Nvidia surround sjukt dåligt?

Permalänk
Medlem

Nvidia surround sjukt dåligt?

Tjena

Jag har kört AMD Eyefinity i 2 år cirka och klev nu över till NVIDIA Sorround och måste säga att jag är grymt besviken.
Dem enda spelen jag har fått att fungera är Hitman Absolution, CS-GO & WoW.
ALLT annat har bara inte fungerat / krånglat.

Har 2 st 980 ti men börjar seriöst fundera på att sälja dom och köpa AMD igen.

Black ops 3 - Fungerar inte, inte lyckats hitta någon fix.
Watch Dogs - Inzoomat, flawlesswidescreen har ingen uppdaterad profil.
Fallout 4 - Bilden blir förskjuten till höger?
Maffia 2 - Kliver igång men ej spelbart då det crashar var 10:e minut.
Metro 2033 - Musen buggar ur och det går 3 gånger så fort att sikta upp/ner som att sikta åt sidorna (buggad x y axel).

Hur tycker ni att det fungerar och vilka spel fungerar det bra i egentligen?

Permalänk
Inaktiv

SLI kräver sitt engagemang om man säger så, är väldigt olika beroende på speltitel som du beskriver och mina erfarenheter är att Nvidia ändock har bäst fungerande och uppdaterade drivrutiner för SLI men det är ibland ett rent skit att hålla på med. Behåll dina fina GTX 980ti och skifta mellan att aktivera SLI och inte beroende på speltitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

SLI kräver sitt engagemang om man säger så, är väldigt olika beroende på speltitel som du beskriver och mina erfarenheter är att Nvidia ändock har bäst fungerande och uppdaterade drivrutiner för SLI men det är ibland ett rent skit att hålla på med. Behåll dina fina GTX 980ti och skifta mellan att aktivera SLI och inte beroende på speltitel.

Varför bekymrar du dig med att svara om du inte läser?

TS: Vad säger Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

SLI kräver sitt engagemang om man säger så, är väldigt olika beroende på speltitel som du beskriver och mina erfarenheter är att Nvidia ändock har bäst fungerande och uppdaterade drivrutiner för SLI men det är ibland ett rent skit att hålla på med. Behåll dina fina GTX 980ti och skifta mellan att aktivera SLI och inte beroende på speltitel.

Det är inte SLI som krånglar, det är Nvidia surround alltså för att köra 3 st skärmar.

Kört flertalet SLI / Crossfire riggar och har nästan aldrig haft problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Varför bekymrar du dig med att svara om du inte läser?

TS: Vad säger Google?

Inte mycket,
9 gånger av 10 så hittar man andra med samma problem men det är ingen som lyckats lösa problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darrefreak:

Det är inte SLI som krånglar, det är Nvidia surround alltså för att köra 3 st skärmar.

Kört flertalet SLI / Crossfire riggar och har nästan aldrig haft problem

Ahh, missförstånd från min sida, sorry.

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt några bekymmer med suround.
Aktivera>bezelkorrektion=voila!
Sen väljer jag den nya ,kompenserade, upplösningen ingame.
Dock har jag ett singelkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Det här låter märkligt. Låt mig prova några av titlarna. (Gör det imorgon)
Däremot 3D, som jag kör, kan man behöva en fix/hack.
Har du kollat på Widescreengamer? http://www.wsgf.org/

Edit; ok jag provade nyss Watch Dogs, och fan ja, det är lite inzoomat mot 1080p (Ubisoft-.-)
Och Metro som jag inte tidigare haft problem med har liknande mus prylar.
Jag lirar bf4 hur bra som helst på tre skärmar och många andra jag nyss provat på steam (rean)

Känns som om det är en driver grej. Kanske borde prova en äldre driver?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Det här låter märkligt. Låt mig prova några av titlarna. (Gör det imorgon)
Däremot 3D, som jag kör, kan man behöva en fix/hack.
Har du kollat på Widescreengamer? http://www.wsgf.org/

Schyst
Jodå, har hamnat där X antal gånger när jag sökt efter diverse problem.

Tycker också det är konstigt.. Fallout 4 hade jag nog räknat med att det skulle fungera faktiskt ^^

Permalänk
Skrivet av darrefreak:

Schyst
Jodå, har hamnat där X antal gånger när jag sökt efter diverse problem.

Tycker också det är konstigt.. Fallout 4 hade jag nog räknat med att det skulle fungera faktiskt ^^

Gjorde en edit på min post. Blev nyfiken själv.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Bättre att köra en stor 144hz skärm med Gsync... Upplevelsen är som natt och dag...

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Bättre att köra en stor 144hz skärm med Gsync... Upplevelsen är som natt och dag...

Ja om man snålar ner på grafikkort och köper dåliga skärmar så är Eyefinity / Nvidia surround ingen bra upplevelse.
Nu är det dock så att jag lagt cirka 35.000 på bara Skärmar och grafikkort så jag har inte det problemet

Eyefinity / Surround är något som höjer upplevelsen för mig iallafall.

Permalänk
Entusiast

Kört båda och inte haft nåt problem. Fallout 4 kräver fixar för allt annat än 16:9... jag måste själv pillra med ini-filerna för att få det att funka bra i 21:9.

Mafia 2 har jag ett svagt minne av att jag körde i surround med min förra rigg (två 680's)... minns inte att det var något strul där?

Nu var det iofs ett tag sen jag gick från surround till 21:9, men kan inte minnas att jag hade några som helst bekymmer med surround som jag inte hade med eyefinity. Frågan är om dessa bekymmer är relaterat till just nvidias surround?

Permalänk
Avstängd

Surround är bättre än Eyefinity, imo.
Har kört båda och är mer nöjd med surround.
I spel där det blir krångel är det krångel med båda.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt få problem så länge jag kör liggande skärmar, däremot är det ganska mycket strul med stående skärmar.
Då brukar jag köra windowed borderless så brukar det skärpa till sig. Vet ej hur detta påverkar SLI.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med surround för speltitlar som har stöd för det. Fallout t.ex. behöver du ju modda för att kunna dra ut i 21:9 eller surround, och när jag gjorde det blev HUD-scalingen helt skev.

Gta 5 fungerar som en dröm, CS:GO funkar perfekt men jag spelar det aldrig och absolut inte på surround om jag väl gör det. Trine 3 fungerade perfekt men åt så in i helvete med prestanda för sin massiva AA så att på 7680x1440 var det inte spelbart. Ehm... AC Syndicate funkade också perfekt, förutom samma sak där - mitt grafikkort orkar inte, och inget annat är att förvänta sig heller... En 980 ska inte driva så många pixlar på nya spel.

Kan nämna 10 andra spel också men det enda hittills som jävlats är Fallout, just för att de inte lagt in stöd för det från början och man fick forcera upplösningen själv.

Edit; Hade iofs inga problem med Eyefinity heller under tiden jag körde det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

När det gäller prestanda i surround är det självklart så att man får anpassa inställningarna så att man får den FPS man vill ha. Det enda spelet som jag har haft problem med prestanda är Just Cause 3 där jag troligtvis kommer att få gå ner lite i upplösning för att få bra flyt utan kass upplevelse.
Jag brukar köra high, very high eller ultra där det går.
Spel som funkar bra med mitt 970 är
BF4
BF3
Just Cause 2
GTA 4 + V
Hardline
Battlefront
Spin Tires
Elite
Test Drive Unlimited 1,2
Raceroom
Car Mechanic
Fler som jag inte kommer på nu.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Saxar in ett inlägg från en annan tråd #15846468 där jag nämner mina erfarenheter mellan eyefinity och surround. Har kört 3x1 sedan ati hd 4950 tiden (2008 enl. wiki). Kort och gott väljer jag AMD p.g.a. bättre implementering i spel, speciellt menyerna och GUI, samt p.g.a. funktioner i kontrollpanelen som hotkeys & presets.
Får själv en uppfattning om att nvidia i regel implementerar surround varje speltitel för sig och därmed får titlarna olika implementeringar och funktioner, så det upplevs bra eller skit beroende på speltitel. Däremot har AMD en mer harmonisk och unisont implementering där alla speltitlar fungerar lika med samma funktioner och förutsättningar, mycket trevligt!

SLI & Crossfire har jag tyvärr ingen erfarenhet inom än, men nästa dator blir crossfire för min del med 3x1

Citat:

Som vissa redan har nämnt i tråden, beror på vilken upplösning och spel du kör så kan den ena vara bättre än den andra (pris / prestanda). Du får helt enkelt titta på prestanda-grafer som är relevanta för dig och en prislista, därefter räkna ut för dig själv.

Om du kör på flera skärmar är AMDs kontrollpanel och eyefinity något trevligare att ha med än nvidia surround.
Vissa spel tenderar att vara bättre med menyhanteringen hos amd än nvidia. Hos nvidia försvinner menyerna om man drar dem över till vänster eller höger skärm vid 3x1 surround uppsättning (bl.a. WoT). Med amd så syns menyerna på alla 3 skärmar. Men spelmässigt utöver menyerna fungerar båda korten fint i 3x1. (kört HD4950, 670 och nu Fury X i 3x1)

Nvidia är dessutom lite bökig att handskas med om man vill ändra från 3x1 surround till 3x1 icke surround, eller överhuvudtaget ändra olika saker gällande multi-monitor-uppsättningar. Vissa program måste stängas ner som browsern(wtf?) logitech programvara m.m. om man vill ändra på nvidia surround. Detta vill man göra då om man vill exempelvis köra helskärm med browsern på 1 skärm och inte över alla 3, som om dessa 3 skärmar vore 1 enda bred skärm. Ett exempel är flash/html5 i fullscreen.

För detta har AMD då presents man kan använda, med hotkeys om man önskar, för att växla mellan alla kombinationer, utan att behöva stänga ner program eller böka. Till och med ha en "High quality" preset och en "hi performance" preset som du kan snabbt växla emellan, samt ha olika upplösningar och olika multiskärm/singelskärm-uppsättningar på dessa presets.

Helt enkelt så är amds drivrutiner och kontrollpanel något bättre (smartare utfört) och stabilare än nvidias drivrutiner & kontrollpanel med att både handskas och spela med, gällande multimonitor uppsättning.
För att inte missförstå, nvida fungerar faktiskt bra med multimonitor, absolut... men så länge nvidia inte uppdaterar sin uråldriga, preset-lösa, multimonitor ovänliga kontrollpanel och drivrutiner på denna front så kommer jag tyvärr enbart stanna vid amd då bekvämligheterna med presets+hotkeys är ett måste för mig! Annars gillar jag att växla mellan varannan amd nvidia.

Är sugen på att testa crimson i detta avseende men väntar lite tills det blir lite stabilare.