Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Router bakom AP ger ut IP till andra kunder i stadsnätet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

En liten fråga till, för att jag verkligen ska förstå vad Servanet menar med: "Din utrustning skickar ut IP i nätet så att andra kunder går via din utrustning".

Min utrustning agerar alltså DHCP-server ute i Servanets nät? Ger lokalt IP till andra kunder och ger sedan ut min fasta publika IP från Bahnhof?

Det låter helt fel. Trött som fan, knappt sovit sedan det här trasslet började. Uppskattar verkligen hjälpande svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis det jag misstänker att dom menar, att där är folk som av någon anledning får din utrustning som sin default gateway via DHCP. Vi hade detta problem mellan åren 2001-2005 tills Telia kom in i bilden och tog över driften ifrån HSB Malmö. Då bytte man ut nätverksswitcharna i källarna och problemen försvann. Tills dess så var där en panna inom HSB Bo-Lina som förbjöd folk från att använda NAT-lådor eftersom man kunde koppla dom fel(naturligtvis) och då förstöra för en hel förening. Men den tiden är långt förbi och jag trodde aldrig att någon körde så här längre.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Ok, ny info.

AP och Router har tydligen legat på samma IP, och då har Router kört DHCP genom AP om man anslutit till APns SSID (och inte aktiverat datorn hos Bahnhof).

Edit: Testade att ansluta till AP, enheten kom upp i klientlistan hos Router!

Har bytt IP på Router nu.

Frågan är bara om det är helt löst nu. Fallet ovan gällde ju bara om man loggar in på APns SSID, och det gör ju inte andra kunder. Men Routern kan ju kanske skicka en massa förfrågningar genom AP ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Har kopplat WAN in även på AP. DHCP är avstängt i APn.

Om jag kopplar in en Switch före AP och Router, vad händer då? Släpper inte switchen igenom DHCP-erbjudanderna från mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Börja med att försöka analysera vad som går in/ut från ditt nätverk. Begär även som någon annan nämnde ut MAC-adressen på måndag som dom påstår delar ut IP-adresser till andra. Och för skojs skull, ändra ditt interna nät till 192.168.213.0/24 ifall det är någon annan som är problemet och denna nätadministratör egentligen är en inhyrd indier.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tycker rent av att det är konstigt att man inte de kör portarna med port isolation (private vlan). Att utrustning anslutet till kundportar kan prata direkt med varandra med ARP-spoofing, OPs problem mm som följd måste ju vara rent av slarv av den som konfigurerat switchen.

Permalänk

Inför testkörning imorgon, ska jag testa att stänga av allt under WAN-fliken på N56U?

Där kan jag disabla:

WAN
NAT
UPnP

Under WAN-NAT Passthrough kan jag disabla:

PPTP
L2TP
IPSec
RTSP
H.323
SIP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering:

Servanet aktiverade tjänsten i morse, har kopplat om och felsökt hela dagen.

Servanet tillåter inte kontakt mellan kunder i nätet, men vissa inom det kommunala bostadsbolaget har "föråldrad utrustning" och felet ligger där.

Bahnhof undersöker, men tycker att felet ligger hos Servanet.

Nuvarande uppställning:

Vägg kabel till LAN på N56U

ALLT avslaget, DHCP-server, WAN NAT UPnP + ALLT under NAT Passthrough + MASSA annat disablat.

INGEN dator ansluten, (datorerna med varsitt publikt IP har nätverkskort disablat)

ÄNDÅ har jag 26 klienter i listan när jag loggar in på N56U - rycker jag kabeln ur väggen återstår en, den dator som jag loggar in i N56U med.

Testade med N14 i samma läge - fick också extra klienter i listan, fyra stycken direkt.

Servanet vägrar åtgärda felet - "det ligger hos bostadsbolaget". Vad ska jag göra? Skulle en switch före övriga enheter hjälpa?

Permalänk
Medlem

@thebandit:
Orsaken till att du kan ha en swtich först är att det blir lättare att se över sitt nätverk. Du skulle kunna ha en 16p switch och sedan koppla enheterna som du vill ha wanip på direkt i switchen så får de wanip. Sedan kopplar du routern från switchen i wan, så allt du kopplar in på routern (lan-wifi) får interna ipn. Och om du har trådlösa enheter som du vill ha wanip på så koppla in switchen->lan på APn och stäng av dhcpn i AP så ska du kunna anslutar så många enheter som du har wanipn.

