Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljud från TV till högtalarna

Permalänk
Medlem

Ljud från TV till högtalarna

Hej!

Fick ett set datorhögtalare med 5.1-ljud för ett tag sedan. I baslådan sitter också förstärkaren (?) med alla in- och utgångar. Ingångarna är tyvärr begränsade till AUX, CENTER/SUBWOOFER, FRONT och LEFT, samtliga 3.5mm-uttag. För närvarande har jag kopplat en 3.5mm AUX-kabel mellan TV:ns AUX-hörlursutgång till förstärkarens AUX-ingång, men det känns väldigt tråkigt att sitta på outnyttjad 5.1.

Min TV är en Philips med en drös utgångar, varav den mest lämpliga för ändamålet tycks vara "Digital Audio Out" som ser ut såhär.

Planen är då att köpa en koaxial-kabel att sätta mellan TV:n och något liknande denna (länk till butik). Därefter köpa 3st AUX till 2st RCA och koppla RCA-ändarna enligt:
FL & FR -> FRONT i förstärkaren.
SL & SR -> REAR i förstärkaren.
CEN & SW -> CENTER/SUBWOOFER i förstärkaren.

Kommer denna setup att fungera och ge mig 5.1-ljudet jag efterfrågar, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand och trevlig helg

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara bra att veta vad det är för högtalare också, plus vilken TV?

Den där lila burken ser ju ut som det skulle kunna fungera, dock kan du justera volymen på högtalarna? annars är det nog full kräm ut du får...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle nog vara bra att veta vad det är för högtalare också, plus vilken TV?

Den där lila burken ser ju ut som det skulle kunna fungera, dock kan du justera volymen på högtalarna? annars är det nog full kräm ut du får...

Tack för ditt svar! Tänkte aldrig på att enhetsmodeller kunde vara en bra idé att bifoga.

TV: Philips 47pfl3007t/12 (Alternativ länk till Komplett.se)
Högtalare: Creative GigaWorks g500

Högtalare baksida (bild): länk
TV baksida (bild 1): länk
TV baksida (bild 2, zoomad): länk

Högtalarna har en volymkontroller, så jag gissar väl på att den lilla modulen kommer kräma på och sedan får jag anpassa volymen med TV-kontrollern och/eller högtalarens volymkontroll.

EDIT: Det vi har och göra med är alltså 3.5mm-uttag till högtalaren, vilket jag missade att förmedla i originalposten.

Permalänk
Skrivet av Smeroth:

Hej!

Fick ett set datorhögtalare med 5.1-ljud för ett tag sedan. I baslådan sitter också förstärkaren (?) med alla in- och utgångar. Ingångarna är tyvärr begränsade till AUX, CENTER/SUBWOOFER, FRONT och LEFT, samtliga 3.5mm-uttag. För närvarande har jag kopplat en 3.5mm AUX-kabel mellan TV:ns AUX-hörlursutgång till förstärkarens AUX-ingång, men det känns väldigt tråkigt att sitta på outnyttjad 5.1.

Min TV är en Philips med en drös utgångar, varav den mest lämpliga för ändamålet tycks vara "Digital Audio Out" som ser ut såhär.

Planen är då att köpa en koaxial-kabel att sätta mellan TV:n och något liknande denna (länk till butik). Därefter köpa 3st AUX till 2st RCA och koppla RCA-ändarna enligt:
FL & FR -> FRONT i förstärkaren.
SL & SR -> REAR i förstärkaren.
CEN & SW -> CENTER/SUBWOOFER i förstärkaren.

Kommer denna setup att fungera och ge mig 5.1-ljudet jag efterfrågar, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand och trevlig helg

Hej.
5.1 får du väl inte ur Tv:n såvida du inte matar den med något material med 5.1, vanliga Tv-kanalerna är inte 5.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

Hej.
5.1 får du väl inte ur Tv:n såvida du inte matar den med något material med 5.1, vanliga Tv-kanalerna är inte 5.1.

Hej!

Vanliga TV-kanaler är säkerligen inte 5.1, som du skriver. Men för det mesta så lyssnar vi på musik (Chromecast till HDMI-uttaget) eller glor på film (Chromecast även här, eller datorn in i HDMI-uttaget). Om vi får 5.1 från detta vet jag inte säkert (beror ju också på vilket ljud som medföljer filmen), men oavsett så upplever jag betydligt bättre ljudkvalité och kraft i ljudet när samtliga ingångar för 5.1 är inkopplade, än bara en vanlig AUX-ingång. Jag har till exempel ett USB-ljudkort som jag använde när högtalarna var kopplade till datorn med 5.1-ljud.

Kan tilläggas att min kunskap inom detta är väldigt begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

Hej.
5.1 får du väl inte ur Tv:n såvida du inte matar den med något material med 5.1, vanliga Tv-kanalerna är inte 5.1.

SVT HD ettan och tvåan har 5.1, alternativt 2 kanaler varierar från program till program..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver ansluta en surrounddekoder till tvn eftersom den inte har nån sån inbyggt. en vanlig begagnad hembioreceiver är billigast och då kan du sedan bygga vidare med riktiga högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver ansluta en surrounddekoder till tvn eftersom den inte har nån sån inbyggt. en vanlig begagnad hembioreceiver är billigast och då kan du sedan bygga vidare med riktiga högtalare.

Det är alltså inte 5.1 som kommer ut ur den digitala ljudutgången på TV:n, och jag kan lika gärna fortsätta ta ljudet från hörlursutgången?

Tur att jag frågade experterna! Blir att börja kika på riktiga system så småningom då, så fort studentbudgeten tillåter

Tack för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smeroth:

Det är alltså inte 5.1 som kommer ut ur den digitala ljudutgången på TV:n, och jag kan lika gärna fortsätta ta ljudet från hörlursutgången?

Tur att jag frågade experterna! Blir att börja kika på riktiga system så småningom då, så fort studentbudgeten tillåter

Tack för all hjälp!

Jo tvn levererar dd/dts den vägen om du använder dess mottagare men inte om du har hdmi som källa för då går det bara ut via hdmi arc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.