Passive gaming rig (Liten speldator på riktigt)

Permalänk
Medlem

Passive gaming rig (Liten speldator på riktigt)

Hej

Är en bit in i ett projekt som jag påbörjade för nån vecka sedan. Jag fick för mig att bygga ett semipassivt system med bra prestanda.

Komponenterna är lite på måfå förutom grafikkortet som jag faktiskt hade en baktanke till.

CPU: Intel core i5 4440
RAM: DDR3 Corsair Vengence LP 16GB
MOBO: Asus H81i-plus mini-itx
GPU: nVidia GTX 1060 Zotac Amp Edition! 6GB
SSD: Intel 330 240GB
PSU: Shuttle PC63J 500W
Chassi: Streacom FC5 Alpha OD

Nyckelrollen spelas av chassit som är gjort för att passivt kyla CPU och eventuellt ett mindre grafikkort. Dess två kortsidor är två kylflänsar kapabla till att kyla ner upp till 95W TDP vardera. Jag kyler för tillfället endast CPU passivt och jobbar för tillfället på att få nätagget att kylas passivt.

Grafikkortet är semipassivt och fläkten jobbar endast när jag spelar något mer krävande.

Här är lite bilder på hur systemet såg ut innan jag började pilla med nätagget:

Här är en bild på nätagget som jag håller på och modifierar:

Tanken med modden på nätagget är att lyfta ur alla MOSFETs ur PSU lådan och montera dessa på chassits andra kylfläns. Då nätagget har en effektivitet på 89-90% vid den load jag utsätter den för är min förhoppning att resterande komponenter klarar sig passivt utan kylflänsar. Nätagget har temp sensor och överhettningsskydd så jag är inte allt för orolig för att den ska råka ut för en härdsmälta.

Jag kommer montera MOSFETs på kylflänsen med hjälp av thermal pads som ej leder ström och sedan skruva fast en plastbit bakom dessa för att undvika att de lossnar från kylflänsen och orsakar kortslutning.

Plan B om nätagget inte skulle fungera efter mina modifikationer är nog att skaffa ett Pico PSU med extern power brick... men man får väl hålla tummarna för att det här fungerar

Tänkte någon kanske är intresserad av temps på systemet så här kommer lite temps med nätagget aktivt kylt.
Dessa temperaturer är tagna från CoreTemp och GPU-Z efter 3 timmars spelande.
CPU: avg. 45, peak 52 grader C
GPU: avg. 65, peak 70 grader C

Det var allt för nu, inväntar lite komponenter till modifieringen av nätagget

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

hur fick du plats med gpu? Chassit har väl bara 1 slot?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Stämmer bra det, inget en liten dremmel med kapskiva inte kunde åtgärda

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Häftigt! Hoppas du slipper surr och skit från grafikkortet under load. Passiv burk skulle mina hundöron må som en dröm av att ha hemma haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: Ja, grafikkortet har lite coil whine när jag bootar men det är bara nån sekund. Vet inte om det kanske uppstår vid full load men jag har inte lagt märke till det vid vanligt spelande. Fläktarna till kortet är relativt tysta, inget jag stört mig på än iaf.

Värt att notera är att CPU och GPU säkert kommer nära max temp om jag skulle pressa systemet med furmark osv... tanken är att ha en passiv speldator och inget annat Har inte testat att köra några stresstests.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Får tyvärr erkänna mig besegrad i uppdraget att modda ett nätagg till helt passivt. Har istället beställt ett HD-PLEX 250W DC ATX power supply och en Delta 240W AC adapter som ska få driva systemet passivt.

Antar att jag får delarna i veckan..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har nu fått delarna till den nya strömförsörjningen. Testmonterat allt för att se om systemet är stabilt vid spelande.

Här är lite bilder på insidan och hur det ser ut när chassit är stängt

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har nu monterat fast strömkontakt och provkört systemet för att ta ut lite temps med en laser picka. Vet att temperaturerna inte är exakt men de ger iaf en fingervisning om vad som blir varmt och om jag har några problemområden.

Lyckligtvis ser det ut som att jag saknar problemområden, lite höga temps för en som är van med ordentlig kylning men min passiva låda imponerar mig mer för varje gång jag använder den.

Här är en bild med lite temperaturer (gammal bild) som jag uppmätt med en raytek minitemp som jag snällt fick låna av en kollega.

Var lite orolig för temperaturen på kylfänsen under CPUn men som kan ses håller den sig på runt 55 grader. Chassit blev runt 43 grader varmt vid ena kylflänsen, antar att den skulle öka någon grad till vid en längre session, nu pressade jag bara systemet i dryga halvtimman.

