14k dator, Skylake eller Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Helt ok. Beror på vad du tänkt koppla till datorn.
Kort artikel om moderkortet: http://www.sweclockers.com/nyhet/20810-msi-visar-z170-krait-g...

Är det vanligt att PCI-E 3.0 som är x16 blir uppdelad till x8 x8 om man använder båda slotsen? Så svårt att veta vad som är viktigt att titta efter i moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Är det vanligt att PCI-E 3.0 som är x16 blir uppdelad till x8 x8 om man använder båda slotsen?

Ja, och det gör ingenting för prestandan.

Däremot ska du nog inte ta ett där ena körs i 4x vid SLI vad jag förstått (jag kan ha fel om det dock).

Skrivet av Sputnik:

Så svårt att veta vad som är viktigt att titta efter i moderkort.

Utöver självklarheter som rätt sockel, rätt chipset och rätt ramstöd är det i stort sett portar som spelar roll. "Prestanda" skiljer inte mycket, även riktigt billiga modeller kan ofta klocka mycket bra t ex.

Saker att kolla:
Vill du kunna köra SLI om du köper Nvidia-grafikkort, kolla att moderkortet har stöd för SLI och att du kan köra x8 x8 då. Motsvarande med crossfire om du kör AMD.
Vill du ha lite bättre ljudchip, digital ljudutgång mm?
Vill du ha snabbare USB 3.1 (gen2) och nya typ-c?
Hur många USB portar behöver du, hur många SATA portar behöver du?
Är något speciellt utseende viktigt om du bygger i chassi med fönster?
Vill du ha nya M.2 porten för snabba SSD (eller andra kort man kan stoppa i den porten som wifi, BT osv)
Storleken ATX, mATX, mITX osv beroende på hur stort chassi du ska bygga i.

Läsa nån recension innan man bestämmer sig skadar ju aldrig.

EDIT: Ett kort som har det mesta och bra kvalité för ett rimligt pris är ASUS Z170 Pro Gaming.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Två olika revisioner av nätdelen och fläkten går sönder inom ett år, är oacceptabelt dåligt, och tecken på att det inte bara är ett exemplar jag hade otur med utan ett medvetet val av den billigaste skiten.

Nämnde jag att jag fick betala frakt till Nederländerna ena gången?

Man brukar få betala frakten till tillverkaren.
Däremot brukar de stå för returfrakten.

Betald frakt kan man enbart kräva av säljaren, inte av tredje part.

Permalänk
Medlem

14k-dator, skylake, sista checken

Frågade i en tidigare tråd om valet mellan haswell/skylake, och valet föll på skylake. Nu har jag valt ut delarna och tänkte göra en sista check med er dator-folk om det ser ok ut!

Moderkortet valde jag för att det kan köra SLI och stödjer RAM med frekvensen 3600mhz.
RAMet kommer användas i kanske ett halvår (julafton lol), för att sedan bytas ut mot 3600mhz-RAM. Eftersom 8gig DDR3 brukar räcka borde väl detta fungera ok för ett tag?
Chassit har fått bra recensioner men det verkade som en gammal modell. Finns det nyare modeller som man kanske borde byta till? Kommer fläktarna att räcka?
HDD'n valde brorsan ut, så jag har inte kollat närmre på den. Är den ok? Han har redan en SSD
CPU-fläkten har jag själv i min dator så det var därför jag valde den xD
Fram tills GTX1080 släpps kommer ett gtx970 sitta i datorn ^_^

Priserna är från netonnet, komplett och inet.
CPU - Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz - 3190 kr
Chassi - Fractal Design Define S fönster - 949 kr
HDD - Seagate Barracuda 2TB - 799 kr
MoBo - MSI Z170 KRAIT GAMING - 1290 kr
PSU - EVGA SuperNOVA G2 650W - 888 kr
CPU-fläkt inkl kylpasta - Cooler Master Hyper 212 EVO - 418 kr
RAM - corsair 1x8 2400mhz - 379 kr
GPU - GTX 1080 - ca 6100 kr

tot: 14 013 kr

Det är lillebrorsan som ska ha datorn och köpa den, men GPU-kylare fick inte plats i budgeten, så den tänker jag stå för, schysst som man e xD

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny tråd för sista check av komponenter här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1426374-14k-dator-skyla...

har valt ut alla delar nu

Permalänk
Medlem

Byt HDD mot vad som helst bara det är en SSD

M.2 Ja, 1st

just do it

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

16gb ram hallå?
GPU-kylare???? är ganska säker på att det följer med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

16gb ram hallå?
GPU-kylare????

Läs min kommentar om RAM:et

GTX 1080 levereras med referenskylare ( =dålig och låter mkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Byt HDD mot vad som helst bara det är en SSD

Näe han ska bara ha HDD:n som lagring av bild och film. Han har redan en sprillans ny SSD. En SSD håller inte lika länge som en HDD så för ändamålet är en HDD bättre, men du kanske vet någon bättre HDD?

Skrivet av Woods:

M.2 Ja, 1st

just do it

;D

Permalänk
Medlem

Ska hårddisken användas för frekvent lagring? Har haft min beskärda del utav deras diskar och jag gillar deras support men jag skulle inte välja just desktopserien utav egen erfarenhet av lagring. WD är trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Frågade i en tidigare tråd om valet mellan haswell/skylake, och valet föll på skylake. Nu har jag valt ut delarna och tänkte göra en sista check med er dator-folk om det ser ok ut!

Moderkortet valde jag för att det kan köra SLI och stödjer RAM med frekvensen 3600mhz.
RAMet kommer användas i kanske ett halvår (julafton lol), för att sedan bytas ut mot 3600mhz-RAM. Eftersom 8gig DDR3 brukar räcka borde väl detta fungera ok för ett tag?
Chassit har fått bra recensioner men det verkade som en gammal modell. Finns det nyare modeller som man kanske borde byta till? Kommer fläktarna att räcka?
HDD'n valde brorsan ut, så jag har inte kollat närmre på den. Är den ok? Han har redan en SSD
CPU-fläkten har jag själv i min dator så det var därför jag valde den xD
Fram tills GTX1080 släpps kommer ett gtx970 sitta i datorn ^_^

Priserna är från netonnet, komplett och inet.
CPU - Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz - 3190 kr
Chassi - Fractal Design Define S fönster - 949 kr
HDD - Seagate Barracuda 2TB - 799 kr
MoBo - MSI Z170 KRAIT GAMING - 1290 kr
PSU - EVGA SuperNOVA G2 650W - 888 kr
CPU-fläkt inkl kylpasta - Cooler Master Hyper 212 EVO - 418 kr
RAM - corsair 1x8 2400mhz - 379 kr
GPU - GTX 1080 - ca 6100 kr

tot: 14 013 kr

Det är lillebrorsan som ska ha datorn och köpa den, men GPU-kylare fick inte plats i budgeten, så den tänker jag stå för, schysst som man e xD

jag har https://www.inet.se/produkt/1902900/msi-z170a-krait-gaming/ kostar 1490:-
Köpte den för 899:- under inet flashrea säljer den samma pris. Oöppnad självklart medföljer digitalt kvitto. Hämtas stlm.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Ska hårddisken användas för frekvent lagring? Har haft min beskärda del utav deras diskar och jag gillar deras support men jag skulle inte välja just desktopserien utav egen erfarenhet av lagring. WD är trevligare.

ok! WD har jag i min dator, och tror brodern har en WD redan men han behövde en till eller en större. Vet inte riktigt hur han kommer använda disken. Jag har också hört mycket bra om WD. Dock kostar den billigaste av samma storlek ca 500kr mer vilket spräcker budgeten rejält, så kanske han kan överleva på denna disken? Vad är de dåliga erfarenheterna du haft från denna serie diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

jag har https://www.inet.se/produkt/1902900/msi-z170a-krait-gaming/ kostar 1490:-
Köpte den för 899:- under inet flashrea säljer den samma pris. Oöppnad självklart medföljer digitalt kvitto. Hämtas stlm.

Kan tyvärr inte hämta i stockholm, brorsan bor i skåne och jag snäppet närmre, men kostar ändå 400 tur och retur att åka till stockholm, och sen kan jag inte leverera det till honom förrän i sommar i så fall tack för erbjudandet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Frågade i en tidigare tråd om valet mellan haswell/skylake, och valet föll på skylake. Nu har jag valt ut delarna och tänkte göra en sista check med er dator-folk om det ser ok ut!

Moderkortet valde jag för att det kan köra SLI och stödjer RAM med frekvensen 3600mhz.
RAMet kommer användas i kanske ett halvår (julafton lol), för att sedan bytas ut mot 3600mhz-RAM. Eftersom 8gig DDR3 brukar räcka borde väl detta fungera ok för ett tag?
Chassit har fått bra recensioner men det verkade som en gammal modell. Finns det nyare modeller som man kanske borde byta till? Kommer fläktarna att räcka?
HDD'n valde brorsan ut, så jag har inte kollat närmre på den. Är den ok? Han har redan en SSD
CPU-fläkten har jag själv i min dator så det var därför jag valde den xD
Fram tills GTX1080 släpps kommer ett gtx970 sitta i datorn ^_^

