Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

Permalänk
Medlem

Frugan har alltid kört Android, när jag köpte henne en iphone i julklapp säger hon ofta att hon aldrig haft så bra telefon som den. Ios är så mycket bättre säger hon. Ja den är det för dom flesta, dator nördar motsvarar ju någon procent av användarna.

Apples datorer har ju grym byggkvalite och inte slaffs ihopbyggna som resten, material valet och premium känslan är långt över generella windows datorn. Dom flesta som köper datorer kollar bara på hårdvaran och sen springer iväg och köper något plastigt skit som knarrar och skallrar så man nästan tror skiten rasar ihop närsom, som de ofta gör också.

Det finns ju välbyggda windows datorer också men dom får oftast bara skit av swecare, "buhuu va dyrt det är,, buhu man får bättre prestanda om man köper denna (som är byggt av billigaste plast, billigaste skit metal gång-gjärn som är sämre en plast osv)"

Jag köpte en Acer bärbar får x antal år sedan, hårdvaran var bra. Priset var bra för prestandan. Men allt efter var skit, vilket skit mus-platta, vilken skit skärm och den kändes så billigt och flexade extremt. Hela datorn flexade.

Jag köpte en bärbar gaming laptop från Asus (tänkta slö spela vid tv) och alla sa asus extreme super duper är så bra (kostade 17k) Ja prestandan var bra, men sen var resten skit som Acern, totalt värdelös kvalite. Så Macbooken jag har är så mycket mer premium och det känns verkligen. Det KÄNNS verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Paddanx: Apple sägs ju ha fler anställda Advokater än Tekniker, jag försvarar dem absolut inte, deras patent på bland annat "lock and feal" eller rundade hörn är sanslösa, men i detta fall hejar jag på Apple, trodde aldrig att jag skulle heja på Apple i en patentstrid.

edit Ja Qualcomms patenlicenser ör överprisade, när det beslutades att deras patent skulle ingå standarden, förband Qualcomm sig att ha vettiga priser enligt FRAND (fair, reasonable and nondiscriminatory), hade inte Qualcomm gått med på detta hade man kringgått deras patant, när man satte standarden.

Nu verkar Qualcomm ha brutit denna överenskommelse, fler än Apple verkar vara förbannade.
Resultatet förutom stämningar, kommer nog bli att man kommer undvika att andvända Qualcomms patent i framtida standarder, den som gapar efter för mycket.

Bra info, helt klart.

Problemet för mig är när man accepterar patent som en standard. Det gör det hela svårt att driva utvecklingen vidare, då det bara blir en utvecklare, som drar i alla trådar. Men så klart, det finns nackdelar att inte ta med dessa tekniker också, tex sämre produkt.

Dock som sagt... Apple har varit med den handen i kakburken många vändor, och de är nog en av de som inte ens borde ha rätten att kräva något enligt FRAND, då de inte respekterat den själva.

En sak som irriterar mig med Apple är att de får lov att ta en USB-C standard, och sedan göra den proprietär så att inget utom deras produkt fungerar, som de gjort med nya mac-book och den $80 adaptern du måste köpa till. Då ska de inte få lov att använda USB-C eller USB öht. Antingen följer man standarden, eller så gör man inte det. Följer man inte den, ska man inte få lov att säga att det är en USB-C port, inte få lov att ha USB loggan eller utrustningen alls.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad Apple begär från kund och vad de har för sjuka marginaler för sin skit, köper jag att Qualcomm tar ut överpriser utan att bryta mot FRAND... Förutsatt att licensieringen är giltig då.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Apples datorer har ju grym byggkvalite och inte slaffs ihopbyggna som resten, material valet och premium känslan är långt över generella windows datorn. Dom flesta som köper datorer kollar bara på hårdvaran och sen springer iväg och köper något plastigt skit som knarrar och skallrar så man nästan tror skiten rasar ihop närsom, som de ofta gör också.

