Asetek uppmanar AMD säljstoppa Radeon R9 Fury X efter patentintrång

Permalänk
Medlem

Enligt andra sidor var det meningen att Asetek skulle leverera vattenkylarna till Fury X... Vad som hände kan man väl bara gissa sig till, men sannolikt är väl att CM kom med ett billigare bud. Att AMD då väljer att mitt under pågående strid mellan Asetek och CM välja CM är bara galet.
Förståeligt kanske med tanke på AMD's finansiella situation, men ändå galenskap.

Permalänk
Avstängd

Löjligt att dom fått patent på detta. Slutna vattenkylare har nog funnits i hundra år.
Asetek borde få betala böter att dom missbrukar rättsväsendet och slösar på samhällets pengar.

Permalänk
Medlem

Patentet är om att ha pumpen integrerad i CPU blocket. Om de håller det patentet ser jag inte hur tekniken kan gå framåt. Synd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är fint att ta ifrån folk saker de äger med tvång.

Jag kommer hem till dig ikväll och plockar med mig det jag tycker ser kul ut. Jag blir så trött om du inte är hemma och släpper in mig.

Det jag menar är att man inte borde kunna vägra att licensera sitt patent till andra. Licenserar man så får man ju ersättning fattar du väl? Hur du kan få det till att det är "fritt att ta ifrån folk saker de äger med tvång" är för mig helt obegripligt.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att man inte borde kunna vägra att licensera sitt patent till andra. Licenserar man så får man ju ersättning fattar du väl?

Jag använder dina kalsonger mot viss ersättning, och du får inte protestera, det är väl lugnt i så fall?

Förstår du alls varför patent finns, att det handlar om att man inte ska kunna plagiera andras verk och tjäna pengar på det, och att steget att tvinga av någon "licenstillverkning" av patenterade saker i praktiken är att ta ifrån dem äganderätten? Du äger antagligen dina kalsonger, och bestämmer därmed hur de används och av vem.

Jag använder lite exempel här för att få dig att förstå självklarheter, ingen trollning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag använder dina kalsonger mot viss ersättning, och du får inte protestera, det är väl lugnt i så fall?

Förstår du alls varför patent finns, att det handlar om att man inte ska kunna plagiera andras verk och tjäna pengar på det, och att steget att tvinga av någon "licenstillverkning" av patenterade saker i praktiken är att ta ifrån dem äganderätten? Du äger antagligen dina kalsonger, och bestämmer därmed hur de används och av vem.

Jag använder lite exempel här för att få dig att förstå självklarheter, ingen trollning alls.

Visst, du kan gärna få en kopia på mina kalsonger, mot ersättning, för det är ju i princip det som licensering av patent är. Det är inte så att man fråntas rätten att använda sitt patent bara för att andra får använda det också.

Ja, jag förstår varför patent finns, och det har i grund och botten med riskkapitalism och göra, vilket jag är emot å det grövsta. Vi klarade att uppfinna saker och ta oss frammåt i utvecklingen fint innan patent fanns, patent behövs inte.

Sedan blir liknelser lätt dryga och snåriga om man blandar ihop fysiska och materiella saker. Jag tycker inte att din liknelse håller, eftersom man inte förlorar något på att tvingar licensera ut sitt patent, om man nu inte skulle råka vara ett patenttroll, och sådanna är det få som gillar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag använder dina kalsonger mot viss ersättning, och du får inte protestera, det är väl lugnt i så fall?

Förstår du alls varför patent finns, att det handlar om att man inte ska kunna plagiera andras verk och tjäna pengar på det, och att steget att tvinga av någon "licenstillverkning" av patenterade saker i praktiken är att ta ifrån dem äganderätten? Du äger antagligen dina kalsonger, och bestämmer därmed hur de används och av vem.

Jag använder lite exempel här för att få dig att förstå självklarheter, ingen trollning alls.

Oj, det gamla "kopiering == stöld"-argumentet var det länge sen någon insatt tog på allvar. Ca år 1440 eller så. Kom igen nu, vi har haft diskussionen fler gånger än vad som borde vara nödvändigt.

Tillbaka till Akasa så är det ju goodwill och i det närmsta industripraxis att erbjuda licensiering av patentet, men trots allt upp till dem. Jag kommer dock undvika dem i framtiden, gillar inte företag som använder breda patent för att låsa ute konkurrenterna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

För all Nvidia fanboys som nu hoppar på AMD igen. Läs artikeln igen. Även Nvidia's 980 waterfroce är drabbat av detta pattenintrång och ska sluta säljas.
Kan sweclockers försöka nån gång inte skriva negativt vinklade artikler när det handla om AMD. verka ju att man nästan försöka göma undan att även nvidia är drabbat av detta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
99:e percentilen

Varför kallar alla dem för "Asatek"?

Skrivet av Ozzed:

De tänker vägra att licensera sitt patent?? Jaha ja där har vi ytterligare en sak som borde ändras. Man borde vara tvungen att licensera sitt patent, annars kan ju teknikutvecklingen för fan avstanna. Näringsförbud om man vägrar ska det vara. Jag blir så trött.

Jag förstår din tanke, men hur skulle en sådan lag se ut? Ska en domstol bestämma hur mycket en licens ska kosta? Hur ska den avgöra det? Om det är upp till patentinnehavaren att sätta priset är det ju bara att säga att en licens kostar 40 000 miljarder kronor, så är lagen satt ur spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Oj, det gamla "kopiering == stöld"-argumentet var det länge sen någon insatt tog på allvar. Ca år 1440 eller så. Kom igen nu, vi har haft diskussionen fler gånger än vad som borde vara nödvändigt.

Tillbaka till Akasa så är det ju goodwill och i det närmsta industripraxis att erbjuda licensiering av patentet, men trots allt upp till dem. Jag kommer dock undvika dem i framtiden, gillar inte företag som använder breda patent för att låsa ute konkurrenterna.

Nej men precis. Om de tvärvägrar att licensera sitt patent för att de tror att de ska kunna tjäna mer pengar på det än om de licenserar det så ska man inte ge dem den glädjen. Det är bojkott som gäller.

Men det verkar ju inte direkt vara några ljushuvuden som sitter i ledningen där inte. Nu skulle de kunna kratta in gratis pengar genom licenser, men vad gör de? Jo de skapar massiv badwill genom att framstå som fossila snåljåpar som inte hänger med i tiden.

Dessutom verkar ju patentet i sig nästan vara i klass med apples "rundade hörn".. Så jävla dåligt att de inte har högre krav på uppfinningsrikedom för att bevilja patent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför kallar alla dem för "Asatek"?

Jag förstår din tanke, men hur skulle en sådan lag se ut? Ska en domstol bestämma hur mycket en licens ska kosta? Hur ska den avgöra det? Om det är upp till patentinnehavaren att sätta priset är det ju bara att säga att en licens kostar 40 000 miljarder kronor, så är lagen satt ur spel.

Enkelt: Gör om varenda patent till FRAND-patent så har de redan ett fungerande ram och regelverk att gå efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag minns så är det så, ja.

Jodå. C++, C# m.m.?

Åh fasen! All kontakt jag haft med danska IT-tomtar har endast varit variende grad av skojare. Och jag skojar inte.

Skrivet av anon5930:

Någon borde visa Cooler Master och AMD den klassiska scenen från Riget. Ni som sett vet vilken jag syftar på i sammanhanget.

Att patentet är amerikanskt och dessutom hur simpelt det ändå är hade nog gjort det svårt att få säljstopp i Europa. Att Asetek vägrar att licensiera ut ger mig en bild av företaget som ett licenstroll. De är väl nästan irrelevanta idag till skillnad från tidigare. Vapochill någon?

Något bra som skulle kunna hända här är ju också att vi äntligen kan få se custom-kort av Fury X. En sak om AIO-varianten varit tidsexklusivt i 1-3 månader och sedan fritt fram med custom-lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg, säg!

Och vad är det med Vapochill? Du bringar minnen till mitt sinne. Jag hade vattenkylning från Asetek på den gamla "goda" tiden för 11 år sedan, då man fick leta rätt på och ordna med silikonslangar, destilerat vatten, anitalgmedel, reservoar och en jäkla massa klydd med att få ut luften ur systemet.
Och så fanns den där kvävekylningen för de riktiga hårdingarna.

Skrivet av Bernd_P1:

För all Nvidia fanboys som nu hoppar på AMD igen. Läs artikeln igen. Även Nvidia's 980 waterfroce är drabbat av detta pattenintrång och ska sluta säljas.
Kan sweclockers försöka nån gång inte skriva negativt vinklade artikler när det handla om AMD. verka ju att man nästan försöka göma undan att även nvidia är drabbat av detta.

Ja, vad har AMD att göra med detta egentligen?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

För all Nvidia fanboys som nu hoppar på AMD igen. Läs artikeln igen. Även Nvidia's 980 waterfroce är drabbat av detta pattenintrång och ska sluta säljas.
Kan sweclockers försöka nån gång inte skriva negativt vinklade artikler när det handla om AMD. verka ju att man nästan försöka göma undan att även nvidia är drabbat av detta.

Kan väl hända att AMD nämns explicit då det är deras referens-kort som använder sig av vattenkylningslösningen som är påverkad.
Varför nämna nVidia när de inte har några referenskort med vattenkylning? Gigabyte har ett eget kort med egen kylningslösning som använder sig av nVidia's GPU.

Permalänk

Så vem äger patent på att ha pumpen på slangen och fläktarna? Eller är det fritt fram att ta patient på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så vem äger patent på att ha pumpen på slangen och fläktarna? Eller är det fritt fram att ta patient på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid försöka... Med risk för att du slösar bort dina pengar på en ansökan som inte kommer bifallas.
Vad är det unika i just din lösning? Vad är det som gör att din lösning skiljer sig från vad som har kommit innan? Vad gör just din lösning bättre än vad som kommit före?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Kan väl hända att AMD nämns explicit då det är deras referens-kort som använder sig av vattenkylningslösningen som är påverkad.
Varför nämna nVidia när de inte har några referenskort med vattenkylning? Gigabyte har ett eget kort med egen kylningslösning som använder sig av nVidia's GPU.

Du har visserligen helt rätt med väl grundade argument och vettiga åsikter, men fanboys tillämpar pseuo-logik.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/califor...

Intressant läsning för den som vill studera domslutet som ärendet baserar sig på.

Permalänk
Medlem

Tycker Mercedes eller någon borde stämna alla andra bil tillverkare för att ha liknande kylsystem

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Kylaren till Fury X är dålig så byte till något bättre vore vettigt av AMD.

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Du kan ju alltid försöka... Med risk för att du slösar bort dina pengar på en ansökan som inte kommer bifallas.
Vad är det unika i just din lösning? Vad är det som gör att din lösning skiljer sig från vad som har kommit innan? Vad gör just din lösning bättre än vad som kommit före?

Samma sak som att ha den på koppar kylaren, fast den sitter på ett annat ställe.

Göra samma sak som Asetek gjorde för att få patentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Samma sak som att ha den på koppar kylaren, fast den sitter på ett annat ställe.

Göra samma sak som Asetek gjorde för att få patentet?

Tycker nog du ska studera patenten lite närmare, och titta närmare på vad som fanns vid den tiden... För att inte tala om domslutet som jag länkade till en tidigare post.
Förstår att du tycker att hela låter trivialt, men om så vore fallet så hade ingen lagt märke till Asetek's lösning till att börja med, för alla skulle redan ha gjort det före.

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Tycker nog du ska studera patenten lite närmare, och titta närmare på vad som fanns vid den tiden... För att inte tala om domslutet som jag länkade till en tidigare post.
Förstår att du tycker att hela låter trivialt, men om så vore fallet så hade ingen lagt märke till Asetek's lösning till att börja med, för alla skulle redan ha gjort det före.

Så det var Asetek som uppfann vattenkylning, eller var det bara dem som satte en pump på det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av maddogmoffit:

Det känns som en hel del här helt förlorat perspektivet bara för att deras favorit-dark-horse-företag har hamnat i kläm.
För en gångs skull funkar patentlagarna precis som de ska och som det var tänkt. Ett litet teknikföretag som har utvecklat en enkel lösning för ett befintligt teknikproblem (hur göra vattenkylning enkelt för var man) och som sedan försöker sälja sin lösning på marknaden, både i eget namn och via licenser till partners för sin uppfinning stulen av stora amerikanska och kinesiska jättar. Både cooler master och AMD känner väl till detta patent, det är en gammal strid och de tog en chansning och förlorade. Det är väldigt lätt att bli överkörd av de stora bolagen om man är en liten teknikinovatör. Att sedan gnälla på att patentet är grumligt skrivet är bara löjligt, det är skrivet för att uppfylla de amerikanska kraven. Asetek var först med iden, lösningen och produkten och när den sedan fanns på marknaden är det lätt att påstå att den är en enkel lösning utan verkshöjd.
Mycket gnäll när det visar sig att ens favorit underdog har spelat fulspel helt enkelt.

