Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Inaktiv

Blandning av Hyrule Warriors och Botw av vad jag sett, med betoning på HW. Snudd på noll story då ingetdera spel har något direkt fokus på detta.

Frågan är när Botw 2 kommer släppas, måste vara flera år kvar. Mycket av jobbet borde vara gjort redan, i och med Botw, men vi vet väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blandning av Hyrule Warriors och Botw av vad jag sett, med betoning på HW. Snudd på noll story då ingetdera spel har något direkt fokus på detta.

Frågan är när Botw 2 kommer släppas, måste vara flera år kvar. Mycket av jobbet borde vara gjort redan, i och med Botw, men vi vet väldigt lite.

Jag tror stenhårt på 2021 för Botw 2! 35-års jubileum för Zelda och allt.. det vill säga om inte det blir försenat p.g.a ja, det folk snackar om varenda förbannade dag nuförtiden så jag behöver inte nämna det igen..

Drömmen vore både Botw 2 och Metroid Prime 4 nästa år.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av solemn:

Jag tror stenhårt på 2021 för Botw 2! 35-års jubileum för Zelda och allt.. det vill säga om inte det blir försenat p.g.a ja, det folk snackar om varenda förbannade dag nuförtiden så jag behöver inte nämna det igen..

Drömmen vore både Botw 2 och Metroid Prime 4 nästa år.

Botw 2 kanske kommer nästa år som du säger men tror mer på 2022.

Metroid Prime 4 tror jag kommer ta låååååång tid innan vi får spela det 😕

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hyrule Warriors verkar vara för mycket action ja. Apropå cut-scenes och ändlöst pladder så har jag allt mindre tolerans för sådant för varje år som går. Kan ju gå ett par minuter av bara bla-bla-bla-dialoger, i främst japanska spel vad det verkar. Ja, en story är viktig, men den blir inte bättre av segt snack. Tycker ändå Zelda klarat sig rimligt genom åren, får hoppas det fortsätter med BOTW2 nästa höst (jag är optimist).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inför jul har jag fått önskelistor från syskonbarn som önskar sig Nintendo Switch. De är unga och jag förmodar att en Switch passar perfekt. Min fråga (då jag kan noll om detta) är det onödigt att köpa en Switch nu, dvs. börjar konsolen bli gammal? Kommer det komma en ny konsol från Nintendo snart som gör att barnens Switch blir "ute" snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Inför jul har jag fått önskelistor från syskonbarn som önskar sig Nintendo Switch. De är unga och jag förmodar att en Switch passar perfekt. Min fråga (då jag kan noll om detta) är det onödigt att köpa en Switch nu, dvs. börjar konsolen bli gammal? Kommer det komma en ny konsol från Nintendo snart som gör att barnens Switch blir "ute" snabbt?

Jag är i samma sits med mina barn. Äldsta fyller 6 nästa år. Det är mycket som pekar på att det kommer en ny switch redan första kvartalet nästa år med stöd för bla. 4K. Jag väljer iaf. att vänta tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Inför jul har jag fått önskelistor från syskonbarn som önskar sig Nintendo Switch. De är unga och jag förmodar att en Switch passar perfekt. Min fråga (då jag kan noll om detta) är det onödigt att köpa en Switch nu, dvs. börjar konsolen bli gammal? Kommer det komma en ny konsol från Nintendo snart som gör att barnens Switch blir "ute" snabbt?

Kör den gamla nintendo switch på en 75 tums 4K TV och det ser fortfarande väldigt bra ut. Men det är typ bara Mario-spel och har inte testat andra spel som Diablo eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Jag är i samma sits med mina barn. Äldsta fyller 6 nästa år. Det är mycket som pekar på att det kommer en ny switch redan första kvartalet nästa år med stöd för bla. 4K. Jag väljer iaf. att vänta tills dess.

Tack! Ja, kanske lönar det sig att ha is i magen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Inför jul har jag fått önskelistor från syskonbarn som önskar sig Nintendo Switch. De är unga och jag förmodar att en Switch passar perfekt. Min fråga (då jag kan noll om detta) är det onödigt att köpa en Switch nu, dvs. börjar konsolen bli gammal? Kommer det komma en ny konsol från Nintendo snart som gör att barnens Switch blir "ute" snabbt?

Det beror på vad du menar med "ute", är det att spelen inte längre kommer fungera så är det ganska troligt att att det bara blir bättre grafik/mer fps på "New Switch".

Skrivet av heddan:

Jag är i samma sits med mina barn. Äldsta fyller 6 nästa år. Det är mycket som pekar på att det kommer en ny switch redan första kvartalet nästa år med stöd för bla. 4K. Jag väljer iaf. att vänta tills dess.

