Få ut exakta mått i Word eller dylikt program?

Permalänk

Få ut exakta mått i Word eller dylikt program?

Hej!
Är medveten om att tråden postas under fel kategori i forumet men kunde inte hitta någon passande.

Jag har en overall som jag ska sy på bokstäver på. Tanken är att bokstäverna ska ha måtten 8x8 cm och jag tänkte kolla om ni har koll något sätt att få ut rätt mått i Word eller liknande program. Jag ska trycka ut dem på papper för att sedan klippa ut dem och använda som mall när jag ska klippa tyget.

Permalänk
Medlem

72 punkter är 1 tum, så det är bara att räkna och skriva ut rakt av på rätt papperstorlek så blir det nära nog om du inte behöver millimeterprecision.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Sätt "zoom" till 100%, ta sedan ut en linjal och mät fysiskt på bildskärmen?

(Notera att jag i detta fall troligen är helt ute och cyklar, men printade mycket bilder under en period där måtten var relativt viktiga så utgår från det)

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk

Tack för svaren! Ska testa att räkna punkterna och får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Är det text eller bilder som skall passas in ??.

Alternativ, om det är figurer kan vara att rita i MS-visio (kostar pengar) eller inkscape (open source) - där kan du matcha in på i princip 1/100-delar mm., och även olika fonter är fritt skalbara där.

Kom ihåg att när du provskriver ut att skrivaren inte har någon förminskning/förstoring eller autoskalning aktiv - tex. om du först sparar det som pdf och senare skriver ut så brukar pdf-viewern/skrivarrutinen nästan alltid sätta på 97% skala vid utskrift och vet man inte om det eller kan stänga av så blir det många sidor utskrivna innan det blir rätt...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Är det text eller bilder som skall passas in ??.

Alternativ, om det är figurer kan vara att rita i MS-visio (kostar pengar) eller inkscape (open source) - där kan du matcha in på i princip 1/100-delar mm., och även olika fonter är fritt skalbara där.

Kom ihåg att när du provskriver ut att skrivaren inte har någon förminskning/förstoring eller autoskalning aktiv - tex. om du först sparar det som pdf och senare skriver ut så brukar pdf-viewern/skrivarrutinen nästan alltid sätta på 97% skala vid utskrift och vet man inte om det eller kan stänga av så blir det många sidor utskrivna innan det blir rätt...

Det är text som ska in.

Permalänk
Medlem

@Thestar19: Zoom 100% anpassar till din skärms upplösning, inte fysiska storlek. Om det funkade för dig att mäta på skärmen så hade du tur att det matchade i ditt fall. Men det är tyvärr inte ett genereskt tillvägagångssätt som fungerar för alla.

Att sätta 72 punkter = 1 tum (230 punkter i ditt fall med 8cm) är inte heller ett tillräckligt sätt. Detta pga att fonterna inte täcker från topp-till-tå så att säga. Vissa fonter är "plattare" och vissa "högre" och skriver "utanför raden".

Mitt enklaste tips är att gå till View och välj Ruler och Gridlines. Nu är det bara att förstora till dess att texten är 8cm. Och stäng av all form av skalning vid utskrift.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3