Har du några som helst belägg för att AMD skulle vara inblandade i det här eller vill du bara kasta skit omkring dig? De är inte tillverkare av slutna vattenkylare. De köper in färdiga lösningar från externa företag. Både nu för Fury X och tidigare med FX-processorer. Varför skulle de vara aktivt inblandade i detta patentbråket? AMD borde väl rimligtvis utgått från att Cooler Master sålde en produkt de hade rätt till? Det är ju hela poängen med att plocka in extern kompetens för att ta fram kylaren. Samma sak med Gigabyte. Tror du de aktivt ville bråka med Asatek? Nej de ville ha en sluten vattenkylare och vände sig till företag som sålde sådana för att få hjälp.

Jaså var Aaetek först? Som någon nämnde ovan skrev Petterk ett gäng väldigt intressant inlägg här: #15844973 Tråden är läsvärd innan du skriker dig hes. Titta på datumen på produkterna de refererar till. Asetek påstår på sin egen sida att de släppte första slutna vattenkylaren 2005. Innan dess höll de på med kompressorkylning. Det är på inget vis något revolutionerande de har kommit på. Ska man bygga något kompakt så finns det två ställen att placera pumpen. I radiatorn eller på kylblocket. Av de två är kylblocket den enkla lösningen. Det är ungefär lika tekniskt innovativt som att det är en bra idé att sätta bilens radiator i fronten eller elementen i huset under fönstren. Jag är förvånad att det överhuvudtaget anses ha verkshöjd nog för ett patent.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har du några som helst belägg för att AMD skulle vara inblandade i det här eller vill du bara kasta skit omkring dig? De är inte tillverkare av slutna vattenkylare. De köper in färdiga lösningar från externa företag. Både nu för Fury X och tidigare med FX-processorer. Varför skulle de vara aktivt inblandade i detta patentbråket? AMD borde väl rimligtvis utgått från att Cooler Master sålde en produkt de hade rätt till? Det är ju hela poängen med att plocka in extern kompetens för att ta fram kylaren. Samma sak med Gigabyte. Tror du de aktivt ville bråka med Asatek? Nej de ville ha en sluten vattenkylare och vände sig till företag som sålde sådana för att få hjälp.

Jaså var Aaetek först? Som någon nämnde ovan skrev Petterk ett gäng väldigt intressant inlägg här: #15844973 Tråden är läsvärd innan du skriker dig hes. Titta på datumen på produkterna de refererar till. Asetek påstår på sin egen sida att de släppte första slutna vattenkylaren 2005. Innan dess höll de på med kompressorkylning. Det är på inget vis något revolutionerande de har kommit på. Ska man bygga något kompakt så finns det två ställen att placera pumpen. I radiatorn eller på kylblocket. Av de två är kylblocket den enkla lösningen. Det är ungefär lika tekniskt innovativt som att det är en bra idé att sätta bilens radiator i fronten eller elementen i huset under fönstren. Jag är förvånad att det överhuvudtaget anses ha verkshöjd nog för ett patent.

Är inte poängen här att det är I kylblocket som pumpen har blivit integrerad på ett bra sätt? Inte PÅ kylblocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, du kan gärna få en kopia på mina kalsonger, mot ersättning, för det är ju i princip det som licensering av patent är. Det är inte så att man fråntas rätten att använda sitt patent bara för att andra får använda det också.

Ja, jag förstår varför patent finns, och det har i grund och botten med riskkapitalism och göra, vilket jag är emot å det grövsta. Vi klarade att uppfinna saker och ta oss frammåt i utvecklingen fint innan patent fanns, patent behövs inte.

Sedan blir liknelser lätt dryga och snåriga om man blandar ihop fysiska och materiella saker. Jag tycker inte att din liknelse håller, eftersom man inte förlorar något på att tvingar licensera ut sitt patent, om man nu inte skulle råka vara ett patenttroll, och sådanna är det få som gillar.

ja Kina är ett bra exempel på hur saker blir om vi kastar patent i sopkorgen... alla gör liknande billiga och skräpprodukter hit och dit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Säg, säg!

Och vad är det med Vapochill? Du bringar minnen till mitt sinne. Jag hade vattenkylning från Asetek på den gamla "goda" tiden för 11 år sedan, då man fick leta rätt på och ordna med silikonslangar, destilerat vatten, anitalgmedel, reservoar och en jäkla massa klydd med att få ut luften ur systemet.
Och så fanns den där kvävekylningen för de riktiga hårdingarna.

Hehe, denna: https://www.youtube.com/watch?v=xBcJZ3-cJKc
Bra tvserie för övrigt, väl värd att titta på även idag skulle jag säga.