Om vi ska vara ärliga så har rykten att om en "pro" switch kommer "nästa år" funnits nästan sedan den släpptes så tar det med en skottkärra salt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av carrax:

Inför jul har jag fått önskelistor från syskonbarn som önskar sig Nintendo Switch. De är unga och jag förmodar att en Switch passar perfekt. Min fråga (då jag kan noll om detta) är det onödigt att köpa en Switch nu, dvs. börjar konsolen bli gammal? Kommer det komma en ny konsol från Nintendo snart som gör att barnens Switch blir "ute" snabbt?

Skrivet av heddan:

Jag är i samma sits med mina barn. Äldsta fyller 6 nästa år. Det är mycket som pekar på att det kommer en ny switch redan första kvartalet nästa år med stöd för bla. 4K. Jag väljer iaf. att vänta tills dess.

Nintendo kommer att vänta med en ny Switch modell. Med COVID runt om i världen kommer allt gå väldigt segt. Vi vet inte om de ens hinner med att få ut tillräckligt av den gamla versionen som egentligen är en upphottad version (version 2).

Vill man göra klipp vänta på "Singles day" rea eller BF. Med risk att ni kan bli utan. 4K på Switch är kanske inte det som är på tapeten heller. Switchen kommer att brinna upp.

Slutligen kommer min gamla Switch konsol vara värdelös? Knappast med dåliga portningar till Switch så finns det ingen anledning till oro. Folk har snart 1000 fysiska spel för sin Switch. Och det kommer att pumpas ut mer spel till konsolen. Dock är många spel mediokra samt billigare på andra plattformer tex.

Nintendo Switch systemet är bland det dyraste på marknaden just nu. Spelen är dyra all merch är heller inte billig. Samt vissa spel kräver flera konsoler. För barnfamiljer kan det bli väldigt dyrt. Pratade med en samlare han hade lagt ut + 60 000 kr på spel det här året till Switch.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Fyra spel som kostar en hel del. Det femte är ett kioskkort från USA pris 400 USD sen tillkommer moms plus Post Nords avgifter. Lovers ligger på 2500 - 3000 kr idag. Korg Gadget låg på 4000 - 5000 kr (japansk KS-kampanj). Går nu att boka på amazon.com ESRB släpper en amerikansk version. Bayonetta Climax box ligger på 3000 - 5000 kr. Samt Bloodstained Curse of the Moon - Tom duBois cover Mom 'n Pop exklusivt omslag.

Korg och Lovers har tappat sitt värde varav det förstnämnda går idag att köpa för under 100 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nintendo kommer att vänta med en ny Switch modell. Med COVID runt om i världen kommer allt gå väldigt segt. Vi vet inte om de ens hinner med att få ut tillräckligt av den gamla versionen som egentligen är en upphottad version (version 2).

Vill man göra klipp vänta på "Singles day" rea eller BF. Med risk att ni kan bli utan. 4K på Switch är kanske inte det som är på tapeten heller. Switchen kommer att brinna upp.

Det är väl egentligen inte 4K native som en ny "Switch Pro" förväntas leverera utan Nvidia DLSS uppskalning 1080p>4K.
När den kan tänkas släppas är dock högst oklart. Rytas ju om nästa vår/sommar men var ju egentligen samma visa i början av året.
Nej det är nog rätt safe att köpa en Switch nu och kunna ta del av ett allt större bibliotek som nog bara haft motsvarighet på PS2 och Wii innan.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Fyra spel som kostar en hel del. Det femte är ett kioskkort från USA pris 400 USD sen tillkommer moms plus Post Nords avgifter. Lovers ligger på 2500 - 3000 kr idag. Korg Gadget låg på 4000 - 5000 kr (japansk KS-kampanj). Går nu att boka på amazon.com ESRB släpper en amerikansk version. Bayonetta Climax box ligger på 3000 - 5000 kr. Samt Bloodstained Curse of the Moon - Tom duBois cover Mom 'n Pop exklusivt omslag.
https://i.imgur.com/bA2gtxi.jpg

Korg och Lovers har tappat sitt värde varav det förstnämnda går idag att köpa för under 100 dollar.

Jävlar, har Bayonetta Climax boxen. Hade ingen aning om att den var värd så mycket 😮

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Mina senaste (Switch)spelköp!

Permalänk
Medlem

Helt random fråga: I trailers till BOTW (1) så tär det engelskt tal. Är det talat ljudspår i själva spelet också? Är helt unikt för Zelda-serien isåfall.
Och ja, jag outar mig som en som hittills aldrig spelat BOTW... Skaffade Switch i veckan...

