Windows error 0xC004c003

Permalänk
Medlem

Windows error 0xC004c003

Tjena!

Köpte mig en ny dator för några dagar sedan. Köpte en Windows 10 home OEM key på kinguin. Får upp att det inte går att aktivera nyckeln (aka 0xC004c003 problemet).

Tittat runt lite bland forum men nästan alla är ett år gammalt och baseras på överbelastning på servarna (vilket jag gissar inte är problemet idag).

Någon som har ett tips hur jag ska fixa det?

Edit: Kan även lägga till att det står "Produktnyckeln som använts på den här datorn fungerade inte på den här utgåvan av windows. Kontakta butiken eller företaget du köpte windows från, prova en annan produktnyckel eller gå till store och köp äkta windows"

Permalänk
Medlem

Grattis, jag hade samma upplevelse för ca en månad sen.
Slutade till sist med att jag fick kredit i deras butik, som jag skaffade Steam kredit för i motsvarande summa (och hoppas att det var tillräckligt laglig kod istället för stulen)

Kosta på dig en nyckel från en vettig butik är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znarvl:

Tjena!

Köpte mig en ny dator för några dagar sedan. Köpte en Windows 10 home OEM key på kinguin. Får upp att det inte går att aktivera nyckeln (aka 0xC004c003 problemet).

Tittat runt lite bland forum men nästan alla är ett år gammalt och baseras på överbelastning på servarna (vilket jag gissar inte är problemet idag).

Någon som har ett tips hur jag ska fixa det?

Edit: Kan även lägga till att det står "Produktnyckeln som använts på den här datorn fungerade inte på den här utgåvan av windows. Kontakta butiken eller företaget du köpte windows från, prova en annan produktnyckel eller gå till store och köp äkta windows"

Kan vara att din key och iso inte matchar, ex.vis, key för vlsc passar inte en oem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Ajfan, finns det något sätt att kringgå det?

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Tror fan att det blir så att jag köper en legit windows 10 licens och bekänner mig själv besegrad. Haft en jävla otur med mitt datorbyggande. Först pajade jag moderkortet för netonnet gav mig fel socket (vet ej om jag får tillbaka pengarna för deras goof) och nu detta. Kanske bara bättre att köpa från legit ställen i framtiden så man slipper allt strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znarvl:

@Mieriola: Tror fan att det blir så att jag köper en legit windows 10 licens och bekänner mig själv besegrad. Haft en jävla otur med mitt datorbyggande. Först pajade jag moderkortet för netonnet gav mig fel socket (vet ej om jag får tillbaka pengarna för deras goof) och nu detta. Kanske bara bättre att köpa från legit ställen i framtiden så man slipper allt strul

Ta en titt i marknaden här på swec om de kanske finns nån som säljer en licens så spar du några 100-lappar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta en titt i marknaden här på swec om de kanske finns nån som säljer en licens så spar du några 100-lappar.

Är ju iofs inte nån garanti, har sålts väldigt mycket studentnycklar på marknaden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Znarvl:

för netonnet gav mig fel socket

What? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Är ju iofs inte nån garanti, har sålts väldigt mycket studentnycklar på marknaden.

Sant men överlag verkar swec folket vara ärliga, köper hellre saker här än från nån lirare på blocket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sant men överlag verkar swec folket vara ärliga, köper hellre saker här än från nån lirare på blocket.

Absolut, men TS vill känna sig trygg med sitt köp, då är inte en nyckel från marknaden något vidare alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Skulle köpa deras uppgraderings paket med i5 6600k osv. Dom gav mig ett moderkort med LGA 1510 (tror jag det var) när
skylake processor har LGA 1511. Eftersom det var mitt första byggprojekt så tänkte jag naivt att det inte var något problem för att killen bakom disken hade givit mig detta moderkort.. Oh boi I was wrong.

Permalänk
Medlem

@Yorg: Ja det blir nog att man går ner till webhallen imorgon och köper sig en ny licens. Är som sagt jävligt trött på allt strul

Permalänk
Medlem

Snåla aldrig på era windowslicenser. Folk plöjer ner 10tusentals kronor på hårdvara men vill inte investera en tusing på en riktig licens. Skaffade min win 7 licens när den kom. Den är still goin strong, uppgraderad till en pro 8 utan kostnad och sen till en 10. Den har tjänat in sig om och om igen 👍😊

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

Snåla aldrig på era windowslicenser. Folk plöjer ner 10tusentals kronor på hårdvara men vill inte investera en tusing på en riktig licens. Skaffade min win 7 licens när den kom. Den är still goin strong, uppgraderad till en pro 8 utan kostnad och sen till en 10. Den har tjänat in sig om och om igen 👍😊

Jag skulle aldrig lägga 1000:- på ett operativsystem som är så instabilt som Windows är...då spelar jag hellre rysk roulette med 100:- och en Win 10 nyckel från Ebay...

Kan tillägga att jag nyligen köpte en 100:- Win 10 pro nyckel för andra gången på Ebay...båda funkar, anledning..köpte nytt moderkort till datorn, och kunde inte röstaktivera den gamla nyckeln till det nya moderkortet.

När jag säljer det gamla moderkortet ska köparen få den gamla Windows 10 nyckeln gratis..om köparen vill ha den då dvs.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag skulle aldrig lägga 1000:- på ett operativsystem som är så instabilt som Windows är...då spelar jag hellre rysk roulette med 100:- och en Win 10 nyckel från Ebay...

Kan tillägga att jag nyligen köpte en 100:- Win 10 pro nyckel för andra gången på Ebay...båda funkar, anledning..köpte nytt moderkort till datorn, och kunde inte röstaktivera den gamla nyckeln till det nya moderkortet.

När jag säljer det gamla moderkortet ska köparen få den gamla Windows 10 nyckeln gratis..om köparen vill ha den då dvs.

Var är det instabilt? Min 10 har kraschat eller hängt sig 0 gånger. Exakt 0. Gör man rätt och inte kör en massa crackad mjukvara som skriver skit i registret så har man inte heller några problem. Sköter man om så rullar den bara på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

Var är det instabilt? Min 10 har kraschat eller hängt sig 0 gånger. Exakt 0. Gör man rätt och inte kör en massa crackad mjukvara som skriver skit i registret så har man inte heller några problem. Sköter man om så rullar den bara på.

Appstore blev utan förvarning helt obrukbart på min dator, felet kunde ej åtgärdas.

Jag är inte 100% admin, måste alltid godkänna när jag ska flytta mappar till systemdisken. (Trots jag är admin)

Vad är det man inte får lov att göra så det inte kraschar? Jag surfar aldrig in på dåliga sidor (Porrsurf eller andra ''download buttons'' sidor) det har jag min surfplatta till för.

Enda jag gör på datorn är att spela och slösurfa på Swec, FB och Youtube..kanske läser Aftonbladet och Avpixlat då och då.

Kan ha varit en update till Windows som kraschade appstore för mig..Kraschloggen säger bara ''kunde inte åtgärda fel (Massa random siffror)

Köper jag ett operativsystem för pengar vill jag kunna göra vad jag vill med det, vill jag flytta en mapp till systemdisken så vill jag det utan att få upp ''du måste ha behörighet''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Appstore blev utan förvarning helt obrukbart på min dator, felet kunde ej åtgärdas.

Jag är inte 100% admin, måste alltid godkänna när jag ska flytta mappar till systemdisken. (Trots jag är admin)

Vad är det man inte får lov att göra så det inte kraschar? Jag surfar aldrig in på dåliga sidor (Porrsurf eller andra ''download buttons'' sidor) det har jag min surfplatta till för.

Enda jag gör på datorn är att spela och slösurfa på Swec, FB och Youtube..kanske läser Aftonbladet och Avpixlat då och då.

Kan ha varit en update till Windows som kraschade appstore för mig..Kraschloggen säger bara ''kunde inte åtgärda fel (Massa random siffror)

Köper jag ett operativsystem för pengar vill jag kunna göra vad jag vill med det, vill jag flytta en mapp till systemdisken så vill jag det utan att få upp ''du måste ha behörighet''

Att man måste godkänna för o flytta mappar/filer till systemdisken får alla göra, Hur svårt är det o trycka på "acceptera" ? Gäller ju win 7/8 också..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag köper mina nycklar på reddit billigt och har aldrig varit något strul

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Att man måste godkänna för o flytta mappar/filer till systemdisken får alla göra, Hur svårt är det o trycka på "acceptera" ? Gäller ju win 7/8 också..

Ska inte ens komma upp en ruta ang det om man är admin över datorn.

Du har köpt licensen..du ska få göra vad du vill utan några varningsrutor..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Ska inte ens komma upp en ruta ang det om man är admin över datorn.

Du har köpt licensen..du ska få göra vad du vill utan några varningsrutor..

Då får du nog gå tillbaka till WinXP om du vill slippa de..

Visa signatur

| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Då får du nog gå tillbaka till WinXP om du vill slippa de..

Eller stänga av VAC.

Permalänk
Avstängd

Redan avstängt. Man måste ändra till fullständig behörighet under användare/avancerat om jag minns rätt, men då är det risk att man behöver logga in vid nästa omstart...så se till att ha alla lösenord redo om ni gör detta.

Inte med det vanliga kontot ni installerade windows med, utan ert adminkonto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Redan avstängt. Man måste ändra till fullständig behörighet under användare/avancerat om jag minns rätt, men då är det risk att man behöver logga in vid nästa omstart...så se till att ha alla lösenord redo om ni gör detta.

Inte med det vanliga kontot ni installerade windows med, utan ert adminkonto.

Japp.. Eller så accepterar man det inte alltför jobbiga "Tryck EN gång" för att kunna skriva på C: disken o inte riskera att man raderar fel filer etc..

Visa signatur

| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Japp.. Eller så accepterar man det inte alltför jobbiga "Tryck EN gång" för att kunna skriva på C: disken o inte riskera att man raderar fel filer etc..

Skulle aldrig ha för mig att radera filer inne i Windows mappen..

Problemet är att detta admin besväret medföljer ju till olika program så som te.x Stardock eller Obejctdock, dessa vill man kunna ge behörighet till att ändra ikonerna och klistra klippa fritt på systemdisken, vilket inte går om man inte är 100% admin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Om du inte tycker att det är bra borde du inte använda det, om du tycker att det är det bästa OS'et för dig borde du betala priset.

Det blir bara löjligt att försöka argumentera för att det är halvbra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Om du inte tycker att det är bra borde du inte använda det, om du tycker att det är det bästa OS'et för dig borde du betala priset.

Det blir bara löjligt att försöka argumentera för att det är halvbra.

Säger bara att det är inte värt 1000:- för en nyckel som blir obrukbar efter hårdvaruändring.

Visst, man kanske inte köper nytt moderkort så ofta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Skulle aldrig ha för mig att radera filer inne i Windows mappen..

Problemet är att detta admin besväret medföljer ju till olika program så som te.x Stardock eller Obejctdock, dessa vill man kunna ge behörighet till att ändra ikonerna och klistra klippa fritt på systemdisken, vilket inte går om man inte är 100% admin.

Då får du bita i de sura äpplet om du vill använda onödiga program som dom..

Skrivet av Fisken1986:

Säger bara att det är inte värt 1000:- för en nyckel som blir obrukbar efter hårdvaruändring.

Visst, man kanske inte köper nytt moderkort så ofta..

Klart du kan flytta nyckeln, MS kanske inte vill de, Men de går.. Om du nu inte vill krångla när du ska flytta nyckeln, så får du naturligtvis betala för de..

Visa signatur

| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Då får du bita i de sura äpplet om du vill använda onödiga program som dom..

Klart du kan flytta nyckeln, MS kanske inte vill de, Men de går.. Om du nu inte vill krångla när du ska flytta nyckeln, så får du naturligtvis betala för de..

Hur låter det? ''Får bita i det sura äpplet'' klart man ska få lov att använda vilka program man vill..jag har trotsallt, betalat för det..

Vad med ska/kan man göra än att ringa till MS telefonsvar och försöka aktivera ny hårdvara till nyckeln? När de säger ''denna nyckeln kan ej aktiveras'' (Kommer inte ihåg exakt vad roboten sa) men slutändan, jag blev nekad att aktivera den äldre nyckeln till det nya moderkortet jag köpte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hur låter det? ''Får bita i det sura äpplet'' klart man ska få lov att använda vilka program man vill..jag har trotsallt, betalat för det..

Vad med ska/kan man göra än att ringa till MS telefonsvar och försöka aktivera ny hårdvara till nyckeln? När de säger ''denna nyckeln kan ej aktiveras'' (Kommer inte ihåg exakt vad roboten sa) men slutändan, jag blev nekad att aktivera den äldre nyckeln till det nya moderkortet jag köpte.

Detta har faktiskt aldrig hänt mig. Vilken typ av nyckel? OEM?
Precis som tidigare talare så gillar jag uac, tycker det är bra med varningar. Om du kør din appar som administratör får du samma fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

De får du ju? Enda som "stör" är uac, Som finns där av en orsak..

Mja, vänta på o få prata med supporten istället för roboten.. Har hänt mig nån enstaka gång bara..

Visa signatur

| iPhone 15 Pro 128Gb |