Det vore väl det lättaste. Så får du en bredbas att se över nätverket. Än att koppla ap->router, har man inte tungan rätt i munnen så blir det fel. Sen som någon nämnde, den som levererar dhcp/internet till dig verkar vara klåpare som inte blockerar dhcpanrop inom deras kundnät hos er...
Ditt problem var rätt vanligt runt 2000-2005. jobbade på ett företag, mindre aktör på orten, som agerade isp. I början kördes det utan blockering, men ju mer hushåll ala svensson som kopplades in desto vanligare blev problemet Så det tog inte lång tid förens vi blockerade dhcpanropen.

Det kan också hända att APs också delar ut ip fast man har stängt av funktionen i guit. Fungerar inte alltid 100%. Sällan det är problem, men har stött på det par ggr/år

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@thebandit:
Orsaken till att du kan ha en swtich först är att det blir lättare att se över sitt nätverk. Du skulle kunna ha en 16p switch och sedan koppla enheterna som du vill ha wanip på direkt i switchen så får de wanip. Sedan kopplar du routern från switchen i wan, så allt du kopplar in på routern (lan-wifi) får interna ipn. Och om du har trådlösa enheter som du vill ha wanip på så koppla in switchen->lan på APn och stäng av dhcpn i AP så ska du kunna anslutar så många enheter som du har wanipn.

Det vore väl det lättaste. Så får du en bredbas att se över nätverket. Än att koppla ap->router, har man inte tungan rätt i munnen så blir det fel. Sen som någon nämnde, den som levererar dhcp/internet till dig verkar vara klåpare som inte blockerar dhcpanrop inom deras kundnät hos er...
Ditt problem var rätt vanligt runt 2000-2005. jobbade på ett företag, mindre aktör på orten, som agerade isp. I början kördes det utan blockering, men ju mer hushåll ala svensson som kopplades in desto vanligare blev problemet Så det tog inte lång tid förens vi blockerade dhcpanropen.

Det kan också hända att APs också delar ut ip fast man har stängt av funktionen i guit. Fungerar inte alltid 100%. Sällan det är problem, men har stött på det par ggr/år

Enheterna står långt ifrån vägguttaget, så helst trådlöst.

Kan jag ha Router igång också om jag kopplar switch till LAN AP. Och ska Routern i så fall ligga direkt bakom switch eller ska den ligga bakom AP (Switch-AP-Router)?

Har aldrig haft en switch, säkert korkade frågor...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yakideo:

Tycker rent av att det är konstigt att man inte de kör portarna med port isolation (private vlan). Att utrustning anslutet till kundportar kan prata direkt med varandra med ARP-spoofing, OPs problem mm som följd måste ju vara rent av slarv av den som konfigurerat switchen.

Att stadsnät inte har någon koll är ju inget ovanligt, dock farligt om det är så. Det finns miljarder med olika sätt att segmentera kunder och trafik och förhindra L2 trafik, sånt har operatörer haft teknik för så länge som internet funnits. Att Servera inte har någon koll, om dom nu är skyldiga är helt oförsvarbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Enheterna står långt ifrån vägguttaget, så helst trådlöst.

Kan jag ha Router igång också om jag kopplar switch till LAN AP. Och ska Routern i så fall ligga direkt bakom switch eller ska den ligga bakom AP (Switch-AP-Router)?

Har aldrig haft en switch, säkert korkade frågor...

Om dina enheter måste ha trådlöst så vinner du kanske inte så mycket på att ha en 8p+ switch iaf. Men oavsett så kanske en 4-8p switch ala elgiganten 200 kr skulle nog fungera bra. Bara det är gigabit (finns väl knappast så många som säljer 100mbit nu för tiden men iaf).

Koppla då inkommande->switch lan->AP-lan & router-wan (lan till den du ville ha wanip tilldelade, och wan på den enhet som skulle agera just router. Ovanstående leder till att alla enheter kopplade till AP kommer få dhcp från din ISP dvs wanip tilldelade. Se till så det inte är fler enheter än Totalt-1 då du vill ha en ledig till din router. Routern ska vara konfad som vilken router som helst.
Ansluter du till APn så får du wanip, ansluter du till routern så ska du få ett intern ip. Ett tips som nämnts är att du också byter serie på din router då 99% av alla enheter kör 192.168.1.x eller 192.168.0.x serie så byt till något typ 192.168.80.x. Så du skiljer dig lite från mängden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Vägg kabel till LAN på N56U

Borde inte väggkabeln kopplas till WAN-porten!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Borde inte väggkabeln kopplas till WAN-porten!?

