8RDA+ checksum error : omöjligt att fixa..

Permalänk
Medlem

8RDA+ checksum error : omöjligt att fixa..

Som sagt.. av en anledning så fick jag upp
CMOS CHECKSUM ERROR
efter lite lek..

Dator startar inte efter resett av Cmos eller batteri tricket..

Dator startar när jag har Jumpen på Clear CMOS.

Där ifrån kan jag flasha bios om jag vill.. men..

ALT+F2 varianten funkar inte (flashningen går igenom som den ska).. datorn startar fortfarande enbart med Jumpern på Clear..

Boot disk med awdflash (det gamla hederliga sättet) funkar inte heller.. då jag läst några som det fixat sig på det sättet.

Konstiga saker:
Har jag Jumpern på Clear CMOS hela tiden så nollställs inte bios efter reboot.. inte heller efter kallstart.
Dvs så beter sig datorn nästan som normalt i det läget.. förutom att datorn vägrar starta när jumpern är i standard läge.
I standard läge så piper datorn och visar fel kod: CF (Test R/W function)

Mysko.. ja..

nån som kan ha nån idé alls.. tror ni att ett nytt chip räcker eller ett helt nytt moderkort ?

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

jag hade liknande probbs förut dra ut sladden till nätagget plocka ut CMOS Batteriet och låt jumper sitta på clear cmos låt det vara såhär i några timmar sedan sätt tillbaka allt och starta...

Permalänk
Medlem

tja.. försöka duger.. tycker att det är konstigt att det inte vill funka på alla sätt jag testat.. just nu sitter jag på datorn.. jumpern sitter i clear läget och allt funkar som det borde..

mysko..

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Re: 8RDA+ checksum error : omöjligt att fixa..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]{ing_En
Som sagt.. av en anledning så fick jag upp
CMOS CHECKSUM ERROR
efter lite lek..

Dator startar inte efter resett av Cmos eller batteri tricket..

Dator startar när jag har Jumpen på Clear CMOS.

Där ifrån kan jag flasha bios om jag vill.. men..

ALT+F2 varianten funkar inte (flashningen går igenom som den ska).. datorn startar fortfarande enbart med Jumpern på Clear..

Boot disk med awdflash (det gamla hederliga sättet) funkar inte heller.. då jag läst några som det fixat sig på det sättet.

Konstiga saker:
Har jag Jumpern på Clear CMOS hela tiden så nollställs inte bios efter reboot.. inte heller efter kallstart.
Dvs så beter sig datorn nästan som normalt i det läget.. förutom att datorn vägrar starta när jumpern är i standard läge.
I standard läge så piper datorn och visar fel kod: CF (Test R/W function)

Mysko.. ja..

nån som kan ha nån idé alls.. tror ni att ett nytt chip räcker eller ett helt nytt moderkort ?

en ny Bios chip räcker, det kan en företag fixa dom heter www.Eksitdata.com kan du kolla eller ringa till dom dom fixade åt mig, ett exakt chip bara tala om vad det står på den, och om du vill ha den uppdaterad med nyaste bios version. ring istället på telefon nr 0340-69 06 70 och fråga om dom fixar en bios chip

lycka till !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

jag tänkte så långt me.. beställde ett nytt chip samtidigt som det nuvarande gick sönder.. borde dyka upp i postlådan innan helgen iaf..

skulle dock vilja veta vad som är problemet.. som sagt så kör jag fortfarande felfritt nu med jumpern på clear..

jaja..

Visa signatur