Orimlig kostnad för fiberinstallation?

Permalänk
Medlem

Orimlig kostnad för fiberinstallation?

Hej!

Jag bor i ett villa område (radhus) och fiber har varit aktuellt ett bra tag. I samband med att det börjades prata fiber så blev alla hushåll tvingade att ansluta till fjärrvärme, så gator och alla tomter grävdes upp och samtidigt så förberedde de för fiber, när de ändå var där och grävde. Allt är med andra ord helt förberett och fibern behöver bara blåsas in.

Nu, cirka ett år senare så har vi fått erbjudande från vår stadsportal. 20.000:- exklusive ROT vill de ha, trots att grävningen (som jag utgår från är högsta kostnaden) redan är färdig.

Så, vad tycker ni som är insatta? Är detta ett rimligt pris?

/Saodie

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

Rimligt? Nej!
Normalt? Ja.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Låter rimligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollar man på kommunen bredvid så har de samma erbjudande, men tar cirka 7000:- mindre.
Antar att det bara är att punga upp och se glad ut, men det stör mig något fruktansvärt att de inte ger någon rabatt när det stora jobbet redan är klart...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Värdet på bostaden ökar med minst 20k för fiber indraget.

Är en hel del jobb kvar även om det är förberett för fiber i marken. Men ja, 20k är saftigt värre.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Mina föräldrar har precis fått fiber, först var det någon "okänd" leverantör som börjar gräva i gatan och skulle levera fiber till alla hushåll, pris 15.000 för att få det indraget... I samma veva så kom telia ut att dom också skulle dra in fiber till alla hushåll, á 15.000 per hushåll.. När morsan berättade det var jag skeptisk till det och sa att telia troligtvist kommer dela med den fibern som dom redan drar in,, trodde inte att dom skulle dra en till fiber,, Men tro int på fan att någon månad senare så börjar telia gräva i gatan och drar dit "deras" fiber. Undrar om inte den andra leverantören och telia ändå går på samma "noc" någonstans i närheten.. Puckat.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Hej!

Jag bor i ett villa område (radhus) och fiber har varit aktuellt ett bra tag. I samband med att det börjades prata fiber så blev alla hushåll tvingade att ansluta till fjärrvärme, så gator och alla tomter grävdes upp och samtidigt så förberedde de för fiber, när de ändå var där och grävde. Allt är med andra ord helt förberett och fibern behöver bara blåsas in.

Nu, cirka ett år senare så har vi fått erbjudande från vår stadsportal. 20.000:- exklusive ROT vill de ha, trots att grävningen (som jag utgår från är högsta kostnaden) redan är färdig.

Så, vad tycker ni som är insatta? Är detta ett rimligt pris?

/Saodie

20kkr är vad en vän fick betala för att dra in det från gatan till huset och slutföra det. De måste gräva från stamkontakten till husen + in med fibern, täta och lägga tillbaka ev plattor mm samt svetsa den in till en dosa hos dig.
Så "allt" är inte gjort, men skillnaden är nog att du får det för 20kkr istället för 50-100kkr (som en bekant ute på landet fick erbjudande om).

Det går ibland att få ner priset, men då måste de veta att de får abonnemang av "alla", så att de tjänar in det igen. Om för många avstår så blir det dyrare därför du måste ändå ha dit utrustning och personal.

Bara se till att du får sk svartfiber. Dvs den ska ägas av dig, och vara operatörsoberoende efter initiala abonnemanget. Om den ägs av dem så är du fast med den leverantören som operatör troligen för evigt, vilket är mindre bra.

Skrivet av Neonodia:

Mina föräldrar har precis fått fiber, först var det någon "okänd" leverantör som börjar gräva i gatan och skulle levera fiber till alla hushåll, pris 15.000 för att få det indraget... I samma veva så kom telia ut att dom också skulle dra in fiber till alla hushåll, á 15.000 per hushåll.. När morsan berättade det var jag skeptisk till det och sa att telia troligtvist kommer dela med den fibern som dom redan drar in,, trodde inte att dom skulle dra en till fiber,, Men tro int på fan att någon månad senare så börjar telia gräva i gatan och drar dit "deras" fiber. Undrar om inte den andra leverantören och telia ändå går på samma "noc" någonstans i närheten.. Puckat.

Normalt brukar man lägga svartfiber. Dvs det är samma operatör som lägger det, och sen säljs denna vidare till andra operatörer. I detta fall verkar en mindre operatör ha lagt egna linor och till ett bra pris dessutom, troligen därför telia tvingades sänka, för 15kkr är billigt för att få hela tjänsten draget.

