MSI Geforce GTX 1080 Gaming X

Permalänk
Medlem

Utmärkt, toppklass... det är ju otroliga grafikkort oavsett. Tycker för övrigt att kortet är rätt snyggt bortsett från de fåniga lysdioderna.

Jag tror inte att många som köper 1080 partnerkort blir besvikna, oavsett tillverkare. Alla håller hög klass, det måste de göra för att kunna konkurrera mot andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fortfarande toppklass vilket känns omotiverat med tanke på vad som skiljer korten och framförallt när man ser till prissättningen på de båda korten.

Läste du testet innan du kommenterade? EVGAs kort presterar fortfarande bättre, så att det håller en jämnare kurva spelar absolut ingen roll och även om strömbudgeten satte stopp så tillför det inget alls för MSIs kort i praktiken.

Fast spoltjutet bedömdes ju som "svagt" för båda korten så det är fortfarande väldigt märkligt att man ger MSI toppklass och inte EVGAs. Faktum kvarstår ju att korten klockar identiskt och har identisk prestanda där EVGA tom ligger en eller om det var två fps högre och dessutom med 5w lägre strömförbrukning. Så... ja, två kort som är så otroligt lika får två helt olika utmärkelser känns väldigt omotiverat enligt mig.

Kan ha göra med klockfrekvensen under belastning

EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

MSI Geforce GTX 1080 Gaming X

Kanske kan detta ojämnhet i klockfrekvens ge upphov till ojämnt FPS vilket kan försämra spelupplevelsen även om det inte syns i graferna (tänk microstuttering med CrossfireX och SLI, visst får man högre FPS med multi-GPU lösningar men den ojämna renderingstiden syns inte i graferna som visar medel-fps).

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Jag påstår varken det ena eller det andra.

Jag säger att jag antar att recensenten anser att MSI-kortet bättre, bla för att den har en custom PCB som exempelvis ger en extra strömkontakt.
Jämför man klockfrekvensgrafen så svajar EVGAs kort, men det gör inte MSIs och det verkar ha just med strömmatningen att göra enligt vad jag kan läsa och lyssna mig till.

Så på pappret ser jag inget annat än att MSI-kortet helt enkelt är bättre, eller har bättre egenskaper. Hur vida det är tillräckligt för att ge ett högre betyg eller inte rör mig inte, men recensenten tyckte uppenbarligen det.

Sen får man väl ta ställning till om man tycker att den jämnare frekvenskurvan är värd det högre priset, vilket jag absolut inte tycker men det är ju högst subjektivt

Edit: Jag var visst tvåa på den bollen, men verkar som att jag och @FishTank drar liknande slutsatser

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av trickeh2k:

Förstår inte riktigt hur den kunde få toppklass när EVGA enbart fick Utmärkt. Skillnaden i prestanda är ju verkligen minimal där EVGA tom drar 1fps bättre i genomsnitt, så även om kortet dippar lite verkar det ju inte ha någon skillnad totalt sett.

Tre graders skillnad och samma ljudnivå känns ju inte som det spelar någon roll, dessutom är ju EVGAs kort 500:- billigare (tom 600:- för lägsta pris just nu) än detta så finner betygssättningen en smula ologisk.

Skrivet av MinscS2:

Nä denna tanken slog mig med. EVGA har lite högre temperatur (kanske för att fläktkurvan är lägre ställd, recensionen förtäljer inte detta), men ljudnivån och prestandan är identisk, samtidigt som kortet är billigare (och drar 5 Watt mindre, wääh ).

Vad är det som gör att MSI får "topklass" men EVGA "bara" fick "utmärkt"?

Fast EVGAs version hade också spolljud.
Får se om nästa testexemplar med eftermarknadskylare dom recenserar också har spolljud - "Två är en slump, tre är ett mönster".

Topklass anser jag bara produkter som är så pass bra och felfria att enbart priset egentligen är en nackdel. Hade aldrig klarat av ett grafikkort med spolljud, plus att berömmet för kortets låga ljudnivå blir ganska ihåligt på grund av detta.

MSI-kortets strömförsörjning ger det bättre förutsättningar att upprätthålla en högre klockfrekvens, vilket även märks i prestandagraferna där kortet kan gå om EVGA-kortet i vissa titlar trots lägre fabriksöverklockning hos det förstnämnda.

3 °C är ganska stor skillnad vid samma ljudnivå tycker jag när man jämför två olika kyllösningar, och då menar jag inte att ACX 3.0 på EVGA-kortet på något sätt är dålig utan bara att Twinfrozr VI är snäppet bättre.

Jag har egentligen inte mycket mer att komma med än det som står i själva recensionen och videon, där jag tycker att allt motiveras. Nämnvärt är att Gaming X-korten inte ligger i samma segment som EVGA:s SC-kort, utan det riktar sig snarare mot FTW som kommer med både eget kretskort och den större ACX 3.0-kylaren. Kanske blir ett test på den senare när de 34 korten i kö har betats av.

Skrivet av Dinoman:

Nu klickade jag förbi en massa dravel men nämner Jonas någon gång priset? Dessa partnerkort skulle ju enligt utsago vara "billigare" än Founders Edition. Ingen kommentar kring detta alls? Bara att det kostar "ungefär" som Founders Edition.

Dom flesta andra siter har iaf gett Nvidia en liten känga för detta marknadsföringstricket och jag tycker att det kan vara på sin plats.

Ja, det är dumheter hela "AIB-korten kommer att bli billigare"-biten, även om det är nämnvärt att de sa från 599 USD och uppåt för partners. I Sverige lär vi inte få se de priserna den närmaste tiden, men i USA finns det faktiskt modeller som ligger strax ovanför 600 USD-strecket. Men, som sagt, dumheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Förstår inte riktigt hur den kunde få toppklass när EVGA enbart fick Utmärkt. Skillnaden i prestanda är ju verkligen minimal där EVGA tom drar 1fps bättre i genomsnitt, så även om kortet dippar lite verkar det ju inte ha någon skillnad totalt sett.

Tre graders skillnad och samma ljudnivå känns ju inte som det spelar någon roll, dessutom är ju EVGAs kort 500:- billigare (tom 600:- för lägsta pris just nu) än detta så finner betygssättningen en smula ologisk.

Lägg till Bios fusket på det.
Skulle vara intressant att höra från Swec hur dom motiverar en sån konstig utmärkelse.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@kaya: Fick du inte precis ett svar sex minuter innan din post, utöver både en recension och videosummering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Kan ha göra med klockfrekvensen under belastning

EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11335?key=e71d6e7824678ae75145542bd87dc7ba

MSI Geforce GTX 1080 Gaming X

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11436?key=581fbf149fe77147f5dfff2f34bfdc5e

Kanske kan detta ojämnhet i klockfrekvens ge upphov till ojämnt FPS vilket kan försämra spelupplevelsen även om det inte syns i graferna (tänk microstuttering med CrossfireX och SLI, visst får man högre FPS med multi-GPU lösningar men den ojämna renderingstiden syns inte i graferna som visar medel-fps).

Jo, har sett graferna men om det hade varit påtagligt så borde man ju nämnt det? Står ingenting att det finns någon subjektiv bedömning att MSI-kortet upplevs som mjukare. Skillnaden i fps måste vara närmaste obefintlig, diffar det 2fps är det väldigt svårt att uppleva någon större skillnad. Det är ändå så pass många bildrutor per sekund som ritas upp att det endast skulle kunna uppfattas om det var låst vid 30 fps och det ena kortet dippade då och då till 27-28, men även då blir det extremt svårt om man inte sitter och kör ett test 20 gånger och verkligen, verkligen letar efter skillnader. Lägst värdet uppmätt är som mest 5fps och då är det tom till EVGAs fördel.

Skrivet av Hucke:

@trickeh2k: Jag påstår varken det ena eller det andra.

Jag säger att jag antar att recensenten anser att MSI-kortet bättre, bla för att den har en custom PCB som exempelvis ger en extra strömkontakt.
Jämför man klockfrekvensgrafen så svajar EVGAs kort, men det gör inte MSIs och det verkar ha just med strömmatningen att göra enligt vad jag kan läsa och lyssna mig till.

Så på pappret ser jag inget annat än att MSI-kortet helt enkelt är bättre, eller har bättre egenskaper. Hur vida det är tillräckligt för att ge ett högre betyg eller inte rör mig inte, men recensenten tyckte uppenbarligen det.

Sen får man väl ta ställning till om man tycker att den jämnare frekvenskurvan är värd det högre priset, vilket jag absolut inte tycker men det är ju högst subjektivt

Edit: Jag var visst tvåa på den bollen, men verkar som att jag och @FishTank drar liknande slutsatser

Jaha, så då ska man ge ett en produkt högre betyg för att den har 12 extra strömfaser även om det praktiskt sett inte innebär någon skillnad alls? Skit i svajande grafer, om det rent praktiskt sett inte innebär en skillnad i den subjektiva upplevelsen så är det ju helt och hållet ointressant. Jonas är ingen amatör direkt när det kommer till grafikkortsrecensioner och även om Kenneth är färsk så är han en fps-spelare som garanterat skulle ha åsikter om svajande fps (enligt min uppfattning). Om det nu skulle vara någon skillnad i upplevelse är det extremt märkligt att man inte nämner det i recensionen?

På pappret är det oavsett en extremt liten marginal mellan korten, det är garanterat mycket större skillnader från kisel till kisel så att man bumpar upp ett kort till den övre klassen på något som uppenbarligen inte ens verkar vara möjligt att uppfatta som en professionell recenscent känns fortfarnde jättemärkligt.

500-600:- extra att betala för en en grafisk kurva på papper som inte märks av rent praktiskt är bara jättekonstigt, för mig. Jag hade reagerat precis likadant om EVGA fått toppklass men inte MSI.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Håller med Jonas om RGB-leds: "Det är tyvärr en verklighet."

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Du ser ju att det ger skillnad? Sen om du tycker att det är en tillräcklig skillnad eller inte har väl ändå inte med saken att göra.

Jonas skrev ju tom en kommentar här i tråden som ytterligare förklarar motiveringen som redan nämnts i både artikeln och videoklippet. Så jag tror inte vi kommer mycket längre här så det är sista inlägget från min sida i denna diskussion.

Kortet ansågs kort och gott vara bättre än EVGA-kortet pga nämnda fördelar och det resulterade i ett annat betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

MSI-kortets strömförsörjning ger det bättre förutsättningar att upprätthålla en högre klockfrekvens, vilket även märks i prestandagraferna där kortet kan gå om EVGA-kortet i vissa titlar trots lägre fabriksöverklockning hos det förstnämnda.

3 °C är ganska stor skillnad vid samma ljudnivå tycker jag när man jämför två olika kyllösningar, och då menar jag inte att ACX 3.0 på EVGA-kortet på något sätt är dålig utan bara att Twinfrozr VI är snäppet bättre.

Jag har egentligen inte mycket mer att komma med än det som står i själva recensionen och videon, där jag tycker att allt motiveras. Nämnvärt är att Gaming X-korten inte ligger i samma segment som EVGA:s SC-kort, utan det riktar sig snarare mot FTW som kommer med både eget kretskort och den större ACX 3.0-kylaren. Kanske blir ett test på den senare när de 34 korten i kö har betats av.

Absolut och det ser jag enligt graferna, men i testen så verkar det inte innebära någon praktisk skillnad? Tre grader är absolut en skillnad, men det intressanta i det här läget är då att veta hur mycket skillnad det blir i ljudnivå om man höjer fläkthastigheten på EVGA-kortet för att uppnå samma nivå på kyla.

Tre grader kan låta jävligt tanigt, men i ett helt system så värmer komponenter upp varandra vilket gör att tre grader varmare grafikkort kan innebära varmare CPU, osv osv. Därför hade det varit intressant att veta vad skillnaden blir för att uppnå tre grader svalare med EVGAs kort.

Sen är det som någon annan redan påpekat två olika PCB och två olika segment, men för mig har alltid Toppklass verkligen känts premium. 500-600:- skillnad i pris med tanke på tre graders skillnad och ingen praktisk vinst gör att det inte känns lika prestigefyllt längre. Till syvende och sist är det ändå en subjektiv bedömning men det här är den första gången jag tycker en recensions slutresultat ställt till en annan produkt varit tveksam.

Oavsett lite kritik och gnäll, tack för en som vanligt bra och genomgående recension!

Skrivet av kaya:

Lägg till Bios fusket på det.
Skulle vara intressant att höra från Swec hur dom motiverar en sån konstig utmärkelse.

Fast bios-fusket är helt ointressant då Swec alltid testar kortet med samma klockfrekvenser man får som slutkonsument vilket de påtalat tidigare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kaya:

Lägg till Bios fusket på det.
Skulle vara intressant att höra från Swec hur dom motiverar en sån konstig utmärkelse.

Skrivet av trickeh2k:

Fast bios-fusket är helt ointressant då Swec alltid testar kortet med samma klockfrekvenser man får som slutkonsument vilket de påtalat tidigare.

Enligt senaste panelen skickar inte MSI heller annat än kort med standardbios till Swec efter att de hade en diskussion för några år sedan, även om de kollar frekvenserna.
https://www.youtube.com/watch?v=QMYQA5HeUcY&feature=youtu.be&...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Fast bios-fusket är helt ointressant då Swec alltid testar kortet med samma klockfrekvenser man får som slutkonsument vilket de påtalat tidigare.

Det spelar väl ingen roll att swec använder rätt klockfrekvenser, MSI försöker blåsa sina kunder och det måste vara ett stort minus när man sammanfattar kortet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Läste du testet innan du kommenterade? EVGAs kort presterar fortfarande bättre, så att det håller en jämnare kurva spelar absolut ingen roll och även om strömbudgeten satte stopp så tillför det inget alls för MSIs kort i praktiken.

Om man har en bil som kan gå i 100km/h i 10 sekunder för att sedan sakta in (när man inte vill) och rycka sig fram är väl en bil som går i stabila 90km/h utan ryck och okontrollerade sänkningar av farten bättre?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaya:

Det spelar väl ingen roll att swec använder rätt klockfrekvenser, MSI försöker blåsa sina kunder och det måste vara ett stort minus när man sammanfattar kortet.

Det tycker jag inte.
Det som recenseras är bara produkten, inte företaget.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det spelar väl ingen roll att swec använder rätt klockfrekvenser, MSI försöker blåsa sina kunder och det måste vara ett stort minus när man sammanfattar kortet.

Nu recenserar Sweclockers kortet som det kommer till kunderna, därav är det helt irrelevant att de försöker lura sig till bättre siffor i "stock-utförande".

Skrivet av Markusas:

Om man har en bil som kan gå i 100km/h i 10 sekunder för att sedan sakta in (när man inte vill) och rycka sig fram är väl en bil som går i stabila 90km/h utan ryck och okontrollerade sänkningar av farten bättre?

Det där måste vara en av de sämsta jämförelserna någonsin jag hört. Det du (på ett rätt dåligt sätt) försöker jämföra är frame stuttering vilket inte är något som upplevs här. Dessutom har du inga jämförelsepunkter när du beskriver "sakta ned". Utöver det så vill du ha en skillnad på 10% vilket är rätt stor skillnad. Jag är ingen hejare på matte men att göra dessa jämförelselser är ju rätt knasiga. Vi pratar fortfarande om extremt små skillnader i form av fps. Jag säger inte att du inte upplever skillnad på 120fps mot 122fps, men jag finner det högst osannolikt (nu bjöd jag ju rätt genereöst på fps).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Sportbutik?
Spoltjut?

