De sovjetiska medborgare som under ockupationen flyttats, med tvång eller frivilligt, till baltstaterna gavs inte medborgarskap. De balter som tvångsförflyttats från sina hemländer fick även rätten att återvända. Det befolkningstapp som skett beror både på att de sovjetiska medborgarna återvänder till sina hemländer (främst ryssar till Ryssland, och ukrainare till Ukraina), samt till viss del på låga födelsetal och arbetskraftsutvandring. De tidigare sovjetiska medborgarna kan dock uppnå medborgarskap om de lär sig det lokala språket.
Ni är båda väldigt kritiska till detta val. Men alternativet skulle i stort sätt varit att de baltiska nationalstaterna skulle tyna bort tack vare de "russifierings" åtgärder sovjet genomförde under ockupationen. Det var Sovjet som lekte med folks liv och försökte utplåna både kulturer, språk, och människor; något de i flera fall lyckats med.
Ett stort antal människor dog under tvångsförflyttningarna, ännu fler fick aldrig se sina familjer igen. Att många av dessa människor vill återvända är naturligt, att Balterna också inte vill ge de människor Sovjet gav bort deras hem och mark åt medborgarskap, utan motprestationen att lära sig det lokala språket, är kanske något vi även kan förstå.
Varför jag tog upp frågan var utifrån frågan om vilket verkligt stöd NATO har i bl a Lettland. Att fortsätta diskussionen i denna riktning får bli kort, då jag inte vill att det drar iväg mer på sidospår än nödvändigt. Å ena sidan är frågan som diskuteras av den art att det ofrånkomligen inkluderar kringliggande ämnen.
Kort: s k etniska letter är ingifta i min släkt. Vi talar om månghundraåriga anor på samma nu Lettiska jordplätt. Trots det klassades i en och samma familj några som letter och några som ryssar av det självständiga Lettland, allt med grund av vad sovjetiska dokument angett för etnicitet. Det är alltså människor som inte ens kan spåra sin härkomst till Ryssland, utan är så långt det är möjligt att forska letter. Oavsett om man är kritisk eller inte är det folkligt uttryckt ganska puckat.
Andra korta svar:
sovjetiska medborgare var alla oavsett etnicitet, du framställer det, än om säkerligen ej avsiktligt, som att det fanns utfärdade lettiska medborgarskap
löfte innan självständighetsförklaringen: "ni som stöder självständigheten blir medborgare"; verkligheten blev dock att det löftet inte hölls, och brutna löften är brutna löften oavsett de efterhandskonstruktioner som görs
som exempel ur min egen släkt visar kan en person utan rötter i Ryssland, utan att ens någonsin varit där, klassas som ryss
lite över hälften av icke-medborgarna är födda i LSSR, Lettland är därför deras hemland och de har ingen annanstans att ta vägen
för övriga blir det ändå absurt, då de kanske invandrade på kommendering eller frivilligt på 70- eller 80-talet, och då är ju frågan: var ska de ta vägen? Leva i en kartong på andra sidan gränsen?
Russifiering har rötter innan Sovjet. Under Sovjettiden var ironiskt nog georgiern Stalin en av de mer drivande. Hur som: är det rimligt att i efterhand straffa flera hundratusen människor för något de inte har något att göra med och som hänt tidigare i historien? Är den eskalerade konflikten, missnöjet och de humanitära problemen som följer rättfärdigade? Knappast att den Lettiska kulturen tynat bort om den levt igenom om den redan klarat att Sverige, Ryssland, Polen, Litauiska storfurstendömet trampat runt och dominerat området.
Om vi talar om de som dog under Sovjettiden blir det ett meningslöst räknande på vem som förlorade flest. Dog proportionellt fler letter än ryssar? Kanske, jag vet inte, men Baltikum och Ryssland fick liksom många delrepubliker betala ett oerhört högt pris.
För egen del har jag inga politiska åsikter i frågan, utan intresserar mig för detta utifrån historiskt intresse och påverkan på människor. Jag har ingen åsikt vad gäller NATO generellt. Däremot ska jag villigt erkänna det var vidrigt att årligen se SS-veteraner marschera genom Riga ca 15 minuters tågväg ifrån ett nazikoncentrationsläger. Det är dock bara en synlig symptom på problem även Ryssland tampas med, där den egna historian justeras för att se lite bättre ut (samma med vår egen historieskrivning: hur många av oss lär sig om svenskarnas massakrer på ryska kvinnor och barn i Estland?).