Problem med uppkoppling: Bra fart på bredbandskollen i övrigt segt som sirap T3

Permalänk
Medlem

man tycker ju dom borde hjälpa dig med ditt problem när man ser ditt resultat
http://www.t3.se/privat/bredband/hastighetsgaranti/

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Tyvärr! Så fungerar det inte.

En operatör kan inte bestämma vad en annan operatör gör med trafiken. Varje operatör gör egna val beroende på olika faktorer. Det är därför det finns något som heter dedikerade förbindelser.

Klart en operatör kan ställa krav, det är inte gratis att skicka trafik på andras nätverk, om du trodde det. T3 har väl helt enkelt underdimensionerat sina anslutningar till andra operatörer eller betalar dåligt och får använda dåliga och långsamma anslutningar.

Det är ju för övrigt sjukt odrägligt av bredbandskollen om operatörer får dra egna linor rakt in i servrarna, de uppmätta hastigheterna kommer ju då alltid blir mycket bättre än till andra nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Klart en operatör kan ställa krav, det är inte gratis att skicka trafik på andras nätverk, om du trodde det. T3 har väl helt enkelt underdimensionerat sina anslutningar till andra operatörer eller betalar dåligt och får använda dåliga och långsamma anslutningar.

Det är ju för övrigt sjukt odrägligt av bredbandskollen om operatörer får dra egna linor rakt in i servrarna, de uppmätta hastigheterna kommer ju då alltid blir mycket bättre än till andra nät.

Så du menar att en operatör som T3 kan ställa krav att deras privatkunder ska kunna nå alla tänkbara platser med 100 Mbit OCH samtidigt sälja denna uppkoppling för några 100-lappar?

Idag skickar T3 trafik till Telenor, Cogent och Hurricane Electric. En bra mix av operatörer om du frågar mig.
T3 tycks inte ha direkt koppling till Bredbandskolen. De måste via andra operatörer för att komma dit, vad jag kan se.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Så du menar att en operatör som T3 kan ställa krav att deras privatkunder ska kunna nå alla tänkbara platser med 100 Mbit OCH samtidigt sälja denna uppkoppling för några 100-lappar?

Idag skickar T3 trafik till Telenor, Cogent och Hurricane Electric. En bra mix av operatörer om du frågar mig.
T3 tycks inte ha direkt koppling till Bredbandskolen. De måste via andra operatörer för att komma dit, vad jag kan se.

Det jag menar är att om andra operatörer kan leverera 100 Mbit till de flesta servrar värden över så ska inte T3 säga att allting är perfekt, även om man bara får ut 30% av vad man betalat för.

Jag säger inte att T3 eller någon annan operatör ska nå den sämsta ISPn i USA som enbart stödjer 10 Mbit och leverera 100 Mbit. T3 ska nå alla rimliga nätverk och T3 ska inte vara den begränsande faktorn.

T3 får väl höja priset eller sänka hastigheten om de inte kan leverera enligt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det jag menar är att om andra operatörer kan leverera 100 Mbit till de flesta servrar värden över så ska inte T3 säga att allting är perfekt, även om man bara får ut 30% av vad man betalat för.

Jag säger inte att T3 eller någon annan operatör ska nå den sämsta ISPn i USA som enbart stödjer 10 Mbit och leverera 100 Mbit. T3 ska nå alla rimliga nätverk och T3 ska inte vara den begränsande faktorn.

T3 får väl höja priset eller sänka hastigheten om de inte kan leverera enligt avtal.

Tre snabba till dig

  1. Vilka "andra operatörer" kan leverera 100 Mbit, 24/7 till "de flesta servrar" i värden på en konsumentanslutning?

  2. Jag undrar också hur dessa "andra operatörer" hanterar kapacitetsproblem i andras nät?

  3. Hur dessa "andra operatörer" styr runt olika kapacitetsproblem om det sker på andra sidan jorden?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Tre snabba till dig

  1. Vilka "andra operatörer" kan leverera 100 Mbit, 24/7 till "de flesta servrar" i värden på en konsumentanslutning?

  2. Jag undrar också hur dessa "andra operatörer" hanterar kapacitetsproblem i andras nät?

  3. Hur dessa "andra operatörer" styr runt olika kapacitetsproblem om det sker på andra sidan jorden?

Kom igen, den här tråden handlar om att T3 bara kan leverera 30 Mbit när andra leverantörer kan leverera 100 Mbit. Vad definitionen av 100 Mbit är kan vi lämna till en annan tråd.

Jag har faktiskt inte sött på någon annan operatör som inte kan leverera 100 Mbit, 24/7 till "de flesta servrar" i världen, detta verkar ju också inkluderar TS operatör T3 för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Har nu testat med ytterligare en dator direkt mot fiberconvertern med samma resultat. Ser ut att bli en drös packetloss mot en 10.x.x.x-adress i första hoppet, är det converterns adress eller en efterkommande switch tro? Låg på 80% packet loss när jag kollade 😲

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, PL kan vara allt möjligt, men du behöver försöka hitta vilken enhet/nivå det är, utesluta ev dåliga kablar i ditt hushåll och vad du kan. Vi har haft liknande problem på jobb, tog ISP nån dag eller 2 att hitta att det var en switch i någon nät som hade havererat.

Tror mycket väl att du kan ha full bandbredd, men pg PL så förklarar det mycket väl varför din hastighet är som den är.
Jobbiga är att hitta "var" felet är.

@madtop finns fiberkonvertrar som "är" routrar. Många bolag som tex Telia sätter hellre ut dessa, då de kan pinga vid felsökning dem Hur det är i just TS fall vet jag inte dock.

Och ärligt, om en utrustning inte kan svara på ping inom normal svarstid, ska den uppgraderas. Du har helt rätt att det inte är QoS prioriterat, men om den inte hänger med på 75%+ av pingarna, så är den trasig/överlastad och behöver ses över/bytas ut. Varför tror du man har ping till? Just för att kunna se att det fungerar som det ska, då det är en av de första sakerna som syns när det inte fungerar.

Skrivet av kobb3:

Fast vem köper bredband för att köra bredbandskollen? Man ska ju kunna ställa krav på att komma åt andras nät också med samma hastighet..

Du kan köpa krav. Kostar några minst några 1000kr extra i månaden hos professionella ISPer, och du får både garanterad hastighet ut mot internet och in från internet, förutsatt att andra sidan kan leverera hastigheten så klart.
Men detta ingår inte i verken hemma abonnemang, eller enkla företagsabonnemang. Det är en tjänst man får betala grovt för...

Normen är 50%-100 av hastigheten för hemma abonnemang iaf.

Permalänk
Medlem

Vi kan konstatera några saker.

1. T3 har inte direktkontakt (inte vad jag kunde se) med Bredbandskollen, måste gå genom en transit.
2. TS skriver att Bredbandskollen visar rätt hastighet.
3. Baserat på detta så kan vi utesluta anslutningen från TS till Bredbandskollen via T3 transitleverantör.

Att det går segt till några specifika tjänster säger mig att en viss länk är full mellan T3 och slutdestinationen.
Hur långt bort från T3 problemet ligger är svårt att säga.

TS behöver komplettera med fler traceroutes och pingplotter grafer till de olika destinationer som går segt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@BrusE:

Allt går segt... vad vill du ha exempel på? Speedtest och sunet finns i början på tråden. Tankar jag filer från usenet går det nu i max 3MB/s vilket tidigare låg på 12MB/s. Så här såg en timmes pingplotter mot sunet ut:

Tracing route to ftp.sunet.se [194.71.11.69] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1 2 * * * Request timed out. 3 3 ms 2 ms 1 ms 88-83-37-101.customer.t3.se [88.83.37.101] 4 3 ms 3 ms 2 ms 88-83-32-18.customer.t3.se [88.83.32.18] 5 3 ms 2 ms 2 ms 88-83-32-16.customer.t3.se [88.83.32.16] 6 14 ms 14 ms 14 ms sunet-gw.dmz.norrnod.se [212.32.128.7] 7 14 ms 14 ms 14 ms m1fre.sunet.se [130.242.85.181] 8 13 ms 13 ms 17 ms uu-br1-xe-1-2-0.sunet.se [130.242.85.134] 9 15 ms 15 ms 15 ms ftp-g.sunet.se [193.11.0.242] 10 15 ms 15 ms 15 ms ftp.sunet.se [194.71.11.69] Trace complete.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@madtop finns fiberkonvertrar som "är" routrar. Många bolag som tex Telia sätter hellre ut dessa, då de kan pinga vid felsökning dem Hur det är i just TS fall vet jag inte dock.

Nopp, man brukar benämna en burk efter den nivå den jobbar på. Om en konverter jobbar på ip-nivån så är det en router med SFP/fiber som WAN-interface.

Däremot så är det fullt möjligt att en konverter eller en switch har en ip-adress avsedd för management som går att pinga - men det är inte samma sak som att burken jobbar på IP för kundtrafiken.

Skrivet av Paddanx:

Och ärligt, om en utrustning inte kan svara på ping inom normal svarstid, ska den uppgraderas. Du har helt rätt att det inte är QoS prioriterat, men om den inte hänger med på 75%+ av pingarna, så är den trasig/överlastad och behöver ses över/bytas ut.

Det stämmer inte det heller. Man skyddar en router från att dess CPU ska få för mycket att göra genom att lägga på en "control plane policing" som slänger paketen innan de når CPU. Och detta har ingenting att göra med om den klarar att forwarda övrig trafik eller inte. Den normala trafiken går i hårdvara och kommer INTE att påverkas av en control plane policing.

Edit: Har kan du läsa mer hur en Cisco router jobbar.
https://supportforums.cisco.com/document/93456/asr9000xr-loca...
Har för mig att den har 10 pps ICMP som default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

@BrusE:

Allt går segt... vad vill du ha exempel på?

Jag skulle gärna se en pingplotter mot bredbandskollen.

Permalänk

TS, vart bor du nånstans? (jag orkade inte söka på din IP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

@BrusE:

Allt går segt... vad vill du ha exempel på? Speedtest och sunet finns i början på tråden. Tankar jag filer från usenet går det nu i max 3MB/s vilket tidigare låg på 12MB/s. Så här såg en timmes pingplotter mot sunet ut:

http://i.imgur.com/2Uf3zCD.png

Tracing route to ftp.sunet.se [194.71.11.69] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1 2 * * * Request timed out. 3 3 ms 2 ms 1 ms 88-83-37-101.customer.t3.se [88.83.37.101] 4 3 ms 3 ms 2 ms 88-83-32-18.customer.t3.se [88.83.32.18] 5 3 ms 2 ms 2 ms 88-83-32-16.customer.t3.se [88.83.32.16] 6 14 ms 14 ms 14 ms sunet-gw.dmz.norrnod.se [212.32.128.7] 7 14 ms 14 ms 14 ms m1fre.sunet.se [130.242.85.181] 8 13 ms 13 ms 17 ms uu-br1-xe-1-2-0.sunet.se [130.242.85.134] 9 15 ms 15 ms 15 ms ftp-g.sunet.se [193.11.0.242] 10 15 ms 15 ms 15 ms ftp.sunet.se [194.71.11.69] Trace complete.

http://i.imgur.com/4FNrTnz.png

Är du ansluten direkt mot fiberkonverteraren med kabel?

gör en traceroute och pingplotter mot http://speedtest.tele2.net/

gå sedan in och ladda ned en stor fil från sidan.

Ladda upp bilderna

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Nu har jag fått kontakt med en vettig person på T3 support (som för övrigt läser tråden också). Uppdaterar ärendet när jag har mer info!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Skönt att höra.
Ska bli intressant och höra vad som händer framöver och framförallt hur T3 agerar.

Permalänk

Man har genomfört ett underhåll i nätet i mitt område under morgonen, får se om det löste problemet när jag kommer hem!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Samma problem efter underhållet. Vi får se var det här slutar

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Älska ordet "underhåll". Kan inte T3 redogöra vad som gjorts eller är det bara ett sätt att skyffla kunderna framför sig så att dom ringer in igen och det ser bra ut i statistiken över svarade samtal?