/Simon
www.finautsikter.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av museist:

Helt random fråga: I trailers till BOTW (1) så tär det engelskt tal. Är det talat ljudspår i själva spelet också? Är helt unikt för Zelda-serien isåfall.
Och ja, jag outar mig som en som hittills aldrig spelat BOTW... Skaffade Switch i veckan...

/Simon
www.finautsikter.se

Det är engelskt (eller japanskt om man så vill) tal i cutscenes, men inte i vanlig dialog i spelet. Och Link säger förstås inte ett ord oavsett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Fyra spel som kostar en hel del. Det femte är ett kioskkort från USA pris 400 USD sen tillkommer moms plus Post Nords avgifter. Lovers ligger på 2500 - 3000 kr idag. Korg Gadget låg på 4000 - 5000 kr (japansk KS-kampanj). Går nu att boka på amazon.com ESRB släpper en amerikansk version. Bayonetta Climax box ligger på 3000 - 5000 kr. Samt Bloodstained Curse of the Moon - Tom duBois cover Mom 'n Pop exklusivt omslag.
https://i.imgur.com/bA2gtxi.jpg

Korg och Lovers har tappat sitt värde varav det förstnämnda går idag att köpa för under 100 dollar.

Skrivet av Levandebild:

Läckra utgåvor! Själv har jag ett flertal fysiska utgåvor men bara normala som sålts i vanlig handel så inget av något anmärkningsvärt värde.

Permalänk
Medlem

Idag kom denna på posten också! Ska bli kul att äntligen spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://i.imgur.com/xnuA84s.jpg

Idag kom denna på posten också! Ska bli kul att äntligen spela.

Grattis! Jag har kört igenom Sword här, men har expansionerna kvar. Säg till om du vill trada något litet monster

Glöm förresten inte att skaffa Pokémon HOME till mobilen, såvida du inte redan har det. Blir enklare att byta med andra då samt att du får någon/några Pokémons vid installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Grattis! Jag har kört igenom Sword här, men har expansionerna kvar. Säg till om du vill trada något litet monster

Glöm förresten inte att skaffa Pokémon HOME till mobilen, såvida du inte redan har det. Blir enklare att byta med andra då samt att du får någon/några Pokémons vid installation

Tack! Jag hade det installerat på Switchen, som förberedelse, men inte på mobilen.
Fixat nu. Installerade och spelade lite Pokémon Go också. Det var ett tag sedan! Men såg att de skulle integrera det mot Home så passade på att återvända för att kunna nyttja det senare. Byter gärna senare, skicka gärna PM så vi kan bli Switch-vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är engelskt (eller japanskt om man så vill) tal i cutscenes, men inte i vanlig dialog i spelet. Och Link säger förstås inte ett ord oavsett

Tack och lov! Hoppas att Nintendo aldrig ger Link en röst. Det kan bara bli fel...

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat igenom demot till Hyrule Warriors: Age of Calamity. Några av mina intryck..

+
Snyggt! Ser väldigt väldigt läckert ut faktiskt
Lite mäktig känsla ändå när man svingar svärdet och skickar iväg 20 Bokoblins i luften...

-
Det finns hus! Men jag kan inte interagera med någonting.. jaha, träd kunde man hugga ner. Poff, borta! Okej...
Det blev fort tjatigt att mata Y-knappen. Känns som man lika gärna kan ställa sig i en hord fiender, blunda och bara trycka som en jävla idiot.. öppna ögonen en minut senare och.. tadaa!
Ett staket! Kan jag hoppa över, utforska lite kanske... nähä. Link.. du kan inte hoppa över ett.. staket.
Jag kan inte klättra heller tydligen, va fan..
Varför är Link helt plötsligt ett anabola-monster av råstyrka? Ha! Bring me the Lynel!

Okej, jag fattar. Det här är inte ett spel för mig. Den lilla Guardian-bebisen i början ger mig dessutom BB8-vibbar och det får mig att känna mig lätt spyfärdig. Ska man ha en gullig liten sidekick också? Nej, tack. Inte i min Zelda. Efter en halvtimme gav jag upp och stängde av.

Vad är era intryck av spelet? Ni får ta mina spydigheter med en nypa humor. Älskar ni Hyrule Warriors - all respekt. Men detta är inte min te-kopp tyvärr. Får väl fortsätta längta efter Breath of the Wild 2..

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med, sedan är den genren spel inte något jag gillar oavsett. Det som jag dock störde mig lite extra på var den svajjande FPSen. Ser nu även att digital foundry har gjort en video om, dock inte tittat på den.
Jag kommer skippa spelet

Permalänk
Medlem

Är sugen på en Switch till mig och ungarna.
Men vad behöver man mer än själva Konsol + Joy Con?
Måste man köpa till ett minneskort, eller finns det någon inbyggd "hårddisk"?
Om man vill spela 2, måste man köpa till extra kontroll då? Eller kan man använda 1 var av Joycon?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Är sugen på en Switch till mig och ungarna.
Men vad behöver man mer än själva Konsol + Joy Con?

