Permalänk
Medlem

Långsamt wifi på iPhone 6

Hej,

har problem med wifi:t på min iPhone 6, jag får aldrig högre än 30 Mbps (och jag har 100, vilket jag får på min laptop (trådlöst)). Har en Asus router men med radion avstängd och har en Unifi AC AP för det trådlösa.

Har upplevt samma problem med på en annan router och även upplevt problemet på andra iPhones.

En googling ger inga särskilda resultat.

Någon idé om hur jag kan fixa detta?

Permalänk
Medlem

iPhone 6 är god för det dubbla och mer, än vad ditt internet kan leverera... så något är fel.
6S klarar nästan fyrdubbla hastigheten..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

iPhone 6 är god för det dubbla och mer, än vad ditt internet kan leverera... så något är fel.
6S klarar nästan fyrdubbla hastigheten..

Precis. Men vad kan vara fel? Känns som att det borde vara någon inställning nånstans, i och med att jag upplevt samma sak på andra iPhone 6:or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Precis. Men vad kan vara fel? Känns som att det borde vara någon inställning nånstans, i och med att jag upplevt samma sak på andra iPhone 6:or.

Är inte rätt person att svara på det, då nätverk inte är min starka sida.. Men det finns nog många här som har kunskap, så vänta du lite, så får du nog förslag..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

min första tanke är att kolla om du kör på 5Ghz, eller på traditionella 2.4Ghz? Nån kan rätta mig om jag har fel, emn 2.4Ghz bandet levererar aldrig mer än 30-50 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

min första tanke är att kolla om du kör på 5Ghz, eller på traditionella 2.4Ghz? Nån kan rätta mig om jag har fel, emn 2.4Ghz bandet levererar aldrig mer än 30-50 Mbit/s

Kör på 2.4GHz-bandet. Har 60 Mbit/s nu på min laptop, och det ökar om jag är närmre routern.

Permalänk
Medlem

Slå på 5GHz.

5GHz.

2.4GHz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mats.E:

min första tanke är att kolla om du kör på 5Ghz, eller på traditionella 2.4Ghz? Nån kan rätta mig om jag har fel, emn 2.4Ghz bandet levererar aldrig mer än 30-50 Mbit/s

Jo det kan leverera mer, det finns nätverksdelar som klarar 450Mbit/s länkar, däremot är wifi helt beroende av omgivningen så det är i praktiken svårt att uppnå höga hastigheter pga alla störningar.
5GHz ger kortare räckvidd och framförallt svårare att passera väggar så det störs inte lika lätt av grannens wifi och mikrovågsugn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Kör på 2.4GHz-bandet. Har 60 Mbit/s nu på min laptop, och det ökar om jag är närmre routern.

Ja, då låter det ju som att det är 2.4GHz-bandet som är gränssättande i det hela. Om din laptop inte får mer än så, känns det rimligt att din telefons WiFi-del orkar med så mycket som den ändå gör.
Har du kollat vilka kanaler på de trådlösa nätverk i din närhet som är mest trafikerade? Finns gratis program för det. Antingen väljer du en så "ledig" kanal som möjligt utefter vad programmet scannar fram, eller så går du över till 5GHz. Vet inte vad du har för router, men många high-end routrar har stöd för att köra 2.4GHz och 5GHz-nätverk parallellt med varandra. Vilket kan vara bra, då många t ex skrivare och annan runt-om-kring-utrustning sällan har 5GHz-stöd.

Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan leverera mer, det finns nätverksdelar som klarar 450Mbit/s länkar, däremot är wifi helt beroende av omgivningen så det är i praktiken svårt att uppnå höga hastigheter pga alla störningar.
5GHz ger kortare räckvidd och framförallt svårare att passera väggar så det störs inte lika lätt av grannens wifi och mikrovågsugn.

Det är inte det faktum att det är kortare räckvidd som bidrar till störningsfriheten, det är snarare det faktum att det finns färre prylar som kan störa ut frekvenser kring 5GHz. En mikro ligger ex nära 2.4GHz-bandet. I och med att 5GHz dessutom är nyare, finns det potentiellt fler 2.4GHz-routrar kontra 5GHz-routrar i din närhet. Om nu inte alla i just ditt hyreshus ska ha det senaste

Permalänk
Medlem

Gå in på inställningar och inaktivera platstjänster för wifi. Kan inte exakta vägen dit i huvudet men om det alternativet är aktiverat är internet i princip obrukbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Gå in på inställningar och inaktivera platstjänster för wifi. Kan inte exakta vägen dit i huvudet men om det alternativet är aktiverat är internet i princip obrukbart.

Du har nog inte läst tråden och vad skulle det ha med saken att göra om det gick att göra det som du rekommenderar?
#16294386

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Gå in på inställningar och inaktivera platstjänster för wifi. Kan inte exakta vägen dit i huvudet men om det alternativet är aktiverat är internet i princip obrukbart.

