Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hur länge håller en skärm?

Jag vill gärna skaffa en ny skärm, kanske en som kan kan klara 144hz men kommer göra det ifall jag behöver en skärm. Så undrar hur länge en datorskärm brukar hålla tills den blir dålig och vad händer när en skärm blir gammal. Går den bara sönder eller blir sämre?

Min skärm nu: Acer 23" G236HLB https://www.inet.se/produkt/2205444/acer-23-g236hlb#specs

EDIT: nu när jag ändå gör en inlägg kan jag ju fråga, Är "Flickering" likadant som ghosting för har hört att billigare skärmar har sånt och det kan skapa huvudvärk.

Ville lägga till fråga
Permalänk
Medlem

definiera dålig, tills den inte håller standarden idag? tex om man av någon anledning skulle ha 30hz skärm idag? eller dålig som att den går sönder och inte går att använda?

har aldrig varit med om att några av mina skärmar dör.
har 1 skärm som är 14 år gammal, två som är 10 år gamla, en som är 7 år gammal och en som är 3 år gammal. alla fungerar precis som när jag fick dom

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

definiera dålig, tills den inte håller standarden idag? tex om man av någon anledning skulle ha 30hz skärm idag? eller dålig som att den går sönder och inte går att använda?

har aldrig varit med om att några av mina skärmar dör.
har 1 skärm som är 14 år gammal, två som är 10 år gamla, en som är 7 år gammal och en som är 3 år gammal. alla fungerar precis som när jag fick dom

Med dåligt menade jag så att den går sönder eller typ att den blir segare eller nått sånt. Har faktiskt ingen aning vad som kan hända

Permalänk
Avstängd

Tjejen fick ta en gammal skärm jag hade köpt som var en av dom tidigare 4:3 19tum som jag tror är från 2002 den funar fint än i dag även om den kanske är en smula dassigare så oftast håller skärmar jävligt länge

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tjejen fick ta en gammal skärm jag hade köpt som var en av dom tidigare 4:3 19tum som jag tror är från 2002 den funar fint än i dag även om den kanske är en smula dassigare så oftast håller skärmar jävligt länge

Låter som att jag kanske kommer att köpa en ny skärm då även ifall jag har en som funkar. Får väll bli dubbel skärm setup då.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken typ av skärm det är, men för LCD-skärmar är nog den svagaste punkten själva belysningen, åtminstone på lite äldre skärmar som inte använder LED. Man ser då ofta en gradvis försämring av ljusstyrka och färgåtergivning. Ibland kan skärmar bli opålitliga eller dö tvärt, och då är det förmodligen en kondensator som brustit. Hur länge en skärm håller beror helt på hur mycket du använder den, men du kan nog räkna med 5 år minst även om du har den på 8-12 timmar om dagen.

Flickering är inte samma som ghosting. Flickering beror på att bakrundsbelysningen stängs av och på många gånger i sekunden, ghosting är när pixlarna i själva LCD-panelen inte förmår att ändra färg tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen en "hur långt är ett snöre"-fråga.

Min förra skärm hade jag i 8-9 år. Det som försämrades var lysrören så jag fick dra upp ljusstyrkan och vitbalansen. Genom kalibrering och profilering går det dock fortfarande att få en hyfsat bra bild. "Hyfsat" som i, att den funkar bra till det allra mesta. Ljusa kontorsmiljöer vore inte så bra och finlir med foton som ska skickas till tryck är inte heller optimalt. Annars inga problem.
En kalibrering gör förstås att det blir en del bandning i gradienter men det är inget som skulle störa vid vanlig användning. Sen har den dock bra inställningsmöjligheter i menyerna, så mycket går att ändra direkt i skärmen. Dessutom var den pissdyr när jag köpte den, så...

Hur mycket en budget-skärm degraderas har jag ingen aning om. Jag har aldrig ägt en. Vad jag däremot kan säga är att köper du kvalitet så kommer det hålla i många år. Om du däremot har krav på korrekt färgåtergivning kommer du behöva kalibrera och profilera skärmen regelbundet.

Alla skärmar förändras och degraderas med tiden. Det är inte heller något du kan kompensera för med ögonmått. Så har du krav på korrekt återgivning behöver du ett kalibreringsverktyg.

Skiter du helt i korrekt återgivning kan du ha skärmen tills ljusstyrkan degraderats för mycket eller den går sönder. Förmodligen någonstans runt 10-20 år. Kanske mer.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilden förändras gradvis men håller som i ger bild gör de i > 50 000 timmar, Om du använder den väldig mycket men inte kontinuerligt så borde det innebära ca 20 år innan den är utsliten men den kan ju gå sönder innan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För min del har det varit att skärmar helt enkelt slutar fungera, ingen gradvis försämring. Står en gammal skärm hemma som inte används just nu som är kanske 15 år gammal men fungerar utan några fel, förvånansvärt bra bild också, dock 17".

Permalänk
Medlem

@Lukas44: Jag köpte en Philips 19" 4:3 år 2007, och 2 st 21" 16:9 år 2008. Dom är i bruk än idag och fungerar utmärkt för vardagligt användande.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS