Samsung gör SSD 850 Pro och 850 Evo med 4 TB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör SSD 850 Pro och 850 Evo med 4 TB lagringsutrymme

Nya avancemang med minnestekniken 3D Vertical NAND dubblerar kapaciteten per krets, vilket kommer göra nytta i samtliga av Samsungs aktuella SSD-serier från och med tidigt nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer kapacitet är ju alltid trevligt Själv avvaktar jag dock tills man vet hur hållbarheten är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

4TB SSD, trevligt. Men jag har inte en SSD för lagringsutrymme precis

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

4TB blir väldigt intressant om priset är hyffsat lågt, vågar man hoppas på 2,5-3kr/GB?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur hållbarheten för dessa SSDs är i jämförelse med en HDD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

När jag kan köpa en SSD på 4TB för 2 lök, då snackar vi.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Heh... nyhets torkan tog visst slut

4TB SSD tror jag är mer än nästan alla här kommer behöva SSD till, iaf tills de blir snorbilliga. Vet dock en vars SSD utrymme redan nu är till galna nivåer. (Du vet vem du är )

btw @Ozzed gör du samma när de släpper en ny HDD med helt ny teknik som 8TB/10TB diskarna? Eller är det bara SSD du är skraj för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... nyhets torkan tog visst slut

4TB SSD tror jag är mer än nästan alla här kommer behöva SSD till, iaf tills de blir snorbilliga. Vet dock en vars SSD utrymme redan nu är till galna nivåer. (Du vet vem du är )

btw @Ozzed gör du samma när de släpper en ny HDD med helt ny teknik som 8TB/10TB diskarna? Eller är det bara SSD du är skraj för?

dagen då priset för 4tb är under 2000kr och hållbarheten vid 24/7 skrivningar är över 5 år så är det startskottet då jag ersätter mina mekaniska, dom är mindre och låter inte, vilket är extremt viktigt för mig. hatar att min nas låter som den gör

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad priset landar på. Har sedan länge helt slopat HDD, pga ljud, värme, energi men framförallt långsamheten. Stora filer lagrar jag på extern 2,5" istället. Lär nog bli en sådan om priset går på 2-3k.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... nyhets torkan tog visst slut

4TB SSD tror jag är mer än nästan alla här kommer behöva SSD till, iaf tills de blir snorbilliga. Vet dock en vars SSD utrymme redan nu är till galna nivåer. (Du vet vem du är )

btw @Ozzed gör du samma när de släpper en ny HDD med helt ny teknik som 8TB/10TB diskarna? Eller är det bara SSD du är skraj för?

Nytt HDD-köp har för mig inte varit aktuellt på ett bra tag utan det intressanta nu är SSD. Sedan har grundtekniken för hårddiskar funnits såpass länge att man vet att det sällan (om någinsin?) det är hållbarheten på själva datat som brukar vara problemet utan det handlar ju mer om andra faktorer som har med de rörliga delarna att göra.

Med en SSD kan man köpa en enhet och köra en "Suicide-run" för att se hur mycket data som kan skrivas innan cellerna ger upp. Motsvarande är svårt att göra med en vanlig hårddisk.

Så även om hållbarheten på båda kan vara intressant så är hållbarhetstester på SSD's mer lätillgängliga och därför enligt mig värda att vänta på innan köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas på prissänkt 850 Pro 1 TB då

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Med främst Samsungs tillförlitlighetsproblem med TLC-baserade SSDer i minnet men även andra problem med företaget drar ner mitt intresse när Samsung nämns. Fin utveckling oavsett men jag ser mer fram emot när också övriga aktörer också når hit. Får hoppas priserna börjar röra sig neråt också såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja jag som är tungt investerad i en nas så behöver jag inte så mycket lagring i min dator så klarar mig på min Samsung 1TB och en SM951 256GB

Permalänk
Medlem

Suger ju lite, blir mångo i min Fil server när man byter ut i mina Raid Arrays
får ta de två små Arrays först sen den stora

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Svårt att inte gilla 3D VNAND! Förutom att gå tillbaka till äldre tillverkningsprocesser, som också ökar hållbarheten, så har de även nåt de kallar för CTF som gör att 3 bitar per cell kan skrivas lika många gånger som motsvarande vanlig NAND med 2 bitar per cell. Undrar om det gör det möjligt att börja med 4 bitar per cell för att packa data ännu mer tätt.

