Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har precis skaffat shield och herregud vilken bra htpc, mkt imponerad!

Använder sedan urminnes tider logitech dinovo mini och den fungerar ju MEN för att trycka "tillbaka" kan man inte använda just backspaceknappen utan måste trycka på esc (vilket är en knappkombination för fn + 1) vilket är lite halvstörigt.

Går det att mappa om tangentbordet?

Förutom vid installation när behöver du tangentbordet ?
Tycket att det går utmärkt att enbart köra med fjärren.

Permalänk

Har blivit sugen på en Shield - är det ett bra alternativ att gå till ifrån en Boxee box +? Har i några år kombinerat Boxee + och min Chromecast som funkat för det mesta jag vill ha i HTPC-väg. Kan jag förvänta mig att en Shield ersätter dessa rätt av? Hittar jag alla nedladdade filer, film och foton på ett enkelt sätt via Shield och dessutom strömma Netflix, Viaplay etc som jag gjort med Chromecasten? Hittar Shield undertexter till filmer på ett bra sätt? Det har jag värdesatt med min Boxee +. Sorterar Shield nedladdat material bra? T ex särskiljer serier från filmer osv? Eller måste de placeras manuellt i olika foldrar eller liknande för att fungera bra? Minns att jag prövade Plex för något år sedan och även om det fungerade så var allt nedladdat material i en bra röra även om den försökte indexera allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

Har blivit sugen på en Shield - är det ett bra alternativ att gå till ifrån en Boxee box +? Har i några år kombinerat Boxee + och min Chromecast som funkat för det mesta jag vill ha i HTPC-väg. Kan jag förvänta mig att en Shield ersätter dessa rätt av? Hittar jag alla nedladdade filer, film och foton på ett enkelt sätt via Shield och dessutom strömma Netflix, Viaplay etc som jag gjort med Chromecasten? Hittar Shield undertexter till filmer på ett bra sätt? Det har jag värdesatt med min Boxee +. Sorterar Shield nedladdat material bra? T ex särskiljer serier från filmer osv? Eller måste de placeras manuellt i olika foldrar eller liknande för att fungera bra? Minns att jag prövade Plex för något år sedan och även om det fungerade så var allt nedladdat material i en bra röra även om den försökte indexera allt.

Dina frågor har mer med vilken mjukvara du vill använda i mediaspelaren.
Har du all din media i samma mapp och en stör röra så kommer de flesta program att ha problem att "scrapa" allt korrekt.

Är däremot allt välsorterat och vettigt namngivet så blir det en barnlek för programmen att indexera allt.

Men jag kan lova att om någon "mediaspelare" klarar dina krav så är det Shield

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dina frågor har mer med vilken mjukvara du vill använda i mediaspelaren.
Har du all din media i samma mapp och en stör röra så kommer de flesta program att ha problem att "scrapa" allt korrekt.

Är däremot allt välsorterat och vettigt namngivet så blir det en barnlek för programmen att indexera allt.

Men jag kan lova att om någon "mediaspelare" klarar dina krav så är det Shield

Ah, låter bra. Brukar inte döpa om serier, filmer etc utan de får heta vad de heter när de läggs in eller laddas ner i samma mapp. Vill göra så lite extrajobb som möjligt. Har Kodi på mobilen, segt, men det funkar. Kan jag installera Kodi och förvänta mig att det fungerar mycket snabbare och bättre på en Shield? Håller tummarna för ett bra black friday erbjudande på en Shield!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

Ah, låter bra. Brukar inte döpa om serier, filmer etc utan de får heta vad de heter när de läggs in eller laddas ner i samma mapp. Vill göra så lite extrajobb som möjligt. Har Kodi på mobilen, segt, men det funkar. Kan jag installera Kodi och förvänta mig att det fungerar mycket snabbare och bättre på en Shield? Håller tummarna för ett bra black friday erbjudande på en Shield!

På Elgiganten har dom "spara 668:-" på nvidia shield tv pro just nu.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

På Elgiganten har dom "spara 668:-" på nvidia shield tv pro just nu.

