Permalänk
Medlem

TV via fiber eller parabol?

Hej

Nytt tv-bredband ska snart beställas men det står mellan tv via fiber och parabol. Vad är enligt era erfarenheter det bästa mellan dessa två alternativ och varför? Fördelar- nackdelar.

Permalänk
Rekordmedlem

Inget alls är det bästa men annars får du bestämma vilka kanaler du vill ha och välja efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Båda har i princip samma kanaler, det måste finnas några för-och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Fördel med fiber-tv är att det behövs ingen parabol men nackdel är ingen internet = ingen tv. Fördel med parabol är att det behövs ingen internet men nackdel är att det krävs lite jobb med installationen.

Permalänk
Inaktiv

Nackdelar
Parabol: Störningar beroende på väder.
Internet: Internet är nere. Bildkvaliteten försämras om ni toksurfar, tankar ner m.m.

Fördelar
Parabol: Kan tas med vart du än flyttar (tror jag iaf)
Internet: Kan flyttas med om operatören tillåter det/erbjuder det.

Slutsats. Jag hade valt parabol.

Permalänk
Medlem

kvalitet på bild är bättre via parabol. Sen är det många som utnyttjar tvillingkorten för att ha i "sommarstugan".

Permalänk
Medlem

Fördelen med fibertv är att det är billigare att komma igång.

Parabol kostar mer att komma igång med om man inte redan har parabolen installerad.

Är kanalutbudet densamma så hade jag tagit fibertv.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Parabol har ett klart bättre flyt i bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Parabol har ett klart bättre flyt i bilden

"Flyt i bilden", har aldrig märkt något oflyt i tv mottagningen jag har genom Telias arrisboxar i fibern. Vad menar du?

Justerat lite...
Permalänk
Medlem

Sitter i den sitsen att parabolen går numera genom grannens skog sedan fyra-fem år tillbaks. Signalen är så precis att det är "vädret" som avgör om man kan titta eller ej.

Satt mitt hopp till höstens kommande fiber och att kunna glo på tv när jag vill utan att vädret "bestämmer" över det.

Läser denna tråd och blir lite svettig. :/

Vad är det som är "dåligt" med fibertv?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag har tv via fiber och det är kanon. Aldrig haft problem med bandbredden även när jag belastat nätet mycket tungt. Fast installation gör att det är superstabilt och vädret påverkar inte kvalitén någonting.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Så länge man har en stabil och tillräcklig uppkoppling ska det inte behöva bli några störningar på fibertv trots att man använder internet till andra saker samtidigt. Är väl möjligtvis om man sitter med en gammal slö adsl-lina på 4-6mb/s eller nåt sånt.
Ang. att bilden skulle vara bättre via parabol vet jag ingenting om, däremot så är ju parabol mer känsliga för väder vilket så klart är till internet/fibertv's fördel.
En annan aspekt i det hela är ju också att parabol också är rätt otympliga och tar en del plats, men har man plats för det så är det väl kanske inte värre än att ha ett par utemöbler på antingen sin balkong eller gräsmatta.
Jag hade kort och gott valt fibertv i vilket fall, oavsett om det nu skulle vara nån kvalitetsskillnad i bild då jag inte direkt upplever att fibertv skulle ha dålig bild.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Parabol, lätt. Betydligt bättre bild och störningar har jag aldrig haft via parabol.
Sen är det skillnad på leverantör via satellit, Canal Digital har betydligt högre bitrate än Viasat så
Viasat är mer likt tv via fiber i det avseendet.

TV via bredband kräver egen nätverkskabel till router/tjänstefördelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

"Flyt i bilden", har aldrig märkt något oflyt i tv mottagningen jag har genom Telias arrisboxar i fibern. Vad menar du?

Jag har själv Tv från Telia. Och när jag jämför att titta på t.ex hockey hos mig och hos mina föräldrar som har parabol är det gigantisk skillnad. Bilden blir som mjukare på nåt sätt. Och vi har lika TV-apparat så det har inget med det att göra

Permalänk
Medlem

Parabol alla dagar i veckan. Vi flyttade till ny lägenhet med tomt och enda leverantör vi kan ha var Telias fiber. Vi testade Telias iptv först tills min far fick till ett bra erbjudande på deras platta parabol och tvillingkort. Tog det utan att blinka. Canal Digitals bitrate är oslagbart.

Permalänk
Medlem

Det är snarare en livsstilsfråga. Bor du i lägenhet i ett miljonprogram, kör äldre bmw och vill passa in? Skaffa parabol. Har du självrespekt? Kör fiber-tv.

Permalänk
Medlem

Har du valet så parabol alla dagar i veckan.

Permalänk

Jag har precis stått med samma dilemma och jag valde parabol. Dels för att det är bättre bild, i princip alla kanaler har HD-upplösning, och dels för att jag vill använda min internetbandbredd till annat. Prismässigt är det nästan identiskt. Jag hade parabol monterad sedan tidigare men det ingår i princip alltid i kostnaden ändå (installation likaså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är snarare en livsstilsfråga. Bor du i lägenhet i ett miljonprogram, kör äldre bmw och vill passa in? Skaffa parabol. Har du självrespekt? Kör fiber-tv.

Hmm hur ska man ställa sig till det om man bor i hus på landsbygden och inte har fiber, saknar man då per automatik självrespekt?

TS, om du bor i lägenhet, vad säger då hyresvärden om parabol. Många hyresvärdar säger ju nej till parabol har jag hört

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Prismässigt varierar ju erbjudanden per utbud och leverantör hela tiden, så det måste man kolla upp från dag till dag vad som är bäst.

Vad gäller bildkvalitet så är det skillnad. Om det sedan är skillnad man bryr sig om är en annan sak. Men eftersom det nu var en fråga om det är skillnad så ja. Och är man kräsen så är frågan, är skillnaden stor? Och svaret är; ja. Canal Digital har fortfarande tv-marknadens bästa utbud av kanaler där bild och ljud är avsevärt bättre än hos andra operatörer. Så rent krasst så är det CD via parabol som gäller i dagsläget.

Vid jämförelser sida vid sida med samma tv-hårdvara men de olika operatörernas boxar så kan man lätt se skillnaden. Canal Digital och Visasat ligger i topp. Därefter har Boxer jämnast kvalitet på sitt utbud. ComHem och andra (små) kabeloperatörer ligger sämre till vid mina jämförelser.

Jag har vid flertalet tillfällen haft utrustning bredvid varandra och jämfört och betygsatt i följande ordning:

Canal Digital
Viasat
Boxer
Telias IPTV
ComHem

Det är de operatörer jag haft tillgång till på en och samma plats. Respektive operatörs bästa (dyraste) boxar har använts för rättvisans skull. Och ja, det är skillnad. Om det sen beror på komprimering eller hårdvara spelar ingen roll. Det är vad dom kan leverera som bäst som jag tittat på.

Nu är inte jämförelsen dagsfärsk och jag vet inte hur operatörerna presterar idag. Men det mest anmärkningsvärda var att över lag så upplevde jag att Telias IPTV och Comhem levererar en bild på tex SVT-HD som inte är bättre än Canal Digital och Viasats SD-kanaler av samma kanaler (SVT1 SVT2). Detsamma för de andra vanliga kanalerna som finns i HD.

De olika IPTV-leverantörerna kan jag inte uttala mig om i en sådan jämförelse men rent upplevelsemässigt när man ser på olika ställen så är det många gånger ingen rolig "HD"-signal man får fram.

Vad gäller störningar på tv via parabol så kan det bero på olika orsaker. Oftast beror det på en dåligt injusterad antenn. Vill man vara säker på att man har helt rätt justering så krävs instrument. När man tecknar ett abonnemang så ingår oftast en installationstjänst. De som utför detta ska vara kompetenta och ha erforderlig utrustning. Vet man att man bor illa till så kan det vara värt att gardera sig med en större antenn = starkare signal.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på telefonsupporten på en av dom större tv leverantörerna, och jag tror faktiskt jag skulle rekommendera parabol. En bra parabol kan fungera felfritt i flera år, sen kan det ju självklart strula hela tiden men det kan det med fiber också. Med fiber kan det bli driftstörningar och väldigt många fler saker som kan strula.

Parabol är dyrare att laga om det strular (om det inte är något som går på garanti), men fiber tar längre tid oftast.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla vilket kanalpaket du har och vilka som har bäst priser totalt över abonnemangstiden.

Permalänk
Medlem

Jag talar mig varm för TV via Fiber.
Farsan kör via parabol och själv kör jag fiber.
Jag tog och jämförde apparaterna sida vid sida och jag märken ingen skillnad när det gäller flyt, inte heller vad gäller bildkvalité.

Sedan så slipper man att minsta regnskur får parabolen att sapa ur.
Personligen ser jag ingen bonus med att ha parabol. Och dom som klagar på oflyt/hängningar kanske skulle skrota sina 56K modem.
För fiber-TV rekommenderas 8-12mbit/s.
Det kommer heller inte att spåra ur om du kör din bredbands-TV via fiber.
Har du en nedhastighet på 100mbit/s så är det tillräckligt för en normal familj där samtliga använder t.ex youtube och liknande.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Parabol har mer fördelar än IPTV.

Parabol:
- Flera inom hushållet kan titta på olika kanaler samtidigt.
- Geografiskt flytta var man vill.
- Högre bitrates vid HD sändningar än IPTV. Beroende på operatör/kanal, 5-18 Mb vid HD sändningar.
- 4K sändningar finns redan. IPTV lär dröja ett tag till.
- Om störningar vid oväder (vilket sällan händer om man installerar det på rätt sätt), har man fiber kvar för surf/stream online. När internet ligger nere så blir det svart på TV rutan och kan heller inte surfa.
- LIVE sändningar med smått fördröjning jämfört med IPTV.

Själv har jag Viasat via parabol och IPTV med fiber 100/100 via min hyresvärd (IP Sweden som TV leverantör) med Motorola VIP 1003 mottagare. Förväntar inte bra bild med IPTV då det ingår i hyran och som väntat. Mycket sämre bild än parabol. Om det beror på att det är gratis eller mottagaren vet jag inte. Bilden försämras ofta också mitt under LIVE sändningar och TV program.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Visst. Om inernet är nere = ingen tv men det är väl "grejen" med fiber att det aldrig ska vara nere? (Önskar samtidigt bilar som flyger och talande elefanter )

Då jag aldrig varit i närheten av fibertv så vet jag inte om det är marginella skillnader eller om det är som att jämföra en tv från 50talet med en Oledapparat idag? :/

Sett fram rejält mot att kunna glo på tv i höst på egna premisser istället för att grannens skog och "väder" ska bestämma det åt mig som idag och nu pajar ni det för mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Parabol har mer fördelar än IPTV.

Parabol:
- Flera inom hushållet kan titta på olika kanaler samtidigt.
- Geografiskt flytta var man vill.
- Högre bitrates vid HD sändningar än IPTV. Beroende på operatör/kanal, 5-18 Mb vid HD sändningar.
- 4K sändningar finns redan. IPTV lär dröja ett tag till.
- Om störningar vid oväder (vilket sällan händer om man installerar det på rätt sätt), har man fiber kvar för surf/stream online. När internet ligger nere så blir det svart på TV rutan och kan heller inte surfa.
- LIVE sändningar med smått fördröjning jämfört med IPTV.

Själv har jag Viasat via parabol och IPTV med fiber 100/100 via min hyresvärd (IP Sweden som TV leverantör) med Motorola VIP 1003 mottagare. Förväntar inte bra bild med IPTV då det ingår i hyran och som väntat. Mycket sämre bild än parabol. Om det beror på att det är gratis eller mottagaren vet jag inte. Bilden försämras ofta också mitt under LIVE sändningar och TV program.

Angående 4K, går det ens att få tag i kanalpaket med det? Tänker framför allt på att inte ens 1080p har slagit i TV-branschen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MickeMM:

Internet: Internet är nere. Bildkvaliteten försämras om ni toksurfar, tankar ner m.m.

Det där säger jag beror på hur fibern är dragen. När vi fick fiber för några veckor sen drog man in två fibersnören, en för data och en dedikerad för TV-tjänster. Så oavsett hur fan jag beter mig med min datalina så kommer TVn funka. Sen är ju såklart båda kopplade på samma lådor nere i telestationen, så om den går sönder går ju både TV och data ner, men det lär väl förhoppningsvis hända mer sällan än att det är lite dassigt väder ivägen för satelliten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag har parabol och bor uppe i norrbotten och jag har INGA problem med störningar på kanalerna, oavsett om det är regn hagel drivis eller blåser horisontala pingviner. Jag tror det beror mycket på vem som installerat parabolen och justerat in den. Då jag flyttade till kåken hade jag hit en kille som kollade över min installation och han satte dit ett extra stag på disken och bytte till en bättre switch. Jag körde med det ganska länge tills jag nyss bytte till Canal Digital som lev, Jag fick hem ett paket "gratis" som dom kallade det (jag har betalat den jag vet) med disken, ett dualhead parabolhuvud men jag sket i dessa grejer utan anväder bara boxen och min gamla parabol som redan satt på väggen, och det funkade direkt rakt av. Det enda som är lite trist är ju att man tappar 6an med canal digital, men då körde jag in den gamla kråkantennen till detta i canal digitalboxen så på det viset har jag dom markbunda kanalerna också, men DÄR har jag störningar om det snöar mycke ute eller liknande (go figure).

Så jag skulle gå på parabol ALLA dar i veckan, du har bättre bild, i alla fall som jag har upplevt det. Och som sagt inget "internet" ingen tv om du kör bredbandstv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Visst. Om inernet är nere = ingen tv men det är väl "grejen" med fiber att det aldrig ska vara nere? (Önskar samtidigt bilar som flyger och talande elefanter )

Då jag aldrig varit i närheten av fibertv så vet jag inte om det är marginella skillnader eller om det är som att jämföra en tv från 50talet med en Oledapparat idag? :/

Sett fram rejält mot att kunna glo på tv i höst på egna premisser istället för att grannens skog och "väder" ska bestämma det åt mig som idag och nu pajar ni det för mig.

Nöjer du dig att se på tv med leverantörens tv-box så har du inget att oroa dig för, kvalitén kan vara lite sämre beroende på hur leverantören komprimerat om den digitala videon i sitt nät. Fördelen med tv via satellit (dvb-s/s2) är att du kan köpa egna boxar eller tv-apparater med inbyggda mottagare. Där finns det ingen egentlig begränsning på hur många enheter du kan titta på samtidigt som det finns med IPTV (bandbredd, leverantörens begränsningar osv) som tv över bredband formellt heter. Det kan även vara lite svårare att spela in IPTV till annat än boxen från leverantör, där det finns tv-kort med dvb-s2-stöd för satellitsänd tv om man exempelvis vill spela in på en dator. Även om IPTV också ska vara byggd runt standarder så är det i allmänhet inte kompatibelt med inbyggda eller tredjepartsmottagare utan helt leverantörsstyrt.

Fast varför behöver folk ens mer än marksänt? Boxer/Teracom sänder ganska mycket betalkanaler nu för tiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Angående 4K, går det ens att få tag i kanalpaket med det? Tänker framför allt på att inte ens 1080p har slagit i TV-branschen

I Sverige lär det dröja: http://en.kingofsat.net/ultrahd.php

Andra länder börjar erbjuda det redan, ex DirecTV (US - 4K både via satellit eller bredband), Sky Q (UK- 4K sändningar via satellit)

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|