Permalänk
Medlem

Om man har problem med dålig bild på parabol vid dåligt väder så har men en felinställd parabol. Jag har inte haft en enda bildstörning på 4år oavsett väder.

Skrivet av TobaWan:

Fördelen med fibertv är att det är billigare att komma igång.

Parabol kostar mer att komma igång med om man inte redan har parabolen installerad.

Är kanalutbudet densamma så hade jag tagit fibertv.

Det brukar inte kosta nåt för varken parabol eller montering. Det som kostar brukar vara boxen. Men det är ungefär samma pengar oavsett det är parabol eller IP TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Parabol har mer fördelar än IPTV.

Parabol:
- Flera inom hushållet kan titta på olika kanaler samtidigt.

Hur menar du då? Telia erbjuder upp till fyra tv boxar och då ingår även Telia play+ som gör att du även kan se vissa kanaler på surfplattor och i mobiler!

Kan annars hålla med om att den bitraten som man får via parabol är något som man inte kommer upp till genom fiber.

Jag betalar idag 300:- för Telias data/tv/telefoni i fibern. Motsvarande tv paket kostar på Canal digital kostar 319:-/mån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Parabol alla dagar i veckan. Vi flyttade till ny lägenhet med tomt och enda leverantör vi kan ha var Telias fiber. Vi testade Telias iptv först tills min far fick till ett bra erbjudande på deras platta parabol och tvillingkort. Tog det utan att blinka. Canal Digitals bitrate är oslagbart.

För SD material kör Telia 3.5Mbit som bitrate i snitt, vet inte vad motsvarande parabol har för bitrate.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hade valt parabol så länge mottagningen kan bli bra, d.v.s. inga höga träd tätt inpå huset o.s.v.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har parabol och Telia IPTV

jag har idag både parabol och Telia IPTV. att jag har Telia TV beror på att när jag drog i fiber fick jag så bra erbjudande att jag bara var tvungen att ta det.
parabol har jag haft i säkert 20 år med massa olika paraboler och massa olika mottagare. dom senaste 7-8 åren har jag haft toroidal T90 parabol och även när det har snöat massa har jag alltid haft bild. alltså jag minns inte när det vara senast jag inte hade bild. CD kanaler är bara för bra i bildkvalité. viasat inte långt efter.
telia tv kör jag trådlös med deras Technicolor TG233 (så fula att jag har gömt en i väggen bakom tv-n och den andra i gardaroben), orkade inte dra 2 kablar till upp till övervåningen. sedan när sommaren kommer drar jag ut en Telia tv på Altanen. alltså även här har jag aldrig haft problem. det tuffar på trådlöst utan minsta problem. bilden är dock inte det samma som på parabolen men den är inte dålig för det. dessutom så har jag massor av prylar på min nätverk utan att jag märker att det laggar. linan är 100/100 och just nu är det 21 prylar uppkopplade och då sover ungar o flera datorer är offline. inga problem går perfekt. kan säga att jag kör QoS på min EdgeMax routern så kanske därför är det bra med allt.

så vad du vill ha handlar för mig om vad du orkar göra och hur mycket du vill betala. parabol definitivt mer jobb men när det är klart tuffar den på om du väljer bra kvalité på prylarna.
har du fiber som jag då är det bara koppla så drar det igång med IPTV, men där kan det också bli jobb om du ska dra kablar eller investera i trådlösa grejer. skulle rekommendera dra tråd men är man lite lat går bra trådlös med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Hur menar du då? Telia erbjuder upp till fyra tv boxar och då ingår även Telia play+ som gör att du även kan se vissa kanaler på surfplattor och i mobiler!

Kan annars hålla med om att den bitraten som man får via parabol är något som man inte kommer upp till genom fiber.

Jag betalar idag 300:- för Telias data/tv/telefoni i fibern. Motsvarande tv paket kostar på Canal digital kostar 319:-/mån...

Hur jag menar vill jag inte gå in i detalj.
Om tar det enkelt, FiberTV är bunden inom samma hushåll via IP nummer. Parabol kör inte med IP nummer och utan via program kortet.

Sen verkar det som TV abbonemang via Fiber är dyrare än via parabol. Ex: Telia har Viasat Guld för 699:-/mån och via parabol kostar det 585:-/mån.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

För SD material kör Telia 3.5Mbit som bitrate i snitt, vet inte vad motsvarande parabol har för bitrate.

på inspelning får jag 14Mbps på SVT och 8Mbps på vanlig 25fps från Kanal 5. Bildkvaliteten är mycket bättre än jag hade från Telias IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

på inspelning får jag 14Mbps på SVT och 8Mbps på vanlig 25fps från Kanal 5. Bildkvaliteten är mycket bättre än jag hade från Telias IPTV.

CD och B2 kör runt 18Mbps för SVt1 HD om jag minns rätt. Man kan se bitraten på vissa STBer, bara gå in och kika.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Stämmer inte

Skrivet av Sasser:

Fördel med fiber-tv är att det behövs ingen parabol men nackdel är ingen internet = ingen tv. Fördel med parabol är att det behövs ingen internet men nackdel är att det krävs lite jobb med installationen.

Jobbar som säljare av tjänsterna på fibern åt ett av de stora bolagen , internet är inte ett krav för tv, man kan välja att enbart ha tv via fiber utan bredband.
Med vänlig hälsning Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Play +

Skrivet av Gaist:

Hur menar du då? Telia erbjuder upp till fyra tv boxar och då ingår även Telia play+ som gör att du även kan se vissa kanaler på surfplattor och i mobiler!

Kan annars hålla med om att den bitraten som man får via parabol är något som man inte kommer upp till genom fiber.

Jag betalar idag 300:- för Telias data/tv/telefoni i fibern. Motsvarande tv paket kostar på Canal digital kostar 319:-/mån...

Kan även tillägga att du kan köra play + via chromecast / Apple tv sedan ett år tillbaka om vi pratar Telia . Så har man tre st Tv behöver man igentligen inte extraboxar eller tvillingabonemang, händer inte att man kommer billigare undan på parabolen.
Med vänlig hälsning Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Priser

Skrivet av XPerion:

Hur jag menar vill jag inte gå in i detalj.
Om tar det enkelt, FiberTV är bunden inom samma hushåll via IP nummer. Parabol kör inte med IP nummer och utan via program kortet.

Sen verkar det som TV abbonemang via Fiber är dyrare än via parabol. Ex: Telia har Viasat Guld för 699:-/mån och via parabol kostar det 585:-/mån.

Du brukar däremot få 3 månader fritt / år samt att du får i tvboxen 2 play + konton där samma kanaler ingår (3 tv med andra ord ) samt att du får viaplay , folk har börjat dela på kontona för att få ner kostnaderna .
Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle säga fiber rakt av för att de har bästa Tv systemen, du kan starta om live sända program från början , pausa ,spola . Enorma playbiblotek samlade istället för att köra gratisversionerna i appletvn , fått in youtube Netflix , Spotify hyra filmer matcher , samlingsportal för olika bolag i boxarna. Tex viasat Och -cmore
Helt hundra på att parabolen är utdöende. Viasat har ju massa säljare som kränger fiber tex😁
+ att det är riktigt sällsynt att du får det billigare på en parabol än via fibern.
Har knackat iaf en 10.000 dörrar + och jämfört så många räkningar.
Mvh Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

"Flyt i bilden", har aldrig märkt något oflyt i tv mottagningen jag har genom Telias arrisboxar i fibern. Vad menar du?

Han går nog på gamla fakta, i dagens läge ligger båda vad gäller " flyt" helt lika.
Det där hänger nog med sedan ADSL var det som gällde.

Och med tanke på alla jävla störningar man får med parabol så vill jag inte se dom på frimärken ens en gång.

Blåser lite för mycket = störningar

Regnar = störningar

Snö = störningar.

Det finns plastkåpor att köpa som skyddar från det värsta av regn och snö, men dom är så långt från felfria man någonsin kan komma.

Fråga far min så lär ni få njuta av ett rekord i svordomar.
Dock så är parabol hans enda alternativ, så inte mycket till val där.

Inte heller bilden är bättre med parabol nu för tiden. Jag har själv jämfört både bild och ljud vad gäller IPTV vs parabol på samma TV.

Nej IPTV is the shit. Men då skall det vara fiber med 100/10 som utgångspunkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227945:

Nackdelar
Parabol: Störningar beroende på väder.
Internet: Internet är nere. Bildkvaliteten försämras om ni toksurfar, tankar ner m.m.

Fördelar
Parabol: Kan tas med vart du än flyttar (tror jag iaf)
Internet: Kan flyttas med om operatören tillåter det/erbjuder det.

Slutsats. Jag hade valt parabol.

Går inte TV på en "separat" del av bandbredden? Om inte TS syftar på IPTV.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk

@Lifooz:

Man kan undra vad förutsättningarna är för din pappas parabol?
Har han träd i vägen, liten disk, dåliga LNB´s För det du beskriver låter ju helt sjukt.

Blåser lite för mycket = störningar / Aldrig haft någon störning av vinden, senast klass 2 varning igår.

Regnar = störningar / Har hänt för mig 2 gånger på 5år som jag haft parabolen.

Snö = störningar. / Sopat av parabolen cirka 1 gång per vinter, mest för att det ser ut som en snöboll.

IPTV har jag inget emot, men skönt att ta med kortet och tv utbudet till sommarstugan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selleselle:

@Lifooz:

Man kan undra vad förutsättningarna är för din pappas parabol?
Har han träd i vägen, liten disk, dåliga LNB´s För det du beskriver låter ju helt sjukt.

Blåser lite för mycket = störningar / Aldrig haft någon störning av vinden, senast klass 2 varning igår.

Regnar = störningar / Har hänt för mig 2 gånger på 5år som jag haft parabolen.

Snö = störningar. / Sopat av parabolen cirka 1 gång per vinter, mest för att det ser ut som en snöboll.

IPTV har jag inget emot, men skönt att ta med kortet och tv utbudet till sommarstugan

Beroende på vart man bor i landet så är ju täckningen till satelliten olika bra. Sen så erbjuder många IPTV-operatörer idag möjligheten att streama TV via internet vilket medför att man även där har möjligheten att ta med kanalutbudet till sommarstugan utan att behöva betala några extra kostnader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Han går nog på gamla fakta, i dagens läge ligger båda vad gäller " flyt" helt lika.
Det där hänger nog med sedan ADSL var det som gällde.

Och med tanke på alla jävla störningar man får med parabol så vill jag inte se dom på frimärken ens en gång.

Blåser lite för mycket = störningar

Regnar = störningar

Snö = störningar.

Det finns plastkåpor att köpa som skyddar från det värsta av regn och snö, men dom är så långt från felfria man någonsin kan komma.

Fråga far min så lär ni få njuta av ett rekord i svordomar.
Dock så är parabol hans enda alternativ, så inte mycket till val där.

Inte heller bilden är bättre med parabol nu för tiden. Jag har själv jämfört både bild och ljud vad gäller IPTV vs parabol på samma TV.

Nej IPTV is the shit. Men då skall det vara fiber med 100/10 som utgångspunkt.

/Lifooz

det är säkert så att det finns störningar på paraboler men jag kan säga att min parabol Terodial 90 är helt suverän. jag satt igår i soffan och såg hur den svajade och gungade i den hårda vinden vi hade igår och alla kanaler fungerade utan minsta problem.
jag har haft parabol i minst 20 år med olika storlekar på dom, med motor utan etc, men sedan jag köpte den här med 6 lnb är jag mer än nöjd. jag tror att jag en gång för tip 5-6 år sedan var ute och tog bort lite snö men annars inget.

jag har oxå telia iptv och visst är den bra med. fungerar oxå alltid för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selleselle:

@Lifooz:

Man kan undra vad förutsättningarna är för din pappas parabol?
Har han träd i vägen, liten disk, dåliga LNB´s För det du beskriver låter ju helt sjukt.

Blåser lite för mycket = störningar / Aldrig haft någon störning av vinden, senast klass 2 varning igår.

Regnar = störningar / Har hänt för mig 2 gånger på 5år som jag haft parabolen.

Snö = störningar. / Sopat av parabolen cirka 1 gång per vinter, mest för att det ser ut som en snöboll.

IPTV har jag inget emot, men skönt att ta med kortet och tv utbudet till sommarstugan

Han har det huvud som rekommenderades, skulle tydligen vara ett av deras ivrigaste,
det kostade 700:- och har laser. <--- har dock ingen koll på varför.

Dubbla fästarmar med förstärkt LNB arm.

Och samtliga träd är utplånade.

En vild teori vi har är att det är på grund av att den sitter fast i en plåtvägg, även om det känns så långt man bara kan komma från den egentliga anledningen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelbitar25:

Jobbar som säljare av tjänsterna på fibern åt ett av de stora bolagen , internet är inte ett krav för tv, man kan välja att enbart ha tv via fiber utan bredband.
Med vänlig hälsning Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Det må hända att man inte behöver bredband för tv beroende på vad det är för tv dvs kabeltv eller iptv. Men diskussionen handlade om för/nackdelar, jag kan precisera mig mer om du önskar ett mer utförligt svar det är bara citera mig.
Med vänlig hälsning Tomten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227945:

Nackdelar
Parabol: Störningar beroende på väder.
Internet: Internet är nere. Bildkvaliteten försämras om ni toksurfar, tankar ner m.m.

Fördelar
Parabol: Kan tas med vart du än flyttar (tror jag iaf)
Internet: Kan flyttas med om operatören tillåter det/erbjuder det.

Slutsats. Jag hade valt parabol.

instämmer nästan helt, dock skulle jag påstå att påståendet med att bildkvalitén blir sämre om man maxar sitt internet inte stämmer.

och dessutom skulle jag nog säga att det är en smaksak... jag ser bara ett alternativ och det är via fiber. Att slippa en parabol på taket överväger det mesta tycker jag.

mvh

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Beroende på vart man bor i landet så är ju täckningen till satelliten olika bra. Sen så erbjuder många IPTV-operatörer idag möjligheten att streama TV via internet vilket medför att man även där har möjligheten att ta med kanalutbudet till sommarstugan utan att behöva betala några extra kostnader.

Täckningen är olika som du säger, men dåligt inställd parabol ger inte direkt någon bra upplevelse.
Både Canal Digital och Viasat kör sina play-tjänster som jag kan använda i stugan. Men det förutsätter att jag har internet i stugan vilket jag inte har. Känns bara onödigt med ett abonnemang för att jag ska kunna se på IPTV (företags surfen räcker till det lilla jag surfar när man är i stugan). Då jag endast behöver ta med mig kortet och stoppa i CI+ modulen i tvn. Sedan så är det ju skönt att köra med CI+ Modul i tvn med kortet så man slipper en extra box vid tvn och en till fjärrkontroll.

Jag tror det mest är upp till var och en hur man vill göra. Men jag tror själv IPTV är framtiden, körde det själv när BBB lanserade sin första Viasatbox för en herrans massa år sedan. Och den fick jag säga upp efter en massa tjafs med BBB, betalade för 10/10 internet (fanns inget snabbare då) såg jag på tv så drog den mellan 6-8mbit. Så jag ringde och bad dem öka på för att kompensera för vad IPTV drog i bandbredd eller dra av för förlusten av bandbredden på internet räkningen. Men det kunde de inte göra, så då fick jag säga upp det.

Permalänk
Avstängd

Fiber TV, med ci modul?

Tar liv i en gammal trål istället för att starta en ny!

Alternativ 1: Om jag beställer fiber-tv från Bredbandsbolaget, måste då min "kanal-box" vara inkopplad till min router för att få tillgång till nätverk och fiber-tvn? Och behöver jag någon ful bordsantenn då eller går det helt antennlöst?

Alternativ 2: Har också iden om att beställa BBB fiber tv och koppla in kanalkortet i en gammal CI-modul från en annan leverantör för att slippa flera dosor.(dom erbjuder ingen egen men läst på internet att det fungerar med andras) Men hur i praktiken ska ci modulen ta del av fibern? Behöver den vara inkopplad till internet? eller går CI-modulen via bordsantenn och är inte alls beroende av nätverk?

Hjälp mig gärna att förstå!
Mvh

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Tar liv i en gammal trål istället för att starta en ny!

Alternativ 1: Om jag beställer fiber-tv från Bredbandsbolaget, måste då min "kanal-box" vara inkopplad till min router för att få tillgång till nätverk och fiber-tvn? Och behöver jag någon ful bordsantenn då eller går det helt antennlöst?

Alternativ 2: Har också iden om att beställa BBB fiber tv och koppla in kanalkortet i en gammal CI-modul från en annan leverantör för att slippa flera dosor.(dom erbjuder ingen egen men läst på internet att det fungerar med andras) Men hur i praktiken ska ci modulen ta del av fibern? Behöver den vara inkopplad till internet? eller går CI-modulen via bordsantenn och är inte alls beroende av nätverk?

Hjälp mig gärna att förstå!
Mvh

Tyvärr kommer en CA-modul aldrig att funka med IPTV då det inte finns någon standard för detta så du måste koppla in en box till en router för att få det att fungera. Däremot om BBB sänder via kabel-tv så går det att använda sig av en CA-modul. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Någon som vet om IPTV via BBB går genom vilken nätverkskabel som helst från deras router eller är det en speciell utgång från routern? Har nämligen deras internet i dagsläget och kabel dragen till dator som i sin tur står nära TV. Det vore således önskvärt att kunna grena kabeln vid datorn och förlänga fram till TV.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att skaffa parabol. Sjukt less på viaplays piss-bitrate. Har iofs inte testat comhems utbut - men har svårt att tänka mig att det är något att hänga i granen. Testade ppv från cmore under tidiga SHL-slutspelet och jag var inte imponerad.

Är man sportintresserad ska man nog lägga pengarna på en parabol innan de exempelvis slösas på en 4k-tv. I dagsläget utnyttjar man ju inte ens en high end full hd-tv tack vare värdelös bitrate osv.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är snarare en livsstilsfråga. Bor du i lägenhet i ett miljonprogram, kör äldre bmw och vill passa in? Skaffa parabol. Har du självrespekt? Kör fiber-tv.

Skulle säga tvärtom.
"Gör som alla andra kör fiber eller kabel än att ha din fula tallrik på väggen".

Med riktiga grejor så slår parabol allt annat.
Nu jämför jag INTE canaldigital och viasats skitboxar och tallrikar dom ger med för 1kr eller på köpet!!!

Köper du egna saker och installerar ordentligt så är det bättre.
Med fiber tv har du en sketen bulkbox som är låst av din operatör som du inget själv kan göra nåt med.
Som dessutom hänger sig i tid och otid.
Operatören bestämmer åt dig vilken ordning kanalerna ska vara.
Operatören bestämmer vilka kanaler som ska vara i nätet! Vilken omfattning och vilken kvalite! Vilka paket dom ska ingå i osv...

Det gör ju cd o viasat med.
Men nu ska vi inte glömma att jag pratar om parabol och egen utrustning.
Du kan ha motorstyrning eller 4 eller än mer LNB huvuden (dvs 4st eller mer sattelitpositioner).

Även om det finns mycket skit man inte behöver finns en hel intressanta kanaler att titta på.
Har en bekant som var bara intresserad av nyheter och formel 1. Cnn, bbc och formel 1 från tyska RTL 0kr/mån.

Parabol har även den fördelen som redan nämts sommarstuga och husvagn, du kan ta emot dina kanaler i de flesta ställerna inom Europa hur lätt som helst (inklusive det du har abb tex svt, tv3, tv4 etc etc).

Dessutom är inte fiber 100% säker.
Krävs kabel av har du varken internet eller tv.
Skulle parabol krångla har du playtjänsten via fiber.
Krånglar internet har du åtminstone tv att se via parabol!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227945:

Internet: Internet är nere. Bildkvaliteten försämras om ni toksurfar, tankar ner m.m.

Kanske finns undantag men fiberabonnemang har i regel separata VLAN för surf och TV (och IP-telefoni) över gigabitlina så det ska inte påverka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kanske finns undantag men fiberabonnemang har i regel separata VLAN för surf och TV (och IP-telefoni) över gigabitlina så det ska inte påverka.

Fortfarande samma kabel.
Fortfarande (oftast) samma mediaomvandlare.
Säkert även samma delar hos operatör (det kan jag inte svara på dock, men var en tanke).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Fortfarande samma kabel.
Fortfarande (oftast) samma mediaomvandlare.
Säkert även samma delar hos operatör (det kan jag inte svara på dock, men var en tanke).

Skickades från m.sweclockers.com

Lite svårt att bemöta då du inte framför något konkret argument annat än att du påtalar det självklara.

CPE hemma hos mig består av en fiberkonverter och en L2 switch, en så kallad tjänstefördelare med en Ethernet-port för respektive tjänst. Ett ganska vanligt upplägg för fiberabonnenter vill jag påstå.

Utgår vi från ett 100/100 internet-abonnemang på en 1000 Gbps förbindelse så kan man alltså räkna ut att 900 Mbps som blir över borde räcka gott och väl för IP-TV (och IP-telefoni), eller hur?

Sitter hela grannskapet med uppgraderade gigabit-abonnemang och "toksurfar" hela dagarna så har vi ju såklart ett helt annat scenario.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite svårt att bemöta då du inte framför något konkret argument annat än att du påtalar det självklara.

CPE hemma hos mig består av en fiberkonverter och en L2 switch, en så kallad tjänstefördelare med en Ethernet-port för respektive tjänst. Ett ganska vanligt upplägg för fiberabonnenter vill jag påstå.

Utgår vi från ett 100/100 internet-abonnemang på en 1000 Gbps förbindelse så kan man alltså räkna ut att 900 Mbps som blir över borde räcka gott och väl för IP-TV (och IP-telefoni), eller hur?

Sitter hela grannskapet med uppgraderade gigabit-abonnemang och "toksurfar" hela dagarna så har vi ju såklart ett helt annat scenario.

Det har du helt rätt i.

Tolkade det mest som att tv ej påverkas om nätet har problem. Vilket det lär göra oavsett hur dom delat det.

Dock som ett tillägg så finns ju vanlig kabel tv signal över fiber och det är en helt annan historia också.
Dock verkar det systemet knappt någon använda i Sverige.

Finns dem som kör tv alltså på en helt separat fiber också.

Hade själv valt det senare alternativet över parabol eller egentligen kompletterat. Haft grundutbudet i alla tv utan boxar o speciella kablar o nätverk!

Sedan kört bara fria kanaler från min befintliga parabolsystem.

Men tyvärr hade varken BBB, Telia eller Ip only sådan tv lösning. Tyckte också att BBB tv var dyrt. Ca 15 kanaler (många såna man ändå får fritt från marknätet) första året 199kr/mån...därefter nåt på 300kr.
Men hade dom erbjudit dessa kanaler i okodad dvb-t eller dvb-c format till hela husets tv utan boxtvång hade jag tagit det i alla väder deras tv och fått samma betalutbud till alla husets 6 tv apparater.

Idag har jag en inspelningsbar ultimo med 2 sattelitmottagare och1 marksänt/kabel mottagare så jag kan spela in från marksänt tv (bor på gränsen och ser ca 15 kanaler fritt från marknätet, som man varken får med parabol eller via BBB fiber).
Går spela in flera program samtidigt och innehållet går se med boxen, dator eller bränna på skiva eller helt enkelt spara på hårddisk.

1 tvilling på en sketen CD box.

Sedan gamla SD boxar med bara fria utbudet och marksända fria kanaler.

Canaldigital har även en lösning via internet (den tar dock o äter kapacitet då de går via vanliga internet, men man har ju fiber så gör inget).
Bra komplement och ingår i Abbet.
Där finns veckoarkivet och de som IP tv folket ser som fördel. Men innehållet raderas efter 2 veckor och tjänsten är spärrad utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com