Hade jag varit dig hade jag kollat vilken som ger svartfiber, och valt den. Det enda som troligtvis skiljer mellan de 2 erbjudanden är vilket nät och servrar du använder i slut ändan. Telias mail/DNS, routing mm, eller den andra leverantören. Dock går allt in i samma fibernät, men det kan ändå skilja sig enormt mellan vad abonnemangen kostar och vad tjänster som finns samt stabiliteten på det hela är i slutändan, då det måste gå via en ISPs servrar.

Har du svartfiber så äger du dock den, och efter initiala abonnemanget är slut så kan du se om någon annan vill erbjuda bättre. Blir åter igen bara om dirigering till andra servrar, men pris + tjänster skiljer sig.

Permalänk
Medlem

20 000kr är helt normalt, det är ofta däromkring man landar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Fiberkostnaden varierar stort, beroende på plats, kommun och hur många som ansluter sig.
Mina föräldrar behövde betala ca 9k för sitt fiber. Kommunen hade byggt ut fibernätet längst vägarna osv och det enda mina föräldrar behövde betala var för indragningen till villan + installation. Och detta var ute på landsbygden på deras tomt så det fanns inget konstigt under marken som t.ex kablar eller rör ivägen, och ingen annan ägde marken, osv. Vilket var nog det som sänkte priset från det du nämnde 20k till ca 9k.

Men detta var då det kommunala fibernätet och dom var ensamma till att ansluta sig.

Jag som bor i hyreslägenhet ca 5 km bort i en liten tätort har inget fiber.

Permalänk
Avstängd

Jo då jag känner till det, Tyvärr så lyssnade inte morsan på mig när jag sa att dom skulle anmäla sig till fiber indragningen av den första leverantören, Så den fiber dragningen missade dom. Dock så gick dom med på Telias fiber dragning, det jag tycker är konstigt är att installatören sa att dom ändå kunde välja leverantör när dom väl pluggat in en dator i uttag, vilket inte riktigt brukar vara i telias intresse att göra, har inte åkt dit för att kontrollera hur det ser ut ännu..

Men teknikerna som var där är ju fan urusla. Dom berättade för morsan att man inte behöver NÅÅÅÅGON kabel alls, utan allt går trådlöst direkt till TV och telefon utan något alls till.. D

Skrivet av Paddanx:

20kkr är vad en vän fick betala för att dra in det från gatan till huset och slutföra det. De måste gräva från stamkontakten till husen + in med fibern, täta och lägga tillbaka ev plattor mm samt svetsa den in till en dosa hos dig.
Så "allt" är inte gjort, men skillnaden är nog att du får det för 20kkr istället för 50-100kkr (som en bekant ute på landet fick erbjudande om).

Det går ibland att få ner priset, men då måste de veta att de får abonnemang av "alla", så att de tjänar in det igen. Om för många avstår så blir det dyrare därför du måste ändå ha dit utrustning och personal.

Bara se till att du får sk svartfiber. Dvs den ska ägas av dig, och vara operatörsoberoende efter initiala abonnemanget. Om den ägs av dem så är du fast med den leverantören som operatör troligen för evigt, vilket är mindre bra.

Normalt brukar man lägga svartfiber. Dvs det är samma operatör som lägger det, och sen säljs denna vidare till andra operatörer. I detta fall verkar en mindre operatör ha lagt egna linor och till ett bra pris dessutom, troligen därför telia tvingades sänka, för 15kkr är billigt för att få hela tjänsten draget.

Hade jag varit dig hade jag kollat vilken som ger svartfiber, och valt den. Det enda som troligtvis skiljer mellan de 2 erbjudanden är vilket nät och servrar du använder i slut ändan. Telias mail/DNS, routing mm, eller den andra leverantören. Dock går allt in i samma fibernät, men det kan ändå skilja sig enormt mellan vad abonnemangen kostar och vad tjänster som finns samt stabiliteten på det hela är i slutändan, då det måste gå via en ISPs servrar.

Har du svartfiber så äger du dock den, och efter initiala abonnemanget är slut så kan du se om någon annan vill erbjuda bättre. Blir åter igen bara om dirigering till andra servrar, men pris + tjänster skiljer sig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Helt normal kostnad enligt PTS undersökningar >
I genomsnitt kostar det 18 000 kr.
http://pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2015/Stora-prisskillnader-p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Värdet på bostaden ökar med minst 20k för fiber indraget.
Är en hel del jobb kvar även om det är förberett för fiber i marken. Men ja, 20k är saftigt värre.

Så som jag ser det är det hus som inte har bra bredband värt mindre, inte att man kan höja priset om man har det. Åtminstone om ägaren kommer bo i huset ett bra tag framöver. Får då kommer man utgå från att alla hus *ska* ha bra bredband.
Fast det är ju iof relativt.

Permalänk
Medlem

Jag gav 19900 för Telia Öppen fiber(telias version av svartfiber med ganska många operatörer att välja mellan) i Mullsjö i somras.
Den stora kostnaden är nog inte grävning, utan infrastrukturen bakom, samt telias del av kakan.

När mina föräldrar drog in fiber på landet så betalade alla hushåll 15k var för infrastruktur och grävning mellan noderna. Det va med rabatt efter bidrag och att Telia stod för en del av kostnaden mot att alla tecknade Telias fetaste paket(med en ganska stor rabatt). Grävning på egen tomt fick man stå för själv, vilket de lösta samtidigt som det grävde ner nytt avlopp.

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2

Permalänk
Medlem

Ca 13.000 kr inklusive grävning var kostnaden här i Åtvidaberg.

Blev ganska förvånad att det var ett så pass lågt pris i det här lilla samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jo då jag känner till det, Tyvärr så lyssnade inte morsan på mig när jag sa att dom skulle anmäla sig till fiber indragningen av den första leverantören, Så den fiber dragningen missade dom. Dock så gick dom med på Telias fiber dragning, det jag tycker är konstigt är att installatören sa att dom ändå kunde välja leverantör när dom väl pluggat in en dator i uttag, vilket inte riktigt brukar vara i telias intresse att göra, har inte åkt dit för att kontrollera hur det ser ut ännu..

Men teknikerna som var där är ju fan urusla. Dom berättade för morsan att man inte behöver NÅÅÅÅGON kabel alls, utan allt går trådlöst direkt till TV och telefon utan något alls till.. D

Heh... jo.. att folk tror Wifi löser allt är bara för roligt.

Ang att de sa att du ändå kan välja leverantör är tecken på svartfiber, för det är just det du kan göra. Ofta måste man dock låsa in sig på första operatören i kanske 12-24 mån, men sen är det helt fritt. Jag har hört att vissa tom kan välja vilken initiala operatör de har låst sig till.

Var bra att hon tog ett av erbjudandena iaf

Förstår mig inte på folk som säger nej, om de klarar det (ekonomiskt). De anar inte hur många köpare till det hemmet man mister pga det saknar fiber. På samma sätt så har man det som sälj bonus när man väl har det. (Grannarna har inte det, men vi har).
Samtidigt så kan man självklart slippa både telefonabonnemanget och ha alternativ till TVn, så det gynnar även äldre som bara sitter hemma och "väntar på bättre tider".

Permalänk
Medlem

Stort tack för all input! Jag antar att 20.000:- får vara O.K helt enkelt.

Men hur hade ni tolkat 20.000- "exklusive ROT"? ROT är på arbetet, så om arbetet kostar t.ex 5.000:-, hur påverkar det min totalkostnad? Kanske tänker helt fel, men känns som att de där 20.000:- sjunker ju mer arbetet kostar?!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Mina föräldrar har precis fått fiber, först var det någon "okänd" leverantör som börjar gräva i gatan och skulle levera fiber till alla hushåll, pris 15.000 för att få det indraget... I samma veva så kom telia ut att dom också skulle dra in fiber till alla hushåll, á 15.000 per hushåll.. När morsan berättade det var jag skeptisk till det och sa att telia troligtvist kommer dela med den fibern som dom redan drar in,, trodde inte att dom skulle dra en till fiber,, Men tro int på fan att någon månad senare så börjar telia gräva i gatan och drar dit "deras" fiber. Undrar om inte den andra leverantören och telia ändå går på samma "noc" någonstans i närheten.. Puckat.

Telia äger ju inte alla Fiber-kablar i världen. Men tyckte också det är skumt att de drar till samma ställe. Men troligen har det nya företaget ett eget stamnät som de vill utvidga.
När andra leverantörer skickar data genom ditt stamnät så får de betala för den mängd data som går igenom.
Man får dessutom inte blockera andra leverantörers data eller prioritera sin egen.
Så för det nya företaget kan det vara en stor fördel att få ut så stort stamnät som möjligt för att öka chansen att data routas genom dom.

Av nyfikenhet, de va inte i södermanland eller västmanland? Vet att QuickNet håller på o expanderar där

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det är nog helt normalt. Även om fibernätet redan är nergrävt så täcker man kostnaderna i efterskott när hushållen ansluter sig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kostanden är inte bara för den som betalar, Telia kollar på ett område räknar ut kostnaden och delar den på alla hushåll med viss buffer. Det är för att det kostar mer för vissa än andra annars och blir svårare att sälja in lika mycket i ett område. Kommunen gör det ofta billigare för de företagen ska inte gå med vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saodie:

Stort tack för all input! Jag antar att 20.000:- får vara O.K helt enkelt.

Men hur hade ni tolkat 20.000- "exklusive ROT"? ROT är på arbetet, så om arbetet kostar t.ex 5.000:-, hur påverkar det min totalkostnad? Kanske tänker helt fel, men känns som att de där 20.000:- sjunker ju mer arbetet kostar?!

Du får nog fråga om vad de menar med ROT avdrag, det är lite otydligt skrivet om du inte utelämnat detaljerna, tex att de räknar med nån "standardinstallation" i fastigheten på tex 2 arbetstimmar som man ev kan göra avdrag för, man får ju ofta ett pris till tomtgräns och en standardinstallation i huset och utöver det så får man sköta det själv, när jag installerade så ingick grävning till tomtgräns, all slang (även på tomt och in i huset) och standardinstallation av fiberkonverter inom 2 m avstånd från inkommande fiber inne i huset, gräva på tomt och få slangen genom fasaden och ev elinstallationer ingick inte utan det fick varje fastighetsägare ordna själva.
En del fastigheter behövde skydd runt slangen för de drog den "synligt" och några behövde långa patchfibrer inomhus, detta ingick inte i standardinstallationen utan de fick bekosta material och arbete själva för just de bitarna utöver standardinstallationen-

Vi fick alltså i princip x antal meter slang uppe på markytan vid tomtgränsen och ett datum då vi förväntades ha dragit in slangen i huset så att installationsfirman kunde återkomma och blåsa, svetsa och montera fiberkonverten och mäta/testa den fysiska installationen och om allt var ok så rapporterade de det vidare och så kunde man börja använda nätet i princip direkt samma dag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi hade mer flyt än rimligt, hela installationen inkl återställande av gräsmattan kostade oss 9975:-. Antar vi drar ner medelpriset en hel del ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saodie:

Hej!

Jag bor i ett villa område (radhus) och fiber har varit aktuellt ett bra tag. I samband med att det börjades prata fiber så blev alla hushåll tvingade att ansluta till fjärrvärme, så gator och alla tomter grävdes upp och samtidigt så förberedde de för fiber, när de ändå var där och grävde. Allt är med andra ord helt förberett och fibern behöver bara blåsas in.

Nu, cirka ett år senare så har vi fått erbjudande från vår stadsportal. 20.000:- exklusive ROT vill de ha, trots att grävningen (som jag utgår från är högsta kostnaden) redan är färdig.

Så, vad tycker ni som är insatta? Är detta ett rimligt pris?

/Saodie

Så här funkar det ju med många saker när man har hus. Kommunen kan gräva ner vatten och avlopp och vill du inte vara med gör de ändå en avlämningspunkt vid din tomtgräns. När du sedan vill koppla på är det inte ovanligt att det till och med kostar mer än det skulle gjort om man varit med från början. Även om arbetet redan är gjort så måste du ju betala kostnaden.

Sedan så är min erfarenhet att det inte blir så mycket billigare även om man förberett för fiber. Det kostar nästan lika mycket att blåsa in fibern i befintliga rör som att gräva, men man slipper gräva upp tomten igen.

Skrivet av PointMan:

Värdet på bostaden ökar med minst 20k för fiber indraget.

Är en hel del jobb kvar även om det är förberett för fiber i marken. Men ja, 20k är saftigt värre.

Jag tror inte att man ska räkna med det. För det första är jämförelsen helt omöjlig att göra eftersom du måste hitta två identiska hus varav ett har och det andra inte har fiber. För det andra så kopplar man ju in hela områden på en gång, så jag skulle snarare säga att det hus som inte har fiber blir mindre intressant.

Generellt tycker jag att man ska investera i sitt hus för att man själv vill utnyttja investeringen. Att investera för att öka värdet mer än kostnaden är väldigt svårt, särskilt om man inte själv gör arbetet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Nej det var i Haninge Stockholm. Och helt riktigt så hette dom quicknet.

Skrivet av Sushifrukt:

Telia äger ju inte alla Fiber-kablar i världen. Men tyckte också det är skumt att de drar till samma ställe. Men troligen har det nya företaget ett eget stamnät som de vill utvidga.
När andra leverantörer skickar data genom ditt stamnät så får de betala för den mängd data som går igenom.
Man får dessutom inte blockera andra leverantörers data eller prioritera sin egen.
Så för det nya företaget kan det vara en stor fördel att få ut så stort stamnät som möjligt för att öka chansen att data routas genom dom.

Av nyfikenhet, de va inte i södermanland eller västmanland? Vet att QuickNet håller på o expanderar där

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Låter som en acceptabel kostnad. Värdeökningen på bostaden kommer garanterat att betala för de där 20k. Se det som en investering för framtiden istället.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får nog fråga om vad de menar med ROT avdrag, det är lite otydligt skrivet om du inte utelämnat detaljerna, tex att de räknar med nån "standardinstallation" i fastigheten på tex 2 arbetstimmar som man ev kan göra avdrag för, man får ju ofta ett pris till tomtgräns och en standardinstallation i huset och utöver det så får man sköta det själv, när jag installerade så ingick grävning till tomtgräns, all slang (även på tomt och in i huset) och standardinstallation av fiberkonverter inom 2 m avstånd från inkommande fiber inne i huset, gräva på tomt och få slangen genom fasaden och ev elinstallationer ingick inte utan det fick varje fastighetsägare ordna själva.
En del fastigheter behövde skydd runt slangen för de drog den "synligt" och några behövde långa patchfibrer inomhus, detta ingick inte i standardinstallationen utan de fick bekosta material och arbete själva för just de bitarna utöver standardinstallationen-

Vi fick alltså i princip x antal meter slang uppe på markytan vid tomtgränsen och ett datum då vi förväntades ha dragit in slangen i huset så att installationsfirman kunde återkomma och blåsa, svetsa och montera fiberkonverten och mäta/testa den fysiska installationen och om allt var ok så rapporterade de det vidare och så kunde man börja använda nätet i princip direkt samma dag.

Det är allt som står på informationen jag har fått angående kostnad. "Pris för installation: 20.000:- exklusive ROT avdrag."

Känns sådär lagom luddigt...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saodie:

Det är allt som står på informationen jag har fått angående kostnad. "Pris för installation: 20.000:- exklusive ROT avdrag."

Känns sådär lagom luddigt...

Du får fråga om detaljerna om det är viktigt, det enda som du nog kan vara säker på är att det kostar mera att ansluta sig senare då maskinerna inte redan är på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får fråga om detaljerna om det är viktigt, det enda som du nog kan vara säker på är att det kostar mera att ansluta sig senare då maskinerna inte redan är på plats.

Precis. För folk som vill ansluta sig ca 1 år efter de hade möjligheten så har man hört att det kostar runt 50k-70k. När ordinariekostnaden var 10k-20k

Permalänk
Hedersmedlem

Vi i vår förening betalade 10000 inklusive allt för anslutning i efterhand. Idag tror jag de höjt priset till 13000 kr. Grävning från närmsta anslutningspunkt fram till hus, hål i fasad samt montering och test av "router".

Jag anslöt i efterhand, de som gjorde det i samband med att hela nätet grävdes ner betalade 7000 kr per anslutning. Nu ska jag dock tillägga att de drog fram tomma rör till varje tomtgräns oavsett om man anslöt eller ej så det var inte så omfattande arbete att ansluta i efterhand. De fräste ett dike på tomten och la rör sen blåste de genom en fiberkabel från anslutningspunkten ett par hundra meter bort och kopplade på. Tror de var där totalt en halv dag.

Vi äger vårt nät själva och betalar just nu av det på cirka sju år. Efter det är betalt kommer vi endast betala för själva trafiken vilket kommer att ge en mycket låg kostnad. Idag är det medan vi amorterar av nätet 550 kr per månad varav cirka 300 kr är amortering och driftpengar. Då har vi Ownit som leverantör av 1000/1000, fri TV och Tele.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

I vår förening anslöt ca 180 av 200 hushåll till fiber. Inkl allt med ROT landade vi på ca 13000. ROT utgjorde bara mellan ett och två tusen dock. Detta var i Trollhättan under detta året.

Permalänk
Medlem

Norrbotten, Piteå villa. Grävde själv till tomtgräns. 9000:- med håltagning, kabel rör och annat. Tycker det lät sinnessjukt dyrt om slangen redan ligger i backen. Nästan som utpressning.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet