Vur varmt blir ett Swiftech MCW462-UHT el. motsvarande?

Permalänk
Medlem

Vur varmt blir ett Swiftech MCW462-UHT el. motsvarande?

Det är många ägare till peltierkylda system som stoltserar med hyfsade CPU-/coldplatetemperaturer, men hur varma blir egentligen själva vattenblocken? Det är lite intressant att få reda på med tanke på att det är en hel del värmeeffekt vi talar om.

Med en uppvärmning på kanske 300-400W, kan en blocktemp på 50ºC vara rimlig med en "normal" konstruktion? Eller vilken storleksordning talar vi om?

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

När jag körde peltier kylning blev mitt vattenblock ganska rejält varmt pga. den 226 watts pelten som var monterad, men jag fick ganska fina temperatureriaf. Och det är väl det som är huvudsaken......

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att fina temperaturer hos det kylda obektet naturligtvis ligger i fokus, men fortfarnade är jag fundersam över varför i princip ingen nämner blocktemperaturen eller "den varma sidan av peltiern".

Är det för att temperaturerna tenderar att skjuta i höjden ordentligt eller för att de flesta inte anser det vara viktigt att hålla koll på?

Om inte annat så ger det en inblick i hu bra nuvarande konstruktioner kommer att prestera ihop med datorkomponenter som avger mer värme än vad man i regel idag konfonteras med.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk

Ja du, jag kan kanska gör några mätningar imorrn om jag hinner.

Permalänk
Medlem

Själva block blir runt vattentempen och vad den är beror ju på din rumstemp och hur effektiv kylning av vattnet du har.