Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Medieföretaget MTG köper Dreamhack

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Hur folk kan tro att en gammal dålig mediajätte på något sätt kan göra Dreamhack bättre är beundransvärt, trodde inte man kunde vara så optimistisk.

Kanske känner Mediajätten att tjänster som Netflix tar över och att man har tagit ett beslut att satsa på något nytt som t.ex. e-sport. Jag väntar med att vräka ur mig negativa åsikter innan jag vet deras planer eller sett resultatet av uppköpet "in action".

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Geeks Gaming

Märks att folk inte har en aning om vad det snackar om.
Dreamhack kommer att fortsätta på exakt samma sätt som innan med samma ledning som innan. MTG kommer bara äga företaget men det är Dreamhack som fortfarande står bakom just Dreamhack.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Asså hur kan majoriteten tro att dom köper dreamhack för 244miljoner för att sedan driva det i botten?
Visst att dom säkert kommer skapa en del förändring, väva in resten av sina bolag i det hela osv., men det kan även gynna en hel del.
Dreamhack har som sagt gått sämre varje år och jag tycker personligen att det känns bra med lite nytt!
Någon med intresse för att driva det till det bättre, även om MTGs morot är pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Finns det någonsin något du ser positivt på? Tycker du dyker upp med pessimistiska åsikter i var och vart annan nyhet!

Jag ser det som att MTG vill utöka sin satsning på e-sporten. Att ett företag likt MTG tar detta steg anser jag är ett måste för att e-sporten ska kunna etablera sig i samhället. Jönköping kan nu komma att ta steget från den mysiga lilla spelhörnan till Europas metropol för e-sport!

Vad min realistiska världsåskådning har med saken att göra förstår jag inte alls. Finns för övrigt massvis med trådar som jag skrivit positiva saker i.

Jag ser hellre att DH får vara en mysig spelhörna än någon slags metropol. Jag gillar mys. Allt behöver inte handla om att maxa bankkonton hela tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

ja helt värdelöst... allt bara säljs

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Varför namnet Dreamhack ??
Var det ett gäng hackers som hackade varandra sen började spela istället eller ??

Även om de flesta bara känner till den betydelsen av hacker så var det från början en benämning på någon som brann för programmering och teknik (kort. datorentusiast).

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad min realistiska världsåskådning har med saken att göra förstår jag inte alls. Finns för övrigt massvis med trådar som jag skrivit positiva saker i.

Jag ser hellre att DH får vara en mysig spelhörna än någon slags metropol. Jag gillar mys. Allt behöver inte handla om att maxa bankkonton hela tiden.

Har man ett fett bankkonto kan man ju bygga värdens mysigaste spelhörna också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja helt värdelöst... allt bara säljs

yes, måste vara hemskt att sälja iväg vad man byggt upp för att kunna leva precis hur du vill resten av ditt liv

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Även om de flesta bara känner till den betydelsen av hacker så var det från början en benämning på någon som brann för programmering och teknik (kort. datorentusiast).

Folk idag har ju noll koll. "öh, lägg av att hacka min facebook va!!" Säger folk till varandra om någon snor åt sig den andres telefon och skriver på facebook i deras namn. "Hacker" är ett så urvattnat begrepp så det är sorgligt.

Se'n tjatar alla om att det är så knepigt att hacka stordatorer.. Försök hacka lök utan att gråta säger jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Har man ett fett bankkonto kan man ju bygga värdens mysigaste spelhörna också

Skickades från m.sweclockers.com

En spelhörna byggd med hjälp av blodspengar kan inte bli särskillt mysig va? Undantaget möjligen Halloween.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Tvärtom om något.
Nu när de har investerat i ESL,ESEA och Dreamhack så säkrar de upp en plattform för att kunna utveckla detta till något riktigt stort.
Viasat eSport dyker förmodligen upp inom de 12 kommande månaderna.

