Permalänk
Medlem

VLAN - AP - DHCP

Tjo.

Har en AP som delar ut olika SSID med olika VLAN.
Denna AP är kopplad till en "vanlig switch" ingen Layer2/3, sedan har switchen förbindelse med DC:s nätverkskort.
På DC:n kör jag två Scope. Kan man på något sätt koppla ett SCOPE till VLAN2 via DHCP-servern, så användare som är uppkopplade emot SSID (VLAN2)får SCOPE-VLAN 2?

Eller måste jag har en Layer 2 switch ?
Hur funkar det då om jag måste ha en L2-swich, då det bara går en kabel från AP->switchen. Brukar man inte definiera de olika portarna på switchen till olika VLAN ? Så följdfrågan blir ju då .. Kan man ha flera VLAN:s inkommande på en port ?

/Tack på förhand

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Alla switchar är L2-switchar (om de inte är L3 dock)

Sen är halva idén men VLAN att du kör endast en kabel och en port. Man vill kunna trunka flera olika nät genom en kabel utan att behöva offra massa portar.

För att DCn ska kunna hantera och förstå VLAN behöver nätverkskortet i burken ha stöd för det. Och du behöver konfigurera kortet med de olika näten.

Alternativet är annars att sätta en switch med stöd för VLAN mellan och sedan köra två kablar till DCn, en i varje VLAN. Kräver såklart att DCn har dubbla nätverkskort.

Det är här virtuella servrar blir smidigt Kör du då t.ex. VMWare i botten konfar du dennes vSwitch (virtuell switch I VMware) med VLAN, och sen lägger du till två virtuella NIC på din virtuella DC och kopplar dessa till din virtuella switch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla switchar är L2, och några har L3 funktionalitet också blir mer korrekt.

Allt annat @Zakire skrev står.

Bara en fråga. Kommer DOT1q fungera i en vSwitch själv om nätverkskortet har ingen stöd för det?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tack Zakire för ditt utförliga svar.
Kör med exsi i botten på min server, får konfa min pfsense med ett OPT & lägga detta på LAN & köra det med VLAN & sätta samma VLAN på min AP.

/NCC

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Alla switchar är L2, och några har L3 funktionalitet också blir mer korrekt.

Allt annat @Zakire skrev står.

Bara en fråga. Kommer DOT1q fungera i en vSwitch själv om nätverkskortet har ingen stöd för det?

Helt korrekt gällande L2 och L3

Det lär lira. Jag kör själv med VLAN i en bunke hostar hemma - bland annat i en där jag använder mig av det inbyggda NICet i ett gammalt P7P55F vilket mest trolig inte har stöd för VLAN. NICet fångar ju upp trafiken i vilket fall, även om NICet i sig inte kan tolka taggarna.

Skrivet av ncc1701e:

Tack Zakire för ditt utförliga svar.
Kör med exsi i botten på min server, får konfa min pfsense med ett OPT & lägga detta på LAN & köra det med VLAN & sätta samma VLAN på min AP.

/NCC

Aha! Ja, precis du lägger bara till ett nytt nät i din vSwitch, kopplar ett nytt vNIC i det nya nätet till din pfSense där du lägger upp ett nytt interface. Sen tagga trafiken i APAn.

Kommer bli kalas

Sen rekommenderar jag dig i vilket fall att skaffa en L2-switch med stöd för VLAN. Det underlättar och kan komma väl till pass i andra tillfällen. HP hade tidigare 8-portars 1810:or för 600kr, men 1810 har nu ersatts av 1820 med en lite högre prislapp. Rekommenderar denna för 949kr.

Permalänk
Medlem

Kan du förklara mer hur det är uppsatt? har du två vlan som är kopplat till en dum switch som går till en domänkontrollant? Vad är då meningen med vlan? Har du olika inside nät i din router/brandvägg/NAT-enhet? Tycker inte du ska krångla med att få in två interface på olika subnät i din dhcp-server (vad händer dagen du behöver 5 nät?) utan kolla om din lager3-burk stödjer ip helper. Så pekar du bara alla DHCP-requests till DHCP-servern så funkar resten automagiskt, bara scopen finns.

Och ja, skaffa en managerad switch så att du kan separera trafiken ordentligt.

EDIT: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Prot...

Kolla under DHCP Relaying

Permalänk
Medlem

Du kan hålla isär det genom att separera VLAN:en hela vägen till AP samt att ha två NIC på servern och två olika nät, 10.10.10.x + 10.10.11.x /28 exempelvis - låta DHCP-servern ha två scoop för dessa nät. Detta innebär som tidigare påpekats att switchen klarar av VLAN-tags. Nätverkskortens IP-address kommer att styra det hela så det kommer till rätt kort.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och ider och tankar.

Bader, på svar på din fråga så kör jag med vm pfsense LAN 192.168.1.1 nät..
Min DC/DHCP ligger på samma nät..
Jag har satt upp 2 SCOPE på min DHCP ett med 192.168.1.1 samt 192.168.2.1
Min AP har
VLAN 1 på 192.168.1.1
VLAN 1 på 192.168.2.1

Vad jag har förstått så måste jag sätta upp VLAN interface på routerns LAN så jag binder IP RANGE på de olika VLAN till varandra, så DHCP förstår vilket SCOPE som skall delas ut.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Switch port till server nic1 i ett vlan, switchport till nic2 i ett annat. Trunk med båda vlan till AP. Det är så jag förstår det.