Har de? Ser inget sådant på hemsidan?

Permalänk
Medlem

@Nadahinch: https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-med...

får inte du upp det på skärmen?

[edit]

Ser att jag är i V2 tråden kanske derför du inte hittar då Pro är v1.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

@Nadahinch: https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-med...

får inte du upp det på skärmen?

[edit]

Ser att jag är i V2 tråden kanske derför du inte hittar då Pro är v1.

Nä precis, det är fel version. Men en Pro v2 känns alltmer lockande faktiskt, kommer det ett bra erbjudande på fredag så är det mycket möjligt att jag slår till, får bli årets julklapp till mig själv om inte annat!

Permalänk
Medlem

Shield Exp v6.2 & Shield Remote 1.25 samt Shield Controller 1.15 ute nu...

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

1890:- för Nvidia Shield TV 4K från imorgon.
1990:- med spelkontrollern.
https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-ljud-tv/erbjudande...

Permalänk
Skrivet av Blixa_Bargeld:

1890:- för Nvidia Shield TV 4K från imorgon.
1990:- med spelkontrollern.
https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-ljud-tv/erbjudande...

Såg också detta, det är dock 16GB varianten, är den ett bra alternativ jämfört med PRO som har 500GB? Det är väl lite annat också som skiljer mellan PRO och basic, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

Såg också detta, det är dock 16GB varianten, är den ett bra alternativ jämfört med PRO som har 500GB? Det är väl lite annat också som skiljer mellan PRO och basic, eller?

Jag streamar från en nas så behöver ingen lagring.
Skulle jag mot förmodan vilja ha det framöver så räcker ändå inte 500GB speciellt långt, utan kopplar då på en extern 4TB hårddisk på usb istället.

Permalänk
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Jag streamar från en nas så behöver ingen lagring.
Skulle jag mot förmodan vilja ha det framöver så räcker ändå inte 500GB speciellt långt, utan kopplar då på en extern 4TB hårddisk på usb istället.

Är det bara lagringsutrymmet som skiljer dem åt? Är väl dessutom en 500GB SSD så det är ju en bättre typ av lagring iaf. Men kommer inget annat erbjudande så blir det väl en liknande variant som du nämner, en extern hårddisk till 16GB-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

Är det bara lagringsutrymmet som skiljer dem åt? Är väl dessutom en 500GB SSD så det är ju en bättre typ av lagring iaf. Men kommer inget annat erbjudande så blir det väl en liknande variant som du nämner, en extern hårddisk till 16GB-varianten.

Nej inte en 500GB SSD utan en SSHD, enligt filmen: https://www.youtube.com/watch?v=LLPyPAgnaFA

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

https://www.komplett.se/product/910308#
1790:- med fjärr- och spelkontroll. Blev ett köp av denna + en extra spelkontroll.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa en Shield TV nu på BF-rean, men undrar om det krävs HDCP 2.2 för att spela upp 10bit HDR i Plex? Jag har en förstärkare som har HDMI 2.0, men inte HDCP 2.2. Jag vet att streaming-tjänster som Netflix kräver HDCP 2.2, men hur är det annars?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kan inte spela upp uhd full BD från nas genom kodi... varför funkar inte det? Funkar det inte hevc? Funkar med vanliga BD ISO. Dock är det inget ljud ibland när det är HD ljud, måste starta om ibland, ovissa fall flera ggr innan ljudet funkar.
På Zappitin är det inga som helst problem att spela upp varken BD iso, eller UHD full... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan inte spela upp uhd full BD från nas genom kodi... varför funkar inte det? Funkar det inte hevc? Funkar med vanliga BD ISO. Dock är det inget ljud ibland när det är HD ljud, måste starta om ibland, ovissa fall flera ggr innan ljudet funkar.
På Zappitin är det inga som helst problem att spela upp varken BD iso, eller UHD full... :/

Kodi har inte stöd för uhd ISO än.

Tycker zappiti gör ett mycket bättre jobb med bilden också..

