Problem med reklamation av mobil från Proshop

Permalänk
Medlem

Problem med reklamation av mobil från Proshop

Hej,

Min sambo beställde en Z1 Compact ifrån Proshop i slutet på september och märkte omgående ett par stora fel på den, t ex att screen on-time konsekvent var <2 timmar, att power-knappen slutade fungera lite då och då samt att mobilen låste sig i flera sekunder och inte tog in någon input. Hon slutade då använda mobilen (som endast hade använts med plasten på i ~3-4 dagar).

Hon ringde sedan Proshop och frågade om hon skulle skicka in den som DOA, ångerrätt eller RMA. Hur hon skulle gå till väga helt enkelt. De rekommenderade att hon skapade ett RMA-ärende vilket hon gjorde, och hon markerade även knappen som frågade om hon ville få en likadan produkt skickad till sig med att hon inte ville det.

Sedan kom ett mail förra veckan om att de hade 'lagat' mobilen och att den var på väg tillbaka. Hon ringde då Proshop och förklarade att hon hade varit tydlig med att hon inte ville få tillbaka mobilen utan att hon var väldigt missnöjd och skickade tillbaka den för att få tillbaka pengarna som den första personen hon pratade med sade hon skulle få genom RMA. De svarade då glatt att de skulle skicka en ny retursedel så hon behövde bara hämta ut paketet och sedan smälla på nya sedeln och skicka tillbaka det.

Efter att ha gjort det fick hon igår ett mail om att de inte kan ta emot mobilen i retur p g a repor på skärmen och att hon då bara kan få tillbaka 50% av kostnaden. Då hon i princip inte hade använt mobilen och då hon gjort det haft skyddsplast på så är det mer eller mindre omöjligt att hon ska ha varit anledningen till reporna men hon bemöts av en stenmur från Proshops support nu. Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbin:

Hej,

Min sambo beställde en Z1 Compact ifrån Proshop i slutet på september och märkte omgående ett par stora fel på den, t ex att screen on-time konsekvent var <2 timmar, att power-knappen slutade fungera lite då och då samt att mobilen låste sig i flera sekunder och inte tog in någon input. Hon slutade då använda mobilen (som endast hade använts med plasten på i ~3-4 dagar).

Hon ringde sedan Proshop och frågade om hon skulle skicka in den som DOA, ångerrätt eller RMA. Hur hon skulle gå till väga helt enkelt. De rekommenderade att hon skapade ett RMA-ärende vilket hon gjorde, och hon markerade även knappen som frågade om hon ville få en likadan produkt skickad till sig med att hon inte ville det.

Sedan kom ett mail förra veckan om att de hade 'lagat' mobilen och att den var på väg tillbaka. Hon ringde då Proshop och förklarade att hon hade varit tydlig med att hon inte ville få tillbaka mobilen utan att hon var väldigt missnöjd och skickade tillbaka den för att få tillbaka pengarna som den första personen hon pratade med sade hon skulle få genom RMA. De svarade då glatt att de skulle skicka en ny retursedel så hon behövde bara hämta ut paketet och sedan smälla på nya sedeln och skicka tillbaka det.

Efter att ha gjort det fick hon igår ett mail om att de inte kan ta emot mobilen i retur p g a repor på skärmen och att hon då bara kan få tillbaka 50% av kostnaden. Då hon i princip inte hade använt mobilen och då hon gjort det haft skyddsplast på så är det mer eller mindre omöjligt att hon ska ha varit anledningen till reporna men hon bemöts av en stenmur från Proshops support nu. Vad kan man göra?

Mycket om Proshop...

Stå på er och kräv full ersättning. Efterfråga bilder på reporna. Kanske är reporna bara i skyddsplasten (om den sitter kvar)? Säg till dem att ni är beredda att ta ärendet vidare till ARN, Konsument Europa eller kanske till och med domstol. Eller kom överens på något annat sätt. Kom ihåg dock att utgångspunkten vid fel på vara är att ni som köpare ska få den reparerad eller utbytt, inte att ni ska få pengar tillbaka. På tal om det, varför är din sambo så benägen att få pengarna tillbaka? Har hon ångrat sig och vill ha en annan telefon?

Mer info:

Hoppas det löser sig för er

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Mycket om Proshop...

Stå på er och kräv full ersättning. Efterfråga bilder på reporna. Kanske är reporna bara i skyddsplasten (om den sitter kvar)? Säg till dem att ni är beredda att ta ärendet vidare till ARN, Konsument Europa eller kanske till och med domstol. Eller kom överens på något annat sätt. Kom ihåg dock att utgångspunkten vid fel på vara är att ni som köpare ska få den reparerad eller utbytt, inte att ni ska få pengar tillbaka. På tal om det, varför är din sambo så benägen att få pengarna tillbaka? Har hon ångrat sig och vill ha en annan telefon?

Mer info:

Hoppas det löser sig för er

Hon sade att hon ville utnyttja, och supportpersonen hon pratade med sade att hon istället borde skicka in den som RMA, att det var bättre för henne. Så hon känner sig lite lurad att hon blev tillsagd att inte utnyttja ångerrätten också, då man med den som utgångspunkt bör få pengarna tillbaka snarare än något annat om jag inte missförstått?