Har fortfarande problem med att grafikkortets fläkt klickar när den slås igång vilket är aningen störande. Får se om jag lyckas lösa detta eller om det blir till att montera nya fläktar...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering

Datorn fungerar utmärkt och jag är mycket nöjd med projektet. Har hittat en work around på fläktklicket som jag är nöjd med. Med MSI Afterburner kan man använda en funktion som heter Temperature Hysteresis.

Det den funktionen går ut på är att ta ner temperaturen exempelvis 5 grader under fläktkurvans ordinarie threshold. Så om fläkten går igång vid 55 grader så jobbar fläkten tills kortet är nere på 50 grader för att sedan bli passivt igen. Kommer kortet upp i 55 grader igen så börjar processen om. Jag har ställt min på 7 grader för då upplever jag att fläkten inte går igång igen efter spelandet.

Väl mött

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Ny större uppdatering

Har precis installerat HDPLEX GPU kylaren med lite enklare modifikationer för att montera den i mitt FC5. Här är lite bilder från dagens äventyr.

Nu efter en halvtimmes idle så kommer CPU och GPU upp i respektabla 37 grader. Ska testa lite lätt spelande för att se vad jag kommer upp i för temperaturer. För att hålla ner GPU temp har jag undervoltat grafikkortet så att den går i max 843mV, det är dock inte min slutgiltiga undervoltning då jag inte testat lägre ännu. Trotts undervolt går kortet stabilt i 1911 MHz på core och stock på memory (testades i flera veckor med luftkylning).

Återkommer när jag har mer resultat.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Coolt!
... så nu stämmer väl inte rubriken längre - nu är den väl helt passiv

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite blandade resultat... Med föregående inställningarna på 843mV och 1911 gick kortet upp i temp. limit oavsett vad jag ställde in den på. Med lite laborerande med core frekvenser och ännu lägre volt på core lyckades hålla mig några grader under temp. limit på 85 grader men jag ska fortsätta laborera med värden.

Grafikkortet kyls ner ganska fort när man stänger av spelet, på tio minuter droppa GPU temp med 30 grader och fortsätter sakta ner till 37 grader för idle.

Än så länge vågar jag inte kalla det för success men det känns som att jag inte är långt ifrån. Värt att nämna är att vid spelande så klockade GPU core aldrig under stock frekvens på 1506 MHz när den "throttlade" utan droppade endast ner från min senaste överklock på 1746MHz.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

För enkelheten skull har jag placerat datorn på en bokhylla där det finns lite självdrag så luften rör på sig. Efter att ha placerat om datorn får jag mycket trevligare temperaturer på GPU och kan mata den med 875mV igen och en ordentlig överklock. Temperatur på GPU ligger mellan 76 och 82 grader beroende på hur intensivt spelet belastar den. All in all, väldigt nöjd med temperaturen.

Efter att ha kikat lite närmare på vad socket 1150 har att erbjuda blev jag sugen på en i7 5775C och är nu på jakt efter en sån för en rimlig slant. Tror den skulle göra sig perfekt i den här datorn.

EDIT:
Tydligen är inte 5775C som övriga 1150 socket CPUer och har en lite unik pinlayout.. ser ut som att mitt moderkort inte stödjer den iaf...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden då jag nu bytt ut min intel CPU till en Ryzen 5 1600. Blev följande komponenter:
AMD Ryzen 5 1600
G.Skill Flare X 3200MHz CL14
Asrock AB350 Gaming/ITX
Samsung 960 Evo.

Nu rullar CPU lite varmare än tidigare men det är väl egentligen inte helt oväntat. Idle ligger på 45 grader och load vid spelande 60-70 grader. Lite missnöjd med load men det är ju inte skadligt och datorn är fortfarande helt passiv.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Dags för ännu en update, kastade precis in handduken på det här chassit, vi vill helt enkelt helt olika saker

Har nu beställt ett HDPLEX H5, anledningen att jag inte gjorde det från början var för att jag verkligen ville ha ett så lågt chassi som möjligt och FC5an med sina 6cm på höjden var verkligen imponerande. Då H5an är dubbelt så hög förväntar jag mig att mitt nuvarande system kommer må mycket bättre. Grafikkortet blev aningen varmare efter att jag petade in ryzen i burken (dels pga dess värmeutveckling men även då grafikkortet får jobba lite hårdare i vissa spel numera) och jag vill hålla den under 85 vid load, nu kan den peaka upp mot 90.

H5an blir ju även lättare att jobba i, kommer inte behöva modifiera något i den. Inväntar leverans av chassi, pci-e riser samt lite nya heatpipes innan flytten från FC5an sätts igång.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic