Permalänk
Medlem

PfSense + GTA V = Strict NAT...

Jag har haft problem ända sen bärjan med pfsense och gta v, och google har inte gett mig mycket hitintills..
Men hur öppnar/forwardar man portarna korrekt för GTA V så jag hamanr i OPen Nat, för som det är nu så säger GTA jämt att jag har strict vilket gör det svårt för mig att levla i multiplayer.. Lösning någon?

SOm det är nu har jag öppnat för alla relevanta UDP-portar (6672, och 61455-61458) i NAT gentemot burken jag spelar från (x.50), samma sak i rules i branväggen på pfsense (NAT och Rules)

P.S..
Har inte squid installerat om nån hade täntkt sig föreslå att det skulle bort..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Jag har haft problem ända sen bärjan med pfsense och gta v, och google har inte gett mig mycket hitintills..
Men hur öppnar/forwardar man portarna korrekt för GTA V så jag hamanr i OPen Nat, för som det är nu så säger GTA jämt att jag har strict vilket gör det svårt för mig att levla i multiplayer.. Lösning någon?

SOm det är nu har jag öppnat för alla relevanta UDP-portar (6672, och 61455-61458) i NAT gentemot burken jag spelar från (x.50), samma sak i rules i branväggen på pfsense (NAT och Rules)

P.S..
Har inte squid installerat om nån hade täntkt sig föreslå att det skulle bort..

Har du öppnat TCP port 80 och TCP port 443 med?

De ska krävas enligt Rockstar:
Additional Ports to Forward for GTA Online:

TCP Ports: 80, 443
UDP Ports: 6672, 61455, 61456, 61457

https://support.rockstargames.com/hc/en-us/articles/206210548... and 61458

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Ja,det har jag.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

@PowerNet: Ja,det har jag.

Det framgick inte från ditt inlägg.

Vilken plattform gäller det, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det framgick inte från ditt inlägg.

Vilken plattform gäller det, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC?

PC

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Skulle tro du behöver sätta static port på portarna som GTA V använder.

Detta görs i Firewall: NAT: Outbound.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Skulle tro du behöver sätta static port på portarna som GTA V använder.

Detta görs i Firewall: NAT: Outbound.

Tack .. Jag hade på känn att jag skulle behöva den regeln, men avvaktade lie.. Har nu gjort det .. ska in i gta v senare och se om problemet är avhjälpt

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Skulle tro du behöver sätta static port på portarna som GTA V använder.

Detta görs i Firewall: NAT: Outbound.

Jag försöker lösa detta på min pFsense brandvägg men blir osäker på om det är source eller destination som man ska specificera porten på. Hur ska regeln se ut?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R3 Psu Corsair AX 850W Moderkort ASRock Z68 EXTREME4 GEN 3 Cpu Intel 2600K @4,5GHz Kylning Noctua DH-D14 Ram 16GB Corsair DDR3 1600MHz LP Gpu ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC SSD Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Någon som har en lösning än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag har haft problem ända sen bärjan med pfsense och gta v, och google har inte gett mig mycket hitintills..
Men hur öppnar/forwardar man portarna korrekt för GTA V så jag hamanr i OPen Nat, för som det är nu så säger GTA jämt att jag har strict vilket gör det svårt för mig att levla i multiplayer.. Lösning någon?

SOm det är nu har jag öppnat för alla relevanta UDP-portar (6672, och 61455-61458) i NAT gentemot burken jag spelar från (x.50), samma sak i rules i branväggen på pfsense (NAT och Rules)

P.S..
Har inte squid installerat om nån hade täntkt sig föreslå att det skulle bort..

Har inte spelat GTA på ett tag men har kört black ops 3 som gnällde över NAT Strict (vilket antagligen är samma som GTA tycker)

Jag löste det genom att sätta upp en static port i NAT: Firewall -> NAT -> Outbound (kör min NAT i hybrid mode9

(sen hurvida detta är en korrekt lösning låter jag vara osagt)

Hoppas det hjälper dig

(UPNP hjälpte inte i blackops)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det inte fungerar, något jag gör måste vara fel. Jag kan endast spela GTA när jag har min VPN på.

Jag har gjort detta:

Stängt av Windows brandvägg
Stängt av snort och squid i PFsense

Firewall: NAT: Outbound (Hybrid även testat Manual)
10.10.10.195/32

Har även gjort en "reset states" när jag bytt till hybrid och manual.

Öppnat
UDP 61455 - 61458, 6672
TCP 80 och 443

Permalänk
Medlem
Skrivet av splac3:

Förstår inte varför det inte fungerar, något jag gör måste vara fel. Jag kan endast spela GTA när jag har min VPN på.

Jag har gjort detta:

Stängt av Windows brandvägg
Stängt av snort och squid i PFsense

Firewall: NAT: Outbound (Hybrid även testat Manual)
10.10.10.195/32

Har även gjort en "reset states" när jag bytt till hybrid och manual.

Öppnat
UDP 61455 - 61458, 6672
TCP 80 och 443

Bockat i Static port på din NAT regel? Ta bort portöppningarna i portforward

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Har du lagt regeln i rätt ordning så att du inte har någon regel som ligger före och blockerar?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Bockat i Static port på din NAT regel? Ta bort portöppningarna i portforward

Okej, tog bort portöppningarna. Dock samma resultat.

Skrivet av WolfZap:

Har du lagt regeln i rätt ordning så att du inte har någon regel som ligger före och blockerar?

Permalänk
Medlem

Jag hade mycket problem mede detta med Telias allt i ett router (Thomson). Det fungerade bra tidigare men helt plötsligt spelade det ingen roll vilka bortar jag öppnade. Jag kunde ligga på Open NAT i flera timmar för att sen helt plötsligt få STRICT NAT.

Lösningen var att brygga Thomson och köpa en extern router och forwarda protarna i denna.

TCP 80 & 443 behövs dessutom inte. Det går utmärkt utan dessa.