Testade detta, gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du har nog inte läst tråden och vad skulle det ha med saken att göra om det gick att göra det som du rekommenderar?
#16294386

Jag förstår inte vad du menar med saken att göra? Platstjänster för wifi gör att "internet" försöker hitta vart du befinner dig hela tiden. Eftersom internet var långtsamt kan inställningen göra att routern blir överbelastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag förstår inte vad du menar med saken att göra? Platstjänster för wifi gör att "internet" försöker hitta vart du befinner dig hela tiden. Eftersom internet var långtsamt kan inställningen göra att routern blir överbelastad.

Ok, aldrig hört talas om att en router blir överbelastad pga det. Det enda platstjänster och WiFi gör är att försöka lista ut var du är vid kända och okända WiFi-nät.

Permalänk
Rekordmedlem

Bonjour ställer ibland till med märkliga problem om man inte har Airportar, ett äpple skapar hursomhelst lite mer trafik i lanet än nån annan pryl hade gjort för att överföra samma mängd "surfdata"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bonjour ställer ibland till med märkliga problem om man inte har Airportar, ett äpple skapar hursomhelst lite mer trafik i lanet än nån annan pryl hade gjort för att överföra samma mängd "surfdata"

Eller inte.

TS kan börja med att ange exakt vilken router det gäller, aktivera 5GHz, vilken ISP och vilken uppkoppling, återkomma med resultat.

Sen kan felsökningen fortsätta imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Eller inte.

TS kan börja med att ange exakt vilken router det gäller, aktivera 5GHz, vilken ISP och vilken uppkoppling, återkomma med resultat.

Sen kan felsökningen fortsätta imo.

Asus AC66U. ISP = Ownit. 100/100. Ska testa 5GHz.

Max jag får ur routern är 29 ner, 50 upp (på iPhone 6). På datorn (Macbook) får jag ut 50 ner och 90 upp.

EDIT: 5GHz ger 50 ner och 94 upp på iPhonen. Har provat med olika kanaler. Förstår inte varför jag får bättre hastighet upp än ner.

EDIT 2: På datorn ger 5GHz mig 90 ner och 94 upp.

EDIT 3: Ovan angivna hastigheter gäller vid ett avstånd från routern på 3 meter. En våning ner, ca 5 meter från routern (golv i vägen dock) får jag ut 10 ner och 8 upp på 5GHz-bandet.

Permalänk
Skrivet av db1:

Hej,

har problem med wifi:t på min iPhone 6, jag får aldrig högre än 30 Mbps (och jag har 100, vilket jag får på min laptop (trådlöst)). Har en Asus router men med radion avstängd och har en Unifi AC AP för det trådlösa.

Har upplevt samma problem med på en annan router och även upplevt problemet på andra iPhones.

En googling ger inga särskilda resultat.

Någon idé om hur jag kan fixa detta?

Hej
Ja det verkar som att något inte stämmer.
Jag har en iPhone 6 Plus och hemma får jag ca 250Mbit/s utan problem, ibland lite snabbare. Har en ComHem Router som kan leverera 466Mbit/s på Wifi.
Låter som att du kanske ska prova byta kanal på din router så du får en annan frekvens, det kan vara många som har samma kanal som dig i närheten och då kan de störa ut varandra. Byta kanal gör du i routern och kan hjälpa.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Skrivet av db1:

Asus AC66U. ISP = Ownit. 100/100. Ska testa 5GHz.

Max jag får ur routern är 29 ner, 50 upp (på iPhone 6). På datorn (Macbook) får jag ut 50 ner och 90 upp.

EDIT: 5GHz ger 50 ner och 94 upp på iPhonen. Har provat med olika kanaler. Förstår inte varför jag får bättre hastighet upp än ner.

EDIT 2: På datorn ger 5GHz mig 90 ner och 94 upp.

Har nyligen skaffat just Asus AC66U och upplever exakt samma problem samt att den tappar anslutningen via wifi.
Av vad jag har googlat fram är det pga senaste uppdateringen i juli? som har gjort att många har problem med bla wifi och att den tappar anslutningen då och då. Ett tips är tydligen att köra Merlinfirmware men har inte hunnit testa det.
Ett annat problem är att jag kommer upp i knappt 40 mbit via TP links homeplug (via kabel) på en 100 anslutning och jämfört med 93 med tidigare Asus RT-N66U.
Kan vara så att jag inte har full koll på inställningarna men det lutar att jag går tillbaka till Asus RT-N66U.

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Hej
Ja det verkar som att något inte stämmer.
Jag har en iPhone 6 Plus och hemma får jag ca 250Mbit/s utan problem, ibland lite snabbare. Har en ComHem Router som kan leverera 466Mbit/s på Wifi.
Låter som att du kanske ska prova byta kanal på din router så du får en annan frekvens, det kan vara många som har samma kanal som dig i närheten och då kan de störa ut varandra. Byta kanal gör du i routern och kan hjälpa.

Hej,

jag har provat olika kanaler (de som OSX's Trådlös diagnos säger ska vara bäst), men det ger liten skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetshäst:

Har nyligen skaffat just Asus AC66U och upplever exakt samma problem samt att den tappar anslutningen via wifi.
Av vad jag har googlat fram är det pga senaste uppdateringen i juli? som har gjort att många har problem med bla wifi och att den tappar anslutningen då och då. Ett tips är tydligen att köra Merlinfirmware men har inte hunnit testa det.
Ett annat problem är att jag kommer upp i knappt 40 mbit via TP links homeplug (via kabel) på en 100 anslutning och jämfört med 93 med tidigare Asus RT-N66U.
Kan vara så att jag inte har full koll på inställningarna men det lutar att jag går tillbaka till Asus RT-N66U.

