Samsung 840 EVO Firmware Update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm... låter konstigt.
"EXT0BB6Q" är "B" fw, och den version som de flesta 840 EVO skeppades med.

"EXT0DB6Q" är "D" fw, och den versionen som har fått ny algoritm. "C" version finns också, med mindre justeringar, men har återkommande problem efter ett tag ändå.

Att uppgradera via DOS är helt okej, troligen tom bästa sättet. Men vilken version av Samsung Magigican kör du?
4.6 har "D" FW. 4,7 har den även för mSata diskar.

Okej vad bra, 4,7 Magician kör jag. Nu hittar den inga firmware att updatera till i alla fall så hoppas det är den bästa firmwaren man kan ha nu.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

@Paddanx: Det roliga är att den fungerar i en polares dator. Hm. Kan BIOS fått sig en törn eller?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Jag lånar denhär tråden för en hyffsat relaterad fråga...
Jag har en Samsung 840 EVO, jag har inte patchat eller uppgraderat nåt utan kör den precis som den var när jag köpte den... vad kan hända ? Är det bara att den tappar lite prestanda eller kan den tappa data också? Och hur testar jag om den tappat prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

@Paddanx: Det roliga är att den fungerar i en polares dator. Hm. Kan BIOS fått sig en törn eller?

Mer troliga är att du har en defekt satakabel eller sata-kontakt på moderkortet.

Skrivet av MatrimVidz:

Jag lånar denhär tråden för en hyffsat relaterad fråga...
Jag har en Samsung 840 EVO, jag har inte patchat eller uppgraderat nåt utan kör den precis som den var när jag köpte den... vad kan hända ? Är det bara att den tappar lite prestanda eller kan den tappa data också? Och hur testar jag om den tappat prestanda?

Den kommer med tiden att tappa mycket prestanda.
Du kan se här min insats till hur ny FW fixar disken.

Den kan mao tappa så mycket prestanda att den liknar dåligt USB minne från 2000. Jag har även sett ett fall av data lässvårighet, men oftast var detta efter FW patchen för data som var i riktigt dåligt skick.
Är man orolig för detta så kan man köra program som diskfresh (gratis) med gamla FW och se till att hela disken skrivs om, och sen patcha den. Diskfresh fungerar även som tillfällig fix för alla SSDer (och HDD) med dessa problem, så länge all data kan läsas.

Permalänk

Tack för bra svar @Paddanx

Jag provade HD Tune på min disk och fick följande nedslående resultat:

Så jag laddade ner Samsung magician och uppdaterade firmwire och ett par timmar efteråt ser det ut såhär:

Verkar ligga nån magisk gräns vid ca 300MB/s. Den är ju specad till över 500 så vad kan det vara som stoppar den?
Enligt både Magician och HD tune är den inkopplad på SATA3(6gb/s) så jag har inte kopplat fel (finns även SATA2 på mitt moderkort).

Permalänk
Medlem

Update, fick hem min 850 EVO 500GB igår.
Tänkte installera in den, märkte att den inte tyckte om att sitta i ett av mina hotswap slots, så tog ut den och satta fast den på ett annat ställe där den passade in, och då fungerade det.

Dock märkte jag att min USB hade förlorat någon information eller något hade hänt med filerna i den i alla fall. Så installerade om Win 8.1 Pro med Rufus, och nu så har jag installerat om mitt OS!
Kunde dock ej installera in Windows 10 + uppdateringar då jag fortfarande inte har internet hemma...
Men än så länge så bootar den upp på ca 9 sekunder.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Update, fick hem min 850 EVO 500GB igår.
Tänkte installera in den, märkte att den inte tyckte om att sitta i ett av mina hotswap slots, så tog ut den och satta fast den på ett annat ställe där den passade in, och då fungerade det.

Dock märkte jag att min USB hade förlorat någon information eller något hade hänt med filerna i den i alla fall. Så installerade om Win 8.1 Pro med Rufus, och nu så har jag installerat om mitt OS!
Kunde dock ej installera in Windows 10 + uppdateringar då jag fortfarande inte har internet hemma...
Men än så länge så bootar den upp på ca 9 sekunder.

Så bra.

Om du menar att USB sticka så ja.. de lider av exakt samma problem som 840 diskarna, men med mycket sämre ECC och fw. Man kan dock köra diskfresh på dem också.

