480 är en 980 dödare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Referens 8GB modellen har även högre klockade minnen än referens 4GB (enligt AMD).
Inte så konstigt att 8GB pushas MAO.

frågan är då om 4gb-variantens minnen kan överklockas upp till 8gb-varianten (eller åtminstone nära). i så fall kommer de prestera likvärdigt och jag skulle påstå att 4gb-kortet är mycket mer intressant. om vi jämför tyskarnas pris är det 500kr emellan, det är väldigt mycket pengar i den här prisklassen, och jag tvivlar på att det har någon egentlig relevans på ett så här "långsamt" grafikkort. fury x begränsas inte av sina 4gb, varför skulle rx 480 göra det? det har väl också bättre minneskomprimering än fury x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

frågan är då om 4gb-variantens minnen kan överklockas upp till 8gb-varianter (eller åtminstone nära). i så fall kommer de prestera likvärdigt och jag skulle påstå att 4gb-kortet är mycket mer intressant. om vi jämför tyskarnas pris är det 500kr emellan, det är väldigt mycket pengar i den här prisklassen, och jag tvivlar på att det har någon egentlig relevans på ett så här "långsamt" grafikkort.

Svårt att säga nu då alla kort som testats är 8GB modeller och med de bästa GDDDR5 minnena på marknaden.
Eventuella 4GB tester som finns just nu är på 8GB kort med en annan BIOS .......
Minne är ju relativt dyrt på grafikkort, så jag gissar på att de "riktiga" 4GB modellerna även får långsammare minnen.
Men tydligen så är det helt upp till AIB tillverkarna hur dom vill göra.
480 är ju dock så pass snabbt att 8GB är vettigt.

Permalänk

Iaf har det 4gb kort av PowerColor som är till salu på nätet 8000mhz minnesfrekvens vilket är samma som 8gb versionen?

Permalänk
Medlem

Tror att det kommer bli bättre med nya drivrutiner, samt när tredjepartskort kommer. AMD har inte varit kända för bra referenskylare direkt HAHA!

Men kortet bort ligga nånstans 2000-2400kr för att det ska vara värt idag. tycker jag.

Kommer inte köpa nytt grafikkort än på ett bra tag ändå.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Däremot skulle jag nog inte köpa referensmodellen, men det är för att jag isf inte planerar att byta ut kylaren och även om 80 grader inte gör någon direkt skada på kortet, troligen. Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Skulle vilja kommentera att en effektivare kylare dumpar lika mycket värme i rummet även ifall kretsen inte blir lika varm, det är mycket möjligt att eftermarknadskorten kommer värma upp ett rum mer än referensmodellen då de korten kommer att tillåta högre klockfrekvenser vilket kommer leda till att kretsen drar mer ström som blir till värme som kylaren behöver leda bort från kretsen och ut i rumsluften.
Ifall du tror att en effektivare kylare leder till kallare omgivningstemperatur på samma värmekälla så får du nog läsa på lite om termodynamik Sushifrukt.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk

Det är ett bra kort så länge priset inte överstiger 2500:-

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Iaf har det 4gb kort av PowerColor som är till salu på nätet 8000mhz minnesfrekvens vilket är samma som 8gb versionen?

Det kan mycket väl vara ett gimpat 8GB kort som säljs som ett 4GB "bara för att".
Gissar på att vi får läsa mer om detta de närmaste dagarna.
Det vore ju mycket intressant om dessa "fejk" 4GB kort går att låsa upp till 8GB.
Gissningsvis så stoppas detta, men man kan ju alltid hoppas !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det vore ju mycket intressant om dessa "fejk" 4GB kort går att låsa upp till 8GB.