Jag kör N56U som en "trådlös switch".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Jag kör N56U som en "trådlös switch".

Och DHCP-server åt grannarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Tycker rent av att det är konstigt att man inte de kör portarna med port isolation (private vlan). Att utrustning anslutet till kundportar kan prata direkt med varandra med ARP-spoofing, OPs problem mm som följd måste ju vara rent av slarv av den som konfigurerat switchen.

Generellt kör man alltid med det , eller varianter beroende på tillverkare av switch utrustning,men man kör även med trusted ports.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Generellt kör man alltid med det , eller varianter beroende på tillverkare av switch utrustning,men man kör även med trusted ports.

Du måste alltid koppla inkommande till wan på routern, sedan kan du brygga din router.

Koppla _aldrig_ inkommande till LAN.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Problemet här är DHCP, broadcast och vlan (broadcast-domän).. För att du ska kunna dela ut IP till andra kunder i Servanets nät så måste din DHCP tjänst och andra Servanetkunder alla ligga i samma vlan.
Misstänker att subnätsmask på din anslutning till Servanet är ganska stor.. /23 eller kanske ännu lägre bit-mask?! (/24 = 255.255.255.0 (254 IP), /23 = 255.255.254.0 (512 IP)
Du måste flytta din DHCP tjänst in i eget vlan, alltså utanför Servanets kundnät.
Eller så har Servanet en IP HELPER som pekar på IP addressen till just din DHCP tjänst, vilket är högst otroligt!

[EDIT]
Vad har du för IP konfig på första interfacet som är kopplat till Servanet?
Vad har du för IP på devicen som kör DHCP tjänst?

Exempel; NIC till servanet har 192.168.100.44, mask 255.255.255.0, gateway 192.168.100.254. IP på device som kör DHCP tjänsten är 192.168.100.44, samma mask och gateway.. Då har du gjort din DHCP tjänst tillgänglig på Servanets kundnät, troligtvis kör du DHCP i samma AP som då är direktkopplad till Servanet!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Och DHCP-server åt grannarna.

Ja, uppenbarligen. Eller snarare routern bakom första enheten.

Skrivet av moire:

Du måste alltid koppla inkommande till wan på routern, sedan kan du brygga din router.

Koppla _aldrig_ inkommande till LAN.

Inkommande kopplat till WAN med enheten i AP-mode ger EXAKT SAMMA PROBLEM.

Skrivet av lacrits:

Problemet här är DHCP, broadcast och vlan (broadcast-domän).. För att du ska kunna dela ut IP till andra kunder i Servanets nät så måste din DHCP tjänst och andra Servanetkunder alla ligga i samma vlan.
Misstänker att subnätsmask på din anslutning till Servanet är ganska stor.. /23 eller kanske ännu lägre bit-mask?! (/24 = 255.255.255.0 (254 IP), /23 = 255.255.254.0 (512 IP)
Du måste flytta din DHCP tjänst in i eget vlan, alltså utanför Servanets kundnät.
Eller så har Servanet en IP HELPER som pekar på IP addressen till just din DHCP tjänst, vilket är högst otroligt!

[EDIT]
Vad har du för IP konfig på första interfacet som är kopplat till Servanet?
Vad har du för IP på devicen som kör DHCP tjänst?

Exempel; NIC till servanet har 192.168.100.44, mask 255.255.255.0, gateway 192.168.100.254. IP på device som kör DHCP tjänsten är 192.168.100.44, samma mask och gateway.. Då har du gjort din DHCP tjänst tillgänglig på Servanets kundnät, troligtvis kör du DHCP i samma AP som då är direktkopplad till Servanet!

Bytte IP på bägge enheterna till något udda - INGA störningar efter det enligt Servanet.

Klientlistan på NT56U (inställd som trådlös switch) har INGA klienter i listan nu. Med 192.168.1.x hade den 26 okända MAC-adresser i Client list. Jag vet inte om det var andra kunder eller switchar i fastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig lite frågande till vad vinsten med att köra publika ipnummer till alla klienter är.
Vore det inte mycket lättare att bara NAT'a hela det privata nätet och sen öppna portar för eventuella berörda tjänster, och på så vis bli av med all problematik?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Jag ställer mig lite frågande till vad vinsten med att köra publika ipnummer till alla klienter är.
Vore det inte mycket lättare att bara NAT'a hela det privata nätet och sen öppna portar för eventuella berörda tjänster, och på så vis bli av med all problematik?