Ah, låter som du körde WaterChill då.

VapoChill (kompressorkylningen) var ganska speciell vid tidpunkten. Nu var de ju inte ensamma förstås, Prometia Mach fanns exempelvis också, men just Vapochill från Asetek kommer jag nog aldrig glömma så där gjorde de något vettigt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ja Kina är ett bra exempel på hur saker blir om vi kastar patent i sopkorgen... alla gör liknande billiga och skräpprodukter hit och dit

Att det finns en marknad för billiga skräpprodukter i Kina beror mer på att den stora massan har låga reallöner. Sålänge det finns kvalitetsprodukter för de som vill ha så ser jag inget fel i att det finns lågpris alternativ för dem för hellre köper det, för den delen. Vad är problemet? Oj vad farligt med ett större utbud på marknaden liksom..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Liknar Nvidias trollande med Samsung. Lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trolla kan du väl göra någon annanstans? Det jag menar är att man inte borde kunna vägra att licensera sitt patent till andra. Licenserar man så får man ju ersättning fattar du väl? Hur du kan få det till att det är "fritt att ta ifrån folk saker de äger med tvång" är för mig helt obegripligt. Antingen saknar du helt läsförståelse eller så trollar du. Herrejävlar alltså. Jag blir bara så matt.

Så Du menar att någon annan skall bestämma i vilken omfattning mitt patent får lov att användas?
Och att det skulle vara helt okej bara jag får en ersättning?

Får jag då kräva hur mycket som helst i ersättning per enhet?
Eller skall någon annan berätta för mig hur mycket jag får lov att ta betalt?

Ungefär som att någon annan skall ha laglig rätt att tvinga mig att sälja en produkt till dom villkor och pris som dom kräver.
Det är stöld via hot om någon form av bestraffning skulle ske, enligt mig.

Dom som tycker att det är helt okej att ge bort saker till en billig peng, låt dom göra det.
Och dom som inte tycker att det är okej att andra ska få lov att bestämma över ersättningen och villkoren kring nyttjanderätten till ett patent via licens, låt dom fortsätta med sitt upplägg.

Låter bara barnsligt när Du nämner bojkott i ett annat inlägg.
Får kraftiga socialistiska vibbar ifrån dig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bonaqua:

Är inte poängen här att det är I kylblocket som pumpen har blivit integrerad på ett bra sätt? Inte PÅ kylblocket?

Definitionsfråga men alla AIO-kylare jag har sett (förutom någon som flyttade pumpen till radiatorn) har byggt på samma koncept. En liten impellerpump ovanpå en kylfläns. Här har du fyra modeller som skruvas sönder: http://www.legitreviews.com/120mm-water-cooler-round-up-part-...

Det är samma design som alla andra jag sett bilder på. Vidare var problemet inte att de gjort en smart teknisk lösning utan att de har ett så luddigt patent att de anser att ALLA implementationer av en pump i samma enhet som kylblocket är ett patentintrång.

Det verkar vara det här patenten som är relevant: http://www.google.com/patents/US8245764

De har ett par snarlika men baserat på en snabb titt verkar detta vara designen som faktiskt används. Läser man lite hittar man de här underbara bitarna:

"According to an aspect of the invention, the pump is selected from the following types: Bellows pump, centrifugal pump, diaphragm pump, drum pump, flexible finer pump, flexible impeller pump, gear pump, peristaltic tubing pump, piston pump, processing cavity pump, pressure washer pump, rotary lobe pump, rotary vane pump and electro-kinetic pump. By adopting one or more of the solution of the present invention, a wide variety of pumps may be used without departing from the scope of the invention.

According to another aspect of the invention, driving means for driving the pump is selected among the following driving means: electrically operated rotary motor, piezo-electrically operated motor, permanent magnet operated motor, fluid-operated motor, capacitor-operated motor. As is the case when selecting the pump to pump the liquid, by adopting one or more of the solution of the present invention, a wide variety of pumps may be used without departing from the scope of the invention."

Ja ni läser rätt, de använder en impellerpump i skissen och i sina modeller men har täckt in så att alla former av elmoterer och pumpar ingår i patentet. Så i praktiken är det alltså ett patent på att det sitter en pump på ett kylblock. Något som de inte ens var först med men det är first to file som gäller när det kommer till patent och i USA tycker de om att strö patent omkring sig och testa om de faktiskt har någon som helst legitimitet först i efterhand när de dyker upp i en domstol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24