Permalänk

Ni som har en Shield, vilken kontroll passar den bäst? Förutom originalet då? 360, S one eller PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Kodi har inte stöd för uhd ISO än.

Tycker zappiti gör ett mycket bättre jobb med bilden också..

Håller med om att bildkvaliten ligger bättre till på Zappitin, och mer "smoothare" uppspelning... synd att Zappitin inte kör abdroidTV, då hade den varit den ultimata Mediaspelaren?!
Det är jag som är Garrett på minhembio... gissar på att du är jimjans där som här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

https://www.komplett.se/product/910308#
1790:- med fjärr- och spelkontroll. Blev ett köp av denna + en extra spelkontroll.

Ja en femhundring mindre är ju alltid trevligt, då den nu är uppe på normalpris igen.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan inte spela upp uhd full BD från nas genom kodi... varför funkar inte det? Funkar det inte hevc? Funkar med vanliga BD ISO. Dock är det inget ljud ibland när det är HD ljud, måste starta om ibland, ovissa fall flera ggr innan ljudet funkar.
På Zappitin är det inga som helst problem att spela upp varken BD iso, eller UHD full... :/

Skrivet av jimjans:

Kodi har inte stöd för uhd ISO än.

Tycker zappiti gör ett mycket bättre jobb med bilden också..

Har ni någon exempelfil man kan prova?
Jag testar just nu en fil med "tvivelaktig" historia och SPMC som jag använder mig av kan spela upp den filen jag har, dock blir bilden väldigt ljus så något är fel.
Skall tillägga att jag faktiskt inte har en monitor som kan visa 4K utan jag ville mest prova för att se ifall det gick igång.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Har ni någon exempelfil man kan prova?
Jag testar just nu en fil med "tvivelaktig" historia och SPMC som jag använder mig av kan spela upp den filen jag har, dock blir bilden väldigt ljus så något är fel.
Skall tillägga att jag faktiskt inte har en monitor som kan visa 4K utan jag ville mest prova för att se ifall det gick igång.

Ja kör du hdr filmer på en på en tv som inte klarar hdr så får en för ljus bild.

Det är iso filer i uhd format den inte klarar av hevc och uhd rippar i mkv format klarar den.

Permalänk
Medlem

@jimjans: Jaha, ja det förklarar ju det hela.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon här som gått från en Intel Nuc till Nvidia Shield? Hur är upplevelsen? Har beställt en 55C7 Oled och har en Nuc D54250WYK just nu med Haswell och den klarar inte mer än 2160p/30p som jag förstått det och är sugen på att uppgradera till något och Shield verkar som ett bra alternativ. Så blir kanske att köra dem parallellt eller sälja Nucen.

Permalänk

Tja! Någon som fått Netflix i shielden att spela upp Dolby Vision? Lyckas bara få igång HDR. Stämmer det att Nvidia inte lagt in stöd och kan man i så fall ta sig runt det?

Permalänk

Shielden har inte stöd för DV. Om du vill ta dig runt det kan du köpa en Apple TV 4K

Permalänk
Medlem

Går det att casta från en platta som går på wifi, till en STV som är uppkopplad via ethernet? Jag har försökt, men plattan hittar inte ens STV:n att casta till. Om jag kör de båda på wifi så går det, men man vill ju gärna ha STV kopplad via kabel för att maximera upp- och nedkoppling även om jag får ut över 200 mb/s via wifi.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung-tv (F8000) som bildvisare och en Yamaha YSP-5600 som soundbar, shielden är kopplad till soundbaren. Om jag kör i den ingång på Yamahan som har HDCP 2.2 (Tvn har det inte såvitt jag vet) så står bilden bara och blinkar, någon sekund på, någon sekund av, osv. Det luktar handskakningsproblem lång väg...
Min fråga är om det här har med den ökända HDCP 2.2-buggen att göra (Auto refresh rate) eller om det är något unikt fel hos mig?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk

@Ingetledigtnamn: Tror jag kör på TV:ns netflix app istället