Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@wow_jon:
Ställ din dator utomhus i minusgrader om du nu fantiserar att det är riskfritt, bra temperaturer och ingen risk alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@wow_jon:
Ställ din dator utomhus i minusgrader om du nu fantiserar att det är riskfritt, bra temperaturer och ingen risk alls!

Givetvis är det inte riskfritt och du måste, som jag sa i mitt första inlägg, skydda datorn mot regn, snö, nattutstrålning etc.

Dina teorier har motbevisats gång på gång i denna tråd. Jag föreslår att du lämnar innan du skämmer ut dig ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sba74:
Nu tänker du helt fel
En 2-3mm metalliskt objekt ute i minusgrader, metalliska komponenter, i idle under natten när det är som kallast och datorn genererar inte mycket värme tack vare låg idle strömförbrukning. dvs den lilla värme som alstras är begränsad till mindre ytor som inte är i direkt kontakt med chassit och blåses ut av fläktar. Delar inklusive insidan av chassit kommer att frysa, så du påstår att is/frost inte innehåller vatten?

Din fantasi utgår från att all värme som alstras i datorn är 100% jämt fördelad även genom hela chassit och all luft som blåses in är 100% omgående lika varm som komponenterna. Din jämförelse med en bil fungerar inte alls, den är isolerad från miljön omkring.

Det är ingen fantasi.
Vintertid varierar den relativa luftfuktigheten kring 80%. Det innebär att vi inte har kondenserande fukt.
För att få kondenserande fukt så krävs att temperaturen sänks eller att man tillför fukt.
Även om den mesta av värmen från processor, grafikkort, hårddisk mm ventileras ut så kommer det att vara något varmare inne i lådan än det är utanför. Inte mycket men det är tillräckligt för att det inte ska bli problem med frostbildning som sedan kan smälta och skada komponenterna. Obs att det gäller så länge som den är skyddad från nederbörd. Typiskt sett så är det någon grad varmare i lådan än utanför och det gäller oavsett omgivande temperatur.
Om man antar en typisk dator inomhus med 20grader rumstemp.
Då har man en CPU temp på kanske 35grader, HD temp på kanske 30 och en temp i lådan på kanske 25.
Ställer du den utomhus och det är 10 minusgrader så kommer det att bli 5 minus i lådan, 0 grader i hårddiskarna och 5 plus på CPU.
Anledningen är att för att en viss effekt skall kunna transporteras bort så krävs en viss temperaturskillnad. Den temperaturskillnaden är samma för en viss effekt i ett visst system oavsett vilken temperatur som man utgår ifrån.
Dvs när alla komponenter i datorn går på idle så är lådan 5 grader varmare än rummet. Då är lådan 5 grader varmare än omgivningen och det spelar ingen roll om den temperaturen sedan är 40 plusgrader eller 40 minusgrader.

Det är en termodynamisk grundregel och den kan du inte argumentera mot utan att samtidigt presentera en avhandling som förkastar hundratals år av vetande.

Dvs du får inte frostbildning och kondens i lådan om den står utomhus med datorn igång. Det krävs kondenserande fukt för det och det kan inte uppstå annat än i extremfall om du har en värmekälla i lådan. Har du datorn avslagen så är det en annan sak för då kommer den inte att vara varmare än lådan och då kan det vid temperaturförändringar uppstå beroende på att lådan kommer att ändra temperatur något långsammare än omgivande luft.

Vad gäller att bilen skulle vara isolerad från omgivningen så har du fel. Den är inte isolerad från omgivningen.
En bil är i stort sett en plåtlåda med glasfönster som sedan är försedd med ventilation. Den isolering som finns i en bil är ljudisolering med högst tveksam termisk funktion.
Av den anledningen så kommer en bil som är uppvärmd och ställs utomhus att bli lika kall inne som omgivningen inom loppet av bara 10 minuter.
Jämför du med en datorlåda så är det också en plåtlåda, ibland med fönster som är försedd med ventilation.
enda skillnaden är ljuddämpningen. Men OK då. Sätt in lite ljuddämpningsmatta i datorlådan så får den samma karaktäristik som en bil.

Det kommer kanske att kunna bli minusgrader inne i delar av lådan under perioder men det är viktigt att skilja på minusgrader och frost. För att frost skall bildas så måste det finnas kondenserande fukt och det får du inte i en datorlåda om datorn är på oavsett hur kallt det är ute så länge som fuktigheten ligger kring 80%. Eftersom datorn värms lite av komponenterna så kommer det att vara varmare i lådan och då kommer den relativa fuktigheten i lådan att vara lägre än i omgivningen.

Is och frost innehåller vatten ja. Det betyder att för att det skall kunna bildas is och frost så måste det finnas vatten. Och det måste finnas vatten i tillräcklig mängd för att bilda is eller frost. Tillräcklig mängd är i det här fallet kondenserande fukt i luften och det har du inte normalt sett under vintern.

Vill du ta reda på om det finns förutsättningar för kondens och därigenom frost så kan du själv leta reda på ett psykrometriskt diagram eller ett mollierdiagram (Psykrometriskt diagram är betydligt mer lättanvänt för det här syftet) och se att för att åstadkomma kondens så krävs tillförd fukt eller sänkt temperatur. Dvs om du använder en frys som datorlåda och sätter ventilation genom den så kommer du att få kondenserande fukt och frost eftersom du blåser in luft i en kallare miljö som då blir mättad på fukt pga temperatursänkningen. Men som tidigare sagt. Det finns idag inga kommersiellt tillgängliga tillbehör till datorer som fungerar enligt den principen.

Det är ganska grundläggande fysik.

Hur tjock lådan är är inte relevant.

Vart någonstans skrev jag förresten att jag fantiserade om att all luft i lådan omgående fick samma temperatur som komponenterna??????? Mig veterligen så har jag inte skrivit något som ens skulle kunna tolkas som det.
Tvärtemot så är transport av värme beroende av temperaturgradienter. Dvs det måste vara olika temperatur i olika delar av lådan för att värmetransporten skall bli effektiv. Det gäller även om en datorlåda har ett fantastiskt högt alfavärde (Mätvärde på isolerförmåga)

Läs vad jag skriver och hitta inte på saker och påstå att jag sagt det.

Du kan aldrig någonsin flytta värme utan att det finns en temperaturskillnad. Dvs även om lådan vore byggd i aluminiumfolie och processorn är tagen från en mobiltelefon så kommer den processorn att generera lite värme och för att den värmen skall kunna tramsporteras ut så krävs att lådan är varmare än omgivningen. Värmetransporten mätt i energi är direkt proportionell mot temperaturskillnaden. Dvs om temperaturskillnaden är 0 så är också transporten 0 vilket skulle innebära att temperaturen kommer att stiga i lådan.

Det är fysiska grundregler som vi helt enkelt har att förhålla oss till och det finns inget sätt att argumentera mot dom.

Jag har ingen aning om vad du har för utbildning eller kunskaper i just frågan om kondensbildning, frost och termodynamik Jag vet dock att jag har en teknologie kandidatexamen i kemiteknik och i den så ingår det en hel del ämnen där vi måste kunna räkna på sådana här saker för att veta exakt vilka förutsättningar vi har i ett system. Faktum är att sådana här saker är ytterst grundläggande och något som man måste kunna för att ens kunna tillgodogöra sig den utbildningen.

Och jag vågar lova med 100% säkerhet att i det här fallet så har du fel

Permalänk
Medlem

@sba74:
Så bevisa din fantasi genom att ställa din dator utomhus när det är mellan -5 till -10C skyddad från eventuell snö, idle över natten. Och bevisa att det inte finns någon is innuti chassit på morgonen.

Verkligheten fungerar inte som en handfull faktorer på ett papper säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

http://listoffreeware.com/best-free-cpu-temperature-monitor-s...

det finns massor av program som faktiskt läser rätt temp
jag rekommenderar HW monitor

Speedfan kan också läsa rätt temperaturer. Det handlar bara om att välja vilka man skall läsa av.
Klarar man av det och sedan orkar konfigurera mjukvaran finns det mig veterligen INGET program vare sig standalone eller som bundlas med moderkort som gör jobbet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@jocke91:
Du kanske är nyexaminerad och tror du vet allt i världen.
Lämna din bil(om du har en) med ACn på att blåsa luft utan värme och fönsterna öppna under en natt med minst -5C

Återkom med resultat.

Är inte ens utexaminerad ännu, men så mycket har jag lärt mig om värmeöverföring och termodynamik att dina påståenden inte går hem hos mig. Som @sba74 redan sade så har AC i bilen ingenting gemensamt med en dator. Om jag ställer bilen på gården och låter den blåsa in luft som är av samma temperatur som omgivningen så kommer ingenting att hända. Fönstren öppna eller inte har ingen skillnad.

