Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk

@memory_leak:
Du måste ändra displayporten från version 1.1 till 1.2 (tror jag det var) i inställningarna på skärmen för att få den att gå i 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Inga tendenser till inbränning? Det är framförallt det som gör att jag tvekar. Intressant att se om den kommer tillbaka på Philips hemsida och om de kan ha justerat panelen något?

Nolllllll på min iaf med 12h+ samma vy några dagar på raken. Fast var nån på [H] som inte hade något och efter några veckor upptäckte att det började dyka upp och valde att lämna tillbaka sin. Känns väl inte som nåt att oroa sig överdrivet för, även om det vore något som alla enheter utvecklar förr eller senare finns det väl ännu ingenting öht som tyder på att det skulle handla om något permanent...

do it!

För att besvara min tidigare fundering, fungerar utmärkt att låta skärmen stå rätt opp utan ben, inte direkt rock solid men knappast tipprisk.

Edit: för att besvara min andra tidigare fundering, skärmen går att kontrollera via DDC/CI, philips app finns såklart inte till osx/lunix, gött då med tusen små projekt på github för att skicka såna kommandon. Tusen gånger bättre med direkt kontroll via shell oavsett ju för då är det plötsligt snorenkelt att fixa både kontroll från tangentbordet och automatisk anpassning till rummets ljusnivå.
bara klona denna
make install
ddcctl -d 1 -b [0-100]

Visa signatur

hmm

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Inga tendenser till inbränning? Det är framförallt det som gör att jag tvekar. Intressant att se om den kommer tillbaka på Philips hemsida och om de kan ha justerat panelen något?

Njah, inget som jag märker än så länge, men jag har inte testat det heller. Har bara haft den till normal användning, och jag har satt in windows att rotera bakgrundabild varje 5te minut, samt skärmsläckare som kommer igång efter 5 minuter. Start meny och aktivitestfält är också satta på att döljas automatiskt.

Ska nog skriva ett litet skärmsläckar-liknande app som kör efter givet intervall och ritar något mönster i bakgrunden (typ en shader en som ritar vatten ringar eller nåt likande) som uppdaterar skrivbordet även när man arbetar vid datorn så att ikoner på skrivbordet inte bränns in; eller ska appen bara flytta på skrivbordsobjekt en rad till höger/vänster eller nåt sånt, har dock inte hunnit med det än.

Angående displayport, så japp, jag har ändrat den till 1.2 version i inställningarna, men den vill ändå inte. Kan bero på att det är minidisplay port som jag har på laptopen, den kanske vill ha den stora kabeln för att köra i max frekvens. Jag håller på att sätta ihop en ny stationär, så det kommer senare. Alltså till vanlig användning är den hur klar och snygg som helst även i 30 Hz. Jag spelar inga spel, så mig stör det inte så alls att den inte kör i full hastighet.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vad körde du för 27 tummaren innan? 1080p eller 1440p?
Om de var 1440p så hade de i princip samma pixelstorlek som Philips 40-tummare

Nu har jag redan sålt den, men jag hade ingen display port kabel till den utan köde med dvi kabeln så jag har för mig att den 2000 något x1440m eller en storlek under. Typ. Men det var lite större, det känns att jag har nu ungefär samma pixelstorlek på 43" som jag hade på 27" innan.

Permalänk

Tror inte denna recension länkats ännu:
https://pcmonitors.info/reviews/philips-bdm4350uc/

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

detta gäller den nya 43"?
Läser forum inläggen blir man inte direkt köpsugen

Ja skulle byta till en sån men ja får känslan att den inte klarar av prestera lika bra för ex CS etc.?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk

Jag införskaffade en för ett par dagar sedan.

Verkar ha haft tur med panelen då jag inte har sett några problem alls, inte ens dålig ips glow etc.

Den första jag märkte dock var att skärmen såg ut att vara välvd, konvex. Och att vid kanten så såg panelen ut att vara rundad, som S7 Edge. Men det verkar har förvsunnit nu, nog blivit van vid det..!

Trodde jag skulle störa mig på att kontakterna bara kan pluggas in på baksidan och jag inte skulle kunna montera den tätt nog mot väggen. Men inget fäste med tilt/rotation kommer så pass nära ändå.

Efter ett par dagar så gick grafikkortet sönder, får flicker/tearing när jag kör youtube/twitch i fullscreen. Konstiga är att det inte uppstår om jag gör det i "borderless fullscreen". Spel och filmer gör det inte heller.

Vet inte om era skärmfötter var riktigt jävla spetsiga också? De var som nålar.

I alla fall!

Helt underbar skärm för pengarna. Var orolig att den skulle vara för slö för spel, men den är riktigt bra där också med tanke på vad det är för sorts skärm.
Gillar svärtan, kontrasten, färgen. SKärmytan är väl lite udda i rätt ljus men det är något man vänjer sig vid.

E-penis bild: https://my.mixtape.moe/wecgju.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

E-penis bild

Snyggt!
Vilken fot blev det? Går den att sänka mer om man skulle vilka?

Kanske lite för grunt skrivbord för min smak: kommer man inte väldigt nära?

Tangentbordet ser verkligen för pluttigt ut i jämförelse med den massiva skärmen
Är det nån exotisk bräda?

(Sista dum OT fråga: Vilken film är tredje bilden från?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Snyggt!
Vilken fot blev det? Går den att sänka mer om man skulle vilka?

Kanske lite för grunt skrivbord för min smak: kommer man inte väldigt nära?

Tangentbordet ser verkligen för pluttigt ut i jämförelse med den massiva skärmen
Är det nån exotisk bräda?

(Sista dum OT fråga: Vilken film är tredje bilden från?)

Tackar!

Det är en fot ifrån kjell, hade tänkt att montera den på väggen men jag kanske ska flytta snart så det vore dumt att borra fler hål.
Skrivbordet är 80cm djupt så monterar man den på väggen och drar tillbaka bordet lite så skulle det vara perfekt.Men ja, den sitter lite för nära, men det gör fortfarande inte ont i ögonen, väldigt förvånad över det.

Haha, nej tangentbordet är en logitech k810. Är inte mycket för mekaniska.
Lite sött tillsammans med skärmen!

Filmen i mitten är The Rover.

Kollade på några 4K rymd-klipp igår och märkte ett flertal färgglada pixlar. Undersökte frenetiskt men det visade sig vara kamerasensorn som antagligen hade blivit förstörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Kollade på några 4K rymd-klipp igår och märkte ett flertal färgglada pixlar. Undersökte frenetiskt men det visade sig vara kamerasensorn som antagligen hade blivit förstörd.

Det är strålning i rymden, en CMOS eller CCD-sensor kommer alltså störas av strålningen. Du får filma på film om du ska slippa det, och även om du fångar det på film måste du skydda filmen/negativen från strålningen för att det inte ska bli skadat innan det är dags att komma ner.

Permalänk
Medlem

Är verkligen skrivbordet 80cm djupt?? Isåfall är både skärmen, högtalarna och musmattan större än jag trodde
Eller så lurar perspektivet lite. Är det 5, 6 eller 8 tums basar i högtalarna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är strålning i rymden, en CMOS eller CCD-sensor kommer alltså störas av strålningen. Du får filma på film om du ska slippa det, och även om du fångar det på film måste du skydda filmen/negativen från strålningen för att det inte ska bli skadat innan det är dags att komma ner.

Jo jag tänkte att det var strålningen, men inte att den skulle skapa små prickar, därav paniken..!

Skrivet av Roger W:

Är verkligen skrivbordet 80cm djupt?? Isåfall är både skärmen, högtalarna och musmattan större än jag trodde
Eller så lurar perspektivet lite. Är det 5, 6 eller 8 tums basar i högtalarna?

Ah, den var visst bara 65cm djup! 6".

Har blivit van vid storleken nu så om jag kommer lämna tillbaka skärmen, troligen inte, så kommer det kännas väldigt fel att gå tillbaka till 24" 1080p.

En av de negativa grejerna att tänka på... Once you go 4k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Ah, den var visst bara 65cm djup! 6".

Har blivit van vid storleken nu så om jag kommer lämna tillbaka skärmen, troligen inte, så kommer det kännas väldigt fel att gå tillbaka till 24" 1080p.

En av de negativa grejerna att tänka på... Once you go 4k..

Tänkte väl Trodde mitt ögonmått blivit helt snett.

Hehe jo lurigt det där med stora skärmar!
Vad man än kör med blir norm, och alla andra skärmar blir liksom bara mindre plötsligt
Mest sugen på 32 tums 1440p skärm själv... Om det kommer nån vettig jag vågar mig på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har en till salu om någon skulle vara sugen för 5000 kr kolla in min annons;:)

Permalänk
Medlem

Fortf inga som helst tecken på någon form av inbränning efter en och en halv månad, så folk kan nog vara lugna på den fronten iaf
Fått upp en gammal 27" ovanför nu, roligt hur hysteriskt liten den ser ut:

Hade tänkt mig nåt form av fäste för att hålla den på plats (tagit bort fötterna igen) men skippar nog det, den är tillräckligt stabil utan.

Edit: minns när jag var liten och avis på en kompis som hade en 19" haha. Andra tider nu...

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Någon här som har köpt denna skärm på netonnet i Helsingborg och lämnat tillbaka den?
I så fall kan du dela med dig varför den lämnades tillbaka?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Never mind, köpte skärmen å den har ips glow samt inbränning på några minuter.
Lämnade tillbaka den å köpte en 4k tv istället, funkar skit bra.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

@remru218: vilken blev det? Använder du den till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kavaj:

@remru218: vilken blev det? Använder du den till datorn?

En lg 43uh664v. Den klara chroma 4:4:4 och är en ips panel på 100hz.
Ja den har ips glow som man kan leva med, men detta går inte att komma undan på ips paneler men ingen inbränning.

Önska att man hade en kaliberingsverktyg för att kalibrer den men detta få jag pilla med tills jag är nöjd.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

jag behövere en tv i källarn/gillestugan och såg skärmen här, skulle ju fungera att köra en kombo som dataskärm/ tv men hur väl fungerar den som tv?
blir i så fall en dator en satelitmottagare samt ett x box one, mvh markus

Permalänk
Skrivet av Chamoxzqt:

Har en till salu om någon skulle vara sugen för 5000 kr kolla in min annons;:)

finns den kvar än?

Permalänk
Medlem

Måste ha en sån här! Blir att köpa om jag har pengar till det.

Permalänk
Medlem

Jag har VGA på min bärbara dator som jag använder som stationär. Men det ska funka alltså med denna stora skärm? ... Om jag får in pengar nångång blir det ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag har VGA på min bärbara dator som jag använder som stationär. Men det ska funka alltså med denna stora skärm? ... Om jag får in pengar nångång blir det ett köp!

Den har VGA ingång, men det kommer se förjävligt it... 720x480 kommer inte bli mysigt på en så stor skärm

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Den har VGA ingång, men det kommer se förjävligt it... 720x480 kommer inte bli mysigt på en så stor skärm

Ja, jag vet... Men kanske uppgraderar, köper ny dator så småningom oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

En lg 43uh664v. Den klara chroma 4:4:4 och är en ips panel på 100hz.
Ja den har ips glow som man kan leva med, men detta går inte att komma undan på ips paneler men ingen inbränning.

Önska att man hade en kaliberingsverktyg för att kalibrer den men detta få jag pilla med tills jag är nöjd.

Hej! Med 100 hz, vad menas egentligen? Kan du köra den i ultrahd @ 100 hz eller är det där nåt hokus pokus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Med 100 hz, vad menas egentligen? Kan du köra den i ultrahd @ 100 hz eller är det där nåt hokus pokus?

De flesta tv apparater ofta har en 50hz uppdateringsfrekvens och ska man använda en tv som skärm vill man ha någon som man kan få ut 60hz uppdateringsfrekvens.
Om man kan köra 100hz på den vet jag inte då jag inte har testat det.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

De flesta tv apparater ofta har en 50hz uppdateringsfrekvens och ska man använda en tv som skärm vill man ha någon som man kan få ut 60hz uppdateringsfrekvens.
Om man kan köra 100hz på den vet jag inte då jag inte har testat det.

Funkar 60 hz @ UHD då?

Permalänk
Medlem

@Ice Frontier:

Ja det gör det.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Något nytt om en uppföljare på denna?
Hade blivit ett solklart köp om det inte vore för de många småfelen såsom frame-skippingen.