Permalänk
Medlem

Köpråd skärm till 580GTX

Hej allesammans! Var ju jättelängesen jag härjade här inne på forumet och var aktiv.
Har nyligen tagit upp spelandet lite, och mitt på allt så börjar min jättegamla skärm Samsung 226BW sjunga på sista versen. Det gamla hederliga kondensator problemet. Tänkte reparera den vartefter, men önskar köpa ny skärm istället.

Dock vet jag ju inte längre vad som gäller! Läst lite om 120hz och 144hz skärmar. Men vad är kravet på det? Kör nu vad jag vet på DVI.
Men vad mer måste jag veta för att ens kunna utnyttja en skärm maximalt.

Tänker mig max 2500kr 22" funkar!

Shoot med tips och råd

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar mycket skulle jag satsa på en ips-panel istället.

Vill du ha 144hz skulle jag köra på en benq 2411z

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Om du inte spelar mycket skulle jag satsa på en ips-panel istället.

Vill du ha 144hz skulle jag köra på en benq 2411z

Vad är fördelarna med IPS?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Vad är fördelarna med IPS?

bättre betraktningsvinklar och den mest korrekta färgåtergivningen dvs snyggare färger kan man säga.

Finns ju TN skärmar med bra färgkvalitet bara det att sitter du inte i den perfekta vinkeln blir färgerna inte korrekta.

Det ända "dåliga" med ips paneler är att de inte finns i 1ms responstid tror det minsta är 4ms dock är det inget jag stört mig på. Bytte från TN panel till en IPS och kan inte tänka mig att gå tillbaka till en TN panel

edit: priset sticker ju iväg ganska snabbt ifall du ska ha en ips panel

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

bättre betraktningsvinklar och den mest korrekta färgåtergivningen dvs snyggare färger kan man säga.

Finns ju TN skärmar med bra färgkvalitet bara det att sitter du inte i den perfekta vinkeln blir färgerna inte korrekta.

Det ända "dåliga" med ips paneler är att de inte finns i 1ms responstid tror det minsta är 4ms dock är det inget jag stört mig på. Bytte från TN panel till en IPS och kan inte tänka mig att gå tillbaka till en TN panel

edit: priset sticker ju iväg ganska snabbt ifall du ska ha en ips panel

Benq XL2411 blev det! Tack för hjälpen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Herre min skapare!! Tyckte först det inte var någon skillnad. Sen ändrade jag till 144hz i nvidia.. JÄVLAR SÅ UNDERBART

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Herre min skapare!! Tyckte först det inte var någon skillnad. Sen ändrade jag till 144hz i nvidia.. JÄVLAR SÅ UNDERBART

Haha vad skönt att det blev bra för dig!

Jag är ute efter en ny skärm som jag ska ha som primär och låta den nuvarande vara som andra skärm. Jag har kollat på den skärmen du köpte. Har du någonting positivt/negativt att säga om den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Haha vad skönt att det blev bra för dig!

Jag är ute efter en ny skärm som jag ska ha som primär och låta den nuvarande vara som andra skärm. Jag har kollat på den skärmen du köpte. Har du någonting positivt/negativt att säga om den?

Är hur nöjd som helst! Kan inte gå tillbaka till 60hz igen om vi säger så. Presterar bra och det går att mixtra mycket.
Mjukvaran kan vara lite sådär, men jag tror nog mest det bara är jag som inte förstått hur det funkar

5/5 brödrostar

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Haha vad skönt att det blev bra för dig!

Jag är ute efter en ny skärm som jag ska ha som primär och låta den nuvarande vara som andra skärm. Jag har kollat på den skärmen du köpte. Har du någonting positivt/negativt att säga om den?

Köpte du den sen?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Köpte du den sen?

Har faktiskt inte köpt den än då jag införskaffade nytt skrivbord, skärmstativ samt ny stol. Så skärmen får vänta lite, men har nog siktet inne på en sådan BenQ XL2411 ändå när det väl ska köpas ( Dock verkar endast XL2411 ZOWIE finnas nu som jag antar är likadan? )

Är du fortfarande nöjd med den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Har faktiskt inte köpt den än då jag införskaffade nytt skrivbord, skärmstativ samt ny stol. Så skärmen får vänta lite, men har nog siktet inne på en sådan BenQ XL2411 ändå när det väl ska köpas ( Dock verkar endast XL2411 ZOWIE finnas nu som jag antar är likadan? )

Är du fortfarande nöjd med den?

Jadå för tusan! Fortfarande lite irriterad på när den ska automatiskt hoppa ur ett spelläge till windows. Då får man gå in och ställa om manuellt. Men det är egenltigen inget märkvärdigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jadå för tusan! Fortfarande lite irriterad på när den ska automatiskt hoppa ur ett spelläge till windows. Då får man gå in och ställa om manuellt. Men det är egenltigen inget märkvärdigt.

Ah okej, själv kör jag aldrig med något förvalt spelläge om det är det du menar. Har nog alltid kört med de inställningar som skärmen kommer med ^^ Förmodligen inte de bästa men är inte så kräsen!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2