Jag förstår inte heller varför man klagar här på TLC (3 bitar per cell). Visst, det är inget vidare i kombination med nyare tillverkningsprocesser men i äldre tillverkningsprocesser bör det inte vara nåt problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Fan va puttenuttig min 120 gb:e kändes nu då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle älska att ha en 4TB SSD så jag äntligen kan göra mig av med alla hårddiskar som låter.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dagen då priset för 4tb är under 2000kr och hållbarheten vid 24/7 skrivningar är över 5 år så är det startskottet då jag ersätter mina mekaniska, dom är mindre och låter inte, vilket är extremt viktigt för mig. hatar att min nas låter som den gör

Varför du skulle vilja skriva 24/7 förstår jag inte, men om du anser att du gör det med dina HDD så okej. Folk som har sysslat med videoredigering och annat har ändå inte slitit upp budget SSDer TBW på många år, och de flesta når inte ens nära detta. Du är troligen rädd för ett problem som inte finns.

Och även om du skulle mot förmodan behöva detta, räkna då motsvarande säg 150MB/s som din 4GB HDD gör i skrivning, inte de 500-1500MB/s de skriver nu. Varför ska de tåla mer om du klarar dig på det du har nu?

4TB för 2000kr får du nog vänta lite på dock, då det priset lär komma först när HDDna redan är borta, eller är dyrare än SSD.

Intels S3700 var nog det närmaste jag vet i detta. De tål ca 2 disk skrivningar per dag i 5 år, på garantin. Så har du en 400GB SSD, så tål den ca 800GB per dag, 365 dagar i 5 år, på garantin (Eller mer specifikt: 400GB: 7.30 PBW).
Ingen utom folk som kör benchmarking program 24/7 använder så mycket. Normal klient användning är 5-10TB per år... högsta klient användning jag sett är ca 50TB per år, och detta är extrem fall.

Skrivet av Ozzed:

Nytt HDD-köp har för mig inte varit aktuellt på ett bra tag utan det intressanta nu är SSD. Sedan har grundtekniken för hårddiskar funnits såpass länge att man vet att det sällan (om någinsin?) det är hållbarheten på själva datat som brukar vara problemet utan det handlar ju mer om andra faktorer som har med de rörliga delarna att göra.

Med en SSD kan man köpa en enhet och köra en "Suicide-run" för att se hur mycket data som kan skrivas innan cellerna ger upp. Motsvarande är svårt att göra med en vanlig hårddisk.

Så även om hållbarheten på båda kan vara intressant så är hållbarhetstester på SSD's mer lätillgängliga och därför enligt mig värda att vänta på innan köp.

HDD har haft mycket barnsjukdomar på senaste. Både DOA och <3 mån död. De flesta håller 2-3 år verkar det som (i dagligt bruk) och de bästa kanske når 5 år innan sektor skador är mer eller mindre garanterat.
Grundtekniken för HDD är inte ens i närheten av vad den var förr. De har slagit i fysiska väggen för vad den tekniken klarar, utan att ha marginaler kvar.

8/10TB HDDna jag pratar om behöver både helium och en annan skrivteknik där skrivhuvudet är större än ett fysiskt spår på disken (då skrivhuvudet inte kan göras mindre). De har betydligt mindre "beprövad teknik" bakom sig.

850 Pro som dessa 4 TB bygger på samma styrkrets, och samma NAND som 2TB enheten. Styrketsen har fungerat utan problem i 1,5 år nu iaf, dock är NANDet nytt, men är baserat på samma teknik som tidigare, bara fler lager av dem. Så jag ser inte mycket som kan gå fel, utom kanske "måndags ex", men det sker ju tyvärr i alla produktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför du skulle vilja skriva 24/7 förstår jag inte, men om du anser att du gör det med dina HDD så okej. Folk som har sysslat med videoredigering och annat har ändå inte slitit upp budget SSDer TBW på många år, och de flesta når inte ens nära detta. Du är troligen rädd för ett problem som inte finns.

Och även om du skulle mot förmodan behöva detta, räkna då motsvarande säg 150MB/s som din 4GB HDD gör i skrivning, inte de 500-1500MB/s de skriver nu. Varför ska de tåla mer om du klarar dig på det du har nu?

4TB för 2000kr får du nog vänta lite på dock, då det priset lär komma först när HDDna redan är borta, eller är dyrare än SSD.

Intels S3700 var nog det närmaste jag vet i detta. De tål ca 2 disk skrivningar per dag i 5 år, på garantin. Så har du en 400GB SSD, så tål den ca 800GB per dag, 365 dagar i 5 år, på garantin (Eller mer specifikt: 400GB: 7.30 PBW).
Ingen utom folk som kör benchmarking program 24/7 använder så mycket. Normal klient användning är 5-10TB per år... högsta klient användning jag sett är ca 50TB per år, och detta är extrem fall.