Åter igen... nej. Där är ingen bygg kvalité. Som jag föreslog ovan, kolla upp den faktan lite mer. De både snålar och gör en massa dumma saker, som kommer att fubara användarna. De medvetet låter bli att fixa dem och hävdar att tom "användarna använder sin telefon fel". Detta är hur de hanterande touch problemen med IPhone 6. Och de har gjort samma med Ipod, Macbook med GPU problem, batteri problem, skärm problem osv. Sök... och du lär se skräpet, stämningarna och skiten bakom.

IOS är helt klart Apples sälj produkt, och där har de verkligen gjort bra jobb. Men hårdvaran är skräp under, i ett fint skal. Kvalité finns inte i deras produkt, utan det är faktiskt rök och speglar... så att säga. De har skapat ett kontrollerat ekosystem, därför få de det att verka så.

I slutändan säger jag så här... så länge du har turen att inte få defekt hårdvara, och du är nöjd, så är det väl inga problem. Det roliga är att de flesta av oss flyr en produkt när de går sönder gång på gång. Men tydligen inte Apples kunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En sak som irriterar mig med Apple är att de får lov att ta en USB-C standard, och sedan göra den proprietär så att inget utom deras produkt fungerar, som de gjort med nya mac-book och den $80 adaptern du måste köpa till. Då ska de inte få lov att använda USB-C eller USB öht. Antingen följer man standarden, eller så gör man inte det. Följer man inte den, ska man inte få lov att säga att det är en USB-C port, inte få lov att ha USB loggan eller utrustningen alls.

Har jag missat något? På vilket sätt följer inte deras USB-C portar standarden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eatme@live:

Apple klagar på överpriser..jo tjena..

Ironi absolut med tanke på att vad Apple tar betalt för sina "licenser" (läs runda kanter..).

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du inser att två saker kan vara sanna samtidigt?
Qualcomm kan ta överpriser SAMTIDIGT som apple gör det.

Dessutom skulle jag inte kalla apple överprisade. Perfekt integrerad mjuk- och hårdvara som alltid funkar till skillnad från windows-maskiner som från dag 1 degraderar.

Brorsans iphones genom tiderna pekar på raka motsatsen. Internet är dessutom full av trådar om hur Apples produkter är subpar när det kommer till mjukvara.. men visst... What ever rock your boat. Dessutom Perfekt integrerad hårdvara? Du vet väl att Apple inte gör sin egen hårdvara va? Utan det kommer från andra aktörer.. Så som Samsung och Qualcomm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ni tror inte att en del av Apples "överpris" beror just på Qualcomms prissättning?

Qualcomm är välkända för att missbruka sin ställning med de patent de har som täcker bl.a. LTE.

Säga vad man vill om Apples prissättning på produkter och deras patent, men när deras patent var inblandade handlade det inte om patent som var absolut nödvändiga för en produkts funktionalitet, utan om patent som kunde kringgås utan att förlora funktionalitet.

Om Qualcomm inte hade fulspelat så hade Apple kunnat arbeta lättare med andra chip-tillverkare för att ge oss konsumenter en i slutändan bättre produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Brorsans iphones genom tiderna pekar på raka motsatsen. Internet är dessutom full av trådar om hur Apples produkter är subpar när det kommer till mjukvara.. men visst... What ever rock your boat. Dessutom Perfekt integrerad hårdvara? Du vet väl att Apple inte gör sin egen hårdvara va? Utan det kommer från andra aktörer.. Så som Samsung och Qualcomm.

Kanske när man jämför med Linux, men det är överlägsen allt som heter Windows. Det finns en anledning till att ingen med ett seriöst tekniskt jobb använder en Windows-burk som workstation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av justabit:

Kanske när man jämför med Linux, men det är överlägsen allt som heter Windows. Det finns en anledning till att ingen med ett seriöst tekniskt jobb använder en Windows-burk som workstation.

Där har vi olika uppfattningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Lite lustigt är att Qualcomm också gör en Intel, de ger kraftig rabatt till de tillverkare som bara använder kretsar från Qualcomm.
Apple förlorade den rabatten när den använde kretsar från <trumvirvel> Intel i stället.
För detta lär Qualcomm torska rätt hårt, Intel fälldes i ett flertal länder, Japen Sydkorea, EU, USA, kanske fler.

Ni som vill diskutera Apples kvalité eller frånvaro från kvalité, kanske kan starta en egen tråd om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Apple har nog med med marginaler på sina produkter för att ha råd med dyra patent..
De skjuter ju bara extrakostnaderna på kunderna som bevlisligen inte bryr sig om priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I detalj handlar det om att Qualcomm baserar en del av licensavgiften på vad slutprodukten kostar, så att de skall få mer betalt om Apple säljer en 128GB iPhone 7 än om de säljer en 32GB iPhone 7, trots att det är precis samma chip. Detta bryter (enligt FTC, som driver samma fall separat - Apple hänger bara på) mot vad man får göra om man åtagit sig att licensiera patenten enligt FRAND.

(Undras förresten om det finns någon övre gräns på vad chippet kan kosta i en dyr produkt. Minns inte var jag såg det, men någon undrade vad Qualcomm vill ha av Boeing eller Airbus om de skall sätta ett chip i ett trafikflygplan. Är det ett par millar per chip då?)

Jag tycker att det är en viss dubbelmoral i att slutkunden får blåsas med en överprisad 128GB sticka, men när leverantörerna sinsemellan kör samma race så bryter det mot någon helig överenskommelse.
Men att de ens "blev tvugna" att hitta på frand tyder ju på ett ganska trasigt system o andra sidan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Åter igen... nej. Där är ingen bygg kvalité. Som jag föreslog ovan, kolla upp den faktan lite mer. De både snålar och gör en massa dumma saker, som kommer att fubara användarna. De medvetet låter bli att fixa dem och hävdar att tom "användarna använder sin telefon fel". Detta är hur de hanterande touch problemen med IPhone 6. Och de har gjort samma med Ipod, Macbook med GPU problem, batteri problem, skärm problem osv. Sök... och du lär se skräpet, stämningarna och skiten bakom.

IOS är helt klart Apples sälj produkt, och där har de verkligen gjort bra jobb. Men hårdvaran är skräp under, i ett fint skal. Kvalité finns inte i deras produkt, utan det är faktiskt rök och speglar... så att säga. De har skapat ett kontrollerat ekosystem, därför få de det att verka så.

I slutändan säger jag så här... så länge du har turen att inte få defekt hårdvara, och du är nöjd, så är det väl inga problem. Det roliga är att de flesta av oss flyr en produkt när de går sönder gång på gång. Men tydligen inte Apples kunder...

Som sagt, det är stor skillnad. Det känner man. Hur många macbooks har du haft och hur många acer och asus super duper xx har du haft? Noll gissar jag på, eller hur många macbooks har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Tyvärr så är det nog så

Personligen gillar jag inte nvidia (eller intel för den delen) mer än vad jag gillar AMD. Trots det köper jag nvidia och intel när jag ska proppa nya delar i min dator. Om vi bortser från det historiskt stora prestanda övertag intel och nvidia haft (verkar ju bli en jämnare spelplan med Ryzen och Vega) så tror jag att det för min del kan kokas ner till ett par saker... 1. Jag är rädd att mjukvara inte ska fungera som tänkt på AMDs CPUer och 2. Jag är rädd att bli av med hälften av alla visuella effekter om jag kör en AMD Gpu.

OT men jag måste också säga att jag håller med Apple i det här fallet, tar Qualcom ut orimliga licenskostnader mot Apple (eller någon annan) så ska dom sättas dit! Sedan tycker jag inte nödvändigtvis att Apple säljer "prisvärda" produkter men... Det gör ingen annan heller!

