Star Citizen släpps i alfaversion 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Finns det verkligen så många som är så kåta på att leka Han Solo?

Vem är inte det?

Permalänk
Medlem

Kommer dessa paket som finns att köpa nu, gå att köpa efter spelet lanserats? Är det sagt någonting om det?

Jag förstår att det man köper hjälper till att finansiera projektet men kan inte riktigt få bilden ur skallen att de som betalar mer kommer få mycket långt försprång / fördel jämfört med de som väljer att enbart betala för spelet.

Jag misstänker att dessa "dyra" skepp som går att köpa inte är helt enkla att få tag på in-game? Eller rättare sagt att det kommer ta länge för folk att kunna få tag i dessa in-game?

Känns lite Pay 2 Win över det hela?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luvichio:

Vem är inte det?

Haha, ok då.

Förstår själv inte riktigt grejjen med att flyga runt i rymden sådär, men det verkar ju onekligen finnas många som drömmer om just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Känns lite Pay 2 Win över det hela?

Eftersom det inte går att "vinna" spelet så handlar det bara om Pay-2-not-grind. Som liten fisk får man helt enkelt se till att röra sig i high-sec eller gå med i någon spelargrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kommer dessa paket som finns att köpa nu, gå att köpa efter spelet lanserats? Är det sagt någonting om det?

Jag förstår att det man köper hjälper till att finansiera projektet men kan inte riktigt få bilden ur skallen att de som betalar mer kommer få mycket långt försprång / fördel jämfört med de som väljer att enbart betala för spelet.

Jag misstänker att dessa "dyra" skepp som går att köpa inte är helt enkla att få tag på in-game? Eller rättare sagt att det kommer ta länge för folk att kunna få tag i dessa in-game?

Känns lite Pay 2 Win över det hela?

Vet dock inte hur du vinner i detta spelet!

Självklart måste de ge något tillbaka till de som lagt mycket pengar på utvecklingen, men på samma sätt har de som har mycket tid att lägga på ett spel en fördel jämfört med andra. Det är svårt att kombinera spel som enbart kräver skicklighet med spel där en del av syftet är att samla XP/pengar/utrustning eller liknande.

Hoppas bara utvecklarna lyckas hitta en bra balans så att alla får plats i deras universum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vet dock inte hur du vinner i detta spelet!

Självklart måste de ge något tillbaka till de som lagt mycket pengar på utvecklingen, men på samma sätt har de som har mycket tid att lägga på ett spel en fördel jämfört med andra. Det är svårt att kombinera spel som enbart kräver skicklighet med spel där en del av syftet är att samla XP/pengar/utrustning eller liknande.

Hoppas bara utvecklarna lyckas hitta en bra balans så att alla får plats i deras universum!

Jag antar att man kan slåss mot varandra i detta spel? Om någon kan köpa det "bästa" skeppet direkt för riktiga pengar, som egentligen kanske tar veckor eller månader att skaffa in-game så tycker jag det är ett unfair advantage.

Jag ser inte in-game saker som en bra lösning när det kommer till online-spel just för att det blir pay 2 win-situation. Jag kan förstå skins och andra cosmetics men att få saker som är mycket mer kraftfulla, som kanske tar väldigt lång tid att skaffa in-game är fel metod.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snody:

Eftersom det inte går att "vinna" spelet så handlar det bara om Pay-2-not-grind. Som liten fisk får man helt enkelt se till att röra sig i high-sec eller gå med i någon spelargrupp.

Hmm. Man kan vinna över någon annan i en dogfight i det här spelet vad jag förstår. Och man kan skaffa sig bättre förutsättningar i striderna genom att trycka in mer pengar i spelet. Pay to win-begreppet behöver inte betyda att man kommer till end sceen snabbare om man betalar mer.
Det handlar snarare om att kunna köpa sig fördelar i spelet och används vanligen som skällsord i multiplayerspel med versusläge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag ser inte in-game saker som en bra lösning när det kommer till online-spel just för att det blir pay 2 win-situation. Jag kan förstå skins och andra cosmetics men att få saker som är mycket mer kraftfulla, som kanske tar väldigt lång tid att skaffa in-game är fel metod.

Känner samma sak. Dessutom är väl "unfair advantage" definitionen på att fuska. Definitivt ett stort minus för det här spelet å andra sidan kanske man tycker det är för lätt, kan se det som en utmaning. Att spela på hard istället för easy.

Permalänk
Medlem

De kallar det för 2.0 alfa, men vad hände med 1.x?
Skulle inte bli förvånad om de fortsätter dra in pengar och om ett år eller två kommer med 3.0 beta, utan att 2.0 nånsin tar sig ur alfa...

Jag misstänker kort o gott att 2.0 alfa bara är något dom kastat ihop för att "bevisa" att dom faktiskt visst arbetar på att få ut spelet och få fler att "donera" pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vad grundar du det på?

Vanliga "spel" får du inte ens höra om och de hålls hemliga under de första utvecklingsåren. Här har utvecklingen skett öppet från väldigt tidigt stadium under utvecklingen, så nog "känns" det som att det tar lång tid. Men det är ju bara för att de inte har hemlighållit spelet som stora utvecklare gör.

Sant, till en bit iaf.
Det är ett stort spel de gör, ja, men det finns en hel del spel på Steam som utvecklas som stora spel också, och långt ifrån alla av dem har inkomsten detta har. Hade man haft öppen utveckling och haft priser där folk lagt in säg $5 vardera så hade det legat något i det du säger. Man ska då "sälja" spelet när det släpps istället. I detta fallet är det dock mer av reklam för köp skepp, köp det och stöd oss där.