Priserna är från netonnet, komplett och inet.
CPU - Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz - 3190 kr
Chassi - Fractal Design Define S fönster - 949 kr
HDD - Seagate Barracuda 2TB - 799 kr
MoBo - MSI Z170 KRAIT GAMING - 1290 kr
PSU - EVGA SuperNOVA G2 650W - 888 kr
CPU-fläkt inkl kylpasta - Cooler Master Hyper 212 EVO - 418 kr
RAM - corsair 1x8 2400mhz - 379 kr
GPU - GTX 1080 - ca 6100 kr

tot: 14 013 kr

Det är lillebrorsan som ska ha datorn och köpa den, men GPU-kylare fick inte plats i budgeten, så den tänker jag stå för, schysst som man e xD

Ser väl ok ut om han redan har SSD, personligen så gillar jag Corsair 400q betydligt bättre än Fractal S, fattar inte varför man ska offra 5.25"-platser men inte få något utrymme tillbaka för det, Fractal S är tokstort för vanliga system med mindre än två grafikkort och utan vattenkylning. Corsair 400Q känns imo betydligt mer modern och ett väldigt bra val om man bara vill ha en svart atx-låda. Sen ta 2x8GB Ram eller 2x4GB annars tappar du prestanda iom att det dual channel på z170-plattformen, och några 3600 kommer verkligen inte behövas, om du nu vill spexa å ta något mer än 2133Mhz, så kör på typ 2666Mhz då det bara är en hundralapp eller två extra.

Permalänk
Medlem

DDR3 funkar väl inte med skylake, är inte det ddr4? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Corsair 400Q känns imo betydligt mer modern. Sen ta 2x8GB Ram eller 2x4GB annars tappar du prestanda iom att det dual channel på z170-plattformen.

Är corsair 400Q lätt att bygga i? Finns den i fönsterversion? ^_^

De här ramen kanske går bra då!
https://www.inet.se/produkt/6110114/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-24...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

DDR3 funkar väl inte med skylake, är inte det ddr4? :s

Jo, "Eftersom 8gig DDR3 brukar räcka borde väl detta (detta = 2400mhz DDR4) fungera ok för ett tag?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

och några 3600 kommer verkligen inte behövas, om du nu vill spexa å ta något mer än 2133Mhz, så kör på typ 2666Mhz då det bara är en hundralapp eller två extra.

Han har mer och mer börjat med 3D redigering och därav ville vi ha möjlighet att kunna använda snabba minnen. Mest så vill vi ha möjligheten att uppgradera OM han skulle börja göra 3D-grejer och arbeta i after effects med massa lager Men nu kommer vi bara köpa 8 gig till spel. Räcker 2133 då? :v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

CPU-fläkt inkl kylpasta - Cooler Master Hyper 212 EVO - 418 kr
RAM - corsair 1x8 2400mhz - 379 kr
GPU - GTX 1080 - ca 6100 kr

Om du ska ha 8 Gig RAM borde det väl vara ett paket med två RAM-stickor som är på 4 Gig vardera eftersom det är dualchannel på moderkortet tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exotal:

Om du ska ha 8 Gig RAM borde det väl vara ett paket med två RAM-stickor som är på 4 Gig vardera eftersom det är dualchannel på moderkortet tänker jag.

Ja, en till påpekade det så vi tänkte ta de här istället!
https://www.inet.se/produkt/6110114/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-24...

Permalänk
Hedersmedlem

@Sputnik *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Edit: Inlägg raderade i enlighet med §5 (anmäl regelbrott).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Dumt att snåla på ramet, hade kört 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Är corsair 400Q lätt att bygga i? Finns den i fönsterversion? ^_^

De här ramen kanske går bra då!
https://www.inet.se/produkt/6110114/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-24...

Jag köpte 400C (fönstervarianten) på rea för 699! Fenomenalt snyggt chassi och relativt enkelt att bygga i. Rekommenderas starkt! Annars kan du kolla in Phanteks Enthoo Pro M Acrylic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Läs min kommentar om RAM:et

GTX 1080 levereras med referenskylare ( =dålig och låter mkt).

8gb räcker inte idag tyvärr. 16gb som gäller.

De nya har en uppdaterad kylare som antagligen är bättre än nurvarande referenskylarna. Känns hyfsat overkill att köpa en GPU kylaren i din budget och lite avancerat kanske, det krävs lite pill för att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Han har mer och mer börjat med 3D redigering och därav ville vi ha möjlighet att kunna använda snabba minnen. Mest så vill vi ha möjligheten att uppgradera OM han skulle börja göra 3D-grejer och arbeta i after effects med massa lager Men nu kommer vi bara köpa 8 gig till spel. Räcker 2133 då? :v

Han kommer nog inte märka någon skillnad på ram hastigheten i After Effects heller för den delen. Eller hur tänker du, att du ska köpa ram nu sen köpa till snabbare sen? Du kan inte köra dom i olika hastighet så då blir dom du köper nu pengar i sjön. Köp 2x8GB 2400/2666 nu direkt, kommer funka fina fisken till både spel å 3D. Då kan han han även gå upp till 32GB senare om han nu vill syssla mycket med AE, kommer göra mer än att köra på snabbare minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

ok! WD har jag i min dator, och tror brodern har en WD redan men han behövde en till eller en större. Vet inte riktigt hur han kommer använda disken. Jag har också hört mycket bra om WD. Dock kostar den billigaste av samma storlek ca 500kr mer vilket spräcker budgeten rejält, så kanske han kan överleva på denna disken? Vad är de dåliga erfarenheterna du haft från denna serie diskar?