Senaste Samsung luren, eller nya Google pixel ligger i samma prisspann som en iPhone. En Highend bärbar från HP eller Dell kostar inte långt ifrån vad en 15" Macbook Pro kostar. Tycker bara att man ska jämföra äpplen med äpplen

Folk sitter och gnäller över hur dyr en iphone eller macbook är, köp en ZTE Blade på Ica maxi för 990:- då!!! Eller en Packard Bell laptop på elgiganten som helt är tillverkad av återvunnen plast från gamla PET-flaskor.

När det gäller CPUer skulle du aldrig märka någon större skillnad mellan intel och AMD. Båda fungerar på likande sätt ( dessutom är det os:et som skicka paketen till cpu:n i många fall).

Gpuer är snarare spel till spel. AMD har sina med sin extra teknik inlagd och nvidia sin physx som inte i många fall ger mycket extra utan försöker sabba för konkurrenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jaha då kommer väl besked angående detta om sisådär 10 år. Lagom till Iphone 20 kommer ut. Välkommen till USA!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Lite lustigt är att Qualcomm också gör en Intel, de ger kraftig rabatt till de tillverkare som bara använder kretsar från Qualcomm.
Apple förlorade den rabatten när den använde kretsar från <trumvirvel> Intel i stället.
För detta lär Qualcomm torska rätt hårt, Intel fälldes i ett flertal länder, Japen Sydkorea, EU, USA, kanske fler.

Ni som vill diskutera Apples kvalité eller frånvaro från kvalité, kanske kan starta en egen tråd om detta?

Nej. De fälldes inte för rabatten enbart utan pga. kraven för att få rabatten alt. få några produkter alls. Vilket inkluderade att företag skulle ta bort AMD helt ur sortimenten. Och det fälldes de för..

Skrivet av Silcan:

Som sagt, det är stor skillnad. Det känner man. Hur många macbooks har du haft och hur många acer och asus super duper xx har du haft? Noll gissar jag på, eller hur många macbooks har du?

Min HP laptop som jag köpte för 4995:- håller samma klass som brorsans tjejs Macbook som hon köpte för 12000:- Skillnaden är bara operativsystemet.. annars är det exakt samma hårdvara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Min HP laptop som jag köpte för 4995:- håller samma klass som brorsans tjejs Macbook som hon köpte för 12000:- Skillnaden är bara operativsystemet.. annars är det exakt samma hårdvara.

HP laptop jo men tjena De enda som håller liknade klass är Dell XPS 13-15, Surface serien och möjligtvis HP Spectre x360 (har inte testat den än). Resten brister antingen på batteritid, skärm, trackpad, mått eller en kombination av dessa. Sen är USB-C alltid nice för att lätt kunna docka datorn vid olika arbetsplatser.

Permalänk
Medlem

Att ta mera betalt än alla andra för något likvärdigt är väl Apples paradgren no.1 så jag har svårt för att ingen annan än de ska få göra detta?

Permalänk
Medlem

Istället för att lipa om mer pengar kanske Apple skulle göra en telefon som funkar i minusgrader. Känns rätt användbart där vi bor. IOS är grymt, bra designers och mästerlig PR avdelning som lyckats göra varumärket till en religion.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att ta mera betalt än alla andra för något likvärdigt är väl Apples paradgren no.1 så jag har svårt för att ingen annan än de ska få göra detta?

Nej ingen annan får ta mer betalt, Apple har patent på det också

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

HP laptop jo men tjena De enda som håller liknade klass är Dell XPS 13-15, Surface serien och möjligtvis HP Spectre x360 (har inte testat den än). Resten brister antingen på batteritid, skärm, trackpad, mått eller en kombination av dessa. Sen är USB-C alltid nice för att lätt kunna docka datorn vid olika arbetsplatser.

Förutom retinaskärmen så är det samma storlek på skärmen, samma upplösning, samma hårdvara och liknande byggkvalité. Att man betalar enorma summor för ett äpple på laptopen är däremot något som de flesta borde inse.

Skrivet av emKa:

Nej ingen annan får ta mer betalt, Apple har patent på det också

Apple kommer väl snart hävda att de har patent på den svenska kronan..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Har jag missat något? På vilket sätt följer inte deras USB-C portar standarden?

Du måste ha adapter från Apple. Universala USB adaptrar fungerar inte, om USB-C kontakten är standard, ska den:
1. Kunna laddas från samtliga USB-C laddare.
2. Kunna använda samtliga USB-enheter som kräver standard drivare.
3. Vara 100% pin-kompatibel med andra USB-C enheter.

Den är inte det.

Skrivet av Silcan:

Som sagt, det är stor skillnad. Det känner man. Hur många macbooks har du haft och hur många acer och asus super duper xx har du haft? Noll gissar jag på, eller hur många macbooks har du?

Har haft 1 macbook för länge sedan. När dens GPU fubarade och jag insåg deras usla support, så köpte jag inga fler. Har dock kusin i Småland som är Apple fantaster, och deras saker går sönder fortare och oftare än du tror. Har idag bara 2 laptops... en gammal HP Probook 13" och en custom gjord från http://www.mysn.eu/se/

Så hur många Apple maskiner har du faktiskt tittat under huven?
Hur många fel har du sett Apple göra år efter år? Har du ens följt utvecklingen av problemen? De dussintal efter dussintals stämningarna mot Apple i USA för defekter?

Titta in denna video, bara första 16 min räcker https://www.youtube.com/watch?v=NVAmnV65_zw
Detta är en man som kan mer om dessa maskiner än du och jag kommer kunna under hela vårt liv och lagar dussintals av dem varje vecka, och hur han förklarar "problemet". De stöder inte sin produkt, de vill bara att du ska punga ut mer och mer pengar, och gör verkligen allt för att det ska ske, inkl designa saker så att när de går sönder med extremt enkla saker, så är du körd. Är detta high-end? Är det rätt av dem att blåsa dig med totalt onödiga kostnader, för ingen nytta.

Så inbilla dig inte att "känslan" är något mer än fint skal... Sen om du vill köpa dem "för att du vill", köp dem. Men spotta inte ut åsikter och "känsla" som fakta.

Permalänk
Skrivet av gujukal:

Konsumenter borde stamma apple for att dom tar overpriser!

Konsumenter gör ett aktivt val när de väljer apple, perfekt integrerad mjukvara och hårdvara kostar att utveckla. Jag har aldrig använt en android som fungerar lika smidigt som en iPhone, ännu mindre en ett år gammal android. För de som orkar pilla och hålla på med sina telefoner är android bäst, men apple är den perfekta kompromissen. Varför betala överpris för hämtmat när det är billigare att göra hemma, jo för det är enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du måste ha adapter från Apple. Universala USB adaptrar fungerar inte, om USB-C kontakten är standard, ska den:
1. Kunna laddas från samtliga USB-C laddare.
2. Kunna använda samtliga USB-enheter som kräver standard drivare.
3. Vara 100% pin-kompatibel med andra USB-C enheter.

Den är inte det.

Har du någon länk? Hittar nämligen inte någon information om det. Apple själva säger att man kan ladda med alla laddare som följer USB Power Delivery specification. Det enda kag hittade var att gamla Thunderbolt prylar kan krångla pga av byte till Texas instruments.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Förutom retinaskärmen så är det samma storlek på skärmen, samma upplösning, samma hårdvara och liknande byggkvalité. Att man betalar enorma summor för ett äpple på laptopen är däremot något som de flesta borde inse.

Du får gärna länka modellen, är alltid kul om det kommer billiga laptops. Tycker att det är omöjligt att hitta vettiga laptops under 10k, såvida de inte är chromebooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Konsumenter gör ett aktivt val när de väljer apple, perfekt integrerad mjukvara och hårdvara kostar att utveckla. Jag har aldrig använt en android som fungerar lika smidigt som en iPhone, ännu mindre en ett år gammal android. För de som orkar pilla och hålla på med sina telefoner är android bäst, men apple är den perfekta kompromissen. Varför betala överpris för hämtmat när det är billigare att göra hemma, jo för det är enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom hade Iphones på jobbet ett tag men dom bytes ut till android eftersom Iphone lurarna tålde inte golvkontakt så bra förmodligen dålig kvalité på displayglaset.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Har du någon länk? Hittar nämligen inte någon information om det. Apple själva säger att man kan ladda med alla laddare som följer USB Power Delivery specification. Det enda kag hittade var att gamla Thunderbolt prylar kan krångla pga av byte till Texas instruments.

I grunden kommer denna kommentaren från min kusin som hade problem med en 3:e part adapter. Så med det har jag ingen mer länk mer än att det fungerar i en annan dator (PC) med USB-C 3.0, men inte i deras nya Macbook. Om du lyckas få den att fungera så är det USB 2.0 prestanda.

Tittar du lite här:http://www.macworld.com/article/2914011/usb-c-adapters-and-cables-the-first-batch.html
Så ser man blandad info om hur bra det fungerar. Vissa fungerar, vissa saker inte.

Tittar man runt lite så ser man många negativa kommentarer om adaptern, tom med deras egen 800krs adapter: http://www.apple.com/shop/reviews/MJ1K2AM/A/usb-c-digital-av-...
https://discussions.apple.com/thread/7048939?start=0&tstart=0
https://discussions.apple.com/thread/7026508?start=0&tstart=0

Sen har vi fantastiska ingen Wifi med USB 3 enhet:
https://discussions.apple.com/thread/5564632?tstart=0
https://www.macobserver.com/tmo/article/usb-3.0-hard-drives-c...
Ett fel som jag sett tydligen finns än idag:
https://discussions.apple.com/thread/7751901?start=0&tstart=0
https://discussions.apple.com/thread/7807754?start=0&tstart=0
https://www.youtube.com/watch?v=NYVjIjBMx6o

Min fråga är... hur i helkotta kan ett företag som haft dessa vissa av dessa fel i 4 år (med USB+Wifi), samt nu med sin egen adapter mot tex HDMI inte kunna reda ut detta på en "kvalitetsprodukt" för 25-30kkr???

Det där... "det bara fungerar" har nog fått en stor *
och i det finstilta är det, bara fungerar utom, och en lista på en massa problem.

Det är ju inte direkt så det är raketforskning att testat USB + Wifi samtidigt, eller?

Kvalitet för mig "känns inte"... den bara är där. Kvalité är inte läderstolen i den dyra bilen, det är att den bilen kör och fungerar utan några problem, mil efter mil, år efter år, och det krävs genomtänkt hårdvara för det.
Utan tvekan är Apples OS mycket bättre än en hel del andra saker på marknaden, ingen diskussion där. Men du får denna "bra funktionen" av OSet genom att låsa dig till deras eko-system och deras begränsningar + miljö. Det är inte "i sig själv" den är bra, utan pga dessa begränsningar. Den är dock inte perfekt...

Så nu har jag sagt mitt. Vill ni ändå ha dessa produkter, köp dem. Det är era pengar och era problem. Jag vill bara att ni ska ha båda sidorna om detta perfekta myntet. För allt är verkligen inte dans på rosor.

Och jag ger en varning till Iphone 6 användare (som togs upp i videon i min förra post). Om ni ska använda Iphone 6an, se till att inte ha den när du träna/joggar/jobbar och svettas, eller regnar. För pajar hemknappen så är du körd.

