Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får inte ut 144Hz på BenQ XL2420T skärm

Permalänk
Medlem

Får inte ut 144Hz på BenQ XL2420T skärm

Jag har en XL2420T skärm från BenQ som sägs ska kunna stöda 144Hz. Däremot kan jag bara få ut 120Hz, jag kommer visa en skärmdump för att visa hur det ser ut. Jag använder DVI-D Dual Link kabel (Ingen adapter).

Jag vet att 120Hz till 144Hz inte gör stor skillnad, bara undrar vad som kan vara problemet.
Jag använder ett GTX GeForce G1 Gaming 970 som grafikkort.

Skärmdump: https://gyazo.com/b4f13518ef8318e67c96236667e4a3ba

Permalänk
99:e percentilen

Har du provat den andra DVI-porten? Om inte, gör det.

Har du provat att skapa en Custom Resolution med 144 Hz? Om inte, gör det.

Kan det vara så att du har en äldre version?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@linuzzy: enligt benq:s sida så är din skärm bara 120hz, 144 hz heter xl2420TE

http://www.benq.us/product/monitor/xl2420t/

Permalänk
Medlem

@Alling: Jag provade precis innan jag skrev här på forumet att byta port i grafikkortet (Givetvis använder jag grafikkortet! ) och då fick jag endast ut 60Hz konstigt nog, kunde inte gå över det. Däremot så stämmer mönstret in på den porten (60Hz porten syftar jag nu på) medans den andra är ett mönster för DVI-I Dual Link.

Jag har också försökt göra en egen upplösning med 1920x1080 144Hz men då får jag att det inte stöds av skärmen. Min kompis har samma grafikkort, samma sladd, samma skärm och får ut 144Hz.

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av linuzzy:

@Alling: Jag provade precis innan jag skrev här på forumet att byta port i grafikkortet (Givetvis använder jag grafikkortet! ) och då fick jag endast ut 60Hz konstigt nog, kunde inte gå över det. Däremot så stämmer mönstret in på den porten (60Hz porten syftar jag nu på) medans den andra är ett mönster för DVI-I Dual Link.

Det är väldigt vanligt att grafikkort med två DVI-utgångar bara har stöd för Dual Link på den ena. Den andra brukar emellertid ändå se ut som en DL, sannolikt för att man ska kunna använda en DL-kabel, som ju även stöder SL.

Det är alltså inte konstigt att du bara får ut 60 Hz på den ena DVI-utgången.

Citat:

Jag har också försökt göra en egen upplösning med 1920x1080 144Hz men då får jag att det inte stöds av skärmen. Min kompis har samma grafikkort, samma sladd, samma skärm och får ut 144Hz.

Har han exakt samma skärm? Jämför era modellbeteckningar. Har du läst tråden jag länkade?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

var visst på usa sidan jag tittade, men om du inte fått en us modell så vet jag inte vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Intressant då det står 120 hz i speccen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har han exakt samma skärm? Jämför era modellbeteckningar. Har du läst tråden jag länkade?

Så exakt vet jag inte, men det kan nog vara så att jag har en lite äldre modell än honom, däremot stog det när jag köpte den att den var 144Hz så känner mig lite lurad. Men förmodligen är det inte så stor skillnad på 120 och 144Hz hoppas jag. Tack för hjälpen!

Skrivet av Dalton Sleeper:

Intressant då det står 120 hz i speccen

Det står 144Hz på beskrivningen och på Inet i specsen, aja tycker det är lite falsk marknadsföring men jag antar att du har rätt, delvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Så exakt vet jag inte, men det kan nog vara så att jag har en lite äldre modell än honom, däremot stog det när jag köpte den att den var 144Hz så känner mig lite lurad. Men förmodligen är det inte så stor skillnad på 120 och 144Hz hoppas jag. Tack för hjälpen!

Det står 144Hz på beskrivningen och på Inet i specsen, aja tycker det är lite falsk marknadsföring men jag antar att du har rätt, delvis.

Den övre länken jag kommenterade på stod det 120 hz i specifikationen, dock 144 på beskrivningen, kan det ha kommit olika revisioner/firmwares kanske?

Permalänk
Entusiast

Hur fick du tag på skärmen, begagnat eller ny?

För BenQ XL2420T är lite mystisk på det sättet att den länge såldes sedan 2011 som en 120Hz-skärm men sedan så har specsen ändrats till 144Hz och jag har alltid tyckt att det varit mystiskt med samma modellnamn (Har 120Hz-varianten själv sedan 2012).

Om du köpt den ny och den faktiskt inte klarar av 144Hz så är det ju en direkt reklamation som gäller men du kan ju ha blivit lurad om det är begagnat det handlar om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av linuzzy:

Så exakt vet jag inte, men det kan nog vara så att jag har en lite äldre modell än honom, däremot stog det när jag köpte den att den var 144Hz så känner mig lite lurad. Men förmodligen är det inte så stor skillnad på 120 och 144Hz hoppas jag. Tack för hjälpen!

Det står 144Hz på beskrivningen och på Inet i specsen, aja tycker det är lite falsk marknadsföring men jag antar att du har rätt, delvis.

Om det stod 144 Hz när du köpte den (ny i butik) håller jag med om att det är falsk marknadsföring. Att det "inte är någon skillnad" mellan 120 och 144 Hz är inte på något sätt ett giltigt argument för motsatsen, om någon skulle hävda det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om det stod 144 Hz när du köpte den (ny i butik) håller jag med om att det är falsk marknadsföring. Att det "inte är någon skillnad" mellan 120 och 144 Hz är inte på något sätt ett giltigt argument för motsatsen, om någon skulle hävda det.

Tror garantin är ute då jag köpte den för ett bra tag sedan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av linuzzy:

Tror garantin är ute då jag köpte den för ett bra tag sedan

Garantin är inte relevant i det här fallet. Vad som däremot möjligen kan vara det är den lagstadgade reklamationsrätten, som alltid gäller i tre år. Det kan dock vara så att "rimlig tid" för felanmälan har passerat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers