är det värt och köpa en 144 hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ja fan, gör jag cirklar med muspekaren eller flyttar fönster är det en helt annan grej. Men det gör jag inte särskilt ofta. Kan jag motivera att byta ut mina tre skärmar mot närmast liggande spec fast 144Hz istället för 60, och pröjsa typ 10-11,000kr till för det när jag spelar kring 55-65fps liksom. Nä, no go.

Känn på den här då, om du vill ha riktig cancer - en av mina bästa polare är spelutvecklare, miljödesigner specifikt, och drar hellre ner upplösningen på skärmen till något oproportioneligt för att ha råd med fetare shaders och ögongodis i grafiken. Även fast alla pixlar blir otighta och inte skalar rätt. Det är så att t.om. jag kliar mig i huvudet haha.

Poängen är bara att upplevelsen avgörs av olika grejer för olika folk, 80% av orsaken till att jag bytte från 980Ti till 1080 var för att det skulle låta mindre t.ex. Det var värt 5000kr mellanskillnad för mig utan att blinka.
Njae, då ska man vara jävligt skarp. Den skillnaden är ingenting att gå upp i brygga över. 60hz mot 75hz i spel däremot är faktiskt ett överraskande stort steg, även fast det låter lite på papper. 75hz känns rätt mycket mjukare i snabba rörelser tycker jag.

Ah, missförstånd, missförstånd.
Jag tänker gaming du grafiska grejer.
Då förstår jag dig och ditt val bättre. Tog för givet att tråden handlade om gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan husberg:

jag har funderat nu i drygt 3 veckor där jag har kollat på videos om skillnaden och jag tycker att det inte verkar så stor skillnad men är det värt och köpa en 144 hz?

Du kan ju inte kolla på videos på 60 hz skärm eller vad du har för att uppleva skillnaden mellan 60 och 144 hz

Synbar skillnad gör det även om det beror på hur rapp din panel är också. Det gör inte nära lika stor skillnad som på CRT som har betydligt bättre responstid än LCD. Sen är det en logaritmisk skala där det blir mindre och mindre skillnad ju högre du går. Min skärm går upp till 200 hz men jag skulle ljuga om jag upplever någon skillnad främst pga att responstiderna är så dåliga. Finns viss vits i att få ner input lag men det är så lite så det spelar knappt någon roll.

Kolla upp responstiderna men köper du en med bra responstider nog lär du märka skillnad i fps etc. Kör du mycket tredjepersonsspel med gamepad så är de inte direkt värt det. Bättre dra på med ögongodis och försöka döda fpsn så långt de går än att se till att du alltid ligger på 144 fps minst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Varför har just 144hz blivit en "standard"? Varför inte 150hz eller stanna på 120hz och därefter gå till 180hz te.x?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan ju inte kolla på videos på 60 hz skärm eller vad du har för att uppleva skillnaden mellan 60 och 144 hz

Top 5 2016 Swec-citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Varför har just 144hz blivit en "standard"? Varför inte 150hz eller stanna på 120hz och därefter gå till 180hz te.x?

Kan ha fel här men jag vill minnas att det är för att 144 är 24hz med 6x multiplier. Alltså ökning enligt en multiplier istället för ett avrundat nummer. Samma som våra processorer har en base clock som sen multipliceras för att nå sina fulla hastigheter.

De flesta siffrorna på uppdateringsfrekvens går att få igenom multiplikationstabeller av 24 eller 30 iaf, som är det man använde förut.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Varför har just 144hz blivit en "standard"? Varför inte 150hz eller stanna på 120hz och därefter gå till 180hz te.x?

Industrin sätter gränser; AMD/Nvidia, benq/AOC/ASUS/Samsung etc, samt de som tillverkar kablage.
Går man över en viss gräns, blir det för dyrt för att tillverka = dålig köpkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Kan ha fel här men jag vill minnas att det är för att 144 är 24hz med 6x multiplier. Alltså ökning enligt en multiplier istället för ett avrundat nummer. Samma som våra processorer har en base clock som sen multipliceras för att nå sina fulla hastigheter.

De flesta siffrorna på uppdateringsfrekvens går att få igenom multiplikationstabeller av 24 eller 30 iaf, som är det man använde förut.

Kan aldrig vara riktigt.
Allt handlar om pengar.
Varför skulle man inte kunna multiplicera med 7 eller 8? Pengar, utveckling, köpkraft.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Klart han får uttrycka sig så. Men det är ju ett direkt hån mot allt mänskligt förstånd.

edit: Dessutom vet jag inget om "etiketten" här på Swec för 2016.
Det har hänt mycket med både mig, Sweclockers och allt annat sen jag började här 2001, grabben.
Starta en ny skön "etikett" vet jag...

Bara undrar "grabben"

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro