födelsedagar. Den har bland annat åkt i backen 2 gånger av pappa då han har snubblat på sladden men den har fortfarande inga fel/skadade sektorer eller andra fel på den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min WD Green var en extern från början, men i o med att jag inte använde den så mycket mellan olika datorer, så valde jag att ta ut hårddisken ur kabinettet och poppa in den direkt i datorn :). Fick den av pappa på en av mina födelsedagar. Den har bland annat åkt i backen 2 gånger av pappa då han har snubblat på sladden men den har fortfarande inga fel/skadade sektorer eller andra fel på den

Så länge läshuvudet är parkerat så brukar de tåla iaf 100G, vilket är mer än du och jag gör... vi dör vid 100G, direkt.

Finns 2 sätt jag brukar mista diskar, ena är att de långsamt bygger upp sektorer och man flyttar dem till mindre viktiga saker när detta sker och sliter ut dem. Eller så dör de "spädbarnsdöden", där de helt enkelt bara dör, även relativt nya, utan anledning.

Väldigt sällan jag ser diskar som är gamla som bara dör utan tecken, men WD green är ett undantag, och jag tror det har med just denna enorma load/unload mängd, där mekaniken för det tills slut ger upp, även om disken har 0 sektorer skadade. Därför anser jag att ska man köra dessa diskar, bör man justera detta värde för timeout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så länge läshuvudet är parkerat så brukar de tåla iaf 100G, vilket är mer än du och jag gör... vi dör vid 100G, direkt.

Finns 2 sätt jag brukar mista diskar, ena är att de långsamt bygger upp sektorer och man flyttar dem till mindre viktiga saker när detta sker och sliter ut dem. Eller så dör de "spädbarnsdöden", där de helt enkelt bara dör, även relativt nya, utan anledning.

Väldigt sällan jag ser diskar som är gamla som bara dör utan tecken, men WD green är ett undantag, och jag tror det har med just denna enorma load/unload mängd, där mekaniken för det tills slut ger upp, även om disken har 0 sektorer skadade. Därför anser jag att ska man köra dessa diskar, bör man justera detta värde för timeout.

Om jag kommer ihåg rätt så har hårddisken avstängd båda gångerna. Jag har justerat timeouten, dock så gjorde jag det för ca 1 år sedan om jag kan komma ihåg rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

WD svart 5 år garanti 7200 varv och jag har 5 st i olika storlekar som gått 24/7 i några år ingen har gått sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är helt ok, du får tro på vad du vill. Det förändrar inte faktum. WD säljer gärna diskar till dig helt utan att bry sig om vad du ska ha dem till, och hur du tänker använda dem. Vänder du dig till dem med klagomål om att svaga / defekta sektorer lett till dataförlust i ett singeldisk scenario så kommer de inte skratta dig i ansiktet, men så fort du är utom hör, och synhåll...

Då har du läst fel någonstans. Den enskilt största skillnaden mellan NAS, och icke NAS avsedda diskar är hur de hanterar interna fel. NAS-diskarna droppar sektorn, markerar den som skadad, och jobbar vidare. Man förlitar sig HELT på att lagringslösningen har koll på de data som inte gick att läsa, vanligtvis via paritetsdata. Data återskapas, och skrivs till den sektorn som ersatte den svaga / defekta.
En vanlig disk låser istället sig, läser sektorn gång på gång för att försöka få fram de data som lagrats där, och som användare märker man hur hela datorn "hackar till", när disken inte svarar som systemet förväntat sig. När disken lyckats läsa data från sektorn, eller ger upp, markeras den sektorn som defekt, och ersätts med en av de reserverna som finns tillgängliga, de data man lyckats rädda skrivs till den, och disken börjar svara datorn på normalt sett igen.

Anledningen till att man hanterar felen olika är skitenkel. RAIDkontrollern ser den tillfälligt icke svarande disken, och konstaterar "defekt disk" och kopplar bort den från RAIDen, samt larmar för trasig disk. I normala fall inte ett problem, men nästa svaga / defekta sektor på någon annan disk, innebär att en RAID-5 helt slås ut. RAID 6 klarar en disk till. Droppar disken bara sektorn, markerar den som defekt, ersätter, och jobbar vidare så är alla diskarna fortfarande online, och RAIDkontrollern larmar i stället för x antal defekta sektorer, klart mindre kritiskt än "disk offline".
...

Efter att ha läst ditt inlägg så sökte jag igenom efter information tillgänglig.
WD Red´s inställning är INTE att direkt "droppa sektorn", utan att försöka "rädda" den precis likadant som en vanlig disk, MEN att den slutar försöka efter "bara" 7 sekunder i stället för 30 som tydligen var annan vanlig inställning. Detta för att undvika timeout OM den är del i RAID.

Det är en jävla skillnad mellan som du påstår att den direkt bara droppar en sektor och att den minskar tiden den försöker läsa om den, som dokumentation säger.

Det var också därför jag lade till inlägget ovanför ditt, med kommentar från tomshw, om att det generellt inte är nåt problem eftersom om en sektor inte kan räddas på 7 sekunder, kan den sällan räddas på 30 sekunder eller mer.

Du påstår också gång på gång att Red serien inte är avsedd som singeldiskar. Läs på WDs hemsida, läs deras OFFICIELLA DOKUMENTATION, DE håller inte med dig.

De skriver till och med uttryckligen hur de är avsedda att ha extra hög pålitlighet och "data retention" för system med 1-8 diskar. Inte för 2-8, utan de skriver specifikt att det även gäller för singeldiskar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Det var också därför jag lade till inlägget ovanför ditt, med kommentar från tomshw, om att det generellt inte är nåt problem eftersom om en sektor inte kan räddas på 7 sekunder, kan den sällan räddas på 30 sekunder eller mer.

Kan tillägga att för recovery program som Spinrite/HDD regenerator mfl så är dessutom dessa 7 sekunder att föredra än 30, just pga programmet själv kan styra detta bättre.
Risken är större att disken "hänger dig" med 30 sek gränsen, och du måste starta om datorn och processen.
Men han har dock en poäng. Ser man till "vanlig hemanvändare" så kan dock 7+ sek göra nytta, då de ofta inte ha dessa program eller möjligheter.

Men ingen disk, alls, flyttar om en enda sektor vid läsning. De får de inte. De får bara markera den som trasig och att den ska testas vid nästa skrivning. Den kommer sen vid nästa skrivning till just den sektorn skriva informationen och sedan läs-testa, är det fortfarande fel (som då troligen misslyckas om det är mekaniskt fel) så flyttas denna om till en reservsektor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

De ska ju tåla iaf 300-400k iaf utan problem, men det är ökat slitage.

Personligen har jag egentligen aldrig gillat ECO HDD... liksom, man gör en strömsnål HDD som drar vad? "något mindre än 10W", för de vanliga diskarna som ligger runt 10W är ju sådana energislukare...

10W är ingenting... Byt till LED lampor i hemmet så gör du mer nytta. Dessutom drar disken en hel del ström när den startar, så en del av "vinsten" försvinner när den ska starta/stoppa, för att då inte nämna slitaget.

Har man väl kört fixet dock, så är de bra diskar. Kanske inte de bästa på marknaden, men jag köper hellre 2 st av dessa och har 2 backuper än köper en dyr som satan premium disk, iaf sett till lagring/backup.

Nja, har du tex 4 diskar så blir det faktiskt en hel del ström och värme. Om du tex har en CPU som drar 50W i normalt mot en som drar 20W så kommer din dator bli svalare, låta mindre, samt över flera år, så tjänar du pengar. Det blir samma skillnad med diskarna. Om jag minns rätt så drar du runt hälften mot en vanlig. Dvs kanske 6W mot 11W eller så. Det ger mindre värme som måste kylas bort, samt spara dig pengar över diskens livslängd.

Dessutom tror jag att start strömmen, även den är begränsad något. Vilket ger en längre spin upp tid. Dock är det försumbart i relation till förbrukning av ström. Jag räknade lite en gång på hur mycket du tjänar på en Switch som drar lite ström mot en som drar normalt. Och det var inte lite det, om du ser till dess livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nja, har du tex 4 diskar så blir det faktiskt en hel del ström och värme. Om du tex har en CPU som drar 50W i normalt mot en som drar 20W så kommer din dator bli svalare, låta mindre, samt över flera år, så tjänar du pengar. Det blir samma skillnad med diskarna. Om jag minns rätt så drar du runt hälften mot en vanlig. Dvs kanske 6W mot 11W eller så. Det ger mindre värme som måste kylas bort, samt spara dig pengar över diskens livslängd.

Dessutom tror jag att start strömmen, även den är begränsad något. Vilket ger en längre spin upp tid. Dock är det försumbart i relation till förbrukning av ström. Jag räknade lite en gång på hur mycket du tjänar på en Switch som drar lite ström mot en som drar normalt. Och det var inte lite det, om du ser till dess livslängd.

Är dock en sak man ofta missar att jämföra, som är betydligt mer viktigt, strömförbrukningen / prestanda, och dens totala förbrukning inkl livslängd, tillverkning och återvinning.

Om du måste varje gång du ska komma åt disken, spinna upp den, sen komma åt det du ska, och sen 10 min senare göra samma sak igen, så är det verkligen inte besparande.
Samtidigt om en 7200RPM disk (som drar mer) måste jobba mindre "hårt" för att leverera data, mot en green disk, så åter förfaller hela "effekt vinsten". Så det gäller endast för låg IOPs och sällan använd data.
Om du sedan lägger till energi mängden du måste ha för att tillverka den, och om den håller kortare tid pga dessa start/stop så förlorar du åter på denna "vinst" av 5W.

5W är ca20kWh på ett år... vilket är <20kr.
Även om du räknar med 10 diskar, 50W, i bästa fall lösning, även med AC kylning av 50W extra, så kan jag ändå inte se det bli en kostnad eller påverkning som ens närmar sig kostnaden av en enda disk... så att det fungerar 1år längre är ändå mer ekonomiskt, än att det stänger av sig själv. Med det sagt så naturligtvis kan du få samma prestanda och hållbarhet för denna W så är det en helt annan sak.

Sen verkar du övertygad om att vanliga diskar inte spinner ner, vilket är fel. Skillnaden är att de gör det när användaren väljer (i tex Windows), så att det blir mer effektivt sett till vad användaren behöver. Så även 7200RPM eller andra icke "eco" diskar, gör utan problem en besparing när de är avstängda i "viloläge". 5900 RPM diskar brukar vara det bättre av 2 världar, då de med NCQ och andra funktioner har förbättrat effektiva prestandan, men de drar inte för mycket när de spinner "idle" som tex RAID enheter behöver göra.

Jag förstår vad du menar, men ärligt... välj en mer effektiv CPU/GPU och SSD om du är orolig över "strömförbrukningen". Du tjänar betydligt mer på det än på en HDD, då hela systemet kan rusa mot IDLE snabbare, vilket sparar mer än HDDn som ska starta/stoppa upp igen.

Till tex swtichar håller jag dock med, förutsatt att allt fungerar 100%. Men då pratar vi effektiv "online" användning, inte att den går i standby mer ofta. Har haft problem med tidig gen av sådana switchar som ska optimera energiförbrukningen. Bara kostnaden av mig körande hit en enda gång i onödan för det, har förstört all vinst, både ekonomiskt och energimässigt som den någonsin kommer göra.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:
Hur räknade du ut den förbrukningen? Jag fick det 5 ggr högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@Paddanx:
Hur räknade du ut den förbrukningen? Jag fick det 5 ggr högre.

My bad, missade en 0a.
Skulle vara 20kWh, ändrar.. Blir lite mer skillnad, men ändå mycket. Vi har rekordlågt elpris just nu, och även räknat med 1kr kWh så blir det ändå små summor som bara kostnaden att byta en hdd 6 mån tidigare kostar multum mer.

(räknade ca 12tim per dag, och inte storhelger/semester osv utan ca 350dagar, utan att man stänger av maskinen under vettiga förhållande. 12tim är ändå högt räknat för att vara snitt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

My bad, missade en 0a.
Skulle vara 20kWh, ändrar.. Blir lite mer skillnad, men ändå mycket.
(räknade ca 12tim per dag, och inte storhelger/semester osv utan ca 350dagar, utan att man stänger av maskinen under vettiga förhållande. 12tim är ändå högt räknat för att vara snitt)

Aha, ok då stämmer det bättre. Jag räknade på den teoretiska besparingen. Och fick 43,8 kWh / år. Dvs med överföringsavgifter, elpris på 45, moms osv. Så lite högt 1kr/kWh. Dvs 43 kr /år. Eller 215 kr för diskens 6år livslängd. Sen att det inte blir denna besparing alls i praktiken, det är en annan sak (Som du korrekt påpekade).
Men man ser vad bara 5 Watt gör på ett helt år. Det är mer än vad man tror. Som jag skrev, en Red är vettigare. Ja kanske tom en Black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Aha, ok då stämmer det bättre. Jag räknade på den teoretiska besparingen. Och fick 43,8 kWh / år. Dvs med överföringsavgifter, elpris på 45, moms osv. Så lite högt 1kr/kWh. Dvs 43 kr /år. Eller 215 kr för diskens 6år livslängd. Sen att det inte blir denna besparing alls i praktiken, det är en annan sak (Som du korrekt påpekade).
Men man ser vad bara 5 Watt gör på ett helt år. Det är mer än vad man tror. Som jag skrev, en Red är vettigare. Ja kanske tom en Black.

Om vi ser det som 5W här och där, så visst gör det skillnad. Jag har själv gått över till LED och LE lampor hemma, och stänger alltid av datorerna när jag inte är där (utom servern, då jag är lite beroende på att komma åt den under dagen ).

Men att satsa på en mer effektivt system sparar betydligt mer än 5W. Så hela min poäng är ju inte att 5W besparing är något dåligt, utan att det måste tas mer i beräkningen till vad man offrar för det. Man kan inte bara stirra sig blind på max teoretiska värdet man kan spara i en perfekt situation.

Antingen blir det ju nyare, dyr(are) hårdvara (om man ska byta) eller så blir det lägre prestanda (som gör att systemen får jobba hårdare för samma uppgift och kan bli negativ effekt faktiskt) eller så blir det mer slitage (som när dessa green diskar stänger av sig för ofta) som förkortar livslängden (som gör att man får köpa ny del tidigare).

Ironiska är att det enklaste sättet att spara 5W ström, är att spela typ 90sek mindre om dagen (baserat på ca 250W spel PC), och stänga av datorn tidigare istället. Sov längre, läs något vettigt eller sitt och fundera de 1,5 minuten istället. Vill du slå på stort, gör hela 2 minuter, så sparar du ännu mer
Låter väl som ett enkelt sätt att spara 5W på...