Vad är det för ap?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har bara 2 fysiska NIC WAN & LAN , dock får jag skapa upp virtuella för maskinerna (alla ligger EXSI-Servern. Det är en WNDAP360

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Tack för alla svar och ider och tankar.

Bader, på svar på din fråga så kör jag med vm pfsense LAN 192.168.1.1 nät..
Min DC/DHCP ligger på samma nät..
Jag har satt upp 2 SCOPE på min DHCP ett med 192.168.1.1 samt 192.168.2.1
Min AP har
VLAN 1 på 192.168.1.1
VLAN 1 på 192.168.2.1

Vad jag har förstått så måste jag sätta upp VLAN interface på routerns LAN så jag binder IP RANGE på de olika VLAN till varandra, så DHCP förstår vilket SCOPE som skall delas ut.

erm, jag har hög feber så medans jag skrev detta upptäckte jag mig själv svamla en hel del, så ber om ursäkt för sånt Förhoppningsvis kan jag bidra med något iaf.

Du har samma tagg på båda VLAN'en? Då är det ju samma vlan. Jag har faktiskt inten koll på vad som händer när en unmanaged switch tar emot en taggad frame (tagg = vlan information), om den bara skickar den vidare eller om den tar bort taggen men vi borde börja från början. Så här stod det på nått random forum:

"What MI said. As long as your frame isn't too large, a dumb switch should just pass it, and completely ignore the tag. If payload maxes out, then the frame will be dropped as corrupt. "

Jag antar att du har satt upp två vlan för att separera trafik? Du har inget som separerar dem om du använder en switch som inte kan läsa vlan-informationen på trafiken som passerar och om båda typerna av trafik tillhör vlan 1 så hade det fallererat där också. Om jag förstått allt rätt har du alltså två problem redan här.

För att återgå till originalfrågan: En DHCP-server (i detta fallet din DC) behöver inte ha interface i alla nätverk som den servar, den behöver bara kunna nå näten via routing. Det kanske är lättare att göra som de andra föreslagit, jag har faktiskt ingen aning då jag inte provat.

Så här hade jag satt upp allt:

Om du ska ha två vlan se till att ha en switch som klarar att hantera det så att du separerar trafiken ordentligt. Jag kommer att anta att DC'n ligger på 192.168.1.0-nätet i mina exempel men det går lika bra i det andra.

När du löst switchen så måste du lösa pfsense, vad jag förstått det så har du bara 1 insides-interface i den(192.168.1.1)? Klienter med 192.168.2.x-adresser kommer inte kunna surfa som det är nu utan du måste skapa ett till interface i pfsense även för det nätet. Då har din pf-sense 3 interface totalt: 1 på utsidan (internet) och 2 på insidan därav det ena ligger på 192.168.1.0-nätet och det andra på 192.168.2.0. För att inte behöva ha 3 fysiska interface bör du använda VLAN så att du kan använda en kabel för internet och en för de båda insides interfacen. Trafiken separeras då mha vlan-informationen.

Sedan behöver du en managerad switch som kan hantera VLAN, utan den kan du inte separera trafiken på allt som du kopplar in i din ESXi. Du måste ställa in vilka nät som tillhör vilket VLAN men det ska inte vara några bekymmer.

I switchen kommer du ha två olika typer av portar. Den ena typen kopplar du till saker som INTE ska använda båda näten, t ex en vanlig dator. En sådan port kallas en accessport och de skickar inte med vlan-information.

Den andra typen av port använder vlan-taggar för att veta vilka data som tillhör vilket nät. De är bärare av alla näten alltså. De flesta kallar sådana här portar för trunkar för det är vad Cisco historiskt har kallat dem men ibland kallas de inter switch links eller helt enkelt taggade portar. Dessa portar kopplar du till din pfsense, och din accesspunkt eftersom den har flera SSID'n.

Det jag rekommenderar är att du sätter din DC på en accessport så att den bara har nätverksinterface i det ena nätverket, t ex 192.168.1.x. Sedan säger du till din pfsense att ta alla broadcasts (vilket kommer vara när klienter frågar om en ip-adress) i 192.168.2.x-nätet och skicka till din DC. På det sättet kan han serva båda näten med ip-adresser även om han bara har direkt åtkomst till det ena. Samtidigt är alla andra problemen fixade och du kommer inte stöta på problem om du vill expandera i framtiden.

Här står det beskrivet: https://doc.pfsense.org/index.php/DHCP_Relay

Behöver du steg-för-steg instruktioner så säg bara till, skönt att hjälpa folk på Sweclockers som säger tack när de fått hjälp för en gång skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Tack för alla svar och ider och tankar.

Bader, på svar på din fråga så kör jag med vm pfsense LAN 192.168.1.1 nät..
Min DC/DHCP ligger på samma nät..
Jag har satt upp 2 SCOPE på min DHCP ett med 192.168.1.1 samt 192.168.2.1
Min AP har
VLAN 1 på 192.168.1.1
VLAN 1 på 192.168.2.1

Vad jag har förstått så måste jag sätta upp VLAN interface på routerns LAN så jag binder IP RANGE på de olika VLAN till varandra, så DHCP förstår vilket SCOPE som skall delas ut.

Tummen upp på baders inlägg.

Men du kan inte ha samma IP-adress på din AP som pfsense. Kommer bli konflikt

Permalänk
Medlem

Tack Bader för ditt utförliga svar.
Nej Jocke92, AP har inte samma IP som Routern.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?