Skrivet av Kamaon:

Hade det inte varit bättre att fortsätta uppdatera stretch goals med fler och fler saker om pengar vart deras enda mål?

Var själv nära på att köpa ett skepp med allt, tills jag ifågasatte vf pengarna går till och varför F det var så mycket pengar om man nu har nått "sitt mål"?
De flesta kickstarter och utvecklarmål har just "ett mål", och sen ska det inte behövas mer...

Permalänk
Medlem

Det är allt för många här som talar utan att ha nån som helst insikt.
Dom är väldigt transparenta med vad dom håller på med. Det går att följa varenda liten del av utvecklingen på deras site och youtube-kanal.

Jag tror deffenitivt att spelet blir klart någon dag. Single player campaignen kommer nästa år. (förhoppningsvis)

Sen håller jag inte med om att det skulle vara "pay to win" och "unfair advantage" att kunna köpa skepp för irl pengar.

Säg att spelet släpptes utan att man kunnat köpa skepp för irl pengar men så börjar person A spela 1 månad innan person B. Då har ju person A lika mycket "unfair advantage" som dom där som köper skepp innan release nu.

Permalänk
Medlem

uppe i samma budget som BF4 nu hoppas det blir intressantare bara

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Ok så köper man spelet så måste man betala för att få tillgång till andra skepp? Tyckte jag såg $1200 någonstans . Har jag missförstått något för annars är det ju bara sjukt! Definitivt en utveckling som dom flesta borde rata särskilt om projektet är finansierat på det sättet som det faktiskt är.
Jag struntar iof om folk vill lägga pengar på sånt skit men tycker det är bra skrämmande och hoppas verkligen att det är en sällsynt företeelse

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

Vad grundar du det på?

Vanliga "spel" får du inte ens höra om och de hålls hemliga under de första utvecklingsåren. Här har utvecklingen skett öppet från väldigt tidigt stadium under utvecklingen, så nog "känns" det som att det tar lång tid. Men det är ju bara för att de inte har hemlighållit spelet som stora utvecklare gör.

Rätt eller fel går jag inte in på, men spelet har fått kritik för dess feature creep. Spelet skulle redan varit lanserat nu enligt tidigare deadlines men eftersom så många velat vara med och pytsa in pengar har de fortsatt lägga in fler funktioner och moduler. Man kan ju göra på lite olika sätt när det kommer in mer utvecklarkapital än man tänkt sig från början. Antingen snabbar man på utvecklingen så att spelet blir klart snabbare eller så ändrar man innehållet genom att lägga till fler funktioner och i detta fallet skjuter på lanseringen för att göra en större produkt.
Så i det här fallet handlar det inte bara om att de varit öppna med utvecklingen och därför känns det som lång väntetid utan de har faktiskt skjutit fram produktsläppet på grund av att de vill göra något annat/mer med produkten än vad som först utlovades. Bra eller dåligt får väl framtiden avgöra ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ok så köper man spelet så måste man betala för att få tillgång till andra skepp? Tyckte jag såg $1200 någonstans . Har jag missförstått något för annars är det ju bara sjukt! Definitivt en utveckling som dom flesta borde rata särskilt om projektet är finansierat på det sättet som det faktiskt är.

Om du vill ha tillgång nu, ja då måste du köpa loss dom för riktiga pengar. Spelet är inte klart än, senare kommer man ju kunna köpa skeppen med pengar man tjänar i spelet. Än så länge finns det inget system för det i alphan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant, till en bit iaf.
Det är ett stort spel de gör, ja, men det finns en hel del spel på Steam som utvecklas som stora spel också, och långt ifrån alla av dem har inkomsten detta har. Hade man haft öppen utveckling och haft priser där folk lagt in säg $5 vardera så hade det legat något i det du säger. Man ska då "sälja" spelet när det släpps istället. I detta fallet är det dock mer av reklam för köp skepp, köp det och stöd oss där.

Nämn ett crowdfundat spel på steam som är lika stort som SC är tänkt att bli?

Ett spel tar tid, oavsett hur mycket pengar eller lite pengar du pumpar in i det. De flesta spelen skulle du inte ens veta om att de finns när de befinner sig i samma stadie som SC gör nu, för att de skulle utvecklas under hemlighet tills att det var "redo" att visas för publik.

Det är ca. 3 år sedan kickstarten startade. WOW vanilla tog 4.5-5 år och kostade 60M$, och utvecklades då av en AAA studio. Nu finns pengarna bakom SC, men säkerligen inte samma stabila styre som Blizzard. Vilket säkerligen orsakar endel problem och förseningar under tidens gång.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

De kallar det för 2.0 alfa, men vad hände med 1.x?
Skulle inte bli förvånad om de fortsätter dra in pengar och om ett år eller två kommer med 3.0 beta, utan att 2.0 nånsin tar sig ur alfa...

Jag misstänker kort o gott att 2.0 alfa bara är något dom kastat ihop för att "bevisa" att dom faktiskt visst arbetar på att få ut spelet och få fler att "donera" pengar...

Alpha 1 var singelplayerskepp (flygsimulator)
Alpha 2 är Multiplayerskepp (för fler än 1 person) Sen är Alpha 2 ett litet smakprov /testplattform för MMO delen med i nuläget bara några platser tex 1 plats för fps några uppdrag lite fighting i rymden osv.

Att det tar tid det räknar jag med gissar på att det tar en 2 år till innan det är färdigt (är ett MMO så kommer förhoppningsvis fortsätta utvecklas över tid. Det är tanken som jag fattat det)
Ser dock fram mot singelplayerdelen ett färdigt spel squadron 42 som förhoppningsvis släpps nästa år & blir som ett intro för MMO delen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Rätt eller fel går jag inte in på, men spelet har fått kritik för dess feature creep. Spelet skulle redan varit lanserat nu enligt tidigare deadlines men eftersom så många velat vara med och pytsa in pengar har de fortsatt lägga in fler funktioner och moduler. Man kan ju göra på lite olika sätt när det kommer in mer utvecklarkapital än man tänkt sig från början. Antingen snabbar man på utvecklingen så att spelet blir klart snabbare eller så ändrar man innehållet genom att lägga till fler funktioner och i detta fallet skjuter på lanseringen för att göra en större produkt.
Så i det här fallet handlar det inte bara om att de varit öppna med utvecklingen och därför känns det som lång väntetid utan de har faktiskt skjutit fram produktsläppet på grund av att de vill göra något annat/mer med produkten än vad som först utlovades. Bra eller dåligt får väl framtiden avgöra ;).

Ja, det är väl det som jag tyckt också, att de skulle satsa pengarna på att finputsa istället för mer features. Dock så är ju 3 år väldigt kort tid för ett spel av denna storleken som det nu har blivit. Tror ändå att framtiden är ljus, SC tidiga pengasucce visar att det finns pengar att hämta i space-sim genren, så förhoppningsvis är det fler stora studios som följer på trenden.

Har som sagt vart väldigt dåligt med space-sims av rang de senaste 15 åren (skulle vara X3 isf).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd

Okej då fattar jag. Som sagt inte insatt men reagerade när jag såg ett skepp och priset $1200

Skrivet av Ragin Pig:

Om du vill ha tillgång nu, ja då måste du köpa loss dom för riktiga pengar. Spelet är inte klart än, senare kommer man ju kunna köpa skeppen med pengar man tjänar i spelet. Än så länge finns det inget system för det i alphan.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Vänlig påminnelse om att Elite Dangerous tillkännagavs samma år som SC och nu ska få sin första expansion levererad.

Inte som jag förespråkar E:D (varken har eller tänker spela det) men de lyckades ändå faktiskt leverera ett jävla spel inom den tidsperiod de lovade och det med en budget som var en tiondel av vad SC lyckats lura av folk.

Permalänk
Medlem

Så för de som inte får huvudet runt hur ekonomin i SC fungerar så sammanfattar jag det hela här:

1) Allt du behöver för full åtkomst just nu är ett €45 startpaket som innehåller ett skepp (Aurora LN är det mest prisvärda paketet, sortera efter pris så dyker det upp). Detta ger dig en kopia av Squadron 42 när det kommer nästa år och full tillgång till Star Citizen (MMOt) som förhoppningsvis når beta nästa år. När båda är släppta är planen att de kommer säljas som separata fullpris-spel, så man sparar mycket på att chansa på att de kommer bli klara

2) Alla skepp som går att köpa för pengar nu kommer gå att köpa för in game credits när tiden kommer. Att köpa dem nu är endast ett sätt att stöda utvecklingen (och slippa in game grind, vilket jag ser som en nackdel faktiskt). När spelet är ute kommer det inte gå att köpa skepp för riktiga pengar (enligt nuvarande planer).

3) Alla mindre skepp som är tillgängliga i spelet för tillfället går att hyra för REC, en in game currency man får av att spela online i Arena Commander (Modes motsvarande: Deathmatch, Team Deathmatach, CTF eller Racing) och de kan då användas i 7 st 24 timmars perioder. Spelar man inte på några månader startas ingen ny 24-timmars period, så det är inte svårt att ha tillräckligt med REC för att alltid ha råd att hyra de skepp man vill ha tillgång i.

4) Alla skepp man hyr har man för tillfället tillgång till i den nya Universe delen utan att detta påverkar dina 24-timmars tokens, de startas bara om du går in i Arena Commander.

5) Pay to Win gäller bara till en väldigt liten grad (framför allt då du har råd att hyra en Super Hornet ganska fort), dyrare skepp är multicrew och därmed inte användbara i Arena Commander och extremt utsatta om du försöker flyga dem själv i Universe... de minsta skeppen som en M50 eller Merlin kan lätt ta ut en Constellation Andromeda om det större skeppet bara har en pilot.

6) För tillfället är inte alla skepp som går att köpa implementerade i spelet, detta gäller framför allt de riktigt stora skeppen.

7) Skall du skapa ett konto, använd en referal code. Detta ger dig en ekonomisk boost när spelet går live. För att inte vara självisk (och skeptisk till om forumets regler tillåter det) så postar jag inte min egen. Det finns ett verktyg på reddit som ger dig en slumpad kod av alla användare som har registrerat sin kod i den. Sök på "Star Citizen random referal code" så hittar ni den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Nämn ett crowdfundat spel på steam som är lika stort som SC är tänkt att bli?

Ett spel tar tid, oavsett hur mycket pengar eller lite pengar du pumpar in i det. De flesta spelen skulle du inte ens veta om att de finns när de befinner sig i samma stadie som SC gör nu, för att de skulle utvecklas under hemlighet tills att det var "redo" att visas för publik.

Det är ca. 3 år sedan kickstarten startade. WOW vanilla tog 4.5-5 år och kostade 60M$, och utvecklades då av en AAA studio. Nu finns pengarna bakom SC, men säkerligen inte samma stabila styre som Blizzard. Vilket säkerligen orsakar endel problem och förseningar under tidens gång.

Kan inte nämna ett Crowdfundat, men ett spel som också tagit åratal att utvecklas, också är rymdspel, också kan göra en hel del strider och annat. Space Engineers. Är fortfarande Alpha på Steam. Helt ny studio, och de håller på att utveckla 2 spel samtidigt. Skillnaden? De bygger en helt egen ny motor, de bygger just nu om multiplayer koden och detta spel har inte kostat eller dragit en en förmögenhet i jämförelse och det byggs också på, som SC, nu senast med planeter. Grafiken är dock något som inte är prioriterat i Aplha, vilket är nog anledningen till varför SC tar sådan förB. tid att göra.