Håller helt med, ingen vanlig enduser behöver ha 10 publika ip.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av sYph:

Jag ställer mig lite frågande till vad vinsten med att köra publika ipnummer till alla klienter är.
Vore det inte mycket lättare att bara NAT'a hela det privata nätet och sen öppna portar för eventuella berörda tjänster, och på så vis bli av med all problematik?

Skrivet av _niko_:

Håller helt med, ingen vanlig enduser behöver ha 10 publika ip.

Jag sysslar med oddstrading, behöver se ut som 10 olika kunder.

Permalänk

Är väl rätt enkelt att felsöka?
Koppla ur wan kabeln ur AP, får dina AP enehter ändå IP så kommer det DHCP nånstans ifråndig, får de inget, så borde allt vara fixat!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är väl rätt enkelt att felsöka?
Koppla ur wan kabeln ur AP, får dina AP enehter ändå IP så kommer det DHCP nånstans ifråndig, får de inget, så borde allt vara fixat!

Ja, det gjorde jag även när linan var klippt = samma sak. Resultatet: Kan inte nå DHCP-servern.

MEN då hade jag bytt IP på AP till 198.168.1.2

Det var bara då BÄGGE enheterna hade 192.168.1.1 som problemet existerade. DÅ fick jag DHCP från router när jag var ansluten till AP och linan klipptes. Innan fick jag DHCP från Bahnhof i "första hand".

Slutsats: Ha inte samma IP på två enheter efter varandra om man ska fulkoppla som jag gör.

Permalänk
Medlem

Kan iallafall hjälpa med några frågor som kom i tråden då jag har kunskap om hur det ser ut

Dhcp delas ut med en pool per kund, alltså kan kund ha 2 extra eller 4 extra eller 10 extra externa adresser (beror helt på hur isp vill göra iom att vi styr poolerna som dom ger) Går man över den mängden så kommer valfri utrustning på externt ip tappa länk om man går över detta.

Men det kan bero på vilken management system som används

Undrar lite varför den skulle agera dhcp utåt, då det borde vara taggat hela vägen upp till core (mpls eller sap) Men switchen borde
verkligen inte läcka nät mellan interfacen, vi brukar inte köra sån konf...

Skrivet av sYph:

Jag ställer mig lite frågande till vad vinsten med att köra publika ipnummer till alla klienter är.
Vore det inte mycket lättare att bara NAT'a hela det privata nätet och sen öppna portar för eventuella berörda tjänster, och på så vis bli av med all problematik?

Som syph skrev, det vore vettigare att sätta en pfsense eller liknande som router och sen köra natning så dom får externa ip:n istället, Effekten blir den samma om du kör 1:1 nat i pfsense mot interna hostar Den använder fortfarande externa adressen som kommer

Skrivet av lacrits:

Problemet här är DHCP, broadcast och vlan (broadcast-domän).. För att du ska kunna dela ut IP till andra kunder i Servanets nät så måste din DHCP tjänst och andra Servanetkunder alla ligga i samma vlan.
Misstänker att subnätsmask på din anslutning till Servanet är ganska stor.. /23 eller kanske ännu lägre bit-mask?! (/24 = 255.255.255.0 (254 IP), /23 = 255.255.254.0 (512 IP)....

Länknäten är ganska små i sig, iallafall själva stadsnäten, Det är isp:erna som bestämmer pooler, generellt så har väl en isp i bahnhofs storlek närmare 6-7 st /23nät som delas ut beroende på användningsgrad

Uppdaterade med lite info
Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Ja, uppenbarligen. Eller snarare routern bakom första enheten.

Tror inte det spelar någon roll att du har routern igång också. APn kan fortfarande routa DHCP-trafik troligen. Du bör inte ha något med privat adress kopplat till nätet eftersom det inte är isolerat. Lösningen är nog att köra i router/NAT-läge på båda enheterna. Trådlöst vill man väl ändå inte köra utan brandvägg eller NAT, nu är ju de klienterna helt öppna mot nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Jag sysslar med oddstrading, behöver se ut som 10 olika kunder.

Är det ens lagligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det ens lagligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar jag med

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Är det ens lagligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fragwolf:

Undrar jag med

100% lagligt! Att spelbolagen inte gillar det är en annan sak...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Trådlöst vill man väl ändå inte köra utan brandvägg eller NAT, nu är ju de klienterna helt öppna mot nätet.

Vad är skillnaden trådlöst/trådat säkerhetsmässigt med en AP/switch direkt till uttaget? Totat okunnig vad gäller den delen.