HDD har haft mycket barnsjukdomar på senaste. Både DOA och <3 mån död. De flesta håller 2-3 år verkar det som (i dagligt bruk) och de bästa kanske når 5 år innan sektor skador är mer eller mindre garanterat.
Grundtekniken för HDD är inte ens i närheten av vad den var förr. De har slagit i fysiska väggen för vad den tekniken klarar, utan att ha marginaler kvar.

8/10TB HDDna jag pratar om behöver både helium och en annan skrivteknik där skrivhuvudet är större än ett fysiskt spår på disken (då skrivhuvudet inte kan göras mindre). De har betydligt mindre "beprövad teknik" bakom sig.

850 Pro som dessa 4 TB bygger på samma styrkrets, och samma NAND som 2TB enheten. Styrketsen har fungerat utan problem i 1,5 år nu iaf, dock är NANDet nytt, men är baserat på samma teknik som tidigare, bara fler lager av dem. Så jag ser inte mycket som kan gå fel, utom kanske "måndags ex", men det sker ju tyvärr i alla produktioner.

Ja är det samma nm och samma NAND fast fler lager så bör det ju innebära likvärdig hållbarhet, om nu inte staplingen i sig medför osäkerhetsmoment. Men det är i alla fall lättare att kraschtesta en SSD än en Hårddisk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför du skulle vilja skriva 24/7 förstår jag inte, men om du anser att du gör det med dina HDD så okej. Folk som har sysslat med videoredigering och annat har ändå inte slitit upp budget SSDer TBW på många år, och de flesta når inte ens nära detta. Du är troligen rädd för ett problem som inte finns.

Och även om du skulle mot förmodan behöva detta, räkna då motsvarande säg 150MB/s som din 4GB HDD gör i skrivning, inte de 500-1500MB/s de skriver nu. Varför ska de tåla mer om du klarar dig på det du har nu?

4TB för 2000kr får du nog vänta lite på dock, då det priset lär komma först när HDDna redan är borta, eller är dyrare än SSD.

Intels S3700 var nog det närmaste jag vet i detta. De tål ca 2 disk skrivningar per dag i 5 år, på garantin. Så har du en 400GB SSD, så tål den ca 800GB per dag, 365 dagar i 5 år, på garantin (Eller mer specifikt: 400GB: 7.30 PBW).
Ingen utom folk som kör benchmarking program 24/7 använder så mycket. Normal klient användning är 5-10TB per år... högsta klient användning jag sett är ca 50TB per år, och detta är extrem fall.

snacka om att överdriva/överanalysera det jag skrev. sa inte att det skulle skrivas massiva filer konstant hela tiden. "Du är troligen rädd för ett problem som inte finns." sa inte heller att jag är rädd för det. sa att det var ett av kraven bara. klarar dom det idag så är det ju redan löst?
jag skriver ca 100kb/s till diskarna, det är allt.

"eller är dyrare än SSD." om hdds ska vara dyrare än ssds så kommer ssds i 4tb storleken att vara under tusenlappen, och då har dom redan nått vad jag är ute efter. känns väldigt onödigt att ens nämna det då jag kan få en 5-6tb disk för under 2k idag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Många som är rädda att tappa data när det gäller SSD. I min erfarenhet så har mina mekaniska diskar varit avsevärt mer opålitliga, och när de dör så dör de oftast helt. Man vaknar en morgon och startar datorn och hör tik, tik, tik, tik...och suckar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

snacka om att överdriva/överanalysera det jag skrev. sa inte att det skulle skrivas massiva filer konstant hela tiden. "Du är troligen rädd för ett problem som inte finns." sa inte heller att jag är rädd för det. sa att det var ett av kraven bara. klarar dom det idag så är det ju redan löst?
jag skriver ca 100kb/s till diskarna, det är allt.

"eller är dyrare än SSD." om hdds ska vara dyrare än ssds så kommer ssds i 4tb storleken att vara under tusenlappen, och då har dom redan nått vad jag är ute efter. känns väldigt onödigt att ens nämna det då jag kan få en 5-6tb disk för under 2k idag

När man säger att ens krav är att de minst ska tåla att skriva 24/7 i 5 år, så är det inte överdrivet som jag skriver. Det är nog snarare du som har orimliga krav, och då kanske inte SSD är för dig. Vilket jag försökte påpeka.

När det gäller priset så är det ju NANDet som kostar. Så 2000kr för 4TB skulle innebära ca 1000kr för 2TB och 4000kr för 8TB och värsting 16TB för 8000-9000kr. Det är bra många generationer till detta, även om både 4TB och 16TB SSD redan finns.

Med tanke på att den typen av HDD som normalt man syftar på med 7200/5900 RPM 4TB inte går att göra större än ca 6TB, så får du betydligt sämre prestanda (och ny mer otestad teknik) för att kunna nå 8-16-32 osv TB. När detta sker så blir hårddiskarna betydligt långsammare än de är idag, samt mer opålitliga då de fortsätter krympa (samma som 2D NAND ju har gjort), så då är frågan... ska du stanna på dagens 4TB HDD?
Dessa större 8TB+ HDD kan dessutom inte skriva 24/7 utan att jobba ihjäl sig själva, då de är sk arkiverings enheter. De är inte gjorda för konstant skrivande m.a.o.

Så du kommer kanske få billigare HDD, som är sämre, där även billiga TLC/QLC SSDer kommer kunna nå dessa priser betydligt fortare än värsting SSDer gör. (Som trots alt 850 Pro är)

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli mycket intressant. Teknologin utvecklas verkligen exponentiellt!

Nu kan man börja lagra bilder m.m. som man fotar utan att känna att man måste tänka så mycket på utrymmet. Får ju plats med en bra mängd saker. Så det är bara att använda som vilken annan HDD eller extern HDD som helst. Mycket smidigt, kanske blir att köpa en sådan när den släpps.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Dagen jag kan byta ut alla diskar i filservern mot SSD:er.. oh vad härligt

Inga vibrationer, inget ljud, mindre chassi, och förhoppningsvis förutsägbar disk-död istället för "det kan ske när som helst". Plus att filoperationer kommer gå snabbt, förstås

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med en SSD kan man köpa en enhet och köra en "Suicide-run" för att se hur mycket data som kan skrivas innan cellerna ger upp. Motsvarande är svårt att göra med en vanlig hårddisk.

Det har redan testats många gånger.

En vanlig konsument kommer inte hinna slita ut sin enhet innan det är dags att byta av ålders/prestandaskäl.

Permalänk
Medlem

Hur kan det råda delade meningar? Det är ju bara att titta på prisjakts prisindex. SSD har varit kommersiellt tillgängligt på den privata marknaden rätt länge nu och ändå är skillnaden monumental.

Lägsta PPGB för SSD är 2,91:-, 512 gb för 1490:-
Lägsta PPGB för mekanisk är 0,30:-, en 3tb disk för 902:-

Jag gillar att ha en mindre SSD för OS + mjukvara, men skulle aldrig ens tänka tanken att köpa det för magasinering, vem gör ens det för privat bruk? Det är ju inte direkt så att mekaniska SATAIII är långsamma för det man använder dom till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Det är ju inte direkt så att mekaniska SATAIII är långsamma för det man använder dom för.

Vad använder man dom för? Jag har en mekanisk disk kvar, med en kopia på alla personliga filer jag ackumulerat sedan mitten av 90-talet. Det är drygt 200 000 filer på den disken. Det tar sån tid att söka rätt på filen att jag inte sällan manuellt hinner hitta katalogen den ligger i, före Windows gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hur kan det råda delade meningar? Det är ju bara att titta på prisjakts prisindex. SSD har varit kommersiellt tillgängligt på den privata marknaden rätt länge nu och ändå är skillnaden monumental.

Lägsta PPGB för SSD är 2,91:-, 512 gb för 1490:-
Lägsta PPGB för mekanisk är 0,30:-, en 3tb disk för 902:-

Jag gillar att ha en mindre SSD för OS + mjukvara, men skulle aldrig ens tänka tanken att köpa det för magasinering, vem gör ens det för privat bruk? Det är ju inte direkt så att mekaniska SATAIII är långsamma för det man använder dom till.

Håller med, Innan priset för SSD når nivåer där jag skulle använda dem som lagringsdisk så har det antagligen kommit någon online lagring som faktiskt är lika funktionell och billig som en egen HDD.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Råfilerna från mitt Nikon D810 kommer att bli glada... kan nästan inte vänta.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Det börjar ju likna något iallafall.
Hoppas inte priset blir sinnes.

Visa signatur

| 7800X3D | ROG B650E-F | RTX4070 | Crucial P5Plus 2TB|
| Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Kingston Fury DDR5 6000MHz 2x32GB / 64GB
| EVGA SuperNOVA G2 750W | Acer 34" X34P G-Sync IPS |
| Unraid server 12700K | 64GB Ram | 2x 1TB SSD| 4x 8TB |
| Onkyo TX-NR676E-B | Dynavoice Dynamite 2x S-61 + C62 + 2xMAGIC FX-4 EX V.3 |