Du tror inte att en dyr betaltjänst kan ge bakslag när målgruppen hör till kategorin som vill ha allt gratis? Jag tror faktiskt inte att särskilt många kommer vara intresserade att betala 299kr/mån för att få tillgång till Viaplay Sport eller 425kr/mån för att få tillgång till det via TV. Ingen Viasat Sport-kanal går att få enskilt, och jag tvivlar på att Esport kommer vara ett undantag. Så du kommer alltså behöva skaffa alla Viasat Sport-kanaler för att få tillgång till Esport.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Varför namnet Dreamhack ??
Var det ett gäng hackers som hackade varandra sen började spela istället eller ??

En grupp gamers som i enbart sina drömmar tror dom är hackers

Permalänk
Medlem

Bra. MTG har det inte så jättelätt just nu och eftersom de måste satsa på något så är jag glad att det blev Dreamhack.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En spelhörna byggd med hjälp av blodspengar kan inte bli särskillt mysig va? Undantaget möjligen Halloween.

Haha, blodspengar? Tror MTG jobbat för sina pengar likt andra bolag. Ska du sluta köra Volvo också för att dom går med vinnst och gör jobbig reklam på tv? När bilen fortfarande är en bra bil?

Tyck som du vill, men om soffhörnan är mysigt så är den mysigt oavsett om det är Ranelid eller Corey Taylor som bar in soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som Jönköpingsbo känns det här väldigt surt vad fan liksom. Kan inget få vara bara en kul folkrörelse idag utan att nåt kapitalistföretag köper upp skiten? Nu blir det väl massa reklam och att man kommer in billigare om man har viasat eller något.. Jävla skit helt enkelt!

Dh lämnade "folkrörelsen" i mina ögon redan när de lämnade Dalarna för herrans massa år sedan.

Blir interesant vad det här leder till, nu verkar dom iof inte gjort nån förändring med esl än utan det verkar rulla på som vanligt. Men känns som att mtg börjar bygga en esport plattform (de kör väl även SM). Ska bli kul att se vad som händer med detta i framtiden.

Mtg är ägs väl förövrigt av kinnnevik så är ju fortfarande "svenskägt" om man bryr sig om sånt.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Grymt! Då kanske vi äntligen kan få lite E-sport på tv!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Grymt! Då kanske vi äntligen kan få lite E-sport på tv!

Minns att TV6 hade TI3 på TV, dom hade säkert TI4 och TI5 också men kollade inte då.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Minns att TV6 hade TI3 på TV, dom hade säkert TI4 och TI5 också men kollade inte då.

Nja, senast var det endast på nätkanalen tror jag, och TI3 var inte hela evenemanget vill jag minnas. Sen var det väl rent generellt en kass produktion över lag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Haha, blodspengar? Tror MTG jobbat för sina pengar likt andra bolag. Ska du sluta köra Volvo också för att dom går med vinnst och gör jobbig reklam på tv? När bilen fortfarande är en bra bil?

Tyck som du vill, men om soffhörnan är mysigt så är den mysigt oavsett om det är Ranelid eller Corey Taylor som bar in soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl en smaksak. Det jag menar är att de har svikit genom att hora ut sig på det här viset bara för att vinsten sjunker lite. Sen kan man väl tycka att det är bra att hora ut sig då om nu pengar är det enda som räknas här i livet men det tycker inte jag att det är.

Skrivet av sKRUVARN:

Dh lämnade "folkrörelsen" i mina ögon redan när de lämnade Dalarna för herrans massa år sedan.

Blir interesant vad det här leder till, nu verkar dom iof inte gjort nån förändring med esl än utan det verkar rulla på som vanligt. Men känns som att mtg börjar bygga en esport plattform (de kör väl även SM). Ska bli kul att se vad som händer med detta i framtiden.

Mtg är ägs väl förövrigt av kinnnevik så är ju fortfarande "svenskägt" om man bryr sig om sånt.
Skickades från m.sweclockers.com

Vem som äger det spelar mindre roll. Bara det inte drivs i exploateringssyfte, vilket jag anser att risken tyvärr är stor för nu när MTG köpt upp Dreamhack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du tror inte att en dyr betaltjänst kan ge bakslag när målgruppen hör till kategorin som vill ha allt gratis? Jag tror faktiskt inte att särskilt många kommer vara intresserade att betala 299kr/mån för att få tillgång till Viaplay Sport eller 425kr/mån för att få tillgång till det via TV. Ingen Viasat Sport-kanal går att få enskilt, och jag tvivlar på att Esport kommer vara ett undantag. Så du kommer alltså behöva skaffa alla Viasat Sport-kanaler för att få tillgång till Esport.

Jag tror det mesta kommer sändas direkt i tv3 och kanal 5.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad min realistiska världsåskådning har med saken att göra förstår jag inte alls. Finns för övrigt massvis med trådar som jag skrivit positiva saker i.

Jag ser hellre att DH får vara en mysig spelhörna än någon slags metropol. Jag gillar mys. Allt behöver inte handla om att maxa bankkonton hela tiden.

Jag förstår vad du menar när du säger att du vill ha en mysig spelhörna på DH, det är ditt perspektiv. De som jobbar med att arrangera evenemanget har däremot säkerligen en helt annan syn på det då det innebär enormt mycket arbete. Det är väl ingen som vet med säkerhet skälet till försäljningen, men tänk dig t.ex. att de som hållt i DH börjat känna att intresset och orken inte längre finns där som det varit tidigare, och så kommer någon och säger "Hej, vi köper ert företag och säkrar er personliga ekonomi för all framtid.". Då är det plötsligt mycket lättare att förstå de som säljer bort sin skapelse till förmån för nästintill total frihet att göra vad de vill för resten av sina liv.

Vad tror du att du själv hade svarat på frågan om försäljning om du fick den? Chansar man som idealist på att evenemanget fortsatt kommer att vara lönsamt i framtiden, eller tar man det säkra kortet som redan ligger på bordet som garanterar din ekonomiska frihet?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas istället på att fler spel stödjer funktionen av att kolla på matchen ingame (för bästa bild/ljud) precis som DOTA2 men med integrerad videolänk till kommentatorerna mellan matcherna (så man slipper tabba ut till Twitch eller dyl). CSGO på Twitch blir ju alltid lite grynigt även om man kör "Source".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

har själv inte vart på DH på flera år, men har polare som är där varje år och enligt dom så blir det ju absolut inte bättre med åren utan snarare sämre, Vist är det väldigt personligt vad man tycker.

Vi får väll hoppas på det bästa iom detta men inte ska vi ropa hej ännu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Alltid lika tråkigt när firmor köps upp av investmentbolag, visst har dreamhack gjort vad de gör för att känna pengar på det. men nu så kan vi förvänta oss att blir det åtstramningar och krav på högre marginaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag förstår vad du menar när du säger att du vill ha en mysig spelhörna på DH, det är ditt perspektiv. De som jobbar med att arrangera evenemanget har däremot säkerligen en helt annan syn på det då det innebär enormt mycket arbete. Det är väl ingen som vet med säkerhet skälet till försäljningen, men tänk dig t.ex. att de som hållt i DH börjat känna att intresset och orken inte längre finns där som det varit tidigare, och så kommer någon och säger "Hej, vi köper ert företag och säkrar er personliga ekonomi för all framtid.". Då är det plötsligt mycket lättare att förstå de som säljer bort sin skapelse till förmån för nästintill total frihet att göra vad de vill för resten av sina liv.

Vad tror du att du själv hade svarat på frågan om försäljning om du fick den? Chansar man som idealist på att evenemanget fortsatt kommer att vara lönsamt i framtiden, eller tar man det säkra kortet som redan ligger på bordet som garanterar din ekonomiska frihet?

Ozzed hade förmodligen svarat att han önskar kunna sova om nätterna och sedan givit bort företaget gratis. Sälja sitt livsverk för att kunna leva gott = blodspengar... Eller? Notch är väl beelzebub då.

Permalänk
Skrivet av sharpless:

Det är MTG, inget gott har någonsin kommit därifrån.

Som fotbollsintresserad är Viasat Sport/Fotboll det bästa som hänt mig. Alla de bästa europeiska ligorna och Champions league i samma kanal.

Allt måste inte bara bli skit för att det drivs i vinstsyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kanske känner Mediajätten att tjänster som Netflix tar över och att man har tagit ett beslut att satsa på något nytt som t.ex. e-sport. Jag väntar med att vräka ur mig negativa åsikter innan jag vet deras planer eller sett resultatet av uppköpet "in action".

Håller med denna kommentaren! Eftersom eSporten blir större och större så är det i dreamhack bästa intresse att hitta någon som kan leverera ut deras digitala media. Bara för att MTG äger(?) Viasat, så finns det inte en chans att dom kommer riva bort allt som har med ESL att göra från Twitch. Med det sagt, så är det också påtok för tidigt att vräka ur sig någon kommentar som te.x "RIP Dreamhack". Jag tar och väntar på deras planer och ändringar innan något negativt kommer ifrån min mun.

Dock var första intrycket "Sellout" när jag såg artikeln

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

E-sporten faktiskt är en sport

Här tycker jag vi tar några steg bakåt och påminner oss själva att Esport inte är sport. Sen är det väl en intetfråga lite beroende på hur man ser på saken.

https://www.youtube.com/watch?v=3eD7zacG39I

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag förstår vad du menar när du säger att du vill ha en mysig spelhörna på DH, det är ditt perspektiv. De som jobbar med att arrangera evenemanget har däremot säkerligen en helt annan syn på det då det innebär enormt mycket arbete. Det är väl ingen som vet med säkerhet skälet till försäljningen, men tänk dig t.ex. att de som hållt i DH börjat känna att intresset och orken inte längre finns där som det varit tidigare, och så kommer någon och säger "Hej, vi köper ert företag och säkrar er personliga ekonomi för all framtid.". Då är det plötsligt mycket lättare att förstå de som säljer bort sin skapelse till förmån för nästintill total frihet att göra vad de vill för resten av sina liv.

Vad tror du att du själv hade svarat på frågan om försäljning om du fick den? Chansar man som idealist på att evenemanget fortsatt kommer att vara lönsamt i framtiden, eller tar man det säkra kortet som redan ligger på bordet som garanterar din ekonomiska frihet?

Det må bära eller brista, men jag hade fortsatt. Som exempel kan jag nämna att jag fått flertalet erbjudanden att göra soundtrack till spel, men då med förbehållet att musiken blir inlåst under en licens som inte medger fritt delande av den. Det handlar i de fallen såklart inte om "ekonomiskt oberoende" på något sätt, men åtminstonne ett par månadslöner för kanske 40h arbete.. Och det har jag sagt nej till. Pengarna tar ju slut, och är inte mycket värda om det innebär att man blir illa omtyckt. Se på Notch. Han sålde sig till företaget han fört en idealistisk kamp mot. Visst är det många som förstår honom, men samtidigt har många som tidigare varit fans till honom nu vänt honom ryggen och tycker inte att hans tidigare kamp för frihet betyder något längre.

Men visst, det är såklart en personlig bedömning man gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det må bära eller brista, men jag hade fortsatt. Som exempel kan jag nämna att jag fått flertalet erbjudanden att göra soundtrack till spel, men då med förbehållet att musiken blir inlåst under en licens som inte medger fritt delande av den. Det handlar i de fallen såklart inte om "ekonomiskt oberoende" på något sätt, men åtminstonne ett par månadslöner för kanske 40h arbete.. Och det har jag sagt nej till. Pengarna tar ju slut, och är inte mycket värda om det innebär att man blir illa omtyckt. Se på Notch. Han sålde sig till företaget han fört en idealistisk kamp mot. Visst är det många som förstår honom, men samtidigt har många som tidigare varit fans till honom nu vänt honom ryggen och tycker inte att hans tidigare kamp för frihet betyder något längre.

Men visst, det är såklart en personlig bedömning man gör.

EDIT, formulering: Med risk för att jag gör vissa antagande kan jag nog med stor säkert påstå att du omöjligen kan föreställa dig sitsen som personerna som har drivit/driver dreamhack befinner sig i.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.