Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Snart (nu?) har alla 4k HDR tv-apparater och ska streama netflix i den kvalitén och samtidigt surfa och spela med mera, om man betalat för att få ethernet till varje lägenhet istället för / obegränsad hastighet 2x fiber för 4000:-.. så har man skjutit sig i foten

Olympiska sommarspelen 2020 kanske sänds i 8k förövrigt

Du kan i nuläget köra upp till 10gbps via koppar. Ser inte problemet om fiber finns fram till fastigheten. Och med den utveckling vi hade med xDSL har jag svårt att se att koppar inte kommer att vidareutvecklas.

Skrivet av Karaff:

Vem skall sköta supporten när du har t ex 5 lägenheter i ett hus, två tjurar för att de inte lyckas spela online och en annan snokar på grannarnas dåligt konfade datorer i det privata nätet. Eller uppkopplingen strular och ISP inte ger support på din specialare ?

Nä.. jag ser ett recept på huvudvärk..

Detta slipper han om han får en operatör att lämna utrustning i huset.

Skrivet av VexedRelic:

Finns ingen anledning att dra fiber in i lägenheter eller hus, ett passivt kopparnät som ethernet kommer räcka långt. Om vi pratar iptv så kommer du behöva runt 5 Gbps uppkoppling för att se 4K helt rent utan komprimering. I faktiska värden så kommer TV leverantörer komprimera strömmen där du behöver max 70 Mbit för 4K.

+1

Skrivet av rocket:

Fiber kan du skicka olika data på olika frekvenser, dvs leverantören kan skicka iptv på en viss frekvens på fiberkabeln som även bär din internet-bandbredd på en annan frekvens osv, det kan bli framtida problem om man inte har individuell sc / lägenhet. Fiberkabel störs ej av andra elkablar till skillnad från ethernet även sköldade varianten kan man störa ut om man vill. Man slipper ha en dyr router i källaren som går sönder när åskan slår ned.. ja osv osv att dra dukt å blåsa fiber eller dra ethernet till varje lägenhet är upp till ägaren men finns så mkt fördelar med ljus som åker i glas vs strömledande koppar..

Men visst ska husen rivas inom snar framtid förstår jag argumentet annars är det en förlust bara elkostnaden för en cisco sc/10x5gbps i 10 år borde täcka lite fiberblåsningar

https://media.licdn.com/mpr/mpr/shrinknp_800_800/AAEAAQAAAAAAAATSAAAAJDIyMWVmZTU1LWI5NzMtNDgyYS04MzY1LWYwNDBlY2I1NzJlNQ.jpg

Och det går att lösa med vlan.

Skrivet av VexedRelic:

Du skiljer inte på wan och lan kopplingar, det är standard att det konverteras över till ethernet vid nåt tillfälle idag, hur många personer har fiber NIC kort idag? hur många kommer ha det om 5 år? eller 10 år?. Jag tvivlar på att det kommer försvinna, mer troligt så kommer 10 Gbit NIC på koppar bli vanligare i sådant fall.

Din länkade bild har ingen verklighets förankring heller, skyddad och dragen koppar kan lätt hålla 20+ år. Förekommande störningar är också väldigt ovanliga eftersom tvinnade kablar skapar ett skyddade fält, vilket är varför inte skärmade kablar behövs så ofta.

Jag ser personligen ingen anledning att egentligen dra fiber fram till varje lägenhet. Och bästa lösningen är att dra till bara ett ethernet uttag med tripple play tjänster för att få bort felande prylar som konvertrar samt el-adapter, oftast sådant som skapar mest felanmälningar och arbete åt nät leverantörer.

Precis. En stor kostnad när någonting händer med fibern i lägenheten när hyresgäst får för sig att möblera om eller liknande.

Skrivet av rocket:

Jag ser massvis med fördelar med att dra fiber till varje lägenhet och det är också den vanligaste metoden i dagsläget utav ett flertal anledningar, men givetvis kan man göra som du föreslår eller använda sig av coaxialen som oftast e dragen redan 'ala comhem

Nja här i Göteborg är det nog 50/50 koppar vs fiber.
Att dra det via coax är en väldigt dyr metod då det kräver mediaomvandlare i varje ände.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Du kan i nuläget köra upp till 10gbps via koppar. Ser inte problemet om fiber finns fram till fastigheten. Och med den utveckling vi hade med xDSL har jag svårt att se att koppar inte kommer att vidareutvecklas.

Detta slipper han om han får en operatör att lämna utrustning i huset.

+1

Och det går att lösa med vlan.

Precis. En stor kostnad när någonting händer med fibern i lägenheten när hyresgäst får för sig att möblera om eller liknande.

Nja här i Göteborg är det nog 50/50 koppar vs fiber.
Att dra det via coax är en väldigt dyr metod då det kräver mediaomvandlare i varje ände.

Vill du vara oberoende operatör, framtidssäkrad samt höja värdet på varje lägenhet är det fiber till varje lägenhet som gäller annars är det inte fiber... Själv har jag blåst och svetsat massvis med fiber varenda lägenhet i tensta rinkeby / vällingby och hela innerstaden Gamla stan södermalam (stadsholmen) alla kör fiber hela vägen.

https://www.stadsholmen.se/Global/Fiber/Folder%20hg.pdf

Ni måste vara lite virriga av all havsluft om ni förespråkar koppar före fiber, bara han som ska sätta upp och konfigurera v-lanet kommer ta lika mkt betalt som att blåsa in fiber i 5 lägenheter / per hus heh

Det nya fibernätet är ett öppet nät. Det innebär att
nätet kan liknas vid en digital motorväg där många
olika leverantörer konkurrerar om att få leverera TV,
bredband och telefoni till dig. Konkurrensen i nätet
pressar priserna och stimulerar utvecklingen av nya
och bättre tjänster.

http://qmarket.se/