Hon är inte heller superpepp på att få tillbaka en mobil som hade så stora problem som Z1 compacten hade, <2h skärm på-tid med skärmstyrka på ~50% är inte acceptabelt och inte heller de andra felen.

Skyddsplasten hade börjat lossna i ett hörn innan mobilen skickades in så hon tog av den innan hon skickade tillbaka den i originalförpackning. Supportpersonen hon pratade med i måndags påstod att den troligtvis hade repats under frakten vilket låter rätt mkt som bullshit i mina öron =/

Permalänk
Medlem

Ångerrätten förutsätter dock att det inte är något fel på produkten, vilket det verkade vara? Då hade Proshop i värsta fall sålt vidare en defekt telefon till någon annan, därför är felanmälan rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbin:

Hon sade att hon ville utnyttja, och supportpersonen hon pratade med sade att hon istället borde skicka in den som RMA, att det var bättre för henne. Så hon känner sig lite lurad att hon blev tillsagd att inte utnyttja ångerrätten också, då man med den som utgångspunkt bör få pengarna tillbaka snarare än något annat om jag inte missförstått?

Hon är inte heller superpepp på att få tillbaka en mobil som hade så stora problem som Z1 compacten hade, <2h skärm på-tid med skärmstyrka på ~50% är inte acceptabelt och inte heller de andra felen.

Skyddsplasten hade börjat lossna i ett hörn innan mobilen skickades in så hon tog av den innan hon skickade tillbaka den i originalförpackning. Supportpersonen hon pratade med i måndags påstod att den troligtvis hade repats under frakten vilket låter rätt mkt som bullshit i mina öron =/

Supporten kanske missuppfattade din sambo och trodde att det var en fungerande telefon hon ville ha. Därav att de rekommenderade henne att reklamera telefonen för att få den reparerad/utbytt. Hon har ju trots allt köpt telefonen och då kanske man kan anta att hon faktiskt hade för avsikt att behålla den om den hade fungerat som den skulle.

I vilket fall verkar det som att supporten förstått nu att det hon egentligen ville var att nyttja sin ångerrätt på telefonen. I så fall har Proshop rätt till ersättning för värdeminskning som beror på att din sambo använt telefonen mer än vad som krävs för att bara undersöka telefonens egenskaper/funktion (det krävs också att Proshop har lämnat korrekt information om ångerrätten).

I och med att din sambo har använt telefonen och tagit bort skyddsplasten är det troligt att Proshop har rätt till ersättning för värdeminskning. Men hur stor den ersättningen ska vara kan jag bara spekulera i. ARN har tyckt att 50% av inköpspriset är rimligt för ett par skor som använts under en helg (och som inte varit skadade). I ett fall där säljaren inte gett korrekt information om ångerrätten har ARN ansett att köparen skulle få hela inköpspriset tillbaka, trots att varan var skadad.

Sen är ju frågan också vem som ska bära ansvaret för reporna i skärmen, din sambo eller Proshop? Det går ju också bara att spekulera i. Men kanske skulle man kunna resonera som så att, om det blir ord mot ord, Proshop får stå för det och att värdeminskningen på telefonen beräknas som om telefonen inte hade haft repor i skärmen

(Har utgått från att det är svensk lagstiftning som gäller, men om det skulle vara dansk så ser den ungefär likadan ut som den svenska och det borde därför inte göra så stor skillnad).

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Förvånande att det är ännu en tråd angående Proshop.....

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Ångerrätten förutsätter dock att det inte är något fel på produkten, vilket det verkade vara? Då hade Proshop i värsta fall sålt vidare en defekt telefon till någon annan, därför är felanmälan rätt väg att gå.

Det är just detta som är ett problem, det kommer en produkt som har delvis defekt dvs den går att använda men den är ändå trasig. Man är som kund missnöjd och vill lämna tillbaka mobilen. Problemet är ju då att om man nämner att den är defekt så har butiken rätt att laga den eller skicka en ny mobil. Men mörkar man skadan och enbart säger att man vill ångra köpet så kan man nyttja ångerrätten direkt och då häva köpet direkt.

Svårt att säga att den inte kan ha fått repor på sig, skulle inte vara första gången som någon säger något här som inte skulle stämma med verkligheten. Oavsett så måste de bifoga bevis på reporna. Då bevisningen ligger hos dem och inte hos dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Ångerrätten förutsätter dock att det inte är något fel på produkten, vilket det verkade vara? Då hade Proshop i värsta fall sålt vidare en defekt telefon till någon annan, därför är felanmälan rätt väg att gå.

Nej, ångerrätten förutsätter inte att varan är felfri. Om Proshop säljer varan igen har den nye köparen ångerrätt samt rätt till avhjälpande/omleverans på samma sätt som den första köparen hade (förutsatt att det är ett distansköp av en konsument, givetvis).

Visa signatur

/Seriously