Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Vi gör vad vi kan" organisation och ordning?

Permalänk
Medlem

"Vi gör vad vi kan" organisation och ordning?

Vill börja med att förklara att jag tycker initiativet är jättebra och jag tycker det är underbart att så många engagerar sig och vill hjälpa till MEN jag kan inte låta bli att få lite rysningar över den organisation som inte verkar finnas bakom.

Har läst på och lyssnat på de intervjuer med mera som finns, och förstår att projektet från början handlade om ett "litet" mål på 500 tkr som ingen av initiativtagarna trodde att dom skulle nå och nu är summan uppe i en bra bit över 6 miljoner.

Fortfarande kan jag inte hitta något om hur organisationen ser ut eller hur hantering säkerställs, för mig känns det som ett oseriöst förfarande även om jag faktiskt tror att det mestadels handlar om okunskap och/eller brist på erfarenhet.

Jag blir orolig över hur fortsättningen blir, hur "organisationen" ska kunna presentera bevis på att ingen förskingring eller annat fuffens funnits. Jag hoppas innerligt att det finns en bra plan som inte presenteras utåt men det ska bli spännande att följa detta. Reagerade också över den auktion som kom upp på tradera med Henrik Schyffert och Johan Rhenborg som sedan "Notch" hoppade på och budade upp. (http://www.tradera.com/item/280403/240180957/standup-med-joha...)

Den har nu dock ändrat sitt innehåll och förklarar att alla pengar oavkortat går till Röda Korset och inget annat, vilket tyvärr talar för att jag inte är den ända som får rysningar över organisationens möjlighet att hantera detta korrekt.

Här är även en länk till SVT där en initiativtagare invjuas: http://www.svtplay.se/klipp/3445983/flykt-vi-gor-vad-vi-kan-s...

Min tanke med denna tråd är absolut inte att på något sätt försöka svartmåla eller klaga över de personen som är engagerade i "vi gör vad vi kan" men jag tycker det är intressant och hoppas på en diskussion kring "organisationer" som denna. Är nyfiken på hur man kan ex. säkerställa en redovisning utan att det ens finns ett juridiskt bolag/förening bakom tex bankkonton och Swish?

Eller att man åtminstone använder sig av någon etablerad "Crowdfunding" site för att ha något opartiskt som höll ordning på de stora summor som nu strömmar in.

Så; vad har ni andra för tankar? Är det bara jag som ser problem?

PS. Lycka till "Vi gör vad vi kan" för jag tror faktiskt att ni vill väl och gör ett asbra jobb med mycket annat än att tänka på ev. problem.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

@Mikaelb: samma här också, ja kan se att det finns ett gott syfte men varför länkar dom bara inte vidare till röda korset i såna fall?
enligt vad ja hört skulle dom ner dit & hjälpa åker dom ner dit, med egna pengar ?

heter personen Ulrika Schrell eller Ulrika Schreil ? nån organisation tror ja inte det finns utan bara x antal personer och ett bankkonto och ska visst vara med flera miljoner kronor. ja förstår inte varför man skänker pengar till en privatperson som sen lämnar det till en organisation, kan inte se meningen med detta.

finns det ingen kontroll så samlas det snabbt lycksökare,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Röda korset är jävligt dåliga på att få fram hjälpen till dem som behöver den. Den största delen av pengarna som doneras går åt att driva det enorma maskineriet som samlar in donationer. Endast en bråkdel av pengarna når sina tilltänkta mål.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

Har Crowdfunding" siterna någon granskning? Det finns många som har fått skitmycket pengar och typ inte gör ett skit.
Jag tror inte tyvärr man kan göra så mycket åt det, man bör dock upplysa folk att enbart ge pengar till folk genom ett 90-konto.

För övrigt är jag extremt mycket för såna metoder för att få in pengar till det ena och det andra och jag anser att staten borde förbjudas slösa skattepengar på saker som för medborgarna ej är nödvändigt.

Vill många invånare ha en ny kyrka, simhall, hjälpa folk på flykt i andra länder, skapa då en insamling som dessa och ni får på ett demokratisk sätt precis så mycket pengar som varje person vill lägga ner på det.

Permalänk
Medlem

Kony 2012 på nytt? Folk gillar att känna att dom gör bra saker och i dagens samhälle verkar det vara mer viktigt att upprätthålla sin image av att göra rätt på sociala medier än att veta var pengarna man har skänkt går. Självklart är det ett bra initiativ att hjälpa människor i nöd, men de som skänker pengar tar inte reda på alla fakta, lite som Kony 2012.

Hur vet vi att det inte blir som det var så populärt på Facebook förr att man skapar en grupp med ett fint ändamål och när man fått tillräckligt med "likes" (i detta fallet pengar) så byter man namn till något hemskt, i detta fall så sticker personen som startat "Vi gör vad vi kan" till varmare breddgrader och kommer aldrig mer tillbaka.

Som @Grönahunden säger, varför vara en mellanhand till Röda Korset istället för att bara skicka folk ditt när de vill skänka pengar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Röda korset är jävligt dåliga på att få fram hjälpen till dem som behöver den. Den största delen av pengarna som doneras går åt att driva det enorma maskineriet som samlar in donationer. Endast en bråkdel av pengarna når sina tilltänkta mål.

