Pascal X80 GDDR5X 8GB på bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Jo jag kommer ihåg den tiden det var fina grejer, själv var jag helt insnöad på Motorolas processorer. När man spelade Quake på Voodo kort så var det ju OpenGl som gällde.

Silicon Graphics (EJ GPU AMD/Nvidia) bara ren CPU kraft

Quake II

Quake III

https://www.youtube.com/watch?v=3meHMPixpBM

Jämför med en 386DX2 på den tiden med hjälp av grafikkort så vet man vilken power dessa maskiner hade och har...

MVH

Permalänk
Medlem

Haha, så nice. kommer ihåg första gången man såg ljuset lysa upp väggarna så dära å hur jäkla lent allt såg ut. Väntar på nästa stora genombrott, hoppas på VR men pixligheten oroar mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Haha, så nice. kommer ihåg första gången man såg ljuset lysa upp väggarna så dära å hur jäkla lent allt såg ut. Väntar på nästa stora genombrott, hoppas på VR men pixligheten oroar mig.

Kolla in detta också... han visar upp massa olika demos och spel m.m samt 3D OS och allt är 100% äkta multitask... det du... Såg dessa datorer på mässan i Stockholm Älvsjö i början på 90-talet. Minns det som igår... Nostalgi
https://www.youtube.com/watch?v=edMN9i6646k

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Fast det där har ju inget att göra med det vi pratade om...
Nvidia kort hade ju diverse problem med Async compute i spelet Ashes of Singularity vilket fick hela nätet att explodera om att Nvidias kort inte klarar av att använda sig av den funktionen av diverse olika typer av tester.
Har inte uppdaterat mig själv om hur det ligger till just nu, men det var allafall det vi diskuterade.

Skrivet av RaBlack:

Okej?
Ja i första videon säger han ju rätt utav "AMD has been spending time developing an API called Vulkan".
Fast i detta fall så var det så att AMD gav Mantel till Khronos Group som använde det som grund för att bygga Vulkan. Vilket även är precis det som han säger i videon du länkade såååå, varför länkade du den videon?

Och istället för att bara svara med massa länkar som folk måste spendera lång tid på att kolla igenom hade du kunnat skrivit ett inlägg.
Tror nog ganska många kommer tycka det är inget annat än drygt att enbart svara på någons fråga med ett videoklipp. Det är ungefär lite som att skicka en Let Me Google That For You länk.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast det där har ju inget att göra med det vi pratade om...
Nvidia kort hade ju diverse problem med Async compute i spelet Ashes of Singularity vilket fick hela nätet att explodera om att Nvidias kort inte klarar av att använda sig av den funktionen av diverse olika typer av tester.
Har inte uppdaterat mig själv om hur det ligger till just nu, men det var allafall det vi diskuterade.

Okej?
Ja i första videon säger han ju rätt utav "AMD has been spending time developing an API called Vulkan".
Fast i detta fall så var det så att AMD gav Mantel till Khronos Group som använde det som grund för att bygga Vulkan. Vilket även är precis det som han säger i videon du länkade såååå, varför länkade du den videon?

Och istället för att bara svara med massa länkar som folk måste spendera lång tid på att kolla igenom hade du kunnat skrivit ett inlägg.
Tror nog ganska många kommer tycka det är inget annat än drygt att enbart svara på någons fråga med ett videoklipp. Det är ungefär lite som att skicka en Let Me Google That For You länk.

Ja, okej.

http://www.geforce.com/hardware/technology/dx12/windows-10

"As welcome as these performance and flexibility improvements are, DirectX 12 also includes support for new graphics features which will allow game developers to create incredible new visuals and gameplay. These new effects and techniques include Volume Tiled Resources, Conservative Raster, Raster Order Views, Tiled Resources, Typed UAV Access, Bindless Textures, and Asynchronous Compute, and more.

With game developers now armed with DirectX 12, a new era of gaming is on the horizon and GeForce owners are Game Ready and waiting

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hoppas dessa kort fixar 4k 60 fps minimum.
Vad tror ni?

http://i.imgur.com/vZxkSpI.jpg

MVH

4k 60fps minimal settings

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Finns bilar för både X80 "Nvidia" och 480/470 "AMD/Nvidia"

Made in Sweden.

Volvo 400 serien -
440/460
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_440/460
480
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_480

BM Volvo 470

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

När jag hade 980ti kunde jag köra dom flesta aaa spel maxat och givetvis ingen antialiasing som är onödig i så hög upplösning. Shadow Of Mordor: 56fps average, minst 46fps. Ersättaren till 980ti kommer säkert att vara minst 10% bättre, betydligt lägre strömförbrukning som kan göra det möjligt att få in dom i bärbara datorer. Bör bli klar förbättring för DirectX 12 som nuvarande Maxwell är allt annat än imponerande. 4k över 30 fps är fantastisk upplevelse i många spel, jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad innan jag skaffade en utmärkt 4k tv och min förra dator med 980ti, allt under 4k efter att ha spelat i den upplösningen blir blekt i jämförelse. Shadow Of Mordor är ett av spelen jag kommer med nöje ihåg i 4k, så levande och bra det bara kan bli. Tänker definitivt skaffa mig antingen ersättare till 980ti eller AMD om dom överraskar och dyker upp med motsvarande under samma tid.

Att spelen ser bättre ut i 4K tvivlar jag naturligtvis inte en sekund på, men det är löjligt stor skillnad den GPU-kraft som behövs att rendera 30fps i 4K och 60fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

X80Ti/1080Ti - 4k med minimum 60 FPS High och i 3k med minimum 60 FPS Ultra.
X80/1080 - 4k med minimum 60 FPS Medium och i 3k minimum 60 FPS High.
X70/1070 - 4k med minimum 60 FPS Low och i 3k minimum 60 FPS Medium.

De som kommer senare med HBM2 16GB/32GB och "Pascal GP100" och kanske GP102 kan gärna få dra på mer (kan behövas om man kör fler skärmar med högre upplösningar sammanlagt).

Förhoppningarna för min del om det ska löna sig att uppgradera är att iallafall X80Ti/1080Ti klarar det, (4k) med minimum 60 FPS i high på en skärm.

MVH

Ja, då behövs förmodligen dubbla kraften av vad Titan X kan leverera idag, vilket jag tvivlar på att vi kommer se. Beror förmodligen mycket på skillnader i frekvenser till dagens motsvarigheter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Att spelen ser bättre ut i 4K tvivlar jag naturligtvis inte en sekund på, men det är löjligt stor skillnad den GPU-kraft som behövs att rendera 30fps i 4K och 60fps.

Har inte förnekat att det krävs betydligt större kraft för att driva spelen i 60fps mot 30fps i 4k, jag spelar definitivt hellre i minst 30fps i 4k än 60fps i 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ja, då behövs förmodligen dubbla kraften av vad Titan X kan leverera idag, vilket jag tvivlar på att vi kommer se. Beror förmodligen mycket på skillnader i frekvenser till dagens motsvarigheter.

Ok.. man hoppas iallafall. Jag får väl nöja mig med 59 FPS istället...

Vad tror du FPS'en hamnar på om man kör The Witcher 3 med Hairworks på?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hoppas dessa kort fixar 4k 60 fps minimum.
Vad tror ni?

http://i.imgur.com/vZxkSpI.jpg

MVH

Inte en chans. Det blir 4k @ 35FPS som ett "lyft" ifrån 4k@ 30fps på dagens kort.

Permalänk
Medlem

Vad behövs 8 gb videominne till på ett spelkort?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jsf:

Vad behövs 8 gb videominne till på ett spelkort?

Har du spelat några tyngre titlar i högre upplösning med tilltagna inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Ok.. man hoppas iallafall. Jag får väl nöja mig med 59 FPS istället...

Vad tror du FPS'en hamnar på om man kör The Witcher 3 med Hairworks på?

MVH

I 4K med Ultra tänker du dig? Om jag får gissa så skulle jag säga något sämre än hur Titan X presterar med i The Witcher 3 med högsta inställningarna i 1080p. Det är väl en bra bit under 60fps om jag inte minns fel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

X80 Låter bäst imo. 1080 är för likt 1080p. Däremot blir nästa generationer lite speciella... XI80 -> XII80 -> XIII80 -> XVI80 > XV80 osv Men funkar väl det med antar jag.. Äkta jobbigt blir det väl om några hundra miljoner år. MCLDMXCLVIMLCLMDLCXVIII80Ti

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Kan detta stämma?
Kommer detta kort klara av tunga spel i 2560x1440 på MAX med 60+ FPS (Witcher 3 inkl. Hairworks) ?
Går det att läsa sig till det via specifikationerna?

The GeForce GTX 1080 will be a graphics card by NVIDIA. Built on the 16 nm process, and based on the GP104 graphics processor, in its GP104-400-A1 variant, the card supports DirectX 12.0. The GP104 graphics processor is a large chip with a die area of 317 mm². It features 2560 shading units, 160 texture mapping units and 80 ROPs. NVIDIA has placed 4,096 MB GDDR5X memory on the card, which are connected using a 256-bit memory interface. The GPU is operating at a frequency of 1127 MHz, which can be boosted up to 1216 MHz, memory is running at 1753 MHz.
We recommend the NVIDIA GeForce GTX 1080 for gaming with highest details at resolutions up to, and including, 5760x1080.
Being a dual-slot card, its power draw is not exactly known. GeForce GTX 1080 is connected to the rest of the system using a PCIe 3.0 x16 interface. The card measures 267 mm in length, and features a dual-slot cooling solution.

OBS: Detta kan väl inte stämma iallafall, man ser att det är 8GB, eller?
-> NVIDIA has placed 4,096 MB GDDR5X memory on the card,
källa: https://www.techpowerup.com/gpudb/2839/geforce-gtx-1080

MVH

Permalänk
Medlem

Verkar som att man spekulerat rätt vilt. Man har till och med spikat release datumet till 19 juli.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p