Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Benq Xl2411Z Ändrar ordningen på ikonerna vid varje uppstart

Permalänk
Medlem

Benq Xl2411Z Ändrar ordningen på ikonerna vid varje uppstart

Hej

Jag har haft under snart ett halv år ett problem att ikonerna på mitt skrivbord ändrar plats om jag inte sätter på min skärm under uppstarten av datorn dvs att om jag bara trycker på ström knappen och låter datorn ladda upp skrivbordet så byter ikonerna till en viss plats. Det som är konstigt är att om jag ändrar de tillbaka hur jag ville så hjälper det inte.

Jag gick så långt att jag trodde att en formatering skulle fixa detta men jag har så fel. Tydligen så hjälpte det inte utan problemet kvarstår dvs att detta problem är inte skapat av något program/mjukvara.

Min fråga blir, är det grafikkortet som strular eller är det skärmen som allmänt ger mig huvudvärk?

Har sökt på detta problem i tusentals timmar och har prövat allt jag sett. Så jag tror i all stor sannolikhet att det är ett hårdvarufel.

Snyggat till rubrik /mod
Permalänk
Skrivet av Teicaus:

Hej

Jag har haft under snart ett halv år ett problem att ikonerna på mitt skrivbord ändrar plats om jag inte sätter på min skärm under uppstarten av datorn dvs att om jag bara trycker på ström knappen och låter datorn ladda upp skrivbordet så byter ikonerna till en viss plats. Det som är konstigt är att om jag ändrar de tillbaka hur jag ville så hjälper det inte.

Jag gick så långt att jag trodde att en formatering skulle fixa detta men jag har så fel. Tydligen så hjälpte det inte utan problemet kvarstår dvs att detta problem är inte skapat av något program/mjukvara.

Min fråga blir, är det grafikkortet som strular eller är det skärmen som allmänt ger mig huvudvärk?

Har sökt på detta problem i tusentals timmar och har prövat allt jag sett. Så jag tror i all stor sannolikhet att det är ett hårdvarufel.

Det låter som att du använder fel upplösning på datorn. Annars kan du se om de finns någon upplösnings inställning på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Hej

Jag har haft under snart ett halv år ett problem att ikonerna på mitt skrivbord ändrar plats om jag inte sätter på min skärm under uppstarten av datorn dvs att om jag bara trycker på ström knappen och låter datorn ladda upp skrivbordet så byter ikonerna till en viss plats. Det som är konstigt är att om jag ändrar de tillbaka hur jag ville så hjälper det inte.

Jag gick så långt att jag trodde att en formatering skulle fixa detta men jag har så fel. Tydligen så hjälpte det inte utan problemet kvarstår dvs att detta problem är inte skapat av något program/mjukvara.

Min fråga blir, är det grafikkortet som strular eller är det skärmen som allmänt ger mig huvudvärk?

Har sökt på detta problem i tusentals timmar och har prövat allt jag sett. Så jag tror i all stor sannolikhet att det är ett hårdvarufel.

Ghettofix: låt skärmen vara i standby hela tiden.
Den drar extremt lite ström i standby och ditt problem är borta.

Snyggare fix:
Navigera i registret till:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration
Under där har du ett par/ett knippe olika undermappar.
Några mappar heter nånting liknande "SIMULATEDxxx" eller "MSxxxx", ignorera dessa.
Mappen du vill åt heter nånting liknande vad din skärm heter, t.ex så har jag "DELxxxx".
I den mappen klocka på undermappen som heter "00".
Och i den så har du två värden som heter "PrimSurfSize.cx" och "PrimSurfSize.cy".
Ändra dessa till din skärms native upplösning (tänk på att klicka i "decimal" innan du ändrar !).

Efter omstart så kommer windows att köra din skärms native upplösning även om det inte hittar en skärm under uppstart.
Så dina ikoner kommer inte att flyttas runt längre !

Permalänk
Medlem

@gylldevik: Skärmen körs på inställningen full dvs 1920 * 1080 och windows kör också på denna upplösning.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Gått in och kollat på dessa register och det finns redan där tyvärr min upplösning (1920*1080).