Permalänk

Nu har jag kört ett prestandatest i accessnätet som gav finfina värden...

Nedladdning: 103.2
Uppladdning: 104.9
TCP Ping: 0.8ms
ICMP Ping: 0.5ms 0% förlust

Så felet verkar åtminstone ligga utanför accessnätet..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Nu har jag kört ett prestandatest i accessnätet som gav finfina värden...

Nedladdning: 103.2
Uppladdning: 104.9
TCP Ping: 0.8ms
ICMP Ping: 0.5ms 0% förlust

Så felet verkar åtminstone ligga utanför accessnätet..

Vad är det du mätt emot för att få dessa värden? Är det alltid dessa värden eller avviker dem också?

När du skrev att du tankar Usenet, antar jag att du verkligen menar gammeldags "Usenet". Men funkar det lika dåligt med en välseedad Torrents?

Bruse: Klockrena svar, tack för din input!

Mvh/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Nu har jag kört ett prestandatest i accessnätet som gav finfina värden...

Nedladdning: 103.2
Uppladdning: 104.9
TCP Ping: 0.8ms
ICMP Ping: 0.5ms 0% förlust

Så felet verkar åtminstone ligga utanför accessnätet..

Inte så konstigt eftersom bredbandskollen fungerar bra. Om det var problem i accessnätet så hade inte bredbandskollen fungerat.
Vad får du från tele2?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hur går det med caset, gör T3 något åt detta eller hoppas dom att problemet löst sig av sig själv?

Permalänk

Nej dom sköter sig bra. Konstaterade att det är fler i samma område som har samma problem så gissningsvis har alla i området problemet men de flesta märker det inte för de kör lite spotify, kollar mail och surfar. Man felsöker tillsammans med nätägaren. Killen på T3 som hanterar ärendet är guld, får rapporter två gånger om dagen och han känns väldigt serviceinriktad. Jag hoppas på en lösning för jag stannar gärna som kund hos T3. Uppdaterar tråden när det hänt något mer.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Nej dom sköter sig bra. Konstaterade att det är fler i samma område som har samma problem så gissningsvis har alla i området problemet men de flesta märker det inte för de kör lite spotify, kollar mail och surfar. Man felsöker tillsammans med nätägaren. Killen på T3 som hanterar ärendet är guld, får rapporter två gånger om dagen och han känns väldigt serviceinriktad. Jag hoppas på en lösning för jag stannar gärna som kund hos T3. Uppdaterar tråden när det hänt något mer.

Vad är det för problem de har identifierat?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Inget än så länge mer än de sympton som mina mätvärden uppvisar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Nu har man identifierat ett kapacitetsproblem någonstans i nätet, utrustning har skickats till nätägaren från T3. Hoppas på en lösning nu!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superboss:

Nu har man identifierat ett kapacitetsproblem någonstans i nätet, utrustning har skickats till nätägaren från T3. Hoppas på en lösning nu!

Det låter fint, det det egentligen betyder är att de "översålt" och väntat på att nån börjar klaga för att först då fixa den kapacitet de redan sålt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter fint, det det egentligen betyder är att de "översålt" och väntat på att nån börjar klaga för att först då fixa den kapacitet de redan sålt.

Där har du fel, det är inte överbokning i detta fall, 40% kapacitet kvar under peaktid, kan sitta hos underleverantör eller i stadsnät, eller i defekt hårdvara.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jorel83:

Där har du fel, det är inte överbokning i detta fall, 40% kapacitet kvar under peaktid, kan sitta hos underleverantör eller i stadsnät, eller i defekt hårdvara.

Mvh

Jobbar du med problemet eller hur vet du detta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorel83:

Där har du fel, det är inte överbokning i detta fall, 40% kapacitet kvar under peaktid, kan sitta hos underleverantör eller i stadsnät, eller i defekt hårdvara.

Mvh

Vad kan sitta hos underleverantör eller i stadsnät? Pratar vi transit?
Hade det suttit i närheten av TS så borde bredbandskollen inte fungera lika bra som den gör?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |