Permalänk
Medlem

ESD-statistik.

För att få en liten överblick kring de reella riskerna med ESD.

Läs alla svarsalternativ innan ni röstar!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan nog bli svårt att få någon vettig statistik från.

En lika rimlig fråga är om man har byggt datorer med/utan ESDskydd och senare haft komponenter med som har buggar eller som lagt av.
Det går alltså inte riktigt att säga om något är ESDskadat eller om det var något annat som gjorde att komponenten började bete sig illa vilket gör det väldigt svårt att svara på frågeställningen utan att själv hitta på lite.

Så frågan är lurig, och urvalet (frivilliga som intresserar sig) ger sådär statistiskt underlag...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Det som gör ESD så komplicerat är att man inte kan veta alltid om man orsakat en skada. ESD gömmer sig och ger skumma fel, instabilitet och prestandaförluster. Det är mycket möjligt att man ESD-skadat en komponent men det märks inte direkt, kanske inte på månader eller år. Det är inte förrän långt senare kanske som något bryts ner lite ytterligare som man får ett katastrofalt fel.

Jag tror väldigt få har kunskapen eller möjligheterna att utvärdera om ett fel är ESD-orsakat eller inte. Vi vet nog var pollen hamnar.

Det saknas garanterat val för någon form av "vet ej".

Permalänk
Medlem

Tyvärr förstår inte alla problemet med en latent skada och kopplar inte att datorn är skum 6 månader senare :/

Permalänk
Medlem

Här kommer Monkey-05 med full fart och tänker kommentera pollen, men ser att några poster här ovan redan har fått sagt det självklara. Det går inte att göra en sånhär poll, då man som slutanvändare inte har någon aning om man råkat ut för detta eller ej.

:edit: valde att avstå min röst, noterat att alla som röstat hittills minsann vet att de inte åsakat sina komponenter några ESD-skador! Det kan ni inte veta..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här kan nog bli svårt att få någon vettig statistik från.

En lika rimlig fråga är om man har byggt datorer med/utan ESDskydd och senare haft komponenter med som har buggar eller som lagt av.
Det går alltså inte riktigt att säga om något är ESDskadat eller om det var något annat som gjorde att komponenten började bete sig illa vilket gör det väldigt svårt att svara på frågeställningen utan att själv hitta på lite.

Så frågan är lurig, och urvalet (frivilliga som intresserar sig) ger sådär statistiskt underlag...

Jag håller med, därav rubriken. Det är omöjligt att i efterhand (med resonabla medel i alla fall) att fastställa om en komponents död (förtidiga?) beror på ESD under montaget.

Dock tyckte jag det skulle vara intressant att se om någon faktiskt med säkerhet kan påstå att de råkat ut för ESD-skador.

Jag har faktiskt själv råkat ut för ESD-skada, dock ej under montage av datorkomponenter, det gick utmärkt att få skadan ersatt av garantin dock...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

För att få en liten överblick kring de reella riskerna med ESD.

Om det inte fanns reella risker med ESD skulle inte företag plöja ner miljontals kronor på att ESD-skydda sin produktion.

Sen är det ju, som andra redan svarat, svårt att veta om något beror på ESD eller inte. Det kan vara att datorn man byggt börjar få "blåskärmar" eller hänga sig eller liknande ett par år senare och det sätter man kanske inte då i samband med att man byggde ihop sakerna utan ESD-skydd.

Permalänk
Medlem

Det är rätt fascinerande att år 2016 med ett globalt nätverk att gemene man inte kan fördjupa sig i ämnet om intresse finns och därmed kunna konstatera att det krävs avancerad utrustning och gedigen kunskap för att avgöra ESD-skadade IC-kretsar. Men det som gör mig orolig är att skolorna verkar ha brustit enormt i utbildningen. Vet dagens ungdomar ens vad som orsakar elektriska urladdningar till att börja med? Nåväl, jag har dyftat detta ämne tidigare här på Sweclockers och läst otaliga häpnadsväckande kommentarer och "åsikter". De som tvivlar på att ESD-problem existarar kan börja med att fråga sig varför bolag som omsätter miljarder investerar otaliga miljoner i att ESK-säkra produktionslinjer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ta fram lite gamla komponenter och experimentera lite? Att gnugga röven mot stolen är nog effektivt. Svårt att säga om man haft en esd skada då det kan finnas många felkällor till att en komponent kan börja agera felaktigt.

