Installera Windows på en MBP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Men hur installerar man Windows genom bootcamp då? Det kräver program för att göra det, kan du något annat du vill upplysa mig?

Rätt säker på att det var första svaret du fick i tråden.

Skrivet av Pulver:

Finns flera sätt, men det smidigaste är väl Boot Camp:

https://support.apple.com/sv-se/HT201468

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Rätt säker på att det var första svaret du fick i tråden.

Då borde du kikat också på länken, för såhär står det;

Innan du börjar måste du se till att du har allt du behöver.
En Intel-baserad Mac
En installationsenhet för Microsoft Windows eller skivavbild (ISO) med en 64-bitarsversion av Microsoft Windows 8 eller senare*

Ser du? Alltså är det alternativet också kört så länge man inte har Windows enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Då borde du kikat också på länken, för såhär står det;

Innan du börjar måste du se till att du har allt du behöver.
En Intel-baserad Mac
En installationsenhet för Microsoft Windows eller skivavbild (ISO) med en 64-bitarsversion av Microsoft Windows 8 eller senare*

Ser du? Alltså är det alternativet också kört så länge man inte har Windows enhet.

Jag läste faktiskt ända ner till steg 2 "Få en Windows-skivavbild". Delen med "hämta en ISO från Microsoft" känns spontant ganska relevant.

EDIT: Tänkte väl att det redan var avhandlat också. Du kanske ska läsa igenom svaren du fått en gång till, för du verkar ha missat rätt mycket information där.

Skrivet av Pulver:

Nej, titta i beskrivningen - där finns länkar där du kan ladda hem iso-filer av Windows.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Jag läste faktiskt ända ner till steg 2 "Få en Windows-skivavbild". Delen med "hämta en ISO från Microsoft" känns spontant ganska relevant.

EDIT: Tänkte väl att det redan var avhandlat också. Du kanske ska läsa igenom svaren du fått en gång till, för du verkar ha missat rätt mycket information där.

Jag har tittat på den möjligheten också men den är old tror jag. Den ber mig välja ett språk och det enda språket man kan välja är koreanska så jag avstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Jag har tittat på den möjligheten också men den är old tror jag. Den ber mig välja ett språk och det enda språket man kan välja är koreanska så jag avstår.

Den är aktuellt och fungerar utmärkt, med vad för dator/enhet/operativsystem/webbläsare försöker du gå in på Microsofts hemsida med?

Vad för hårdvara har du och har du testat om den fungerar med (mac-programmet) videoglide? Några av Dazzle-korten bör fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Jag har tittat på den möjligheten också men den är old tror jag. Den ber mig välja ett språk och det enda språket man kan välja är koreanska så jag avstår.

Vad petig man ska vara. Orkar inte dra upp en linux-VM eller lura systemet på något annat vis för att testa nu (man dirigeras om till ett nedladdningsverktyg om man kör Windows), men här kan jag ladda ner en ISO med vilket språk jag vill.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Den är aktuellt och fungerar utmärkt, med vad för dator/enhet/operativsystem/webbläsare försöker du gå in på Microsofts hemsida med?

Vad för hårdvara har du och har du testat om den fungerar med (mac-programmet) videoglide? Några av Dazzle-korten bör fungera.

Jag vet inte, följde länken och då kommer jag fram till det här

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Vad petig man ska vara. Orkar inte dra upp en linux-VM eller lura systemet på något annat vis för att testa nu (man dirigeras om till ett nedladdningsverktyg om man kör Windows), men här kan jag ladda ner en ISO med vilket språk jag vill.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Ska jag ta 32 eller 64 bitars? Tack ska du ha mannen fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Jag vet inte, följde länken och då kommer jag fram till det här

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Det är rätt länk, men svara på frågan som ställdes istället, för vad du ser på länken och vad jag ser kommer vara helt andra saker. Det beror t.ex. på vilket operativsystem man använder, – på Windows hänvisas man till MediaCreationTool.exe – medan man på Mac blir hänvisad till att välja språk och ladda ner ISO-filen direkt. Det är den aktuella sidan och det tillvägagångssätt som ska användas om du har en licens redan, du kan med den ISOn köra 30 dagar utan att aktivera Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är rätt länk, men svara på frågan som ställdes istället, för vad du ser på länken och vad jag ser kommer vara helt andra saker. Det beror t.ex. på vilket operativsystem man använder, – på Windows hänvisas man till MediaCreationTool.exe – medan man på Mac blir hänvisad till att välja språk och ladda ner ISO-filen direkt. Det är den aktuella sidan och det tillvägagångssätt som ska användas om du har en licens redan, du kan med den ISOn köra 30 dagar utan att aktivera Windows.

Vilken fråga? Om jag laddar ner den och är det bara köra sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Ska jag ta 32 eller 64 bitars? Tack ska du ha mannen fan

Det är lite av en chansning. 64-bits kanske drivrutinerna för ditt capture card inte vill, 32-bits kanske inte boot camp vill. Har inte testat själv. Börja med 32-bits så får du snabbast svar på om det kommer bli problem eller inte. Se även upp så inte nedladdningen avbryts utan att bli klar. Det hände mig första gången jag laddade ned med Chrome. Andra gången fortsatte nedladdningen tills jag själv avbröt den.

EDIT: På Apples hemsida stod det att 64-bits var ett krav, så ta den istället.

Skrivet av MJÖLEN:

Vilken fråga? Om jag laddar ner den och är det bara köra sen?

Sedan är det bara att följa instruktionerna som länkats.

EDIT: Något som helt fallit ur skallen på mig är att man kan virtualisera. Du skulle ju faktiskt kunna dra igång en virtuell maskin med Windows och digitalisera dina VHS:er därigenom. Har ingen guide för det just nu, men VirtualBox fungerar på Mac OS om jag minns rätt och internet har säkert en hög guider man hittar med lite sökmotormagi.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Det är lite av en chansning. 64-bits kanske drivrutinerna för ditt capture card inte vill, 32-bits kanske inte boot camp vill. Har inte testat själv. Börja med 32-bits så får du snabbast svar på om det kommer bli problem eller inte. Se även upp så inte nedladdningen avbryts utan att bli klar. Det hände mig första gången jag laddade ned med Chrome. Andra gången fortsatte nedladdningen tills jag själv avbröt den.

EDIT: På Apples hemsida stod det att 64-bits var ett krav, så ta den istället.

Sedan är det bara att följa instruktionerna som länkats.

EDIT: Något som helt fallit ur skallen på mig är att man kan virtualisera. Du skulle ju faktiskt kunna dra igång en virtuell maskin med Windows och digitalisera dina VHS:er därigenom. Har ingen guide för det just nu, men VirtualBox fungerar på Mac OS om jag minns rätt och internet har säkert en hög guider man hittar med lite sökmotormagi.

Tack mannen. Är du kvar här en stund till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Vilken fråga? Om jag laddar ner den och är det bara köra sen?

Se fetning.

Skrivet av Petterk:

Den är aktuell och fungerar utmärkt, med vad för dator/enhet/operativsystem/webbläsare försöker du gå in på Microsofts hemsida med?

Vad för hårdvara har du och har du testat om den fungerar med (mac-programmet) videoglide? Några av Dazzle-korten bör fungera.

Du bör även tänka på det andra stycket, om det fungerar med Videoglide är det smidigare än att installera Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Den är aktuellt och fungerar utmärkt, med vad för dator/enhet/operativsystem/webbläsare försöker du gå in på Microsofts hemsida med?

Vad för hårdvara har du och har du testat om den fungerar med (mac-programmet) videoglide? Några av Dazzle-korten bör fungera.

En MBP Safari. Har El Capitano tror jag den heter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Se fetning.

Du bör även tänka på det andra stycket, om det fungerar med Videoglide är det smidigare än att installera Windows.

Andra stycket?

Skrivet av MJÖLEN:

En MBP Safari. Har El Capitano tror jag den heter?

Här

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är inte säkert du får USB passthrough att fungera under El Capitan med Vbox, även om det har kommit patchar som ska adressera det.

Hur vida Pinnacles mjukvara kräver 32-bitar eller 64-bitar har jag inte så mycket koll på, då han hänvisar till en utdaterad version. DVC90, DVC130 och DVC170 har bara 32-bitars drivrutiner för Windows XP och Vista exempelvis. Då kommer det vara kört med 32-bitars Windows 10 också i princip. Det är något som är omöjligt att svara på om han vägrar säga vad han har för hårdvara han försöker fånga video med. Flera av Pinnacle-korten har stöd i Mac-programmet VideoGlide. VideoGlide kan testas utan att betala/köpas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är inte säkert du får USB passthrough att fungera under El Capitan med Vbox, även om det har kommit patchar som ska adressera det.

Hur vida Pinnacles mjukvara kräver 32-bitar eller 64-bitar har jag inte så mycket koll på, då han hänvisar till en utdaterad version. DVC90, DVC130 och DVC170 har bara 32-bitars drivrutiner för Windows XP och Vista exempelvis. Då kommer det vara kört med 32-bitars Windows 10 också i princip. Det är något som är omöjligt att svara på om han vägrar säga vad han har för hårdvara han försöker fånga video med. Flera av Pinnacle-korten har stöd i Mac-programmet VideoGlide. VideoGlide kan testas utan att betala/köpas.

Varför är ni så konstiga för? Vadå vägrar säga vilken hårdvara han försöker med? Varför ska jag vägra säga det för? en annan anklaga mig vara hemlig för att inte nämna vad för program jag försökte installera, varifrån får ni ert skitsnack ifrån, seriöst? Fråga för fan, har ni gjort det kanske jag missar just den frågan men jag är absolut inte hemlig av mig. Ser inte ens anledningen till vem varför skulle vara det för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Andra stycket?

Det fetade i citatet under är andra stycket.

Skrivet av Petterk:

Den är aktuellt och fungerar utmärkt, med vad för dator/enhet/operativsystem/webbläsare försöker du gå in på Microsofts hemsida med?

Vad för hårdvara har du och har du testat om den fungerar med (mac-programmet) videoglide? Några av Dazzle-korten bör fungera.

Se även #16228038, #16228106 där jag hänvisar till VideoGlide för Pinnacles videofångar-enheter.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte avinstallera jävla programmet nu. Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Kan inte avinstallera jävla programmet nu. Hur ska jag göra?

Det bästa är ju att du fortfarande inte förstått att du måste berätta _vilket_ program du har problem med.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Det bästa är ju att du fortfarande inte förstått att du måste berätta _vilket_ program du har problem med.

Inte för att vara elak men kan du bara sluta skriva i den här tråden, allvarligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Inte för att vara elak men kan du bara sluta skriva i den här tråden, allvarligt?

Absolut. Vi hörs!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@MJÖLEN: bootcamp är ett program i OSX
sök efter bootcamp.

Apple har en guide: https://support.apple.com/en-us/HT204990

Du skulle googlat först, inte så svårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

@MJÖLEN: bootcamp är ett program i OSX
sök efter bootcamp.

Apple har en guide: https://support.apple.com/en-us/HT204990

Du skulle googlat först, inte så svårt.

Du menar Boot Camp- Assistent eller hur?

Men jag fick ladda ner app cleaner för att få bort programmet.

Permalänk
Medlem

Ska du inte köra Windows helt plötsligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Ska du inte köra Windows helt plötsligt?

Helt plötsligt? Varför jag ville installera Windows var för att kunna installera ett program. Inte för att använda till vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Helt plötsligt? Varför jag ville installera Windows var för att kunna installera ett program. Inte för att använda till vardagen.

Har du spelat in dina VHS-band då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Har du spelat in dina VHS-band då?

Nä. Programmet ville inte funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Helt plötsligt? Varför jag ville installera Windows var för att kunna installera ett program. Inte för att använda till vardagen.

Hej. Jag tror att du får många svar här som flyger över ditt huvud eftersom många här är väldigt avancerade användare.
Du vill föra över film från vhs till digital, antingen på DVD eller kanske till fil.
Att installera Windows på en mbp är rätt svårt och dessutom ändrar det många saker på din maskin som jag inte tror du önskar dig för framtiden (mindre hårddisk ledigt bla)
Jag rekommenderar verkligen att du lånar en Windows maskin av en vän eller köper en enkel laptop här på marknaden eller på inrego om de finns kvar (handlar med begagnade datorer.)
Då borde det vara enkelt att installera ditt program, göra det du ska och sen lämna tillbaka eller sälja vidare datorn om du inte behöver den mer.
Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runeman:

Hej. Jag tror att du får många svar här som flyger över ditt huvud eftersom många här är väldigt avancerade användare.
Du vill föra över film från vhs till digital, antingen på DVD eller kanske till fil.
Att installera Windows på en mbp är rätt svårt och dessutom ändrar det många saker på din maskin som jag inte tror du önskar dig för framtiden (mindre hårddisk ledigt bla)
Jag rekommenderar verkligen att du lånar en Windows maskin av en vän eller köper en enkel laptop här på marknaden eller på inrego om de finns kvar (handlar med begagnade datorer.)
Då borde det vara enkelt att installera ditt program, göra det du ska och sen lämna tillbaka eller sälja vidare datorn om du inte behöver den mer.
Lycka till!

Tack, visst blev det så men det jag stör mig mest på är när en kommer gång på gång och anklagar mig för att vara hemlig och att jag håller inte med ett program som jag inte skulle vilja säga. Jag har skrivit nånstans i tråden vad för program det är men personen verkar inte läsa det och fortsätter med samma jargong. Väldigt jobbigt blir det.

Det är som du säger, jag visste inte förrän nu när du förklarade hur det ligger till. Men du gav ett mycket utförligt svar och jag kommer inte ge mig alls på det här i framtiden, jag har några XP- datorer hemma men trodde att det gick ändå på en Mac- dator.

Nu förstår jag hela det svåra hur enkelt allt är egentligen om någon hade skrivit det från början istället för slösa tid på ifrågasätta mig om att jag är hemlig. Hoppas såna frågor inte ställs i framtiden till någon. Har man missar svara på en sån fråga kan man ställa en gång till.

Tusen tack till dig och Glad Midsommar.