JoyCons ingår i själva konsolen när du köper, så det är inget extra du behöver köpa till.

Skrivet av LinusG:

Måste man köpa till ett minneskort, eller finns det någon inbyggd "hårddisk"?

Minneskort är bra att ha, men det är främst om du ska köra nedladdning av spel från Nintendo Store. Annars borde du klara dig på den inbyggda hårddisken.

Skrivet av LinusG:

Om man vill spela 2, måste man köpa till extra kontroll då? Eller kan man använda 1 var av Joycon?

Vissa spel stöder multiplayer med en JoyCon var, men skulle rekommendera att du köper en Pro Controller eller extra JoyCons så att alla spel stöds. Pro Controller är oavsett väldigt mycket skönare att spela med än JoyCons. Dock svider den i plånkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

JoyCons ingår i själva konsolen när du köper, så det är inget extra du behöver köpa till.
Minneskort är bra att ha, men det är främst om du ska köra nedladdning av spel från Nintendo Store. Annars borde du klara dig på den inbyggda hårddisken.

Vissa spel stöder multiplayer med en JoyCon var, men skulle rekommendera att du köper en Pro Controller eller extra JoyCons så att alla spel stöds. Pro Controller är oavsett väldigt mycket skönare att spela med än JoyCons. Dock svider den i plånkan.

Tack för svar
Så spontant räcker det med att köpa enheten, så klarar man sig i helgen å kan komplettera senare om man känner ett behov av det?
Vilket Mario spel är mest som första varianterna? Inte nå 3D tjorv med öppna världar, utan vill ha spelet som det var förr, man springer vänster till höger helt enkelt

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

JoyCons ingår i själva konsolen när du köper, så det är inget extra du behöver köpa till.
Minneskort är bra att ha, men det är främst om du ska köra nedladdning av spel från Nintendo Store. Annars borde du klara dig på den inbyggda hårddisken.

Vissa spel stöder multiplayer med en JoyCon var, men skulle rekommendera att du köper en Pro Controller eller extra JoyCons så att alla spel stöds. Pro Controller är oavsett väldigt mycket skönare att spela med än JoyCons. Dock svider den i plånkan.

Bra tips. Tänk dock på att inte alla spel stöder Pro Controller. En bra mix är att ha Pro Conroller, eller 8btido SN30 Pro+, men även JoyCon.

Om man har tänkt köpa en del spel digitalt, så är ett sd kort att föredra. Det är ofta mycket reor på eshopen, ha kolla på reorna med dekudeals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Bra tips. Tänk dock på att inte alla spel stöder Pro Controller. En bra mix är att ha Pro Conroller, eller 8btido SN30 Pro+, men även JoyCon.

Om man har tänkt köpa en del spel digitalt, så är ett sd kort att föredra. Det är ofta mycket reor på eshopen, ha kolla på reorna med dekudeals.com

Såg att Pokémon Let's Go, Super Mario Party och The World Ends With You inte har stöd för Pro Controller. Men som sagt, eftersom JoyCons följer med vid köp av Switch så borde det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Tack för svar
Så spontant räcker det med att köpa enheten, så klarar man sig i helgen å kan komplettera senare om man känner ett behov av det?
Vilket Mario spel är mest som första varianterna? Inte nå 3D tjorv med öppna världar, utan vill ha spelet som det var förr, man springer vänster till höger helt enkelt

Det funkar bra att köpa enheten och komplettera senare. Om du också skaffar Nintendo Online (kostar runt 300 kr för ett familje-medlemskap i ett år?): https://www.nintendo.se/nintendo-switch/online-service

Då har du tillgång till många av de gamla Mario-spelen (Super Mario All-Stars, Super Mario World, Yoshi's Island..). Det ingår en hel del NES/SNES spel när man prenumererar på den tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det funkar bra att köpa enheten och komplettera senare. Om du också skaffar Nintendo Online (kostar runt 300 kr för ett familje-medlemskap i ett år?): https://www.nintendo.se/nintendo-switch/online-service

Då har du tillgång till många av de gamla Mario-spelen (Super Mario All-Stars, Super Mario World, Yoshi's Island..). Det ingår en hel del NES/SNES spel när man prenumererar på den tjänsten.

@LinusG: Man får även moln-backup av sparfiler till många spel (varför inte alla har jag aldrig förstått..), och möjligheten att köpa NES- och SNES-joycons. Kul grej kanske om man är inne på retrospel?