Sen att SC är tänkt att bli stort.. ingen tvekan om det.
Eve Online är stort... och har varit under både utveckling och tillbyggnad i över 10 år... Beta kom 2003, öppet då. Men det betyder inte att man slutade utveckla... Det har också varit "komplett och spelbart" i 10 år... De har tom utvecklat om det då det förr hade DX9 och hela motorn bygges om för DX11. De är först med att connecta en hel MMO värld med konsoler och PC i samma värld, genom att göra Dust 514 på marken som påverkar PCs värld, där man kan strida mot vartannat med capitals och "planetvapen", och nu senaste Eve Valkyrie där du med VR flyger drones som Capitals skeppen har i riktiga strider.
Just tanken att ens ha 10000 spelare i samma värld, eller ens 1000+ i samma STRID är revolutionerande, redan på 2000-talet. Det mest fantastiska är att detta är en liten tidigare spelstudio som gjort detta, och de verkligen har gjort allt från grunden, på så kort tid. Dessa har dock prenumerationer, så du kan väl likna detta med SC "inkomst" varje dag. De gjorde dock jävligt mycket mer på 5 år än SC har... Jag trodde att SC skulle bli uppföljaren till detta, men har blivit besviken.

SC är inte så enormt revolutionerande som folk vill få det till. Det är bara... snyggare. Men om det tar 5 år till att bli klart så kommer nästa spel slå det på fingrarna direkt med ännu mer bländande grafik. Det är min poäng, och är exakt vad som hände med Duke Nuk'em Forever... det tog 15 år att utveckla och när det väl kom så var det "gammalt" i grafiken. Och när väl SC släpps så kommer VR vara senaste, och då är det SC "gammalt". Det måste ske mer... och fort. Det hade behövt vara färdigt nu.. idag.

Kanske så är SC mer än det jag ser... kanske jag missar något som ni tycker jag har fel, men jag ser bara en bottenlös bägare som folk kastar pengar i och det finns spel som gör mer för samma pengar. Med det sagt så sitter jag fortfarande och funderar på att köpa det, delvis pga den exemplariska infon @Whaleman gav ovan, men det tar emot då jag inte ser något slut på "utvecklingen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Elite:Dangerous

Jag tänkte att jag bara lämnar den kommentaren här o ser vad som händer

Tycker inte det finns tillräckligt att göra i Elite Dangerous. Jag har förvisso lagt ganska många timmar på det men alternativen känns som EuroSpaceTruck Simulator eller ladda en zon om och om tills det finns rätt skepp att döda för bountys.

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att det finns ett ganska stort kunskapsvakuum runt Star Citizen i kommentarsfältet. Det kan nog bero på att gaming media har fokuserat på den smutskastningskampanj som bland annat Derek Smart kör mot Chris Roberts och hans fru Sandi Gardiner istället för att rapportera om själva utvecklingen. Vilket är förståeligt då Star Citizen inte betalar för reklam. Alla pengar går direkt in i utvecklingen, så gaming siter tjänar mer pengar på klick baita med sensationsartiklar.

Skrivet av henkiii:

Kommer det någonsin släppas en riktig version?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

Detta är utan tvekan Duke Nuk'em sitsen igen. Blir aldrig färdigt och om det väl blir, så blir det inte så bra som det borde varit...

@Tairy Hesticles för mig är det ett spel vars syfte verkar vara $$$. Det drar in mer pengar än du kan tänka dig, och det är inte släppt än. Desto mer de pillar med det, desto mer tjänar de, och det har blivit där det nästan är en fråga om de inte tjänar mer på att dra ut på det i all evighet, vs att bli klara.

Skrivet av bonaqua:

De kallar det för 2.0 alfa, men vad hände med 1.x?
Skulle inte bli förvånad om de fortsätter dra in pengar och om ett år eller två kommer med 3.0 beta, utan att 2.0 nånsin tar sig ur alfa...

Jag misstänker kort o gott att 2.0 alfa bara är något dom kastat ihop för att "bevisa" att dom faktiskt visst arbetar på att få ut spelet och få fler att "donera" pengar...

Först skall sägas att det aldrig är säkert att ett spel släpps efter det går in i pre-production. Men eftersom alla spel som släpps av publishers är hemliga under större delen av sin utveckling så får vi aldrig se de flesta av de titlar som läggs ned och aldrig blir av.

När det gäller Star Citizen så är det den mest transparenta utvecklingen i historien. Men för att svara på om spelet någonsin kommer släppas så blir det ett långt svar för att få en överblick över vad som händer. För illiterära: SP kampanjen släpps 2016 i minst fyra episoder som tillsammans blir över 200 timmar gameplay och Alpha 2.0 som släpptes nyligen är basen för MMO delen som kommer byggas ut under tiden fram till de släpps i en mer färdig beta. Inget datum för detta men CIG själva har spekulerat 2017.

Vi har varit med från Chris Roberts stod på scenen på GDC och annonserade att han tänkte crowdfunda en ny wing commander arvtagare. Då hade han redan själv och med några vänner pulat ihop ett tech demo under ett års tid. Detta var 2012. Hans hemsida kraschade under trycket av miljontals träffar mitt under talet.

Ögonblicket kan ses här 57:30: https://youtu.be/7vhRQPhL1YU?t=3455

Sedan under crowdfundingen 2012 så var de fem personer. Inräknat Chris, Sandi, Advokaten, en community manager de tagit in från en Wing Commander fansite (Ben Lesnick, Community manager idag) och en gammal vän till Chris som project manager (Eric "Wingman" Peterssen, Var studio head i Austin samt ledde Wingmans Hangar showen tills han lämnade för att starta ett eget projekt ett år sedan, Descent uderground).

Från dessa fem personer har de sedan gradvis växt. Först hyrde de in flera externa studios som kunde hjälpa dem producera material medan de började bygga sin egen studio. Bland annat CG-Bot, Behaviour interactive, illfonic, Turbulent, Virtuos, VoidALpha, wyrmbyte, Moon Collider och sedan The Imaginarium Studios. Det finns även ett partnerskap med Warhorse Studios (Kingdom Come: Deliverance) för att utbyta kunskap runt cryengine. Bland annat lager av kläder osv.

Idag har CIG inhemska studios på fyra platser i världen. Santa Monica Los Angeles, Austin Texas, Winslow Storbrittanien samt Frankfurt Tyskland. CIG har själv nu över 300 medarbetare. Kvar som externa studios finns The Imaginarium Studios (Hjälper till att producera full performance casting sekvenserna till single player kampanjen. Har producerat animeringar till många storfilmer och ägs av Andy"gollum" Serkis), Behaviour interactive (Hjälper till med content till MMOt i form av landing locations samt fluff items till världen), CG-Bot (Hjälpte först till med skepp, men det görs internt hos CIG idag. Idag hjälper de till med att producera kläder), Turbulent (utvecklar web-platformen och integrationen mellan denna och spelet) och Moon Collider (utvecklar AI middleware systemet Kythera).

Santa Monica är huvudkontoret. Där jobbas det på Ship Pipelinen för ett par av de ship manufacturers som finns i spelet. Samt att det här jobbas på stöd till både Persistent universe (PU) gruppen i Texas samt Squadron 42 (SQ42) gruppen i Storbritannien. En del av Q&A folket sitter även här och det körs gametesting samt bughunting. Alla project leads jobbar härifrån så långt det är möjligt. Customer service sitter även här.

Austin Texas. Fokuserar på Persistent Universe MMO delen. Leds av Tony Zurovec som bland annat producerade många av Ultima spelen samt Crusader spelen. Producerar content till Persistent universe. Är den näst största studion. Har även Q&A folk här att testa PU delarna.

Foundry 42 Winslow Storbrittanien fokuserar på single player kampanjen SQ42. Det är idag den största studion då Storbrittanien har infört förmånliga skatteregler för spelutvecklare. Så CIG anställer mest folk här nu då det ger mest utdelning för pengarna. Här finns resten av alla Ship Pipelines. Även huvuddelen av UI samt Ljud och musik produktionen finns här. Resten av Q&A folket finns här för att möjliggöra tester dygnet runt i princip. Andra hälften av Customer Service sitter här för att möjliggöra mer heltäckande service över tidszonerna.

CIG Frankfurt, Tyskland. Här har CIG norpat många av de skarpaste ingenjörerna från Crytec. Nämligen de ingenjörer som skapade Cryengine till att börja med. De arbetar här med forskning och utveckling av spelmotorn. Under det år de funnits har de skapat flera nya teknologier som aldrig gjorts förr vilket har löst många av de tekniska hinder som låg i vägen att skapa ett så ambitiöst spel som Star Citizen. Detta gör att CIGs version av Cryengine nu är så olik originalet att det i närmast är en egen motor. De utvecklar även system för att automatgenerera content via procedural generation här. I holiday livestream som sänds 16/12 så lär vi få se ännu ett exempel på deras senaste framsteg.

De har valt en modulär utvecklingsstrategi för att kunna arbeta på flera delar av spelet samtidigt. Samtidigt möjliggör placeringen av studios i USA samt i Europa att de kan överlämna arbete till varandra och därmed se till att arbete pågår på kritiska saker näst intill dygnet runt. När USA stänger för dagen så lämnar de över det som de jobbar på till Europa som kan fortsätta där USA slutade och vice versa. Gäller även speltestning för Q&A avdelningarna.

Augusti 2013 släpptes första spelbara modulen. Hangar modulen
I juni 2014 släpptes andra spelbara modulen, Arena Commander. Alpha 1.0
I september 2015 släpptes Social Modulen med första landing zonen.
November 2015 så visades första delen av SP kampanjen samt alla kända skådespelare som är med.
December 2015 släpptes Alpha 2.0 som syr ihop alla moduler och är en första testbed som visar att, och hur, alla system interagerar tillsammans. Spelvärlden kommer att expanderas härifrån.

Vi som följt spelets utveckling har märkt att det har gått fort med framstegen 2015 efter de lyckats växa så fort och Frankfurt levererat viktig utveckling av motorn.

Här finns en tidslinje av pressens bevakning under dessa år. Märk väl mitt första stycke här att de fokuserat väldigt mycket på Derek Smart. http://www.pcinvasion.com/star-citizen-development-timeline

CIGs egen kanal på youtube där allt material finns: https://www.youtube.com/channel/UCTeLqJq1mXUX5WWoNXLmOIA

Skrivet av Oneone:

Vad är det för motor? är det något egetutvecklat? ser ju rätt nice ut iaf

Det är en väldigt tungt modifierad version av CryEngine. CIG har anställt många av de ingenjörer som jobbat på Crytec med att skapa och utveckla Cryengine. De har i över ett års tid jobbat på nya innovationer och forskning och utveckling runt Star Citizens version av motorn. Det gör också att dessa ingenjörer plockar de russin ur kakan som kommer från varje Cryengine release från Crytech. Så Star Citizens motor kommer aldrig bli "gammal" under tiden utvecklingen pågår.

Bland annat 64 bit persistence vilket möjliggör spelvärldar flera miljarder kilometer i diameter. Dvs realistiska storlekar på ett solsystem tex utan att fuska med skalorna. Detta har aldrig gjorts förr och utan detta skulle aldrig Star Citizen vara möjligt.

Ett annat exempel är local physics grids. Dvs att man kan ha objekt med olika fysik i varandra. Möjliggör artificiell gravitation i skepp samtidigt som rymden utanför skeppet förblir tyngdlöst så att spelare sömlöst kan förflytta sig mellan dessa utan fusk.

Samt Zone systemet som möjliggör just denna förflyttning mellan objekt i världen medan de samtidigt alla existerar på samma gång utan att kräva obscena mängder systemresurser. Det ger även möjlighet till hög view distance. Med zone systemet är varje objekt en behållare, som kan innehålla andra behållare som existerar samtidigt med olika förutsättningar relativt till varandra. Kan jämföras med de där ryska dockorna som man kan ta isär så finns det ännu en docka i dem osv. Du kan således, även på avstånd, titta in genom vindrutan på en rymdstation eller ett rymdskepp och se alla spelare som rör sig där inne relativt till kameran (dig själv). Det har aldrig kunnat göras förr utan extremt fusk med prerendering etc. Zone systemet gör gigantiska rymdskepp möjliga, som har mängder av rum och däck, med mängder av spelare ombord på inblandat i större strider.

Här är en liten lista på utveckling de gjort av motorn. https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/38pb1o/discussi...

Skrivet av enbom:

Kommer dessa paket som finns att köpa nu, gå att köpa efter spelet lanserats? Är det sagt någonting om det?

Jag förstår att det man köper hjälper till att finansiera projektet men kan inte riktigt få bilden ur skallen att de som betalar mer kommer få mycket långt försprång / fördel jämfört med de som väljer att enbart betala för spelet.

Jag misstänker att dessa "dyra" skepp som går att köpa inte är helt enkla att få tag på in-game? Eller rättare sagt att det kommer ta länge för folk att kunna få tag i dessa in-game?

Känns lite Pay 2 Win över det hela?

Skrivet av Snody:

Eftersom det inte går att "vinna" spelet så handlar det bara om Pay-2-not-grind. Som liten fisk får man helt enkelt se till att röra sig i high-sec eller gå med i någon spelargrupp.

Skrivet av enbom:

Jag antar att man kan slåss mot varandra i detta spel? Om någon kan köpa det "bästa" skeppet direkt för riktiga pengar, som egentligen kanske tar veckor eller månader att skaffa in-game så tycker jag det är ett unfair advantage.

Jag ser inte in-game saker som en bra lösning när det kommer till online-spel just för att det blir pay 2 win-situation. Jag kan förstå skins och andra cosmetics men att få saker som är mycket mer kraftfulla, som kanske tar väldigt lång tid att skaffa in-game är fel metod.

Det är faktiskt tvärt om. När spelet går live kommer man inte ha möjlighet att köpa skepp längre för riktiga pengar. Alla skepp kan få tags på i spelet med ingame credits. De kommer istället ha ett system som gör att du kan köpa en begränsad mängd ingame credits varje månad om du har begränsat med tid att spela. Eftersom det inte finns något level baserat eller XP baserat progression system utan allt är player skill based så kan man inte köpa sig fördelar annat än tid.

Det kommer inte finnas några paywalls eller raritywalls som gör att vissa skepp är sällsynta endast för att driva marknaden för RMT till spelet. Däremot så kommer tillgången på skepp att styras av både tillgången på marknaden i spelet då de måste produceras i spelvärlden men också styras av efterfrågan från spelare. Det kommer därför till exempel att bli väntetider på att få tillbaka ett skepp från sin försäkring om man äger en populär modell eller en modell där aktivitet från pirater gjort att tillverkaren inte får nog med råmaterial. Så att äga ett skepp är ingen garanti att att det alltid finns tillgängligt då försäkringarna går på samma pipeline som tillgängligheten på marknaden i övrigt.

Detta är inte EvE online. Det är inte en rät linje progression i vilket skepp som är bättre än ett annat och att störst vinner. De flesta skepp efter starter skeppen är mer inriktade mot vissa roller eller playstyles.

Här är skaparen Chris Roberts egna ord om systemet:
https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Gammal intervju från 2015 https://www.youtube.com/watch?v=1pD2_Pbvde4

Citat:

Christopher Roberts
croberts68
Posted: April 2013
Wow, there's a few things that get real gamer's blood boiling more than "micro-transactions" - perhaps "DRM", "EA" and "Pay2Win" but that's about it.

It would be nice if everyone that was getting up in arms about the OP actually read the article that was referred to as I DON'T mention micro-transactions anywhere. The full article is here http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-04-22-chris-robert.... If you read my words I'm incredibly happy and excited about making the game, how the interaction with all of YOU is making the game better AND how grateful I am that everyone has been so generous in their contributions as its allowing us to make a game without compromises.

My reference to World of Tanks was purely about how I felt the ability for people that don't have 40 hours a week to sink into a game have the opportunity to spend some money to keep up (an early post called this Pay2BeEqual) or drive a sexy tank they don't have 200 hours of game time to earn. I think WoT has some similarities to SC because they are both skill based games so having better equipment may help you but it will NOT guarantee victory - which is very important and similar to real life (I can have a better sports car than you but if you're a better driver you'll probably be able to beat me on a road course). And it is encouraging to me that they are doing well financially as it is a PC game in what I would have considered a niche category, which at first glance is how you could categorize Star Citizen. Its going to cost significant money to make Star Citizen and more money to continue to run it. I would love to see Star Citizen hit a 10 year anniversary like Eve, and knowing that another online PC game is doing well makes me feel confident that SC has the potential for longevity that I think everyone would like to see (which was the context for my comments in the article)

For the record here are my simple rules for what I'm aiming for with Star Citizen (and personal play preference)

1) NO grind - basic gameplay should be fun.

