Macbook - usb-c tillbehör ?

Permalänk
Medlem

Macbook - usb-c tillbehör ?

Har nyligen införskaffat en Macbook 12" av 2016 års modell - den med endast en usb-c ingång.

Är mycket trevlig, men givetvis är man starkt begränsad av den enda porten.

Nu tittar jag på tillbehör och undrar om dockor från andra PC-tillverkare kan fungera ?

Självklart känns det "säkrast" med Apple egna grejer, men de har begränsat antal anslutningar.

Exemeplvis har HP en usb-c docka som förutom usb-portar även har nätverksport, hdmi, displayport mm

Länk

Kan den möjligtvis fungera med Macbook ? inklusive nätverksport ?

Permalänk
Medlem

Nu svarar jag mig själv eftersom det kan vara till hjälp för andra.

Efter lite hjälp från ett annat forum köpte jag dockan från HP och testade - på den finns följande portar:

1st usb-c kabel fast monterad (som ansluts till Macbook:s usb-c)
1st usb-c
1st hörlurs-utgång
4st usb (varav en är märkt med en ström-symbol)
1st nätverk
1st HDMI
1st displayport
1st strömingång

Det följer med en 65W strömadapter och med den ansluten till vägguttaget och dockan ansluten till Macbook via usb-c så laddas Macbook - man får alltså med extra strömadapter till sin Macbook med denna lösning

Det var lite läskigt att testa detta efter ha läst följande länk - men det fungerade utan problem.

Eftersom man ansluter med usb-c via den fast monterade usb-c kabeln från dockan till datorn har man en usb-c port ledig i dockan

I dagsläget har jag inget behov av det, men i framtiden kommer vi säkerligen ha många usb-c tillbehör (gissar jag)

Vanliga USB såsom usb-minne mm fungerar utan problem i Macbook när man ansluter dem till dockan.

En ny nätverksport märkt "USB-LAN 10/100/1000" dyker upp i nätverksinställningarna och verkar fungera utan problem - den får ip-adress när en kabel ansluts.

I ljudinställningarna kan man välja "HP-USB" som ljudutgång och då fungerar hörlurar anslutna till hörlursutgången i dockan.

Det jag däremot inte har fått att fungera ännu är HDMI-utgången.

Jag har en HDMI-kabel i dockan ansluten till en 4K TV och har tagit fram bildskärms-inställningarna i Macbook samt hållit ned "alt-option" tangenten och tryckt på "sök bildskärmar" - men ingenting händer.

Displayports-utgången har jag inte testat, men om inte HDMI fungerar så går nog inte den heller.

Det kan vara en inställnings-grej - vid en google-sökning hittade jag många som hade problem med Apple:s egna HDMI-adapter också, så jag ska undersöka vidare.

Dockan är ganska dyr att köpa, men jag hittade ett exemplar på fyndpris för ca 1200:- och med tanke på att man får en extra strömadapter känns det helt OK.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3462233

Jag skulle gärna sett att dockan hade en SD-kort läsare också.

Permalänk
Medlem

Du behöver drivrutiner för att bild skall fungera.

Sitter hårdvara från displaylink i den enheten.

Så prova deras generella drivrutiner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Stort tack!

Nu fungerar det

Var inne på spåret att det kanske behövdes speciella drivrutiner från intel för att få igång det, men skulle aldrig kommit på tanken att det fanns drivrutiner hos displaylink.

Här är förövrigt länken (om någon annan behöver den):

http://www.displaylink.com/downloads/osx

Permalänk
Medlem

@Pulver: Går det att få ut 4k@60hz på denna docka över DP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

@Pulver: Går det att få ut 4k@60hz på denna docka över DP?

Över displaylink har jag än så länge bara testat med en ihop-pysslad kabel som består av en displaylink->DVI adapter - DVI-kabel - DVI->HDMI adapter.

Då kan jag endast få 1080p 60Hz som max på min LG 4K Oled TV (som endast har HDMI-ingångar)

Över HDMI-HDMI fick jag endast ett mindre antal upplösningar att välja mellan där den märkliga upplösning 2160x1120 var förvald - fanns inte 4K.

Men det här är ju endast ett snabbtest jag gjorde nu och drivrutinerna jag använder är märkta som beta.

Kanske skulle blivit bättre om jag hade en direkt displayport->HDMI kabel ?

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte låna tråden lite och kolla. Sitter på en sånhär multiport grej till 12" macbooken: http://www.apple.com/se/shop/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-digital-...

Dock är ju sladden som man kopplar in med i macbooken väldigt kort. Finns det något bra sätt att förlänga den så jag kan gömma undan multiporten från skrivbordet.

//Samuraj

Permalänk
Medlem

@Pulver: Läs denna artikeln. Vanligtvis när man köper kablage tänker man bara "pris pris pris", men det finns en anledning att Apples och andra adapters/kablar är dyra. http://feber.se/pc/art/338654/googleingenjr_om_typeckabel_fr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

@Pulver: Läs denna artikeln. Vanligtvis när man köper kablage tänker man bara "pris pris pris", men det finns en anledning att Apples och andra adapters/kablar är dyra. http://feber.se/pc/art/338654/googleingenjr_om_typeckabel_fr/

Ja, det är ungefär samma historia som jag länkar till tidigare i tråden - alltså att det finns felaktiga usb-c kablar som kan skada din dator.

Men jag har ju inte klagat på några dyra kablar ? (även om jag tycker att HP dockan är ganska kostsam)

Håller man sig till kända märken (som har bra usb-c tillbehör) som HP, Dell och Apple kan man känna sig säker.