Skrivet av str8forthakill:

@sba74:
Nu tänker du helt fel
En 2-3mm metalliskt objekt ute i minusgrader, metalliska komponenter, i idle under natten när det är som kallast och datorn genererar inte mycket värme tack vare låg idle strömförbrukning. dvs den lilla värme som alstras är begränsad till mindre ytor som inte är i direkt kontakt med chassit och blåses ut av fläktar. Delar inklusive insidan av chassit kommer att frysa, så du påstår att is/frost inte innehåller vatten?

Din fantasi utgår från att all värme som alstras i datorn är 100% jämt fördelad även genom hela chassit och all luft som blåses in är 100% omgående lika varm som komponenterna. Din jämförelse med en bil fungerar inte alls, den är isolerad från miljön omkring.

Vänligen förklara för oss varför en bil med luftutbyte är isolerad från omgivningen, medan en dator inte är det.

Bilens chassi/fönster = datorns chassi
Bilens fläkt för luftintag = chassits fläkt
Radiator som värmer luften = CPU-kylare/grafikkortskylare

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

@jocke91:
En bils AC är designad för att hålla ute regn och fukt.

Vill du jämföra dem så rulla ned en ruta och fäst en fläkt som blåser in luft, och rulla ned en annan ruta med en annan fläkt som blåser ut luft. Där har du din jämförelse, en PC är öppen till omgivningen, en bil är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@jocke91:
En bils AC är designad för att hålla ute regn och fukt.

Vill du jämföra dem så rulla ned en ruta och fäst en fläkt som blåser in luft, och rulla ned en annan ruta med en annan fläkt som blåser ut luft. Där har du din jämförelse, en PC är öppen till omgivningen, en bil är det inte.

Hur många gånger måste det upprepas för att du skall förstå? Bilens AC har ingenting gemensamt med det här fallet. AC står för Air Conditioning och kyler luften under varma sommardagar, och stängs av då utetemperaturen sjunker under 4-5 °C. AC:n är helt irrelevant i det här fallet. Då bilen går utan AC, dvs. då det är -5 °C ute och du vill att jag låter bilen stå och blåsa kall luft, då är luften som kommer in i kabinen densamma som luften utanför, dvs. samma mängd vatten per m^3. Luften kommer in och åker ut oförändrad, exakt som i en dator, så enkelt är det.
Om du inte ens vet hur en värmepump fungerar så är det kanske dags att lägga av med ditt trollande och hitta på något bättre istället.

Skrivet av sba74:

Det är ingen fantasi.
Vintertid varierar den relativa luftfuktigheten kring 80%. Det innebär att vi inte har kondenserande fukt.
För att få kondenserande fukt så krävs att temperaturen sänks eller att man tillför fukt.
Även om den mesta av värmen från processor, grafikkort, hårddisk mm ventileras ut så kommer det att vara något varmare inne i lådan än det är utanför. Inte mycket men det är tillräckligt för att det inte ska bli problem med frostbildning som sedan kan smälta och skada komponenterna. Obs att det gäller så länge som den är skyddad från nederbörd. Typiskt sett så är det någon grad varmare i lådan än utanför och det gäller oavsett omgivande temperatur.
Om man antar en typisk dator inomhus med 20grader rumstemp.
Då har man en CPU temp på kanske 35grader, HD temp på kanske 30 och en temp i lådan på kanske 25.
Ställer du den utomhus och det är 10 minusgrader så kommer det att bli 5 minus i lådan, 0 grader i hårddiskarna och 5 plus på CPU.
Anledningen är att för att en viss effekt skall kunna transporteras bort så krävs en viss temperaturskillnad. Den temperaturskillnaden är samma för en viss effekt i ett visst system oavsett vilken temperatur som man utgår ifrån.
Dvs när alla komponenter i datorn går på idle så är lådan 5 grader varmare än rummet. Då är lådan 5 grader varmare än omgivningen och det spelar ingen roll om den temperaturen sedan är 40 plusgrader eller 40 minusgrader.

Det är en termodynamisk grundregel och den kan du inte argumentera mot utan att samtidigt presentera en avhandling som förkastar hundratals år av vetande.

Dvs du får inte frostbildning och kondens i lådan om den står utomhus med datorn igång. Det krävs kondenserande fukt för det och det kan inte uppstå annat än i extremfall om du har en värmekälla i lådan. Har du datorn avslagen så är det en annan sak för då kommer den inte att vara varmare än lådan och då kan det vid temperaturförändringar uppstå beroende på att lådan kommer att ändra temperatur något långsammare än omgivande luft.

Vad gäller att bilen skulle vara isolerad från omgivningen så har du fel. Den är inte isolerad från omgivningen.
En bil är i stort sett en plåtlåda med glasfönster som sedan är försedd med ventilation. Den isolering som finns i en bil är ljudisolering med högst tveksam termisk funktion.
Av den anledningen så kommer en bil som är uppvärmd och ställs utomhus att bli lika kall inne som omgivningen inom loppet av bara 10 minuter.
Jämför du med en datorlåda så är det också en plåtlåda, ibland med fönster som är försedd med ventilation.
enda skillnaden är ljuddämpningen. Men OK då. Sätt in lite ljuddämpningsmatta i datorlådan så får den samma karaktäristik som en bil.

Det kommer kanske att kunna bli minusgrader inne i delar av lådan under perioder men det är viktigt att skilja på minusgrader och frost. För att frost skall bildas så måste det finnas kondenserande fukt och det får du inte i en datorlåda om datorn är på oavsett hur kallt det är ute så länge som fuktigheten ligger kring 80%. Eftersom datorn värms lite av komponenterna så kommer det att vara varmare i lådan och då kommer den relativa fuktigheten i lådan att vara lägre än i omgivningen.

Is och frost innehåller vatten ja. Det betyder att för att det skall kunna bildas is och frost så måste det finnas vatten. Och det måste finnas vatten i tillräcklig mängd för att bilda is eller frost. Tillräcklig mängd är i det här fallet kondenserande fukt i luften och det har du inte normalt sett under vintern.

Vill du ta reda på om det finns förutsättningar för kondens och därigenom frost så kan du själv leta reda på ett psykrometriskt diagram eller ett mollierdiagram (Psykrometriskt diagram är betydligt mer lättanvänt för det här syftet) och se att för att åstadkomma kondens så krävs tillförd fukt eller sänkt temperatur. Dvs om du använder en frys som datorlåda och sätter ventilation genom den så kommer du att få kondenserande fukt och frost eftersom du blåser in luft i en kallare miljö som då blir mättad på fukt pga temperatursänkningen. Men som tidigare sagt. Det finns idag inga kommersiellt tillgängliga tillbehör till datorer som fungerar enligt den principen.

Det är ganska grundläggande fysik.

Hur tjock lådan är är inte relevant.

Vart någonstans skrev jag förresten att jag fantiserade om att all luft i lådan omgående fick samma temperatur som komponenterna??????? Mig veterligen så har jag inte skrivit något som ens skulle kunna tolkas som det.
Tvärtemot så är transport av värme beroende av temperaturgradienter. Dvs det måste vara olika temperatur i olika delar av lådan för att värmetransporten skall bli effektiv. Det gäller även om en datorlåda har ett fantastiskt högt alfavärde (Mätvärde på isolerförmåga)

Läs vad jag skriver och hitta inte på saker och påstå att jag sagt det.

Du kan aldrig någonsin flytta värme utan att det finns en temperaturskillnad. Dvs även om lådan vore byggd i aluminiumfolie och processorn är tagen från en mobiltelefon så kommer den processorn att generera lite värme och för att den värmen skall kunna tramsporteras ut så krävs att lådan är varmare än omgivningen. Värmetransporten mätt i energi är direkt proportionell mot temperaturskillnaden. Dvs om temperaturskillnaden är 0 så är också transporten 0 vilket skulle innebära att temperaturen kommer att stiga i lådan.

Det är fysiska grundregler som vi helt enkelt har att förhålla oss till och det finns inget sätt att argumentera mot dom.

Jag har ingen aning om vad du har för utbildning eller kunskaper i just frågan om kondensbildning, frost och termodynamik Jag vet dock att jag har en teknologie kandidatexamen i kemiteknik och i den så ingår det en hel del ämnen där vi måste kunna räkna på sådana här saker för att veta exakt vilka förutsättningar vi har i ett system. Faktum är att sådana här saker är ytterst grundläggande och något som man måste kunna för att ens kunna tillgodogöra sig den utbildningen.

Och jag vågar lova med 100% säkerhet att i det här fallet så har du fel

Mycket välskrivet, tack för det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Jag kan ej fatta hur låg temp kan hdd och gpu ta "skada" på? om någon vet

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Jag kan ej fatta hur låg temp kan hdd och gpu ta "skada" på? om någon vet

Western Digital ger följande information om sin Blue-serie på sin hemsida:

Temperature (Metric):
Operating -0° C to 60° C
Non-operating -40° C to 70° C

GPUn lär inte ta skada av några minusgrader heller.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Western Digital ger följande information om sin Blue-serie på sin hemsida:

Temperature (Metric):
Operating -0° C to 60° C
Non-operating -40° C to 70° C

GPUn lär inte ta skada av några minusgrader heller.

Hur tror du ssdnar mår då? Har hört att dom får läsningsfel om dom har för låg temp, men läste på deras hemsida att operating temps är 0-70c

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Med tanke på vår höga luftfuktighet vi har i landet så bör du ha i åtanke att det kan bli kondens med tiden om processorn VILL ödsla iväg 100C men ligger på 20C. Någonstans tar värmen vägen, någonstans möter den kylan.

Du har inte förstått detta med kondens överhuvudtaget. Kondens (därav ordet...) är vatten som är fritt i atmosfären (ångfas) som faller ut (... kondenseras...) på föremål som är kallare än luften kring föremålet. Detta är inget nytt under solen och du kan fördjupa dig i detta fantastiska fenomen på vårat allsmäktiga internät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Hur tror du ssdnar mår då? Har hört att dom får läsningsfel om dom har för låg temp, men läste på deras hemsida att operating temps är 0-70c

Om det står 0-70 °C på hemsidan så är det okej att köra i 0 °C. Har svårt att se hur du skulle komma ner i dessa temperaturer dock, såvida du inte flyttar ut datorn som det talats om här tidigare, men det menar du väl inte?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Om det står 0-70 °C på hemsidan så är det okej att köra i 0 °C. Har svårt att se hur du skulle komma ner i dessa temperaturer dock, såvida du inte flyttar ut datorn som det talats om här tidigare, men det menar du väl inte?

nej det gör jag inte, det är väl program som spökar lite.. men aja tror alla temps stämmer förutom cpuns..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara klargöra att moderna bilar använder ac:n vintertid till att avfukta luften inuti bilen...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Bilens chassi/fönster = datorns chassi
Bilens fläkt för luftintag = chassits fläkt
Radiator som värmer luften = CPU-kylare/grafikkortskylare

Skrivet av str8forthakill:

@jocke91:
En bils AC är designad för att hålla ute regn och fukt.

Vill du jämföra dem så rulla ned en ruta och fäst en fläkt som blåser in luft, och rulla ned en annan ruta med en annan fläkt som blåser ut luft. Där har du din jämförelse, en PC är öppen till omgivningen, en bil är det inte.

AC är en kylanläggning, i en kylanläggning bildas kondens eftersom varm luft möter kalla ytor. Kondensen återfinner du under bilden en varm sommardag i form av en pöl vatten på marken.

Eftersom de flesta inte har en kylanläggning i sina datorer (Vapochill blev ingen succé om man säger så) så kan du inte jämföra med en bil som har AC. En vanlig dator kyler man med luft som har samma temperatur som omgivningen. I en dator möter kall luft (omgivningens luft) varma ytor. Då bildas ingen kondens.

Ditt exempel med nedrullade rutor har inget som ska kylas, varpå det blir analogt med en dator som är avstängd och har fläktarna igång.

Skrivet av Nisbel:

Tänkte bara klargöra att moderna bilar använder ac:n vintertid till att avfukta luften inuti bilen...

Ja, den är alltid bra att köra AC när man har kondens på insidan av rutorna eftersom fuktig luft från utsidan av bilden kyls och sedan värms så att den är redo att transportera bort mer fukt. Man får genom att köra AC och värmepaketet kalla dagar luft med fuktighet som kall luft men temperatur som varm luft. Så att det finns utrymme för mycket fukt i den innan det kondenserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

sitter du på balkongen med burken eller ? för normalt temp inomhus är ca 24 grader. processor gillar ju extrem kyla som kväve etc. men andra delar som hårddiskar ska du passa dig för. kondens är inte alls bra

Normalt temp 24c? Är väl typ bara de som flyttat hit från varma länder som har så varmt inne?
Har själv under 20 när det är möjligt (svårt på sommaren när jag ej har AC), 18c på rummet atm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Är du snål eller orkar inte pannan värma huset? Förstår inte varför man annars frivilligt vill plåga sig...