Hej,

jag har samma problem på både AC66U och N66U. Har nyaste firmwaren på båda, och uppdateringen har inte hjälpt men inte heller orsakat några problem, problemen har funnits iaf de senaste fem firmwareversionerna på min N66U och minst på de två senaste på AC66U:n.

Permalänk
Skrivet av db1:

Hej,

jag har samma problem på både AC66U och N66U. Har nyaste firmwaren på båda, och uppdateringen har inte hjälpt men inte heller orsakat några problem, problemen har funnits iaf de senaste fem firmwareversionerna på min N66U och minst på de två senaste på AC66U6:n.

Det märkliga är att jag inte hade några problem med N66U varken med Wifi eller via kabel och inga problem med varken min S7:a eller mina döttrars 6S. Dessa problem dök upp för två dagar sedan när jag började använda AC66U.

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk

@db1:

Okey, har du andra enheter som tar bandbredd som du inte är medveten om kanske.
Tex smart tv, xbox, TiVo m.m.?

Eller har du oturen som ibland drabbar ägare av olika märken att de inte går så bra ihop kanske?

Har du provat att koppla förbi routern och direkt in i en dator för att prova så linan ut på internet verkligen har full speed?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetshäst:

Det märkliga är att jag inte hade några problem med N66U varken med Wifi eller via kabel och inga problem med varken min S7:a eller mina döttrars 6S. Dessa problem dök upp för två dagar sedan när jag började använda AC66U.

Ok. Jag har inga problem via kabel på N66:an, inte testat kabeln AC66:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

@db1:

Okey, har du andra enheter som tar bandbredd som du inte är medveten om kanske.
Tex smart tv, xbox, TiVo m.m.?

Eller har du oturen som ibland drabbar ägare av olika märken att de inte går så bra ihop kanske?

Har du provat att koppla förbi routern och direkt in i en dator för att prova så linan ut på internet verkligen har full speed?

Inget som ligger och drar i bakgrunden. På 5GHz-nätet får jag 94/95 på datorn så inget som hindrar hastigheten där. Är något specifikt med iPhone/iPad som gör att jag toppar på ca 56Mbit/s ner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av db1:

Inget som ligger och drar i bakgrunden. På 5GHz-nätet får jag 94/95 på datorn så inget som hindrar hastigheten där. Är något specifikt med iPhone/iPad som gör att jag toppar på ca 56Mbit/s ner

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det ska det inte vara.

Har testat min Iphone på mitt hemma nät, hos min far och på jobbet och den ligger där den ska(beroende på platsens uppkoppling) och då är det olika ISP och routrar.

Vad har du för ios version på din iphone?

PS!
Har du provat nollställa nätverket på din iphone?
Notera att om du göra det så raderas alla sparade lösenord så du inte blir chockad

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Skrivet av Mats.E:

min första tanke är att kolla om du kör på 5Ghz, eller på traditionella 2.4Ghz? Nån kan rätta mig om jag har fel, emn 2.4Ghz bandet levererar aldrig mer än 30-50 Mbit/s

2.4GHz har teoretisk max 150 Mbit/s, 5 GHz har teoretisk max 300 Mbit/s.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Nej det ska det inte vara.

Har testat min Iphone på mitt hemma nät, hos min far och på jobbet och den ligger där den ska(beroende på platsens uppkoppling) och då är det olika ISP och routrar.

Vad har du för ios version på din iphone?

PS!
Har du provat nollställa nätverket på din iphone?
Notera att om du göra det så raderas alla sparade lösenord så du inte blir chockad

Senaste iOS-versionen, 9.3.3 tror jag den heter.

Har inte provat att nollställa nätverket, inte så förtjust i att bli av med alla lösenord. Men får kanske bli en sista utväg.

Testat på 3 olika iPhone 6:or och alla beter sig likadant.

Permalänk

@db1:

Låter knepigt det här tycker jag.
Tror inte att jag har fler förslag tyvärr eller jo det har jag visst.

Har du en vän som har samma router?
Vad får du för hastighet hos vännen?

Om du inte har någon vän som har samma router, fråga om du får testa din router hos dem och se om det blir samma sak eller om du får bättre hastighet.

Då utesluter du om det är något som bråkar med ditt när eller router tänkte jag.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

@db1:

Låter knepigt det här tycker jag.
Tror inte att jag har fler förslag tyvärr eller jo det har jag visst.

Har du en vän som har samma router?
Vad får du för hastighet hos vännen?

Om du inte har någon vän som har samma router, fråga om du får testa din router hos dem och se om det blir samma sak eller om du får bättre hastighet.

Då utesluter du om det är något som bråkar med ditt när eller router tänkte jag.

AC66:an i fråga är en kompis router, min är en N66:a, och problemet återfinns hos båda. Väldigt konstigt :/