Extremt osannolikt. Knappast så dem lämnar kvar fullt fungerande minnesmoduler på korten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Sushifrukt:
tror det kom in en 8 istället för 7a där
480 ligger närmare i prestanda till 970 än 980

hade nog kört på ett 480 idag om jag fick välja mellan 970 och 480, 4,5GB mer ram samt möjligtvis en gnutta rum för bättre drivrutiner, men förväntar mig inga mirakel, AMD sa att de hade optimerat sina drivrutiner mycket inför denna lansering så man ska nog inte räkna med att det blir några stora skillnader

Permalänk
Medlem

detta är hur det ser ut emellan alla korten som är relevanta på marknaden i 1080p, vilket är väl det som 480 siktar mest emot.

ser man till kronor per fps, så är det billigare med 480 ja. men jag anser inte att 480 går emot 980 heller, dess utmanare är 970 där kortet ofta får ungefär samma fps, upp emot 5-6 fps högre. men då är 970 bättre. till och med 390 är ett mer prisvärt kort:

totalt visar medelvärdet av vad en fps kostar per kort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tröttnade på alla kommentarer om att 480 inte skulle vara en 980 dödare, så bestämde mig för att få upp en disskussion, vill gärna höra varför ni skulle köpa ett 980 hellre än ett 480 i dagsläget.

Jag börjar med varför jag skulle köpa 480 över 980:

  • 480 kostar 25% mindre än 980

  • 480 och 980 presterar i stort sett lika, beroende på vilket spel du är ute efter. +-10% kan man dock räkna med

  • Benchmarks som tex 3dmark är irrelevanta då kortet inte används vid "topp" överklockning, 480 är ett gamingkort för gamers som vill ha ok grafik och nöjer sig med med/high inställningar

  • HDMI 2.0b, för filmtittande i en ev HTPC

Däremot skulle jag nog inte köpa referensmodellen, men det är för att jag isf inte planerar att byta ut kylaren och även om 80 grader inte gör någon direkt skada på kortet, troligen. Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Nu kommer jag inte köpa något av korten och försöker hålla en subjektiv syn.

Kortet utvecklar väl inte mindre värme för att du har en mer effektiv kylare? Snarare får du på kort sikt varmare i rummet snabbare med en bra kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kortet utvecklar väl inte mindre värme för att du har en mer effektiv kylare? Snarare får du på kort sikt varmare i rummet snabbare med en bra kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

hört talats om att vissa har skaffat vattenkylning i tro om att det skulle sänka rumstemperaturen.

Permalänk
Medlem

Jag kommer behöva veta vad kortet klarar med ett vattenblock på om jag ska kunna övertala mig själv till ett köp. Gör det 1450-1500ish så kanske.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Detta kommer INTE att ändra med annan kylare, bara så du vet.

Samma värme likaväl.

Högst troligt ännu varmare med bättre kylare iom mera rum för överklockning=strömförbrukning.

Skrivet av simkev:

Skulle vilja kommentera att en effektivare kylare dumpar lika mycket värme i rummet även ifall kretsen inte blir lika varm, det är mycket möjligt att eftermarknadskorten kommer värma upp ett rum mer än referensmodellen då de korten kommer att tillåta högre klockfrekvenser vilket kommer leda till att kretsen drar mer ström som blir till värme som kylaren behöver leda bort från kretsen och ut i rumsluften.
Ifall du tror att en effektivare kylare leder till kallare omgivningstemperatur på samma värmekälla så får du nog läsa på lite om termodynamik Sushifrukt.

Skrivet av Zero Cool:

Kortet utvecklar väl inte mindre värme för att du har en mer effektiv kylare? Snarare får du på kort sikt varmare i rummet snabbare med en bra kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av versions:

hört talats om att vissa har skaffat vattenkylning i tro om att det skulle sänka rumstemperaturen.

Ehh, ja jag tänkte nog inte helt klart när jag skrev det! Va precis påväg från jobbet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Den är väl ungefär lika mycket 980-dödare som ett 970. Nu är ju som tidigare sagts Maxwell på utfasning så jämförelsen tappar dessutom relevans när lagren är tömda.

Med det sagt så är det fortfarande ett intressant kort när tredjepart väl kommer med bättre kylning och vettig strömförsörjning. Fram tills dess tycker jag att kortet ligger lite för högt i pris med sin tveksamma strömlösning för att det ska kännas som ett klockrent köp.

Skickades från m.sweclockers.com