Ursäkta Off-topic men TS tramsar och alla dansar, så jag ser ingen skada i att halka in på ett bananskal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@sba74:
Nu tänker du helt fel
En 2-3mm metalliskt objekt ute i minusgrader, metalliska komponenter, i idle under natten när det är som kallast och datorn genererar inte mycket värme tack vare låg idle strömförbrukning. dvs den lilla värme som alstras är begränsad till mindre ytor som inte är i direkt kontakt med chassit och blåses ut av fläktar. Delar inklusive insidan av chassit kommer att frysa, så du påstår att is/frost inte innehåller vatten?

Din fantasi utgår från att all värme som alstras i datorn är 100% jämt fördelad även genom hela chassit och all luft som blåses in är 100% omgående lika varm som komponenterna. Din jämförelse med en bil fungerar inte alls, den är isolerad från miljön omkring.

Det är lite svårt att förstå vad du menar och avser säga. Vad har "metalliska komponenter" med saken att göra, exempelvis?

Frost kan bara bildas inne i datorn om temperaturen sjunker och vatten i luften måste fälla ut. Detta kommer förvisso ske om datorn går ner i arbetsläge och utomhustemperaturen faller, men blotta mängden torde vara så liten att det inte spelar någon roll. Frosten kommer sublimera till ånga när temperaturen stiger (på grund av dagtid, temperaturhöjning eller mer arbetsbörda för datorn). Även frost är ett kondensfenomen och det kräver ytor som är kallare än omgivningen. Nattutstrålning kan möjligtvis sänka temperaturen på utsidan av chassit tillräckligt för att frost ska bildas på insidan, men detta torde kunna pareras helt enkelt med hur datorn är placerad. En towerdator med vertikalt moderkort och eventuellt vatten, om det ens hinner bildas innan frosten evaporerar, rinner längs sidorna.

"Utomhus" är, å andra sidan, en väldigt svårförutsedd miljö och alla apparater tillverkade för utomhusbruk är infettade, pottade, använder "conformal coating" eller liknande. Mycket av detta på grund av stänk, regn och snö, dvs direkt exponering, men även just kondensfenomen kan vara svåra att modellera. Så, även om jag tycker du resonerar klantigt och osakligt är jag benägen att hålla med om din slutsats - det är inte riskfritt att placera datorn utomhus. Däremot tror jag att det dröjer ett tag innan problemen visar sig, så länge som datorn är skyddad mot väder och vind. Snö får t.ex. inte yra omkring i närheten.

Nu verkar det för övrigt vara perfekt väder i Sverige för att pröva. Vintern har inte tagit fart, i helgen blir det varmare och temperaturen pendlar mellan säg -6 till +6 i stora delar av landet, nästan på daglig basis. Man kanske skulle göra ett experiment på balkongen?

Edit: Det ska också sägas att låga temperaturer inte bara är av godo. Speciellt hårddiskar och fläktar kan må dåligt och rippelströmmarna kan öka om elektrolytkondensatorer fryser. Även utan att något fryser, påverkas ESR hos kondensatorer. Mekaniska delar i hårddiskar påverkas eftersom saker krymper i kyla och toleranserna är mycket små. Detta kan - hypotetiskt - pareras med lågnivåformatering av hårddisken i den temperatur den är avsedd att arbeta, men hårddiskar är lågnivåformaterade i fabrik och det är ingenting man gör själv idag (för 20-30 år sedan rekommenderades det att hårddiskar (lågnivå)formaterades i den ställning [vertikalt, horisontellt, lutande, etc] i den position de var tänka att arbeta i. [/kuriosa]). Jag vet inte på rak arm hur flashminnen (SSD, etc) påverkas, men jag kan tänka mig att även dessa kan fara illa. Fast jag misstänker att temperaturen måste under normal vintertemperatur då. Och samma sak med integrerade kretsar i allmänhet av mycket fin linjebredd (CPU, minnen). Tunnelfenomenen påverkas, fast det borde på sitt sätt vara "självjusterande" (tunnelingen ökar, ökad strömförbrukning -> mer värme -> stabilt tillstånd). Och även här misstänker jag starkt att vi måste ner i än lägre temperaturer, kanske rentav så låga att andra fenomen långt tidigare orsakat en riktigt fet kernel panic på datorn (supraledning).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkligheten fungerar inte som en handfull faktorer på ett papper säger.

Wow.
Får jag fråga dig, varifrån tror du att de s.k. faktorerna på papperet kommer? Tror du att någon hittat på ett par siffror, skrivit ner dem i en bok och varit nöjd så? Och framför allt, tror du på allvar att det är så som forskning fungerar?

Kondens är inte svårt att beskriva. Det kanske är svårt att se mönstren om man inte förstår relativ fuktighet, men det vi vet om kondens stämmer extremt bra med verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sba74:
Så bevisa din fantasi genom att ställa din dator utomhus när det är mellan -5 till -10C skyddad från eventuell snö, idle över natten. Och bevisa att det inte finns någon is innuti chassit på morgonen.

Verkligheten fungerar inte som en handfull faktorer på ett papper säger.

Jag vet inte vart du vill komma med att återkommande använda fantasi.
Det är i vart fall inte ett respektfullt och sakligt sätt att argumentera. Det är en maktmetod som har till uppgift att försöka förminska någon i syfte att försöka rendera dennes argument som mindre trovärdiga.

Gissningsvis beror det på att du inte har några bra argument. Du har inte någonstans förklarat hur det skulle bildas is i lådan. du har inte visat på något i din argumentation som faktiskt stödjer det du säger. Du har bara gjort samma återkommande påstående som inte har någon saklig grund.

Jag kommer inte att ställa ut min dator på balkongen. Och det är av den anledningen att datorer liksom all annan elektronik tar skada av kraftiga temperaturväxlingar. Dessutom så blir ju datorn kall och om jag sedan tar in den i inomhusluften där det hela tiden tillförs fukt från matlagning, duschande mm så riskerar det att bli kondens i lådan då. Men det har du kanske inte tänkt på.

Du kan få en halv poäng för ditt påstående att verkligheten inte fungerar som en handfull faktorer.
Uträkningar och modeller är ytterst sällan kompletta beskrivningar av verkligheten. Det är ofta approximationer. Men dom approximationerna är också i samtliga fall tillräckligt bra för att beskriva verkligheten för oss vanliga dödliga.

Exempelvis så är newtons teorier inte korrekta. Däremot är dom tillräckligt rätt för att vi inte skall kunna ha någon möjlighet att upptäcka felet i dom. Däremot när man pratar om GPS satteliter så ger dom ett litet fel på någon millisekund per dygn som snabbt skulle göra att GPS:en skulle navigera hundratals meter fel efter bara några minuter. Där krävs einsteins relativitetsteori för att det skall bli korrekt. Men då pratar man om extrema vetenskapliga tillämpningar.

Faktum kvarstår att luft som har 80% relativ luftfuktighet inte har kondenserande fukt. Det kan du inte argumentera emot för det är ett fysikaliskt faktum. Då kan du lika gärna förneka att 2+2=4.
Om den luften kommer i kontakt med ett föremål som har samma temperatur eller varmare än luften så kommer luftfuktigheten aldrig att kunna gå upp. Den kan bara bli lägre om du inte tillfört fukt.
För att kondens skall kunna uppstå så måste föremålet vara kallare än omgivande luft.
Anledningen är enkel.
Vatten har en specifik ångbildningsvärme på 2260kJ/kg.
Dvs för att du skall kunna få ut 1 g vatten i form av kondens ur fuktig luft så måste det vattnet avge 2260 Joule.
Den värmeenergin kan bara avges genom värmetransport och det kan i sin tur endast ske om det finns en temperaturskillnad. Vattenångan i luften behöver alltså ett kallare objekt att avge sin värmenergi till för att kunna övergå i flytande tillstånd.

Om du försöker argumentera emot det så innebär det att du argumenterar emot samtliga fysiker sedan början av 1800 talet och det innebär också att du bryter mot två av dom fyra huvudsatser som är grunden i fysik. Nämligen första huvudsatsen: "Energi kan inte skapas eller förstöras. Bara omvandlas från en form till en annan. Och andra huvudsatsen som i huvudsak går ut på att en spontan process endast kan gå åt ett hål. I det här fallet så stämmer formuleringen "Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur."

Dessa fyra regler av vilka du vill bryta mot två är grundläggande för hela den moderna fysiken och forskningen.
Dvs du sitter just nu och påstår att du vet bättre än alla världens forskare och vetenskapsmän.
Ingen har någonsin kunnat prestera ens indicier som skulle tyda på att någon av huvudsatserna skulle vara felaktiga. Tvärtom har samtliga försök man någonsin gjort visat att dom stämmer.

Dom enda undantagen där är dom som påstått sig ha byggt evighetsmaskiner men dom har å andra sidan aldrig visat ritningar eller förklarat hur det skulle fungera. Om någon enda av dessa maskiner hade fungerat så borde dom ha tagit patent och sedan blivit stormrika på kraftverk som producerar oändligt med energi helt utan föroreningar och miljöförstöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sba74:
Så bevisa din fantasi genom att ställa din dator utomhus när det är mellan -5 till -10C skyddad från eventuell snö, idle över natten. Och bevisa att det inte finns någon is innuti chassit på morgonen.