2) NO subscription to play. Once you've bought the game you should be able to play and have fun without paying another penny. Maybe this is from all the MMOs I signed up for and then didn't have time to play yet still had to pay to keep my character (I think I paid over 2 years of subs for both WoW and SWG before I canceled, despite only playing them for the first month or so!)

3) NO unfair advantage to people with either too much money or too much time. I think its disingenuous for people to claim that they should have a big advantage just because they can commit 40 hours a week in play time over someone that can only spend 4. Both types of player have purchased the game and are both entitled to have fun. If I make a game that only caters to people that have lots of time and nothing else I'm cutting out a huge part of the audience. The same goes if I build a game that just caters to people that have money to burn (The Asian P2W game style). Just because someone plays one way doesn't mean everyone should play that way. Some people will want to just spend a few hours dogfighting, some may want spend dozens of hours doing trade runs and building up a merchant empire. Others may just want to explore corners of the galaxy. A big audience supplies lots of players to make the universe more interesting. A big audience also spreads the costs of running the persistent universe (as it costs money for new content and servers), which in turn makes it cheaper for all.

4) NO Pay2Win - You should never be able to buy anything with real money that you can't buy in with in game credits. Once fully live SC in-game items will only be purchasable with in-game credits. There will even be some items you can ONLY earn by playing / flying missions. All you will be able to spend money on that is gameplay related would be buying some in-game credits as you don't want or don't have enough time to earn the credits you need for your contemplated purchase. We'll cap purchase of in-game credits to avoid someone unbalancing the game / economy. Finally as I point out above skill will always play a factor - there will be no "magic spaceship of death" that will sweep all before it, so while you may have bought a more expensive spaceship / weapon a better pilot can still beat you (this is where people with lots of time get an advantage as they'll have spent a lot more time honing their combat skills!)

From my perspective my above 4 rules and solutions are the best compromise that factors the need to make the game fun for people with lots of time or little time, while allowing the game the ability to cover its running costs based on player's actual engagement with the game. I am confident we can balance all this in a way that works and doesn't feel unfair to any one group. Contributing additional money beyond your initial ship package will be entirely optional and not required to have fun or progression (but if you do short cut once in a while, know that you're money is going to support the development of the game and on-going content!)

I hope this allays some concerns. If not, I ask that you wait to you have a chance to actually play and see how everything will work and be balanced before making your mind up.

-Chris

Skrivet av zyy:

Det är allt för många här som talar utan att ha nån som helst insikt.
Dom är väldigt transparenta med vad dom håller på med. Det går att följa varenda liten del av utvecklingen på deras site och youtube-kanal.

Jag tror deffenitivt att spelet blir klart någon dag. Single player campaignen kommer nästa år. (förhoppningsvis)

Sen håller jag inte med om att det skulle vara "pay to win" och "unfair advantage" att kunna köpa skepp för irl pengar.

Säg att spelet släpptes utan att man kunnat köpa skepp för irl pengar men så börjar person A spela 1 månad innan person B. Då har ju person A lika mycket "unfair advantage" som dom där som köper skepp innan release nu.

Så sant som det är sagt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det inte tar 7 år till och spelet redan är efter sin tid när det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Rätt eller fel går jag inte in på, men spelet har fått kritik för dess feature creep. Spelet skulle redan varit lanserat nu enligt tidigare deadlines men eftersom så många velat vara med och pytsa in pengar har de fortsatt lägga in fler funktioner och moduler. Man kan ju göra på lite olika sätt när det kommer in mer utvecklarkapital än man tänkt sig från början. Antingen snabbar man på utvecklingen så att spelet blir klart snabbare eller så ändrar man innehållet genom att lägga till fler funktioner och i detta fallet skjuter på lanseringen för att göra en större produkt.
Så i det här fallet handlar det inte bara om att de varit öppna med utvecklingen och därför känns det som lång väntetid utan de har faktiskt skjutit fram produktsläppet på grund av att de vill göra något annat/mer med produkten än vad som först utlovades. Bra eller dåligt får väl framtiden avgöra ;).

När projektet först pitchades var det i en mycket begränsad version. Totalt skulle det kosta kring 11 miljoner dollar att slutföra det projektet. Därmed var även den ursprungliga tidsplanen anpassat efter ett projekt av den begränsade storleken och den begränsade komplexiteten. När Star Citizen nått 11 miljoner så frågades communityn om de ville ha "bigger, better, more complex" i utbyte mot att det tar mer tid. Det var ett rungande ja. Samma fråga ställdes igen vid 20 miljoner då First Person shooter funktionerna lades till. Vad vill ni vi skall göra med detta? Ska vi stanna här? "Bigger, better, more complex!". Det är alltså communityn som vill ha mer även om det tar tid.

Det är inte möjligt att släppa ett spel med 10 miljoner i ambition för att sedan expandera detta till den ambition det har idag vid 100 miljoner. De bakomliggande system som krävs för att dagens spel skall vara möjligt fanns inte då utan har fått utvecklas sedan dess. Dyr utveckling som tagit minst ett år bara för dessa bakgrundssystem. Det skulle då vara som att släppa två helt separata spel och all den utveckling som gick in i 10 miljoners projektet skulle vara bortkastad.

Så det är inte rättvis eller realistisk kritik.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kommer det någonsin släppas en riktig version?

Skickades från m.sweclockers.com

Lugn nu, det har bara varit under utveckling i 3 år. Ja, enligt Kickstarter så skulle det har släppts i november 2014, men detta var innan de samlade in 100 miljoner dollar, vilket är 200 gånger mer än vad man satt som mål under Kickstarter-kampanjen. Som det ser ut nu så finns det en chans att spelet släpps i slutet av nästa år, vilket alltså betyder 4 års utveckling, och det är inte länge för ett AAA-spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBorg:

Har inte haft så stora problem - men det jag har stört mig mest på har varit

- Motionblur
- Allt känns segt.

Kanske är ett prestandaproblem? Måste nog mecka med configs.

Skriv "r_motionblur 0" i konsolen utan apostroferna. Konsolen öppnas med knappen till vänster om 1.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Eftersom det inte finns något level baserat eller XP baserat progression system utan allt är player skill based så kan man inte köpa sig fördelar annat än tid.

Men om man har köpt ett skepp nu så får man väl fördelar jämt emot andra som inte har gjort det? Eller har jag missförstått nånting? Ska jag vara helt ärlig så läste jag inte hela ditt inlägg.

Kan du ge mig någon kort förklaring? Tack.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan inte nämna ett Crowdfundat, men ett spel som också tagit åratal att utvecklas, också är rymdspel, också kan göra en hel del strider och annat. Space Engineers. Är fortfarande Alpha på Steam. Helt ny studio, och de håller på att utveckla 2 spel samtidigt. Skillnaden? De bygger en helt egen ny motor, de bygger just nu om multiplayer koden och detta spel har inte kostat eller dragit en en förmögenhet i jämförelse och det byggs också på, som SC, nu senast med planeter. Grafiken är dock något som inte är prioriterat i Aplha, vilket är nog anledningen till varför SC tar sådan förB. tid att göra.

Sen att SC är tänkt att bli stort.. ingen tvekan om det.
Eve Online är stort... och har varit under både utveckling och tillbyggnad i över 10 år... Beta kom 2003, öppet då. Men det betyder inte att man slutade utveckla... Det har också varit "komplett och spelbart" i 10 år... De har tom utvecklat om det då det förr hade DX9 och hela motorn bygges om för DX11. De är först med att connecta en hel MMO värld med konsoler och PC i samma värld, genom att göra Dust 514 på marken som påverkar PCs värld, där man kan strida mot vartannat med capitals och "planetvapen", och nu senaste Eve Valkyrie där du med VR flyger drones som Capitals skeppen har i riktiga strider.
Just tanken att ens ha 10000 spelare i samma värld, eller ens 1000+ i samma STRID är revolutionerande, redan på 2000-talet. Det mest fantastiska är att detta är en liten tidigare spelstudio som gjort detta, och de verkligen har gjort allt från grunden, på så kort tid. Dessa har dock prenumerationer, så du kan väl likna detta med SC "inkomst" varje dag. De gjorde dock jävligt mycket mer på 5 år än SC har... Jag trodde att SC skulle bli uppföljaren till detta, men har blivit besviken.

SC är inte så enormt revolutionerande som folk vill få det till. Det är bara... snyggare. Men om det tar 5 år till att bli klart så kommer nästa spel slå det på fingrarna direkt med ännu mer bländande grafik. Det är min poäng, och är exakt vad som hände med Duke Nuk'em Forever... det tog 15 år att utveckla och när det väl kom så var det "gammalt" i grafiken. Och när väl SC släpps så kommer VR vara senaste, och då är det SC "gammalt". Det måste ske mer... och fort. Det hade behövt vara färdigt nu.. idag.

Kanske så är SC mer än det jag ser... kanske jag missar något som ni tycker jag har fel, men jag ser bara en bottenlös bägare som folk kastar pengar i och det finns spel som gör mer för samma pengar. Med det sagt så sitter jag fortfarande och funderar på att köpa det, delvis pga den exemplariska infon @Whaleman gav ovan, men det tar emot då jag inte ser något slut på "utvecklingen".

Crowdfundingen började oktober 2012, vet inte riktigt varifrån du får 5 år? Det är ju inte 2017 nu.

Det var ju ingen som trodde att man skulle nå 100M$ De första målet låg ju på några 100k$, kommer inte ihåg exakt. Och samtidigt som budgeten växte så skapades tyvärr nya mål, vilket medför en längre utveckling och större crew och externa studios som måste hållas ihop. De har alltid sagt att de kommer släppa spelet i moduler, dvs bygga på saker. Vore ju trevligt om det bara var att trycka på en knapp så var spelet färdigutvecklat, men inte riktigt så det fungerar.

Vet tyvärr inte hur lång tid det tog att utvecka EVE, spelade det ett rätt bra tag i början. Saknade dock möjligheten att styra mitt egna skepp. Det jag tycker du missar är att EVE har en låååång historia, det är rätt lätt för dem nu att dra ihop ett team och implementera nya saker.

Duke Nukem 4ever startades och las ner gång på gång, det är ju inte direkt så att SC har lagts ner? Det finns hur mycket material som helst om man vill följa utvecklingen av SC.

Space Engineers har jag spelat och kan säkert bli något, men personligen är jag inte mycket för minecraft grafiken.

Personligen så väntar jag gärna 5 år till så länge spelet blir bra, har ingen brådska. Ser det som positivt att flera utvecklare har fått upp ögonen för space-sim genren, och skulle därav inte sucka allt för djupt om SC inte skulle bli bra. Space-sim genren har vaknat till liv och det betyder bra mkt mer. (Nej Eve räknas inte som space-sim då du inte aktivt styr ditt skepp).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....