Haha, just det! Har inte hunnit lära telefonen alla dator termer än.. =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För dyra kort med tanke på att 980 TI ligger finns för 4.500kr nya

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det där måste vara en av de sämsta jämförelserna någonsin jag hört. Det du (på ett rätt dåligt sätt) försöker jämföra är frame stuttering vilket inte är något som upplevs här. Dessutom har du inga jämförelsepunkter när du beskriver "sakta ned". Utöver det så vill du ha en skillnad på 10% vilket är rätt stor skillnad. Jag är ingen hejare på matte men att göra dessa jämförelselser är ju rätt knasiga. Vi pratar fortfarande om extremt små skillnader i form av fps. Jag säger inte att du inte upplever skillnad på 120fps mot 122fps, men jag finner det högst osannolikt (nu bjöd jag ju rätt genereöst på fps).

Nu tycker jag att du är lite gnällig.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

För dyra kort med tanke på att 980 TI ligger finns för 4.500kr nya

1070 har betydligt lägre värmeutveckling jämfört med 980 Ti vilket jag gärna betalar extra för. Lägre värmeutveckling ger tystare grafikkort och lägre temperatur även på CPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Redaktionen glömmer det att EVGA SC består av ett referenskretskort vilket gör det svårare att luftkyla jämfört med MSI's egenbyggda kretskort som bör vara lättare luftkylt.
Därför känns det lite löjligt när Sweclockers skriver att MSI's kylare är lite bättre än EVGA's ACX 3.0 kylare när det är helt olika kretskort som kyls.

Det är gpu:n som ska kylas i huvudsak - vad har kortet i sig med det att göra? Grejen är att den lilla varianten av ACX 3.0 helt enkelt inte är lika effektiv som den större Frozerkylaren. Hur effektiv den större ACX 3.0 (åtminstone har den större fläktar) är, som t.ex. FTW-varianten har, återstår dock att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

1070 har betydligt lägre värmeutveckling jämfört med 980 Ti vilket jag gärna betalar extra för. Lägre värmeutveckling ger tystare grafikkort och lägre temperatur även på CPU.

Folk är så rädda för temps, en normal Intel CPU klassas av tillverkaren själv som optimalt under 90c och throttlar inte sig själv förrns 105c.

Pris vs Prestanda är det jag alltid prioriterar först, men vill man betala mera för kallare kort är ju upp till var och en.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hade verkligen velat se dessa kort recenseras med annan upplåst bios än den dom levereras med någon gång och låta dessa custom pcb och kylare sträcka på benen.

Löjligt att ni ens överklockar stockbios kort då alla tillverkare har exakt samma tdp och volt gränser baserade på nvidias rekommendationer. Spelar ingen roll om dom har 5 eller 25 faser med en 6pin eller 3 st 8pin när alla är strypta ni kommer få liknande resultat. Den enda variabeln blir gpuns ASIC. Högst ASIC i erat testlabb får högst överklockningsresultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av hakd:

Folk är så rädda för temps, en normal Intel CPU klassas av tillverkaren själv som optimalt under 90c och throttlar inte sig själv förrns 105c.

Pris vs Prestanda är det jag alltid prioriterar först, men vill man betala mera för kallare kort är ju upp till var och en.

Personligen är det inte primärt tempen jag bryr mig om utan ljudnivån, och i de allra flesta kyllösningar har de ett samband.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

För dom med bra skärmar och bra syn så är 1070/1080 de första Nvidia-korten med 10-bitars upplösning per färgkanal, alla tidigare har bara haft 8 bitar. AMD har haft det ett bra tag. En sak som nämns sällan. Andra skillnader är att Pascal har SMP vilket bör gynna DX12 framför allt, Maxwell saknar detta. Sen är HDMI/DP gränssnitten uppdaterade, och stödet för videoavkodning i hårdvara är utökat/förbättrat. Finns alltså fler fördelar än de uppenbara bättre prestanda och mycket lägre effektåtgång.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Så för att stänga av julgransbelysningen måste msi's bloatware installeras? Varför inte bara ha en switch på kortet? Helt klart en dealbreaker.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Nu tycker jag att du är lite gnällig.