Det är väl inte riktigt sant, fördelen med just 90-bankgiro är att det finns krav och kontroll på hur insamlade pengar används ex:

Från: http://www.insamlingskontroll.se/sites/default/files/F%C3%B6r...
"Verksamheten får inte belastas med oskäliga kostnader. För samtliga Kl gäller därför — såvida
inte synnerliga skäl föreligger — att minst 75 % av de totala intäkterna ska gå till ändamålet.
Om KIs insamlings- och administrationskostnader överskridit 25 % av de totala intäkterna tre
år i följd ska 90-kontot återkallas, såvida inte synnerliga skäl föreligger."

Sedan har det givetvis förekommit skandaler och fusk även bland organisationer med 90-konton men det ger åtminstone en viss kontroll.

Skrivet av anon159643:

Har Crowdfunding" siterna någon granskning? Det finns många som har fått skitmycket pengar och typ inte gör ett skit.
Jag tror inte tyvärr man kan göra så mycket åt det, man bör dock upplysa folk att enbart ge pengar till folk genom ett 90-konto.

Skrivet av anon159643:

För övrigt är jag extremt mycket för såna metoder för att få in pengar till det ena och det andra och jag anser att staten borde förbjudas slösa skattepengar på saker som för medborgarna ej är nödvändigt.

Vill många invånare ha en ny kyrka, simhall, hjälpa folk på flykt i andra länder, skapa då en insamling som dessa och ni får på ett demokratisk sätt precis så mycket pengar som varje person vill lägga ner på det.

Jag fårstår inte riktigt, du är för sådana här metoder för att man inte slösar skattemedel? Hur slösar man skattemedel med ex. Röda korset?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikaelb:

Jag fårstår inte riktigt, du är för sådana här metoder för att man inte slösar skattemedel? Hur slösar man skattemedel med ex. Röda korset?

Använder de svenska skattemedel?
Ja, enligt deras hemsida: http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/externa-bidrag/
Och vad tusan har Arvsfonden, Folkbildningsrådet, och kommuner med röda korset att göra?

Är Röda korset för invånarna en sådan sak som de inte skulle kunna skänka pengar själv till om de behöver ha deras tjänster? Påverkas vår infrastruktur, allmänhälsa, fortbildning etc om vi inte skänker pengar dit? Svaret är Nej.

Så slutsatsen blir att det är slöseri på skattepengar, om sedan röda korset m.m är hur bra som helst spelar ingen roll, för då får de marknadsföra sig så att folk skänker sina egna pengar dit.

Och marknadsekonomi är en jättefint demokratisk instrument som går att använda till mycket. Hur mycket pengar vill folket att vi ska skänka till andra länder, ja låt bara var och en medborgare själva bestämma hur mycket den vill skänka och varenda individ i hela samhället blir nöjd, förutom såklart översittare som saknar respekt för andra individer .

*edit*
Så min åsikt är att välgörenhetsorganisationer som respekterar individers frihet är de allra bästa och det känns betydligt bättre att skänka t.ex. 10 000kr till något frivilligt, än att veta om att staten med våld kommer ta pengar ifrån en för att skänka bort. (ja, man t.o.m. kan bli inburad om man vägrar att betala skatt)

Permalänk
Medlem

Jag förstår din tanke, jag anser också att välgörenhet ska vara frivilligt.

Men det du anser är skänkta skattemedel är egentligen mycket annat, vilket till och med står på sidan du länkade till.
Det är stor skillnad på att utföra tjänster och få betalt mot att få bidrag.

Så om det var ett argument för att skänka till icke-organiserade "föreningar" så köper jag det inte.

Skrivet av anon159643:

Använder de svenska skattemedel?
Ja, enligt deras hemsida: http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/externa-bidrag/
Och vad tusan har Arvsfonden, Folkbildningsrådet, och kommuner med röda korset att göra?

Är Röda korset för invånarna en sådan sak som de inte skulle kunna skänka pengar själv till om de behöver ha deras tjänster? Påverkas vår infrastruktur, allmänhälsa, fortbildning etc om vi inte skänker pengar dit? Svaret är Nej.

Så slutsatsen blir att det är slöseri på skattepengar, om sedan röda korset m.m är hur bra som helst spelar ingen roll, för då får de marknadsföra sig så att folk skänker sina egna pengar dit.

Och marknadsekonomi är en jättefint demokratisk instrument som går att använda till mycket. Hur mycket pengar vill folket att vi ska skänka till andra länder, ja låt bara var och en medborgare själva bestämma hur mycket den vill skänka och varenda individ i hela samhället blir nöjd, förutom såklart översittare som saknar respekt för andra individer .

*edit*
Så min åsikt är att välgörenhetsorganisationer som respekterar individers frihet är de allra bästa och det känns betydligt bättre att skänka t.ex. 10 000kr till något frivilligt, än att veta om att staten med våld kommer ta pengar ifrån en för att skänka bort. (ja, man t.o.m. kan bli inburad om man vägrar att betala skatt)

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.