Verkligheten fungerar inte som en handfull faktorer på ett papper säger.

Men herregud. Jo, verkligheten fungerar exakt som pappret säger om man räknar rätt, vilket både du och jag är tacksamma för eftersom samtliga broar, byggnader, bilar, och alla andra i förhand beräknade mekaniska prylar som vi använder oss av hade i värsta fall dödat oss vid felberäkning. Den enda gången då verkligheten inte stämmer överens med faktorerna på pappret är om du har glömt en faktor, och då är det inte fel på vetenskapen utan på dig som har glömt det.

Dummare sak har jag aldrig hört än "verkligheten fungerar inte som på papper", jo det är exakt det den gör och det är exakt därför vi har lyckats skjuta en snubbe upp i luften, skickat honom till månen, låtit honom gå ut ur skeppet och vandra på månen, återvända därifrån och landa på jorden. För att verkligheten stämde exakt överens med alla faktorer på papperet, när det har räknats rätt.

Återigen, den enda gången då verkligheten inte stämmer överens med pappret är om snubben som skrivit den har gjort fel. Gör man inga mänskliga fel så kommer pappret att stämma överens med verkligheten, varje gång. Det är just det som är tanken med vetenskap, att teorin stämmer överens med experimentet, varje gång den utförs.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@BergHa: Är du snål eller orkar inte pannan värma huset? Förstår inte varför man annars frivilligt vill plåga sig...

Ursäkta Off-topic men TS tramsar och alla dansar, så jag ser ingen skada i att halka in på ett bananskal.

Lägenhet och skulle jag ha 24c inne så skulle det vara att plåga sig. Betalar dvs inte för värmen.
Svettas ganska bra redan vid 22c och då är det i tshirt.
Sitter med öppet fönster dagligen även när det är -40 ute för att få in sval luft =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Normalt temp 24c? Är väl typ bara de som flyttat hit från varma länder som har så varmt inne?
Har själv under 20 när det är möjligt (svårt på sommaren när jag ej har AC), 18c på rummet atm.

haha ja jag skrev fel. på ungefär skrev jag så håller med dig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Hur tror du ssdnar mår då? Har hört att dom får läsningsfel om dom har för låg temp, men läste på deras hemsida att operating temps är 0-70c

SSDer tar inte skada av minusgrader, men fukt, så kan du bara garantera en fuktfri miljö så kan du dra ner dem till -20 och mer. Finns eterpriseklassade versioner som klarar det också. Där är inga rörliga delar så tekniskt sett är allt okej, men skrivningar till NAND celler påverkas av temperatur, och där är det faktiskt bättre om det är 40-50 grader än 20-30, då cellerna skrivs "bättre".

HDD har rörliga delar och begränsade metal-toleranser, därför kan det vara svårt med dem, och detta utnyttjas bla av ett desperat sätt att rädda hårddiskar med frysen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

HDD har rörliga delar och begränsade metal-toleranser, därför kan det vara svårt med dem, och detta utnyttjas bla av ett desperat sätt att rädda hårddiskar med frysen.

De flesta HDD skall helst ha en inre temperatur nånstans kring 30-40C. Detta för att smörjmedlen i bl.a. motorn blir för trögflytande och det blir onormal slitage vid lägre temperaturer. Så HDD skall helst inte kylas för optimal livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

SSDer tar inte skada av minusgrader, men fukt, så kan du bara garantera en fuktfri miljö så kan du dra ner dem till -20 och mer. Finns eterpriseklassade versioner som klarar det också. Där är inga rörliga delar så tekniskt sett är allt okej, men skrivningar till NAND celler påverkas av temperatur, och där är det faktiskt bättre om det är 40-50 grader än 20-30, då cellerna skrivs "bättre".

HDD har rörliga delar och begränsade metal-toleranser, därför kan det vara svårt med dem, och detta utnyttjas bla av ett desperat sätt att rädda hårddiskar med frysen.

Okej, det är de jag har läst om då Nand cellerna. tack för svar

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Radiatorn i frysen?

står Frysen inne i rummet så har du bara flyttat värmen till frysens Radiator. och det går inte få bort 50-95Watt värme med en frys den kommer att överansträngas så mycket att den kommer sluta fungera.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644