Forumdelen sponsras av

Glasögon som filtrerar ut blått ljus från skärmen

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Glasögon som filtrerar ut blått ljus från skärmen

Jag märker att jag har svårt att bli trött på kvällarna då jag sitter framför datorn. Finns det glasögon som filtrerar ut blått ljus? Ni som använder sådana hjälper det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

Installera F.lux annars.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | Noctua NH-D15 SE-AM4 | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU |

Monitor Audio Silver 200 + Yamaha WXC-50 + Rotel RB-1552 MkII
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Glasögon har jag aldrig hört talas om, men däremot finns t.ex. f.lux som justerar färgen på skärmen efter tidpunkten på dagen. Men i min åsikt så är det bättre att ha bra belysning som man kan tända istället.

Edit: Jag läste visst lite dåligt och fick för mig att problemet var att du blir trött i ögonen på kvällen (ett problem jag själv har, och botar genom att ha belysning ovanför skärmen). Då kanske mitt tips om bra belysning inte är helt relevant, eftersom jag antar att det också skulle vara problematiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

färgtemperaturen kan ju regleras via din monitor med ett knappklick.. har nog inte ägt en enda monitor som inte haft den inställningen.. finns det inte i hårvaran kan du göra det via windows/grafikkortsinställningarna.

dom där glasögon (Gunnar) som blivit kända tror jag är ganska överskattade, samt är dom dyra för en sån enkel grej.. sen vet jag förvisso inte om det kanske är så att ljuset i sig från monitorn (oavsett färg mjukvarumässigt) ändå är i det blåa dagsljusspektrumet..

i5 8600K / Asrock Fatal1ty Z370 Gaming K6 / G.Skill Ripjaws V / GTX 1080 ti / 34" samsung LS34E790CN / LG OLED 55" B7V / Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Det är inte så att det bara är ögonen som tar upp ljus om någon trodde det, huden tar också upp ljus och aktiverar saker i kroppen. Jag vaknar själv (för) tidigt på morgonen även om jag så bara får dagsljus på kroppen, men ej rakt på ögonen. Så glasögon hjälper väl kanske delvis, men nja, tror det är mycket placebo och säljsnack!

Edit: Niqab + brillor lär nog iofs funka.. Snygg blir man på köpet.

i5 8600K / Asrock Fatal1ty Z370 Gaming K6 / G.Skill Ripjaws V / GTX 1080 ti / 34" samsung LS34E790CN / LG OLED 55" B7V / Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Brukar använda mina Ray Ban solglasögon med styrka och gul/brunt glas med alla "tillbehör". Kostar ganska mycket men som FilleMang har jag brytningsfel och är extremt känslig för ljus.
Hjälper mot torra ögon och huvudvärk men skulle inte påstå att jag blir tröttare av att använda dom.

Så togs FilleMangs inlägg bort medans jag skrev. Om någon undrar..

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

f.lux, eller varför bara inte ändra färginställningarna direkt på skärmen?

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jobbigt nära dansken
Registrerad
Maj 2007

Det FINNS Gunnar glasögon för det du vill ha. Jag skulle dock starkt rekommendera att först testa med f.lux. och se om det hjälper.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/gamingti...

Inte direkt prisvärda, men produkten finns att köpa.

i7 6700k, 1080, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Jag har ett par NoScope Glasses som jag använder. Betydligt billigare än Gunnars och finns en modell som sitter över dina vanliga glasögon om du nu använder det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Faktum kvarstår dock, Niqab är ett måste för fullt skydd då även hud tar upp ljus och kommer göra att melatoninproduktionen (den hormon som gör oss trötta) saktas ner eller upphör.

Kör ni glasögon utan Niqab eller annat skydd för huden är ni bara en person som sitter med solbrillor framför datorn. *pekar och skrattar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Jul 2008

Måste bara hoppa in lite här (sorry!) men jag laddade ner och installerade f.lux och DAYUM vilken skillnad! När man väl har vant sig vid skillnaden som blir så känner man snabbt hur mycket skönare det är att sitta framför datorn när det är dåligt/lite/inget ljus annars i rummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2014

F.lux är superbt. Har svårt att sitta vid en dator efter att solen gått ner som inte har det installerat. Himla skönt att slippa det jobbiga obehagliga blåa ljuset som påverkar oss mer negativt än vi tror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Bemushroomed:

Faktum kvarstår dock, Niqab är ett måste för fullt skydd då även hud tar upp ljus och kommer göra att melatoninproduktionen (den hormon som gör oss trötta) saktas ner eller upphör.

Kör ni glasögon utan Niqab eller annat skydd för huden är ni bara en person som sitter med solbrillor framför datorn. *pekar och skrattar*

Luva och skägg. Nästan niqab.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av anon114264:

Jag märker att jag har svårt att bli trött på kvällarna då jag sitter framför datorn. Finns det glasögon som filtrerar ut blått ljus? Ni som använder sådana hjälper det?

Sänk ljusstyrkan.

Inte ovanligt att folk sitter med 200+ cd/m2..

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Cr0n0:

Jag har ett par NoScope Glasses som jag använder. Betydligt billigare än Gunnars och finns en modell som sitter över dina vanliga glasögon om du nu använder det.

Beställde du från deras hemsida?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Jag testade med mina polaroidglasögon, inget att rekommendera

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Jag har själv 2 skärmar. En har egen blir Light filter medan den andra inte har det.. Så kan inte använda f. Lux då den med blurelightfilter blir helt fel då.. Någon som vet hur man skulle löst f. Lux. På bara 1 monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Finns glasögon som går att slipa och där antireflexen reflekterar de blå ljuset. Vi säljer såna, fungerar bra. använder ofta till terminalglasögon t.ex.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Nima2001:

Jag har själv 2 skärmar. En har egen blir Light filter medan den andra inte har det.. Så kan inte använda f. Lux då den med blurelightfilter blir helt fel då.. Någon som vet hur man skulle löst f. Lux. På bara 1 monitor?

Ska tydligen inte gå. Enklast är nog att helt enkelt ändra färginställningarna direkt i skärmens inställningar.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av morxy49:

Ska tydligen inte gå. Enklast är nog att helt enkelt ändra färginställningarna direkt i skärmens inställningar.

Jag har bytt till varm färgton och sänkt brightness ordentligt. Men det känns ändå inte alls bekvämt för ögonen.. vad mer kan man göra?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2014

Vad finns det för nya glasögon idag som funkar och ser ut som vanliga?
Någon som har tips!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Synoptik har blåljusfilter som tillval (400kr) till deras glasögon, tog det på terminalglasögonen jag just köpte.

8086k|Asus Z370i|EVGA 1080ti Hybrid SC2|16 GB ram|1 TB Samsung 970 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Apr 2016

Använder du Windows kan du använda inbyggda "night light", utöver att man kan stänga av och sätta på efter behov så kan man schemalägga efter bestämda klockslag. Låter du Windows få tillgång till platsdata kan du även schemalägga det efter solens upp- och nedgång.

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Mus: Corsair Scimitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

F.lux är bra, men har man Windows 10 finns ju redan den funktionen out of the box, F.lux kanske kan styras något bättre dock, inte använd F.lux sedan Windows 10 fick samma funktion.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2012

jag är nöjd med standard inställningarna & lägger mig när jag tycker klockan blir för mycket. riktigt simple.

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Mindfighter:

Synoptik har blåljusfilter som tillval (400kr) till deras glasögon, tog det på terminalglasögonen jag just köpte.

Ok de säljer inte bara glas med blåljusfilter? Har inte behov av glasögon nämligen bara vid datorn