Vilken diesel är bäst att tanka numera för bilen?

Permalänk

Vilken diesel är bäst att tanka numera för bilen?

Upplevde att bilen gick orent/dåligt av Statoil miles plus dieseln.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Upplevde att bilen gick orent/dåligt av Statoil miles plus dieseln.

tror det är mest BS du måste tanka ex: 2000liter innan det blir någon skillnad och då tjänar du 2%
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&p=916367

verkar finnas en hel del spekulationer

Citat:

SVD skriver citat;"Det är bilmodeller som har bränslepumpen placerad efter bränslefiltret och som samtidigt inte har matarpump i tanken som drabbas – alltså att bränslet sugs igenom filtret och inte trycks.". Bilsweden spekulerar i att man kan förebygga problem med additiv på dessa motorer, och det skulle då kanske fungera om man tankar Statoils miles diesel eller Preems ACP diesel, som ju har additiv.

Dessa är drabbade och har därmed denna mer känsliga konstruktion;

Hyundai och Kia
Problemet gäller bilar med dieselmotorerna 1,1 liter CRDi, 1,4 liter CRDi, 1,6 liter CRDi samt 1,7 liter CRDi.
Motorerna återfinns bland annat i Hyundai 120, i30, i40 och ix35. Hos Hyundai har man bytt 130 filter sedan oktober 2014.
Hos Kia återfinns motorerna bland annat i Sportage och Ceed.
Hos Kia har man bytt 1 282 filter under en 14-månadersperiod. I snitt 91 per månad.

Volvo
Här gäller det bilar med 1,6-liters dieselmotor – bland annat V50, S80/V70 och V40.

Ford
Transportbilen Transit, Focus och Mondeo, C-max Kuga och S-Max med 1,6- och 2-litersdieslar är drabbade.

Opel
En 1,7-liters dieselmotor som bland annat finns i Astra och transportbilen Vivaro.

Jaguar Land Rover
En 2,2-liters dieselmotor är drabbad. Den finns bland annat på Land Rover Freelander och Range Rover Evoque. Motorn finns även i Jaguar men där har inte generalagenten sett igensatta filter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kör vanlig diesel? har inte haft en diesel på länge... senast var en äldre diesel Mercedes (äldre som i veteran)som gick fint på rapsolja varma delen av året utan modifikationer (misstänker det inte går lika bra på nya bilar).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det enda man kan säga om en bra eller dålig diesel är la egentligen hur skonsam den är för bilen, om den är utspädd för att klara lägre temperaturer tex så "sliter" den mer på motorn, sen tror jag egentligen inte du kommer längre distansmässigt på någon speciell diesel.. dom innehåller ju samma "mängd energi"

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

@TObbeSkatt: Vilken diesel rekommenderar du som är bra för motorn och sliter minst?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

@TObbeSkatt: Vilken diesel rekommenderar du som är bra för motorn och sliter minst?

Nu minns jag inte va det va vi kom fram till.. Tror Shell va nog "Bäst" Statoil "Sämst" Sen om du tror din bil kommer kunna gå 10k mil extra har jag svårt att tro. Vet i alla fall att Statoils diesel används oftare upp i landet där temperaturen kan bli mycket lägre.

Dock inga konkreta länkar :/ Minns bara att det va en diskussion när vi jobba på ett Preem-stop i Göteborg så inget skrivet i sten som sagt

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Lite rättelse här! OKQ8 har/hade då sämsta dieseln, den används på kusten där det inte brukar bli så kallt.. den är/var utspädd med "miljödiesel/träolja" däremot har Statoil oftast mer "ren diesel" som gör det lättare för kalla bilar att starta. Blandade ihop det lite där i tidigare inlägg!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swenorth1:

@TObbeSkatt: Vilken diesel rekommenderar du som är bra för motorn och sliter minst?

Finns i princip bara två sorters diesel i Sverige om man bortser från miljöbränslen och lastbilsdiesel. Det är vinter och sommar. MK1 är så hårt specificerad att det inte går att göra så mycket plus att nästan all diesel i Sverige är tillverkad på samma ställe även om den säljs på olika bensinmackar. Så här års lär i princip alla köra vinterdiesel eftersom ingen vill riskera att sälja något som sätter igen folks bränslefilter om det blir en köldknäpp.

Miljödieseln varierar lite beroende på typ. Preems evolution är samma som deras vanliga rent kemiskt. Andra varierar lite beroende på vad de tillsätter.

Ser för övrigt ungefär likadant ut när det gäller bensin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Min bil går sämst och är mest svårstartad med Statoil! Funkar bäst med OK/Q8. Pratade med en som har taxifirma och de tankar bara OK/Q8 utan problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

I Finland har vi tre typer av diesel: Sommar, vinter och artic. Före 1987 såldes artic enbart i Lappland. Numera fås den vintertiden i hela landet. Är dock dyrare än vanlig vinterdiesel, men klarar lägre temperaturer. Orsaken till att den även fås i södra Finland efter 1987 är att i januari 1987 var temperaturen i södra Finland i 3 veckor omkring -35°C ( i Lappland -55. Det var väl kallt även i Sverige). Vinterdiesel klarade inte så låg temperatur.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

MK1 är så hårt specificerad att det inte går att göra så mycket plus att nästan all diesel i Sverige är tillverkad på samma ställe även om den säljs på olika bensinmackar.

Njaaaa, finns MK1 diesel med eller utan RME, som är bra för miljön men mindre bra om man vill få en låg bränsleförbrukning (lägre energiinnehåll per viktenhet än diesel) och så ökar den risken för "dieselsvamp".

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.