Alt är betala Apple en hutlös summa för "vattenskada" och byta den (där andra mobiler kan du dyka i havet med), eller låta den vara trasig. Lagar du den själv eller med annan verkstad så kommer din telefon att brickas... totalt förstöras vid nästa IOS uppdatering, helt utan varning. Detta hände nämligen en vän till mig också, och jag fick förklaringen i den videon varför.

Skrivet av Bael:

Dom hade Iphones på jobbet ett tag men dom bytes ut till android eftersom Iphone lurarna tålde inte golvkontakt så bra förmodligen dålig kvalité på displayglaset.

Till Apples försvar är detta pga den limmade skärmens design. Är typ som moderna bilar som får stenskott där bilrutan faktiskt är en strukturdel av bilen, och minsta spricka kommer att fortplanta sig. Så första sprickan är orsaken till att den nästa gång spräcker allt.

Detta problem finns även på tex Samsungs nya lurar och flera andra tillverkare. Så länge du inte har något skydd så är skärmarna det som först kommer ta smällen. Finns gott om små fel på Iphones, men detta är inte unikt för dem iaf.

Det som är unikt tex är detta:
http://arstechnica.com/apple/2016/11/apple-will-fix-iphone-6-...
Apple gör en telefon. Du köper den. Apple har gjort den defekt. Du måste betala för att laga felet, de gjort.

Välkommen till Apple support
Måtte de aldrig göra samma fel som Note 7... de kommer hävda att användarna håller den fel och att det är därför de exploderar. Sen kräva dig på kostnaden för att byta batteriet... bara fungerar my ass.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för ett informativt inlägg!

Permalänk

@Paddanx:

Bra med Apple-kritik, men att majoriteten av deras produkter skulle hålla usel kvalité är inte sant. Du överdriver problematiken helt klart (och jag har många års erfarenhet av Apples grejor).

Att gå efter vad folk tar upp på support-forum ger ingen rättvisande statistik för helheten. Sen kan jag absolut tycka att saker i en del fall borde funka ännu bättre med tanke på att Apple ligger bakom både hård- och mjukvara. Men det betyder inte att alla (eller majoriteten av?) deras produkter har feta problem vilket i så fall innebär att alla som köper produkterna är omedvetna zombies.

Tillägg:

Om vi nu ska hårdra saker: Microsoft har ju ”gjort en Apple” och byggt egna datorer med deras eget operativsystem. Hur funkar det då om vi baserar det på kommentarer om Surface Pro till denna artikel? (som för övrigt överlag ger gott omdöme för Surface Studio): http://www.anandtech.com/show/11050/the-microsoft-surface-stu...

"We had a lot of problems with a whole batch of Surface 3's at a law office. Eventually Microsoft agreed to swap them all for Surface 4's. Problems from battery performance to two of them just outright dying."

"With all the bugs of the Surface Pro 4 tablet and Surface Book, I wouldn't call either of them among the best. As for the Surface Studio, it is aimed at such a niche audience that it will probably be quite some time before we see any major issues pop up, but I won't be surprised when (not if) they do"

"On my Fourth Surface Book since buying one pre-order back in October 2015. I need to turn it in for a fifth one later this month. The device(s) have never worked to my satisfaction. The first three suffered from graphical glitches, crashes, wakeup oddities, and strange glitches. The one I'm on now will randomly have the keyboard/mouse stop functioning after waking up, inability to wake up, and the hinge is "loose" so that the Surface Book frequently thinks it is detached/reattached. So tired of dealing with this thing."

"Yeah we have SP3s, 4s, and SBs at my work and none of them work reliably with more than one monitor. Our clients just love that."

Men shite vilket överprissatt skit! Inget funkar! Alla exemplar av Surface Pro är trasiga! Eller?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Apple har ju vart ökända för att pinka in revir med diverse konstiga patent.
Intressant att se dem på andra sidan, kan inte uttala mig om hur rätt Apple eller Qualcomm har i denna fråga dock.

Per automatik, har Apple fel för att de är Apple

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X