Visst går det men du borde säga till din bror att skaffa en extra hårddisk sen och använda den som backup för allt som finns på den han har valt.

Det som är besvärligt med dessa diskar från mitt perspektiv är att de verkar dels ha kort livslängd och är väldigt oberäkneliga, tror rekordet var runt 100-150 timmar i drifttid innan den började göra massa dödsrassel ifrån sig. Kort och gott så är dessa inget alternativ för viktig lagring för mig eller som jag ens kommer rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelF89:

Jag köpte 400C (fönstervarianten) på rea för 699! Fenomenalt snyggt chassi och relativt enkelt att bygga i. Rekommenderas starkt! Annars kan du kolla in Phanteks Enthoo Pro M Acrylic!

Ah, nice, ska kolla in båda!

Skrivet av DozeN:

De nya har en uppdaterad kylare som antagligen är bättre än nurvarande referenskylarna.

Ah, gtx 1080? Ja, absolut köper jag hellre som redan har en bra kylare, trodde bara det fanns med referens.

Skrivet av sKRUVARN:

Han kommer nog inte märka någon skillnad på ram hastigheten i After Effects heller för den delen. Eller hur tänker du, att du ska köpa ram nu sen köpa till snabbare sen? Du kan inte köra dom i olika hastighet så då blir dom du köper nu pengar i sjön. Köp 2x8GB 2400/2666 nu direkt, kommer funka fina fisken till både spel å 3D. Då kan han han även gå upp till 32GB senare om han nu vill syssla mycket med AE, kommer göra mer än att köra på snabbare minnen.

Tänkte köpa 8 gig RAM nu så han överlever, och sen sälja det (tappar mycket i värde jag vet) och köpa 3600mhz. En annan datorkille (jobbar som systemadministratör och jobbar med servrar och sånt) sa att alla har fått RAM-minne om bakfoten. Att hastigheten gör mycket skillnad. Men kanske det är bättre att köra 8gig 2666 då. Och sen köpa till 8 gig till när han har råd. Tror inte vi lyckas squeeza in 16 gig. I så fall om han skippar HDDn eftersom den ändå verkar kass och opålitlig xD

Skrivet av foh668:

Visst går det men [...] tror rekordet var runt 100-150 timmar i drifttid innan den började göra massa dödsrassel ifrån sig. Kort och gott så är dessa inget alternativ för viktig lagring för mig eller som jag ens kommer rekommendera.

ok låter ikke lovande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Tänkte köpa 8 gig RAM nu så han överlever, och sen sälja det (tappar mycket i värde jag vet) och köpa 3600mhz. En annan datorkille (jobbar som systemadministratör och jobbar med servrar och sånt) sa att alla har fått RAM-minne om bakfoten. Att hastigheten gör mycket skillnad.

Tyvärr har han fel, eftersom vi pratar om konsumentapplikationer som körs på konsumenthårdvara.

Om du inte orkar googla t.ex. "does memory speed matter" och läsa alla otaliga artiklar med benchmarks som visar att skillnaden mellan de långsammaste och de snabbaste minnena nätt och jämnt är mätbar, så kan du istället titta på de ökade latenserna som snabbare minnen har och räkna fram skillnaden. Eliminera andra slöa komponenter istället, eller köp en större mängd vanliga minnen, det kommer ge långt mer prestandavinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr har han fel, eftersom vi pratar om konsumentapplikationer som körs på konsumenthårdvara.

Om du inte orkar googla t.ex. "does memory speed matter" och läsa alla otaliga artiklar med benchmarks som visar att skillnaden mellan de långsammaste och de snabbaste minnena nätt och jämnt är mätbar, så kan du istället titta på de ökade latenserna som snabbare minnen har och räkna fram skillnaden. Eliminera andra slöa komponenter istället, eller köp en större mängd vanliga minnen, det kommer ge långt mer prestandavinst.

Ja jag gick igenom några artiklar igår, såg att de som hade snabba ram endast fick bättre resultat i mätningar och märkte inget i själva applikationerna Bra att veta!

Permalänk
Medlem

Vi skippade hårddisken och skaffade 16 gig ram istället!