Dock borde ju en stor del av de som monterade en dator utan esdskydd inte ha några problem alls efter t ex 3 år.Hade folk fått ut på garatin så hade ju tillverkarna reagerat och skickat med esd skydd med sina produkter.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Jag har satt ihop flera datorer utan någon form av esd skydd som har fungerat helt felfritt flera år (efter jag sålt dom vet jag ej) då anser jag att jag inte skadat hårdvaran men det är ju som sagt svårt att veta hur dom har fungerat ett halvår efter jag sålt dom

Jag har dock fortfarande kvar min gamla p4 som jag har flyttat chassi på säkert 100 gånger och den fungerar helt felfritt än idag och när kom dom ut egentligen? o.O

aa men det är en knepig fråga detta...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

Helt omöjligt att svara på som sagt. Det jag kan säga är att den enda komponent jag har haft som dött var ett GTX 470 med kylare av referensmodell för flera år sedan. Jag misstänker att det hade med värme att göra men egentligen har jag ingen aning.

Permalänk
Medlem

Att företag satsar "miljoner" på ESD-skydd har med deras riskmedvetenhet och produktvolymer att göra. Hos företag i halvledarbranschen kan en enskild medarbetare handha komponenter för flertalet miljoner dollar på sin bänk samtidigt. Med tanke på vilken skada ett ESD skulle orsaka där så blir det försvarligt att satsa lite pengar på ESD-skydd, särskilt då man beaktar arbetsformerna och arbetsmiljön i övrigt. Dessutom så brukar processoperatörer inom halvledarindustrin vara som industriarbetare i stort, en och annan är riktigt skärpt men de flesta är i det närmaste att betrakta som en företagsrisk i sig (något raljerande).

Jag har själv varit med om när en kollega (lyckligtvis inte jag själv), sabbat en batch kiselskivor genom ett enkelt knapptryck, kostnad ~5-12 miljoner dollar och en dj**la utskällning av kunden (Stort och välkänt företag med egen processortillverkning)...men jag divergerar.

Att som enskild konsument satsa miljoner på ESD-skydd är givetvis inte försvarligt men här får man bestämma själv, utan att bli idiotförklarad av närmaste 'messerschmittel', är det värt 50 kronor för ett armband eller har jag råd att ersätta någon komponent som skadas eller dör under montering?

Hur stor är sannolikheten att jag sabbar en komponent på grund av ESD eller att jag på grund av ESD-armbandet fipplar till och kör skruvmejseln genom CPU-sockeln?

Min arbetshypotes kring ESD för hemma-entusiasten är att det handlar främst om handhavande och kunskap, inte vilka förebyggande åtgärder man tar till. Kan det vara så att de som använder ESD blir vårdslösa, "Jag har ju ändå ESD-skydd så jag behöver inte ta av mig ulltröjan trots låg luftfuktighet?". Dock är det ju stora variationer på individnivå, båda med avseende på kunskap och förhållningssätt.

Nu är det på tok för få som svarat så några säkra slutsatser kan man inte dra men jag tycker det är intressant att någon har svarat att trots de använt armband så har de drabbats av ESD...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

För att spåna vidare så dyker frågan upp gällande armbandet anslutet till vad och hur? Samt kunskapen att konstatera att det var ESD, något som ens få företag har utrustning till att verifiera.

Angående funderingen kring vårdslöshet i samband med ESD skydd skulle jag göra en obskyr liknelse mot cykelhjälm.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Nu är det på tok för få som svarat så några säkra slutsatser kan man inte dra men jag tycker det är intressant att någon har svarat att trots de använt armband så har de drabbats av ESD...

Även om många fler svarar (över tusen) så kan du inte dra några säkra slutsatser från den här undersökningen tyvärr ;(.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

För att få en liten överblick kring de reella riskerna med ESD.

Läs alla svarsalternativ innan ni röstar!

Otroligt löjlig tråd, när det finns så många på sweC som förnekar ESD. Vem vet ens om det är ESD fel eller bara en trasig komponent, När man inte använder ESD skydd?

Enda sättet att veta är att använda ESD skydd, då får du inga ESD fel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Om man har armband m.m. när man bygger spelar ingen roll om man sedan stoppar dammsugarmunstycket i chassit en gång i månaden. Läser om det för ofta på det här forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Otroligt löjlig tråd, när det finns så många på sweC som förnekar ESD. Vem vet ens om det är ESD fel eller bara en trasig komponent, När man inte använder ESD skydd?

Enda sättet att veta är att använda ESD skydd, då får du inga ESD fel.

Så mycket skulle jag inte simplifiera det. Bara för att du använder ESD-armband är du inte säker. Har du kopplat det till din knapp på jeansen gör den inte så mycket nytta till exempel. Det gäller att förstå hur det ska användas. Förstå vad man vill göra med armbandet. Du kanske kopplar det till elementet och tror det är säkert att plocka upp grafikkortet som ligger löst på bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så mycket skulle jag inte simplifiera det. Bara för att du använder ESD-armband är du inte säker. Har du kopplat det till din knapp på jeansen gör den inte så mycket nytta till exempel. Det gäller att förstå hur det ska användas. Förstå vad man vill göra med armbandet. Du kanske kopplar det till elementet och tror det är säkert att plocka upp grafikkortet som ligger löst på bänken.

vad vill du säga nu? Om du följer dom instruktioner som gäller för armband och ESD matta är du säker.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Enda sättet att veta är att använda ESD skydd, då får du inga ESD fel.

Det verkar som om det inte riktigt stämmer (kan givetvis bero på handhavandefel)...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det verkar som om det inte riktigt stämmer (kan givetvis bero på handhavandefel)...

Åter till frågan hur vet dom att det är ett ESD fel, har dom använt utrustningen fel har dom inte använt ESD skydd.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Otroligt löjlig tråd, när det finns så många på sweC som förnekar ESD. Vem vet ens om det är ESD fel eller bara en trasig komponent, När man inte använder ESD skydd?

Enda sättet att veta är att använda ESD skydd, då får du inga ESD fel.

Det där tycker jag väger in på båda sidor, förnekarna som säger att allt bara gått sönder men även ESD-övertroende som tillägnar allt till ESD vad man än säger eller hur gammal produkten än är. Vad är det som säger att ett 5 år gammalt grafikkort som går för varmt ens är ESD-skadat när det monterades för 5 år sedan och inte bara är utslitet / har torkad kylpasta...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Och jag röstade av misstag första valet. Det skulle ju vara den 2'a ju för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Åter till frågan hur vet dom att det är ett ESD fel, har dom använt utrustningen fel har dom inte använt ESD skydd.

Problemet här är att det inte går att avgöra om man fått ESD-skador eller inte, som lekman eller utan avsevärda resurser i form av dyr analysutrustning. Samt med tanke på hur många "experter" i den andra tråden inte begriper hur ESD-skydd fungerar så är diskussionen tämligen onödig överhuvudtaget då det omvända är precis lika sant.

Som skrivits tidigare, även om man använder ett ESD-skydd korrekt så är det inte en garanti mot ESD-skador, risken minskar något men den elimineras aldrig;

Hur stor är den ursprungliga risken (jag har endast anekdotiska siffror att luta mig emot)?

Hur mycket minskar risken med korrekt skydd?

Hur mycket minskar risken med endast korrekt "handhavande"?

Eftersom inget av detta går att besvara med något som kan beskrivas som "säkerhet" för oss entusiaster så är väl hela diskussionen egentligen följande;

Har jag råd att byta en komponent som fallerar (oavsett anledning)?

Skall jag satsa pengar på ett fungerande ESD-skydd eller räcker det med korrekt handhavande (risk- / kostnadsanalys)?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Problemet här är att det inte går att avgöra om man fått ESD-skador eller inte, som lekman eller utan avsevärda resurser i form av dyr analysutrustning. Samt med tanke på hur många "experter" i den andra tråden inte begriper hur ESD-skydd fungerar så är diskussionen tämligen onödig överhuvudtaget då det omvända är precis lika sant.

Som skrivits tidigare, även om man använder ett ESD-skydd korrekt så är det inte en garanti mot ESD-skador, risken minskar något men den elimineras aldrig;

Hur stor är den ursprungliga risken (jag har endast anekdotiska siffror att luta mig emot)?

Hur mycket minskar risken med korrekt skydd?

Hur mycket minskar risken med endast korrekt "handhavande"?

Eftersom inget av detta går att besvara med något som kan beskrivas som "säkerhet" för oss entusiaster så är väl hela diskussionen egentligen följande;

Har jag råd att byta en komponent som fallerar (oavsett anledning)?

Skall jag satsa pengar på ett fungerande ESD-skydd eller räcker det med korrekt handhavande (risk- / kostnadsanalys)?

Varför tvekar du över en struntsumma? Det är som att sätta sig i bilen och fundera på om man ska ta på sig bältet för att spara tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Varför tvekar du över en struntsumma? Det är som att sätta sig i bilen och fundera på om man ska ta på sig bältet för att spara tid.

Varför envisas så många med den extremt idiotiska jämförelsen? För människoliv köper vi ju i butik?

Permalänk
Medlem

99% inga problem, bevisa annars för mig problem orsakade av ESD. Jobbar i en bransch med elektronik och det talas knappt om detta, är inget problem i min värld

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exxovion:

Varför envisas så många med den extremt idiotiska jämförelsen? För människoliv köper vi ju i butik?

Vad sägs om att likna det vid sex utan kondom för att spara några kronor?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@sleepyoh:

håller med här. har flera bekanta som både till vardags och inom yrket bygger utan esd skydd. risken att något skall hända är mindre än att en blixt slår ned.

fråga: ni som använder esd skydd, drar ni även ut kontakterna när det är risk för åska? alternativt, laddar ni aldrig mobilerna på natten?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Jag har monterat ihop datorer utan att använda någon form av ESD-skydd. Ifall ESD-skada uppstått eller ej kan man inte veta utan att undersöka komponenterna med rätt utrustning.

Har inte råkat på några fel som skulle kunna härledas till ESD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@sleepyoh:

håller med här. har flera bekanta som både till vardags och inom yrket bygger utan esd skydd. risken att något skall hända är mindre än att en blixt slår ned.

fråga: ni som använder esd skydd, drar ni även ut kontakterna när det är risk för åska? alternativt, laddar ni aldrig mobilerna på natten?

Det finns skydd mot sånt också, jag har överspänningsskydd, ups och placerar saker som laddas på lämpliga ställen som är mer tåliga mot brand om olyckan skulle vara framme vid laddning, man behöver ju inte ladda i sängen utan kan hålla sif på betydligt mer tåliga platser som inte är lättantändliga om det skulle hända nått.

Esd skador är verkliga men de är väldigt svåra att "bevisa" utan avancerad utrustning men prylarna behöver inte heldö av esd, det kan tex bli mindre tåligt mot temp eller höga frekvenser, dvs inte gå att klocka eller belasta lika hårt, när analyserade nån en komponent som klockar 100 MHz sämre än en annan men fungerar enligt "grundspec" för esd påverkan ?
Har man jobbat med elektronik och sett hur reklamationer påverkas av hanteringsrutinerna så inser man att det finns ett samband men utan att analysera varje skadad komponent så vet man ju inte om det verkligen beror på esd eller om det är nån annan osannolik orsak som ger spridningar i kvaliten.

Sambanden mellan hantering och reklamationer syns när man har stora serier, kan man titta på hundratusentals produkter i stället för enstaka så ser man mönster på ett annat sätt än det datorhembyggaren kan göra.
Däremot så analyserar man inte alla skadade delar för att vara säker på att det är esd och inte slumpen eftersom det kostar tusental kronor att kolla det per komponent.

Man nöjer sig helt enkelt med att konstatera att en bra designad arbetsplats och bra rutiner sänker reklamationerna från tex 0,1 % till 0,004% och hur en hembyggare skulle kunna konstatera liknade saker är svårt att veta för de flesta bygger inte tillräcklig många saker under hela livet för att få ett underlag att mäta det på.

Alla bygger ju inte direkt vårdslöst även om de inte är bra skyddade och de kan klara sig fint eftersom skadorna oftast är få men det finns även en del är vårdslösa och svårt okunniga och gör direkt dumma saker med delarna så att riskerna ökar ordentligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.