Nu svarar jag mig själv eftersom det kan vara till hjälp för andra.
Efter lite hjälp från ett annat forum köpte jag dockan från HP och testade - på den finns följande portar:
1st usb-c kabel fast monterad (som ansluts till Macbook:s usb-c)
1st usb-c
1st hörlurs-utgång
4st usb (varav en är märkt med en ström-symbol)
1st nätverk
1st HDMI
1st displayport
1st strömingång
Det följer med en 65W strömadapter och med den ansluten till vägguttaget och dockan ansluten till Macbook via usb-c så laddas Macbook - man får alltså med extra strömadapter till sin Macbook med denna lösning
Det var lite läskigt att testa detta efter ha läst följande länk - men det fungerade utan problem.
Eftersom man ansluter med usb-c via den fast monterade usb-c kabeln från dockan till datorn har man en usb-c port ledig i dockan
I dagsläget har jag inget behov av det, men i framtiden kommer vi säkerligen ha många usb-c tillbehör (gissar jag)
Vanliga USB såsom usb-minne mm fungerar utan problem i Macbook när man ansluter dem till dockan.
En ny nätverksport märkt "USB-LAN 10/100/1000" dyker upp i nätverksinställningarna och verkar fungera utan problem - den får ip-adress när en kabel ansluts.
I ljudinställningarna kan man välja "HP-USB" som ljudutgång och då fungerar hörlurar anslutna till hörlursutgången i dockan.
Det jag däremot inte har fått att fungera ännu är HDMI-utgången.
Jag har en HDMI-kabel i dockan ansluten till en 4K TV och har tagit fram bildskärms-inställningarna i Macbook samt hållit ned "alt-option" tangenten och tryckt på "sök bildskärmar" - men ingenting händer.
Displayports-utgången har jag inte testat, men om inte HDMI fungerar så går nog inte den heller.
Det kan vara en inställnings-grej - vid en google-sökning hittade jag många som hade problem med Apple:s egna HDMI-adapter också, så jag ska undersöka vidare.
Dockan är ganska dyr att köpa, men jag hittade ett exemplar på fyndpris för ca 1200:- och med tanke på att man får en extra strömadapter känns det helt OK.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3462233
Jag skulle gärna sett att dockan hade en SD-kort läsare också.