Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garanti på spel PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Förutom att reklamationsrätten ser olika ut i olika länder, och är också olika mellan EUs grundkrav och olika länder (om aldrig sämre än EUs grundkrav). Svensk reklamationsrätt är bättre än EU-kraven.

Råd & Röns skrivning är generellt inte fel, men det beskriver ett extremt förenklat fall där butiken inte uttryckligen skriver ut att köpet sker i ett annat land. Om butiken gör det så är det de facto så att rättsläget i det landet gäller, oavsett vad som är skrivet de jure i Sverige, eftersom alternativet är att du ska försöka dra en utländsk juridisk person inför rätta i Sverige för att de inte följer rättsläget i det land de juridiskt är skrivna i (...vilket i princip är omöjligt).

Playstation Network skriver specifikt ut att de juridiskt befinner sig i England, Steam i Luxemburg, Origin i Schweiz, och så vidare. Tvister måste tas i de ländernas domstol, och därför gäller också i praktiken de ländernas konsumentskydd. Schweiz ingår inte i men samarbetar med EU, så EU-regler gäller även där.

Det spelar ingen roll vad företaget skriver. Om det rör sig om ett konsumentköp inom Europa kan konsumenten normalt sett välja på att väcka talan i landet där hen själv har sitt hemvist eller där näringsidkaren har sitt hemvist. Näringsidkaren får lov att förhålla sig till svensk konsumentlagstiftning under förutsättning att denne riktar sin verksamhet mot Sverige. Se för detta bland annat artikel 6 i Rom I-förordningen samt artikel 17 och 18 i 2012 års Bryssel I-förordning.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Problemet med "fel" är ju att det måste gå att påvisa att något inte är rätt. Jag har läst någon strökurs inom juridik och en sak som min föreläsare sa att "sunt förnuft" aldrig är samma. Det finns inte två personer på denna jord som har exakt samma åsikter inom allt. En person gillar blondiner, en annan brunetter. Vem har rätt enligt sunt förnuft?

Personen som gillar rödhåriga

Skämt å sido, jag känner igen det. Är som att bevisa en sak i en domstol eller i tvist, det är skillnad på "att ha rätt och att få rätt". Du kan mao ha allt logiskt och tydligt framlagt som att din åsikt är den rätta, men i slutet av dagen är den en lag eller rättare sagt domare som praktiskt använt lagen för att avgöra en tvist som säger hur rätt du har.

Skrivet av Chrisism8:

Alla spel har ju även buggar, det finns inget spel på denna jord som är 100% perfekt. Vid vilken gräns får man tillbaks pengarna?
Första gränsen som jag personligen tycker (se där igen med åsikter och förnuft) är när det står X på kartongen och X inte fungerar. T.ex "går att spela på Linux", och när du testar finns det inte stöd för linux i spelet. Det är en enkel gräns att dra för den går att "ta på". Detta är falsk marknadsföring och därför kan du hävda pengarna tillbaka.

I detta fallet så är ju spelet gjort för att fungera på en PS4, det lär stå på förpackningen. Så var är gränsen är verkligen frågan. Tills någon stämmer Sony eller speltillverkaren för det, och får en vinnande dom tror jag inte TS kommer få någon garanti dock.

Hade dock ur rent teoretiskt syfte varit kul om program (mjukvara) hade behövt ha specifikationer, fel-toleranser och krav på sig precis som hårdvara eller andra produkter har. Programmen hade blivit dyra, men många spelföretag hade kunna lägga ner direkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Det spelar ingen roll vad företaget skriver. Om det rör sig om ett konsumentköp inom Europa kan konsumenten normalt sett välja på att väcka talan i landet där hen själv har sitt hemvist eller där näringsidkaren har sitt hemvist. Näringsidkaren får lov att förhålla sig till svensk konsumentlagstiftning under förutsättning att denne riktar sin verksamhet mot Sverige. Se för detta bland annat artikel 6 i Rom I-förordningen samt artikel 17 och 18 i 2012 års Bryssel I-förordning.

Skrivet av Paddanx:

Personen som gillar rödhåriga

Skämt å sido, jag känner igen det. Är som att bevisa en sak i en domstol eller i tvist, det är skillnad på "att ha rätt och att få rätt". Du kan mao ha allt logiskt och tydligt framlagt som att din åsikt är den rätta, men i slutet av dagen är den en lag eller rättare sagt domare som praktiskt använt lagen för att avgöra en tvist som säger hur rätt du har.

I detta fallet så är ju spelet gjort för att fungera på en PS4, det lär stå på förpackningen. Så var är gränsen är verkligen frågan. Tills någon stämmer Sony eller speltillverkaren för det, och får en vinnande dom tror jag inte TS kommer få någon garanti dock.

Hade dock ur rent teoretiskt syfte varit kul om program (mjukvara) hade behövt ha specifikationer, fel-toleranser och krav på sig precis som hårdvara eller andra produkter har. Programmen hade blivit dyra, men många spelföretag hade kunna lägga ner direkt ändå.

Skrivet av Zcenicx:

Förutom att reklamationsrätten ser olika ut i olika länder, och är också olika mellan EUs grundkrav och olika länder (om aldrig sämre än EUs grundkrav). Svensk reklamationsrätt är bättre än EU-kraven.

Råd & Röns skrivning är generellt inte fel, men det beskriver ett extremt förenklat fall där butiken inte uttryckligen skriver ut att köpet sker i ett annat land. Om butiken gör det så är det de facto så att rättsläget i det landet gäller, oavsett vad som är skrivet de jure i Sverige, eftersom alternativet är att du ska försöka dra en utländsk juridisk person inför rätta i Sverige för att de inte följer rättsläget i det land de juridiskt är skrivna i (...vilket i princip är omöjligt).

Playstation Network skriver specifikt ut att de juridiskt befinner sig i England, Steam i Luxemburg, Origin i Schweiz, och så vidare. Tvister måste tas i de ländernas domstol, och därför gäller också i praktiken de ländernas konsumentskydd. Schweiz ingår inte i men samarbetar med EU, så EU-regler gäller även där.

Sååå har jag rätt eller inte till reklamation/garanti/prisavdrag eller liknande? Eller är det ett nej?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Sååå har jag rätt eller inte till reklamation/garanti/prisavdrag eller liknande? Eller är det ett nej?

Finns ingen prövad sak av det, och även om du med sunt förnuft har rätt, imho, så hjälper det inte ett skit mot lagar.

Finns inga färdiga garantier för det vad jag vet idag, nej.
Så som jag sa, du får nog dra det till domstol om du ska få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns ingen prövad sak av det, och även om du med sunt förnuft har rätt, imho, så hjälper det inte ett skit mot lagar.

Finns inga färdiga garantier för det vad jag vet idag, nej.
Så som jag sa, du får nog dra det till domstol om du ska få rätt.

Ah okej, så vad man egentligen skulle kunna göra då är att först kontakta PSN Store (Sony) och förklara situationen och hoppas på att de går med på att dra av på priset eller liknande, och säger de nej och man verkligen vill ha rätt så måste man dra det till en domstol?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Ah okej, så vad man egentligen skulle kunna göra då är att först kontakta PSN Store (Sony) och förklara situationen och hoppas på att de går med på att dra av på priset eller liknande, och säger de nej och man verkligen vill ha rätt så måste man dra det till en domstol?

Är så jag ser det, ja.
Men notera att jag inte är utbildad advokat, så vill du ha ett mer garanterat svar får du kontakta en.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en möjlighet.
Jag hade stora problem med att hitta matcher i COD:AW på PS4 och vände mig till supporten, både Activision och när dom inte kunde avhjälpa problemet vände jag mig till Playstation supporten.
Det blev några veckor med bråkande, de hävdade att man inte har någon ångerrätt och jag hävdade att det var ett garantiärende då spelet inte fungerade som tänkt. Men efter ett bra tag gav de sig och gav mig en refund i form av pengar i min Wallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Tack för länken

Skrivet av KKay:

Det finns faktiskt en möjlighet.
Jag hade stora problem med att hitta matcher i COD:AW på PS4 och vände mig till supporten, både Activision och när dom inte kunde avhjälpa problemet vände jag mig till Playstation supporten.
Det blev några veckor med bråkande, de hävdade att man inte har någon ångerrätt och jag hävdade att det var ett garantiärende då spelet inte fungerade som tänkt. Men efter ett bra tag gav de sig och gav mig en refund i form av pengar i min Wallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahaja... Ja det är väl det man får räkna med tyvärr, större företag kommer aldrig vilja ge med sig för saker som för dem är små bagateller. Men men, ska försöka!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

Du har fått vad du betalade för. I detta fall köpte du en dålig produkt men du fick fortfarande vad du betalade för. Ifall jag går och köper en ny bil från en känd tillverkare som sedan inte lever upp till mina förväntningar så kan jag inte hävda det som ett garantiärende, bilen fungerar ju exakt som den ska göra. Utvecklarna har inte skrivit på kartongen att spelet är felfritt så du har inget att hävda som garanti. I detta fall levde produkten inte upp till dina förväntningar och det är väldigt tråkigt att utvecklare inte lägger mer tid på att fixa buggar innan de släpper spelen, men spelet är inte "trsigt".

Jag arbetar i en butik och hanterar liknande ärenden dagligen och ofta så kan du lämna igen produkter som du är missnöjd med inom x antal dagar efter köpet. Problemet med spel är att det är en digital vara, så du kan inte direkt lämna igen dem.

Det ända du kan göra i detta fall är att vänta på reccensioner innan du köper nästa gång. Att förboka spel är en väldigt onödig risk och belönar utvecklare som släpper ofärdiga spel. Pröva istället att vänta en dag eller två och läs vad andra har att säga, i värsta fallet så får du spelet en dag eller två senare och i bästa fallet så sparar du 500 kronor. (I många fall har du väntat en lång tid på spelet, är två dagar till så farligt?)

Detta kommer att fortsätta så länge folk fortsätter att förboka spel och de ända som vinner något på det är utvecklarna

Nja, så kan man ju inte riktigt säga. Bara för att i ditt exempel, en biltillverkare är känd för att ha dålig kvalité får du inte "skylla dig själv" om bilen inte startar eller saknar växellåda. Då har du helt klart rätt att få felet avhjälpt, omleverans eller häva köpet. För att tillverkaren ska komma undan så måste han uttryckligen säga att motorn inte fungerar eller att växellådan saknas.

Spel har liksom med bilar alltid buggar och fel. Det handlar ju så klart om hur väsentliga felen är. Volvo återkallar årligen bilar för det är fel på ett bälte, en broms eller någon mjukvara (ofta har det dock med säkerhet och personers hälsa att göra, vilket är ännu viktigare, men samma principer gäller). Det spelar heller ingen roll om varan är rent digital, fungerar den inte som utlovat får du häva köpet.

OT: Jag kan ta som exempel när jag köpte Halo Master Chief Collection till min Xbox One från Xbox store. Det gick inte att joina kompisars spel för co-op, hitta multiplayer-matcher och så vidare. Microsoft har ju gjort reklam för att dessa saker ska man kunna göra i spelet. Om det inte fungerar när spelet släpps och om det inte finns något konkret datum i närtid när felet förväntas bli åtgärdat har man således rätt att häva köpet av spelet. Man ska inte behöva invänta andra personers recensioner innan man köper en vara. Dock kan det ju vara väldigt bra att påvisa att många fler än en själv är drabbad.

Microsoft återbelade direkt mina pengar, och jag fick till och med behålla spelet (antagligen en miss från deras sida).

Så jag rekommenderar dig verkligen att kontakta PS support och berätta vad det är som inte funkar samt påvisa att det är ett väsentligt fel -> Spelet går inte att spela som utlovat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tack för länken

Jahaja... Ja det är väl det man får räkna med tyvärr, större företag kommer aldrig vilja ge med sig för saker som för dem är små bagateller. Men men, ska försöka!

Var beredd på att det kommer ta tid bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, så kan man ju inte riktigt säga. Bara för att i ditt exempel, en biltillverkare är känd för att ha dålig kvalité får du inte "skylla dig själv" om bilen inte startar eller saknar växellåda. Då har du helt klart rätt att få felet avhjälpt, omleverans eller häva köpet. För att tillverkaren ska komma undan så måste han uttryckligen säga att motorn inte fungerar eller att växellådan saknas.

Spel har liksom med bilar alltid buggar och fel. Det handlar ju så klart om hur väsentliga felen är. Volvo återkallar årligen bilar för det är fel på ett bälte, en broms eller någon mjukvara (ofta har det dock med säkerhet och personers hälsa att göra, vilket är ännu viktigare, men samma principer gäller). Det spelar heller ingen roll om varan är rent digital, fungerar den inte som utlovat får du häva köpet.

OT: Jag kan ta som exempel när jag köpte Halo Master Chief Collection till min Xbox One från Xbox store. Det gick inte att joina kompisars spel för co-op, hitta multiplayer-matcher och så vidare. Microsoft har ju gjort reklam för att dessa saker ska man kunna göra i spelet. Om det inte fungerar när spelet släpps och om det inte finns något konkret datum i närtid när felet förväntas bli åtgärdat har man således rätt att häva köpet av spelet. Man ska inte behöva invänta andra personers recensioner innan man köper en vara. Dock kan det ju vara väldigt bra att påvisa att många fler än en själv är drabbad.

Microsoft återbelade direkt mina pengar, och jag fick till och med behålla spelet (antagligen en miss från deras sida).

Så jag rekommenderar dig verkligen att kontakta PS support och berätta vad det är som inte funkar samt påvisa att det är ett väsentligt fel -> Spelet går inte att spela som utlovat!

Precis exakt det jag menar. Spelar ingen roll egentligen, om produkten inte fungerar som utlovat så måste tillverkaren ta itu med det på något sätt.

Jaha se där ja, får väl hoppas på samma tur för min del då, har precis hört av mig till dem och går igenom en ominstallations-process atm som de skickade som kanske kan lösa problemen. Är skeptisk, men vi får väl se

Skrivet av KKay:

Var beredd på att det kommer ta tid bara

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jo, det är jag medveten om! haha

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+