Skrivet av MatrimVidz:

Tack för bra svar @Paddanx

Jag provade HD Tune på min disk och fick följande nedslående resultat:
http://s15.postimg.org/5hptsbhyj/14_september_2015_20_11.png
Så jag laddade ner Samsung magician och uppdaterade firmwire och ett par timmar efteråt ser det ut såhär:
http://s4.postimg.org/pv9qv35el/14_september_2015_22_37.png

Dold text

Verkar ligga nån magisk gräns vid ca 300MB/s. Den är ju specad till över 500 så vad kan det vara som stoppar den?
Enligt både Magician och HD tune är den inkopplad på SATA3(6gb/s) så jag har inte kopplat fel (finns även SATA2 på mitt moderkort).

Som du säger så är 300MB/s inte riktigt rätt. Den är spec:ad till "upp till 500-nånting", ja. fast så håller den i HDtune ca 400-500MB/s iaf.
Den du kan notera på dina grafer är dock att din accesstid har gått ner, samt att snittet har verkligen gått upp.

Nu vet jag inte vad för moderkort du har, men inte alla moderkort har äkta 6Gbit anslutning, utan de har lite dåligt kopplad Marvellkrets (som i sig inte är den bästa för SSD). Du kan endast räkna med att få SSDns max hastighet om du sitter till Intel 6Gbit. Dock brukar Marvell 6Gbit toppa vid 400MB/s, inte 300, så det kan vara något annat fel.
Har du testat byta Sata kabeln? Den kanske är skadad eller har en kraftig 90 graders böjning som de inte gillar. Detta kan göra att den hoppa ner till Sata 2 hastighet om den får problem.

Om det är Marvell styrkretsen som är boven så är det faktiskt bättre att sätta disken på Intel 3Gbit, då du får bättre accesstid och 4k prestanda. Du använder väldigt sällan max sekventiell prestanda, men du använder accesstiden med Windows hela tiden. Det kan faktiskt ge märkbart snabbare start av program och Windows, då Marvell kretsen är så pass dåligt implementerad (dessa gjordes när SSDer var många 1000kr för 60GB och hade 5-10k IOPS i bästa fall, och idag har de sämsta 20k+).

stavfel
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Som du säger så är 300MB/s inte riktigt rätt. Den är spec:ad till "upp till 500-nånting", ja. fast så håller den i HDtune ca 400-500MB/s iaf.
Den du kan notera på dina grafer är dock att din accesstid har gått ner, samt att snittet har verkligen gått upp.

Nu vet jag inte vad för moderkort du har, men inte alla moderkort har äkta 6Gbit anslutning, utan de har lite dåligt kopplad Marvellkrets (som i sig inte är den bästa för SSD). Du kan endast räkna med att få SSDns max hastighet om du sitter till Intel 6Gbit. Dock brukar Marvell 6Gbit toppa vid 400MB/s, inte 300, så det kan vara något annat fel.
Har du testat byta Sata kabeln? Den kanske är skadad eller har en kraftig 90 graders böjning som de inte gillar. Detta kan göra att den hoppa ner till Sata 2 hastighet om den får problem.

Om det är Marvell styrkretsen som är boven så är det faktiskt bättre att sätta disken på Intel 3Gbit, då du får bättre accesstid och 4k prestanda. Du använder väldigt sällan max sekventiell prestanda, men du använder accesstiden med Windows hela tiden. Det kan faktiskt ge märkbart snabbare start av program och Windows, då Marvell kretsen är så pass dåligt implementerad (dessa gjordes när SSDer var många 1000kr för 60GB och hade 5-10k IOPS i bästa fall, och idag har de sämsta 20k+).

Mycket riktigt, det är ett Marvell 9128 chip. Jag är nöjd ändå under omständigheterna, är en gammal dator. Blir snart en ny skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Mycket riktigt, det är ett Marvell 9128 chip. Jag är nöjd ändå under omständigheterna, är en gammal dator. Blir snart en ny skulle jag tro.

Föreslår att du testar 4k prestandan med AS SSD eller Crystal Disk Mark. Sen sätt i den i Intel 3Gbit och gör det samma. Du bör se märkbar skillnad, och du kommer troligen boota fortare också.