Ptja, anser du att det här är gnäll så påvisar väl det hur grundlösa dina argument är

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hoppas Sweclockers testar EVGAs FTW snart!!!

För mig ligger det nog mellan den eller MSI.

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Och... nu kommer Svaret på: det höga priset på " Founder's Edition "
[ Där Redaktionen ställde sig frågande till... priset och skälen till... dess höga prisnivå från start.]
Priset är i paritet och därför " inte så Farligt dyrt" du får dessutom bättre kylare och mer Hz...

SÅ.... Löser man Ekvationen med kostnadshöjningar.... ( man bygger in dem; helt enkelt! )

ATT ett "Vanligt" grafikkort numera kostar som en sämre dator... bryr sig de flesta inte om...
Och därmed vill jag avfärda myten om att Det är dåliga tider eller att människor inte har pengar...
[ man kan... när man vill... sätt in; ordet "vissa" och då förstår man det hela bättre.. ]

Alltid bra med ny teknik, inget fel att vissa har eller man har pengar... kul för dem...
Lite synd bara att man å ena stunden hetsar för att ta reda på det " kommande värsta "
när det som jag ser det... ändå bara gäller ett antal få...
Och visst; för de som nu tror att ^jag då inte förstår det...
jag Kan alltid välja ett annat billigare o.s.v.

Försöker enbart göra en poäng av att det blivit allt dyrare att köpa bra grafikkort.

men eller nu.. så ska jag slappna av och lämna er åt ert.
- ville "bara"..... påpeka

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, anser du att det här är gnäll så påvisar väl det hur grundlösa dina argument är

Faktum kvarstår att oavsett relevansen av mitt exempel har recensenten lagt fram det som positivt att kortet ligger på en stabil nivå, istället för att clocka ned sig (som båda korten med referens pcb gjort).

Gällande betyget så anser jag att om det är något som drar ned kortet så är det prislappen, då kort som kan tänkas ligga i nivå med testkortet (Strix/FTW) är några 100 billigare i Sverige.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jo, har sett graferna men om det hade varit påtagligt så borde man ju nämnt det? Står ingenting att det finns någon subjektiv bedömning att MSI-kortet upplevs som mjukare. Skillnaden i fps måste vara närmaste obefintlig, diffar det 2fps är det väldigt svårt att uppleva någon större skillnad. Det är ändå så pass många bildrutor per sekund som ritas upp att det endast skulle kunna uppfattas om det var låst vid 30 fps och det ena kortet dippade då och då till 27-28, men även då blir det extremt svårt om man inte sitter och kör ett test 20 gånger och verkligen, verkligen letar efter skillnader. Lägst värdet uppmätt är som mest 5fps och då är det tom till EVGAs fördel.

Hur många bildrutor som ritas upp beror på upplösningen, vid 1080p och förmodligen även 1440p spelar det mindre roll då man är uppe i sådana höga fps men i 4K kan dessa dippar märkas då man är nere vid 30-40+ fps i vissa titlar och med tanke på att 1080 är det starkaste grafikkortet idag så kommer nog många välja denna grafikkort för 4K såvida de inte orkar vänta till Vega och big Pascal (1080 Ti).

Sedan nämner Jonas i videorecensionen vid 8:11 att grafikkorten rör sig i den lägre delen av Toppklass utmärkelsen, även om dess stabila klockfrekvens inte ger någon märkbart skillnad vid tester så kan kombinationen av svalare kylning och stabilare klockfrekvens vara tillräckligt för att få en Toppklass utmärkelse. Med tanke på att Jonas även nämner ungefär 9 min in i videon att kortet klockar ner sig ett steg för var 5 °C i ökning kan en temperaturskillnad på 3 °C vara ganska stor, men å andra sidan skiljer det mellan olika 1080 kort när det klockar ner sig ett steg.

Men du har en poäng med att skillnaderna i klockfrekvensen över tid inte ger en så stor prestandaskillnad som man kan tro, i graferna är det i princip småa skillnader mellan EVGA SC och MSI Gaming X korten även vid överklockning.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/