Lägga till ytterligare en SSD?

Permalänk
Medlem

Lägga till ytterligare en SSD?

Hej!

Jag använder en färdigbyggd dator från HP (Envy 810-201no) och skulle behöva ytterligare en disk. Men jag är rädd att HP vara lite snåla med PSUn och jag är därför orolig. PSUn ligger på 500W och enligt mina kalkyleringar drar datorn dra cirka 450W.

Hur mycket ström drar en SSD? Är det någon fara? Borde jag välja någon speciell formfaktor på SSDn?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

runt 5-7W så troligen inget problem överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

En SSD ska inte vara nåt problem, hade de dock varit ett grafikkort skulle man nog kunnat fått räkna lite.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Håller med @hulkenstrong, om du ska köra SLI/crossfire då är det mer aktuellt

Permalänk
Medlem

@Rasumusu det beror helt på SSDn. Det finns snåla och det finns strömslukande SSDer. Dock drar typ ingen av dem på 12V, där din CPU/GPU/Fläktar och HDDns motor drar, utan 5V.

Så om du inte har problem med att plugga in saker i USB portarna som drar ström, så ska det inte vara något problem i 99% av fallen, då SSDn drivs på 5V slingan som USB enheter gör.
Här har du en bild på hur en del diskar drar i effekt, i hård last.

Om vi undviker BX200 (som är en usel disk ändå), så ser du att även i värsta fall pratar vi ca 2Wh, eller snitt av under 0,5A, typ som en USB 2 port kan ge.

typo
Permalänk
Medlem

Öppna datorn och kontrollera att du har ledigt SATA-uttag och ström ifrån nättagget. Då är det bara att köra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)